Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

MF nightmare
Crew
24 mrt 2003
29.277
14.119
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
"Is er al iemand die de olie van de Aldi in z'n motor heeft?
Techni 15W40 mineraal (euro 1,40/liter) en Techni 10W40 halfsyntheet (euro 2,00/liter)
Ik heb bij de leverancier geinformeerd of in de olie 'friction modifiers' zijn toegepast (gelezen ergens op dit forum, net doen of ik er verstand van heb) en de leverancier heeft laten weten bij de rafinaderij te hebben nagevraagd; geen friction modifiers.
Ik heb nu een minerale 'erkende' motorfietsolie in m'n Zundapp GJJ Action met een verbruik van 1 op 1000 tot 1 op 3000 (rijstijl?).
Misschien dat een halfsyntheet daar wat aan veranderd (je leest wel eens van die wonderlijke berichten "


:+ :W :+ :W :+ :W :+ :W
 
ik heb een oude carterhelft, een bus action olie en een olie temperatuur meter

ik moet ook ene thermostaat controleren, en eoa p. olving meent dat je dit makkelijk in een bakje water kan testen
volle opening bij 112 graden :? :z

wellicht kan ik dit combineren met een damp testje op z'n Zots.
 
inp1.gif
 
ik heb een oude carterhelft, een bus action olie en een olie temperatuur meter

ik moet ook ene thermostaat controleren, en eoa p. olving meent dat je dit makkelijk in een bakje water kan testen
volle opening bij 112 graden :? :z

wellicht kan ik dit combineren met een damp testje op z'n Zots.

doe maar, maar wel vergelijken met a-merken dan he
 
zo,....ik zie dat jullie weer door-gegaan zijn met deel 2 ...
Action-motorolie :

Die 15W40 , API : SF/CC is van een kwaliteits-norm uit de half jaren '70/half jaren '80 qua doping.
Een Honda'tje Nighthawk of Guzzi en alle ouwe meuk die er toen op de weg was , zal er z'n dorst mee kunnen lessen .
Ik heb ( zoals hier eerder vermeld ) enorme baat bij deze lagere gedoopte olie , zij het dan , dat ik
het ALLEEN gebruik in de PRIMAIRY van m'n HD ( reductie/koppelings-kast ).
Ik ben deze olie gaan gebruiken omdat deze olie ALLEEN maar dient voor het olie-bad voor een overbrengings-ketting en natte-platen koppelingskorf.
De voorsgeschreven 10W40 olie ( ook synthetisch ) zijn van een dusdanige hoge doping voorzien ( waaronder die JASO-MA dope ) , dat het de werking van mijn koppeling NIET ten goede kwam ,...deze begon hierdoor zgn "bubberend" aan te koppelen bij een warme motor.
Ik kwam op het idee om deze olie te gebruiken , omdat ik vroeger met m'n motors ( met ongeveer vergelijkbaar vermogen , zoals bijv m'n Laverda ) ook nooit problemen had met
m'n koppeling ( in die dagen zal de kwaliteit hooguit API : SE/CC geweest zijn ).
Dit bleek dus een enorme verbetering op te leveren ,....de koppeling in m'n HD werkte weer fantastisch met die Action 15W40.
(Ik heb dit trouwens ook daarna bij m'n HD-workshoppie verteld en daar ook zo'n kannetje afgeleverd ,....dit omdat er veel gëxpirimenteerd wordt met div soorten olie voor in de primairy ,....tot zelfs ATF aan toe )

In mijn Toyota Corolla 1300 kieper ik de bij de Action verkrijbare 10W40 API : SG
Volgens de Toyota dealer, en volgens m'n maatje die garagehouder is, is deze olie prima
voor m'n karretje. ;)

Heb je een motorfiets waarbij de fabrikant opgeeft dat er een hogere kwaliteit olie in moet ( API-norm ) , dan is het het veiligste om die raad maar op te volgen .
Is het zo dat de Action nog meer motor-oliën verkoopt , waabij die API-norm hetzelfde ( of hoger is ) als wat de fabriek opgeeft ( inclusief die JASO-MA notatie ) , dan kan ik NIKS verzinnen waarom je die olie niet aan zou kunnen schaffen , dan alleen als je lijdt aan decadente fancy merkjes-geile aankoopverslaving :/
 
die twee vergelijken toch, verschil in verdamp temperatuur?
Jaah, die castrol zut is heeeeel speciaal, dus kun je misschien wat mee

Castrol Act>evo X-tra 4T 10W-40
Castrol Act>evo X-tra 4T is een eersteklas kwaliteit 4-takt motorolie. De speciaal geformuleerde hittebeschermingsmoleculen beschermen de motor van uw motorfiets tegen schadelijke afzettingen door hoge temperaturen, zelfs wanneer u uw motor intensief gebruikt – op de snelweg of in druk stadsverkeer. Voor moderne motorfietsen. Met Trizone Technology™.

Castrol Trizone Technologie. De prestaties van uw 4-takt motorfiets zijn afhankelijk van de mogelijkheden om de 3 kritische onderdelen in uw motorfiets - de motor, de koppeling en de versnellingsbak - te synchroniseren en effectief als één geheel te laten werken. Alle Castrol 4-takt oliën zijn speciaal ontwikkeld en getest om optimale werking en superieure bescherming te bieden aan deze kritische bewegende onderdelen & dit is het Castrol Trizone voordeel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan