Verkeerde olie?

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Ik rijd een RF600R, waarin 3 liter olie gaat. Laatst bij de Esso 'Esso Ultra Semi Synthetic 10W-40 Motor Oil' gekocht (met op de bijsluiter 'toepasbaar voor alle typen voertuigen')en er in gegooid omdat het pijl in het glaasje wat laag werd. Voorheen zat er ook semi synthetisch 10w40 in.

Ik heb ongeveer 0,8 liter toegevoegd, en toen zat de boel totaan het max streepje. Er zat dus nog ongeveer 2,2 liter in. Mijn vraag: kan dit kwaad? Ik hoorde (achteraf) dat de smering van auto olie niet goed genoeg is voor een motor omdat de versnellingsbak niet juist ge-olied wordt. Heeft die 0,8 liter daar al effect op, of valt het nog mee?

Niet meer mee rijden, of nog gewoon die 1000km rijden tot aan de kleine beurt? Moet de hele binnenboel nu schoongemaakt worden of is aftappen en echte motorfiets olie er in doen al voldoende?

Of is er niets aan de hand en maak ik me zorgen om niets? Ik heb er nu overigens zo'n 150 km mee gereden.

Alvast bedankt voor jullie advies!

(Mijn excuses voor de zoveelste olie vraag, maar er is weinig te vinden over het toevoegen van een 'beetje' auto olie aan motorfiets olie...)
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is het niet zozeer je versnellingsbak maar wel je koppeling. Auto olie heeft speciale smeerseltjes erin zitten zodat alles lekker glijdt binnen in het blok. Het resultaat van auto olie in een motor is dat je koppeling gaat slippen. Als ik jou was zou ik die olie snel aftappen en er olie voor motorfietsen ingooien.

Maar hadden ze dan geen motorolie bij die benzinepomp?
 
Ik heb echt een beetje hulp nodig mensen.....
Een 10W40 semi-syntheet voor een personenauto en een 10W40 voor een motorfiets is toch anders. De additives (toevoegingen) en dopes zijn anders. Ik zou dus geen risico nemen en gewoon aftappen en het filter en de olie vervangen. Je motor loopt echt niet direct in de soep, maar ik zou gewoon het risico vermijden.
 
volgens mij is het niet zozeer je versnellingsbak maar wel je koppeling. Auto olie heeft speciale smeerseltjes erin zitten zodat alles lekker glijdt binnen in het blok. Het resultaat van auto olie in een motor is dat je koppeling gaat slippen. Als ik jou was zou ik die olie snel aftappen en er olie voor motorfietsen ingooien.

Maar hadden ze dan geen motorolie bij die benzinepomp?



:^ :^ :^ :

METEEN ERUITHALEN

Alleen olie waarop explisiet is aangegeven dat het voor motorfietsen is met natte koppeling mag je eringooien.
 
Ook als je motor stilstaat werkt het in. NU aftappen dus.

't is jammer dat je een 4takt hebt, anders had je em effe lekker schoon kunnen rijden met ATF.

Of kijk effe naar het diesel-in-je-motor-verhaal, hier ergens op het forum.
 
Nee. :(

Maar het feit dat het merendeel motorolie is maakt dus niets uit? Dan tap ik de boel morgen meteen af! Moet ik alleen een oliefilter bestellen. Kan ik net zo goed meteen die kleine beurt doen.

geen motorolie bij zo een grote pomp? Das ook stom! Toen ik een keer olie ging halen begon dat meisje nog te kwekken dat ik motorolie had en dat de scooterolie er naast stond :( Ben er daarna maar even demonstratief wezen tanken met de motor *D (was wel een andere pomp trouwens)
 
Geen paniek.

Kijk eerst nog eens goed op de verpakking van de olie de je gekocht hebt.
Kan best zijn dat deze olie ook in je motor bruikbaar is.

Er zijn genoeg oliefabrikanten die de zelfde olie in 2 verschillende verpakkingen verkopen. Waarbij de olie die "speciaal voor de motor" is meteen een paar Euro duurder maken.

Delo en Mobil1 synthetische olie zijn beide gelijk voor motor en auto.

Ik zou gewoon doorrijden, het kwaad is toch al geschied.
Als je koppeling begint te slippen dan weet je waar het aan ligt, maar als je niets merkt, waarom zou je je dan zorgen maken.
 
Aan je onderschrift en reacties te lezen heb je er ervaring mee Rob RD. Kan ik jouw verhaal ergens lezen op dit forum?

(Olie aftappen is al een karwei, want ik heb geen boekje van mijn RF. Alleen een gedownload, en de afbeeldingen daarin zijn ERG onduidelijk! Iemand met 0 ervaring in voertuigonderhoud gaat hier een zware kluif aan hebben. Terwijl de olie toevoeg draaidop aan de rechterkant van de motor zit (Daarboven bij het kijkglaasje), kan het zijn dat het aftappunt aan de onderkant links van het uitlaat systeem zit? Zo'n bout? En dan nog het oliefilter vinden. Waarschijnlijk moet dan heel de kuip er af... Ik denk dat ik morgen maar meteen een afspraak maak voor een beurtje... O-) )
 
Betaal jij z'n nieuwe koppeling????

Zoals ik al zei: Het kwaad is toch al geschiedt.
Motor heeft gereden, heeft stilgestaan. (Olie heeft in de platen kunnen trekken).
Daarbij was het maar 25% niet-motor-specifieke olie die hij er in heeft gegooid.

De kans dat de platen gaan slippen is zeker aanwezig, maar dat kan je nu toch niet meer vermijden. Maar aangezien hij nog niets vreemds heeft gemerkt is de kans dat hij alsnog problemen krijgt niet zo groot.

Een setje koppelingsplaten voor een RF kost €80 en 2 uurtjes werk. :Z
 
Olie aftappen is al een karwei, want ik heb geen boekje van mijn RF.

Is dit serieus?? djezuss...
even warm rijden, gewoon een lekbak eronder en de boutlosdraaien. Aftappen gaat vanzelf (motor uit natuurlijk |( )
vulplug los en nieuwe olie erin knikkeren. Filter kun je toch ook zo zien zitten, anders vraag je het even aan de dealer. Handvast draaien is genoeg. Nog even je luchtfilter vervangen/schoonmaken en je bespaard weer +/- 40 euro uurloon voor de kleine beurt.
 
't Kan best zijn dat je olie oke is. Je bent er echter niet zeker van. Wat doe je dan? Je gaat voor zekerheid.
Benzinepompen hebben alles in huis; zakdoeken, soep, sigaretten, snoep, drank, condooms en luiers. Maar vraag niet om een bougie. Daarmee bedoel ik dat het assoriment onderhoudsartikelen zich niet tot een ruim gesorteerde kan rekenen, waardoor je dus snel misgrijpt.
Het verhaal: Onderweg van Den Haag naar Heinkenszand loopt er een keerring uit mijn blok. Op de snelweg. Dat geeft niet, want met een tweetakt kun je zonder olie, rustig aan weliswaar, naar de volgende pomp rijden. Bij de pomp aangekomen trap ik de teringkeerring in het blok terug en laat mij olie adviseren. Ik moet daarover overleggen omdat de nodige 10W30 niet in het schap staat. De pompbediende douwt me 10W40 olie zonder verdere specificaties in mijn handen. met als gevolg: koppeling naar de klote. Ik koop een boel onderdelen om alles netjes te vervangen en vergeet olie mee te nemen bij Aad v. Kekem. Effe naar Safe Z'meer, en ik vraag daar om de nieuwe SAE80W en voeg daar aan toe dat dit de nieuwe specificatie singlegrade olie is. Dun als pis. Ik krijg voor 35 eurie twee kannetjes mee, SAE85W90. :( Koppeling vervangen Kijk maar en op het moment dak de olie erin wil gooien stijgt er een penetrante geur uit het busje. Wat denk je? Hele dikke CARDANOLIE |( . Gadverdamme. Je kan de verkopers dus gewoon niet vertrouwen.

Ik heb nou wel de goeie olie gevonden, Bell Ray Gear Saver SAE80W.
Da's niet de olie die jij moet hebben. Maar je MOET op zeker gaan.
Bell Ray heeft een assortiment, speciaal voor motorfietsen, waar ook op vermeld staat dat het speciaal voor natte koppeling is, dan neem je toch niet anders meer?

belraysae80w.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei: Het kwaad is toch al geschiedt.
Motor heeft gereden, heeft stilgestaan. (Olie heeft in de platen kunnen trekken).
Daarbij was het maar 25% niet-motor-specifieke olie die hij er in heeft gegooid.

De kans dat de platen gaan slippen is zeker aanwezig, maar dat kan je nu toch niet meer vermijden. Maar aangezien hij nog niets vreemds heeft gemerkt is de kans dat hij alsnog problemen krijgt niet zo groot.

Een setje koppelingsplaten voor een RF kost €80 en 2 uurtjes werk. :Z

:^

Het gaat over 0.8l half synthetische olie, de kans dat de koppeling gaat slippen is klein, naar mijn mening zelfs onbestaand.
 
Kijk vooral goed naar wat voor soort er voorgeschreven wordt. Ik moet GL4 hebben (75W90, iets dunner mag ook) maar WEL GL4, wat geschikt is voor natte koppelingen. Als ik er GL5 in kieper schijnt het ook verkeerd te gaan, dat is NIET geschikt voor natte koppelingen. Dus kijk wat de fabrikant voorschrijft, 10W40 alleen hoeft nog niet alles te betekenen.
 
:^

Het gaat over 0.8l half synthetische olie, de kans dat de koppeling gaat slippen is klein, naar mijn mening zelfs onbestaand.

Zoiets dacht ik ook. Maar toch evengoed was ik bijna aan mijn beurt toe, dus die ga ik gewoon doen. Ik ga alleen niet in blinde paniek nu dus alles vlugvlug doen. Ik bestel gewoon lekker mijn filtertjes en ga er een weekeind dagje aan zitten... Ik rijd alleen ondertussen even wat minder... :(

Maar waar het eigenlijk op neer komt dus, is dat ik door het toevoegen van die auto olie nog steeds te weinig 'motor' olie heb voor de versnellingsbak, maar voor de rest van het blok genoeg smering? (In feite komt de versnelling nog steeds 0.8 liter motorfiets olie tekort?) of sla ik nu de plank behoorlijk mis?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan