Kosten motorrijden!

Bazzie

MF veteraan
14 jul 2003
1.892
9
Ik had een vraagje aan al jullie ervaren en na het lezen van het topic, meest beschamende moment op de motor, soms ook wat minder ervaren mensen.
Hoeveeel kost het nou in het begin om motor te gaan rijden.

Dus ik wil alles weten, van de prijs van rijbewijslessen tot een leuke 2e handse beginnersmotor, met verzekering en alle andere kosten als je begint met motor rijden!
 
Mijn kosten:

Weekopleiding + examen=850 euro.
Theorie=iets van 27 euro.
Motor=7500 euro.
Verzekering=1400 euro per jaar.
Kleding,helm etc=Iets van 750 euro.
Sloten=iets van 500 euro.
Onderhouds middellen=iets van 150 euro.
Overschrijving= weet ik niet meer.

En er zullen gerust nog wat kosten zijn..

*Bedragen zijn gebaseerd op een periode van vrij lang geleden... :P
 
Heel erg bedankt :}

Zijn er nog meer mensen die hun kosten posten, zodat ik die van iedereen met elkaar kan vergelijken!
 
nou Bazzie zoals je al gelezen hebt--->*Bedragen zijn gebaseerd op een periode van vrij lang geleden...:p dan zal het nu nog duurder zijn geworden

Ik ben er ook mee bezig ik heb al mijn inkomsten en uitgaven op een rijtje gezet en ik leef nu als een zwerver haha -> ik koop bijna geen nieuwe kleren meer ik heb nog mooie kleren hoor en ga bijna nooit meer uit en naar speciale gelegenheden ook niet meer gewoon omdat ik zo snel mogelijkmotor wil rijden als ik alles optel moet ik ongeveer 1250 euro ongeveer lenen of jatten of whatever. Is toch best netjes als ik verzekering,motor,onderhoud,alarmen/sloten optel.

Veel succes ermee
 
Rijopleiding kost tegenwoordig toch eerder richting de 1000 euro. Houd er rekening mee dat bij aanschaf van motor er toch ook regelmatig een nieuwe band onder moet. Zeker 175 euro, olie verversen etc. Ketting en tandwielen zijn ook niet goedkoop. 200 euro ben je zo kwijt. Houderschapsbelasting, 50 euro per jaar. Overschrijving kost iets van 17 euro of zo. En ik ben vast nog wel eea vergeten....
 
Rijopleiding zal het grootste probleem niet zijn, ik loop dan al 18 jaar tegen de koppen van mijn ouders aan te kijken, dus die mogen wel eens iets terug doen.
Ik ben ook vooral benieuwd vanaf hoeveel euro je een redelijke beginnersmotor op de kop kan tikken!
 
Rijopleiding zal het grootste probleem niet zijn, ik loop dan al 18 jaar tegen de koppen van mijn ouders aan te kijken, dus die mogen wel eens iets terug doen.
Ik ben ook vooral benieuwd vanaf hoeveel euro je een redelijke beginnersmotor op de kop kan tikken!

Dus jij hebt 18 jaar al je eten, kleding en noem maar op zelf moeten betalen?
 
Mijn kosten:

Weekopleiding + examen=850 euro.
Theorie=iets van 27 euro.
Motor=7500 euro.
Verzekering=1400 euro per jaar.
Kleding,helm etc=Iets van 750 euro.
Sloten=iets van 500 euro.
Onderhouds middellen=iets van 150 euro.
Overschrijving= weet ik niet meer.

En er zullen gerust nog wat kosten zijn..

*Bedragen zijn gebaseerd op een periode van vrij lang geleden... :P
Dit is natturlijk niet echt een goedkope motor he, kan ook: motor 1500 euro, verzekering 15 euro, sloten niet nodig :P , onderhoud doe je zelf, maar ja lessen, examens, belasting en kleding zullen altijd wel vergelijkbaar zijn. Of je moet in je zwembroek gaan rijden :X
 
Klopt wel redelijk.
Alleen stukken minder voor de verzekering
All-risk moet je kunnen vinden voor een 600 voor 800 euro.
250 aan sloten (maximaal)
En als je doorrijdt meer cash aan winterspullen

Als je het echt overweegt moet je gewoon alles in een spreadsheet zetten en zelf je berekeningen maken, en kijken of je het kan betalen.
 
Ik heb sinds 2 maanden mijn moto en ondertussen net geen 7000 km gereden, dit heeft ie tot nu toe gekost ...

Rijopleiding (8 uur les) = 585 euro
Examengeld = 36 euro
Outfit = 960 euro
Helm = 400 euro
Moto + uitlaten + tanktas + spiegels + ... = 9500 euro
Verzekeringen = 550 euro
1000 km onderhoud = 130 euro
5000 km ondehoud = 62 euro
Banden = 200 euro
Benzine = 350 euro
Outfit voor mijn vriendin = 300 euro
Helm voor mijn vriendin = 300 euro


Totaal = 13373 euro
 
Laatst bewerkt:
Overweeg je ook een oud brikje, of denk je richting jong & duurder spul zoals bovenstaande?


Iig onderhoud/slijtagedelen enzo reken maar 500euro gemiddeld per jaar ofzo. (als je onder de 10k km per jaar zit)
 
Rijopleiding: 1500 euro
Theorie: 28 euro
Rijbewijs: 35 euro
Pakje: 1400 euro
Sloten: 150 euro
Garage: veel te veel euro ;)
Motor: 6500 euro
Verzekering: 400 euro per jaar (wa+)
Wegenbelasting: 50 euro per jaar

En vergeet dan niet dingen als kettingspray, olie, WD40, onderhoudje hier/daar, paddockstand. Allemaal van die kleine kut-dingetjes die bij elkaar al gauw weer zo'n 2-300 euro kunnen kosten.

Ik denk maar zo: als je alles eenmaal hebt is het goedkoper dan een auto. Maar voordat je er bent, ben je zoveel geld kwijt... Maar het is het waard! *D
 
Ik ben ook vooral benieuwd vanaf hoeveel euro je een redelijke beginnersmotor op de kop kan tikken!

Tussen de 1800 en 2500 euro kun je al een mooie beginnersmotor krijgen al zeg ik het zelf. Mijn vriend heeft een vulcan 700 uit 1985 voor 1800 euro gekocht in april en ik ben aan het kijken (ja moet dat papiertje nog halen) voor een GPX of iets in die trant, maar die zijn er ook al van rond de 2000 euro dus ....
het is misschien even zoeken en goed proefrijden maar het kan ook voor wat minder en voor een eerste motor ben ik dat wel van plan, want ja vallen willen we niet, maar zoals je hier in allerlei topics kan lezen overkomt het zelfs de meest ervaren rijder, dus ik begin gewoon met iets ouders...

succes
 
Tja, zal ook maar even mijn 5 ct doen dan, als heb ik niet echt wat je noemt een standaard 2e hands beginners motor...


Rijopleiding      520 euro (8 lessen + examen)
Theorie             27 euro (ex boekje)
Helm1            580 euro (Arai Astro J)
Helm2            648 euro (Arai Astro J, maar kreeg ik van de verzekering)
Pinlock             25 euro (incl monteren)
Leren combi      480 euro (IXS jack, Rev'It broek)
Laarzen            145 euro (Sidi)
Textielpak      320 euro (Evolution)
Backprotector       65 euro (Dainese)
Subtotaal 2810 euro (uitrusting)


Motor       12000 euro (Ducati ST4s, overjarig, met toeters en bellen (Termi's e.d.) )
Kofferset      600 euro (Origineel Ducati)
Subtotaal 12600 euro (motor)       


Verzekering      750 euro (AllRisk momenteel trede 60%, zat bij aanschaf motor)
Verzekering 25 euro (Helm, kleding, opzittenden ongevallen verzekering
Subtotaal 775 euro (jaarkosten verzekering)


Onderhoud 175 euro (div klein onderhoud)(volgende beurt pas weer op 10K (nu 1700 km)
Brandstof 0 euro (tankpas van de Baas)


Vriendin 10000 euro (blond lang haar, slank.... }) :+ )(kosten gemaakt/te maken over een periode van enkele jaren)
Leder combi 699 euro (MQP combi)
Helm 399 euro (Shoei RF-900)
Laarzen ? euro (nog aan te schaffen (die voor op de motor dan }) )
Subtotaal 1100 euro


Totaal 22860 euro aan uitgaven
Totaal 17460 euro aan uitgaven (met dank aan WoKe) (Ik ben nog niet echt wakker dusss...


Hmm als je dit zo ziet....moet toch maar eens besparen....denk ik, vrolijk word ik er niet van in iedergeval. (misschien eens op die 10000 besparen???? :+ )
 
Laatst bewerkt:
Motor       12000 euro (Ducati ST4s, overjarig, met toeters en bellen (Termi's e.d.) )
Kofferset      600 euro (Origineel Ducati)
Subtotaal 18000 euro (motor)       

LOL :9 Das wel een heel dure kofferset he :-)
 
Is in belgie he ... en betreft het examengeld om het praktijkexamen te mogen afleggen ...
 
Ik begin Zaterdag met mijn eerste motor:

Kosten Motor: 4750 (Kawa zxr 750 uit '92)
Kosten leren pak : 700 (Evolution)
Laarzen: 200 (Alpinestar)
Helm: 650 (Shoei)
Afleverbeurt: 250
Verzekering: 25 per maand. Unive WA+ casco 4 jaar schade vrij in de auto
Wegenbelasting: Nog geen idee. Niet erg veel

Helm en pak kan natuurlijk goedkoper maar ik vind goede kleding bescherming belangrijk. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetzzzzzz ZXRacer
 
Ahhh, ik vond die bedragen al zo laag :)

Ik ga trouwens niet eens beginnen met het berekenen van de kosten. Is toch veel en veel te veel ;) Bijvoorbeeld een afschrijving van 2700 euro op mijn motor na 7 maanden :X

Het erge is dat het volgens mij nooit ophoudt. D'r komt altijd wel wat moois voorbij dat je moet hebben (nieuwe helm, nieuwe pak, nieuwe motor, circuitdagen, etc. etc.)
 
Dus jij hebt 18 jaar al je eten, kleding en noem maar op zelf moeten betalen?

Helaas wel ja!!! :+

Op woensdag 16 juli 2003 10:03 schreef roestendoenze het volgende:
Overweeg je ook een oud brikje, of denk je richting jong & duurder spul zoals bovenstaande?


Iig onderhoud/slijtagedelen enzo reken maar 500euro gemiddeld per jaar ofzo. (als je onder de 10k km per jaar zit)

Ik zoek iets waar niet te veel aan gedaan moet worden voordat hij kan rijden, het liefste helemaal geen gesluetel, voor de rest hoeft het niet zo nieuw te zijn en het moet natuurlijk onder de 25 kw zitten!
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan