Head wobble

neonatal

MF'er
23 mrt 2003
180
0
Hillywood
Als mijn vriendin bij mij achterop zit (spare me) en ik rij boven de 100 dan wordt mijn hoofd heen en weer gerukt. Er is niet iets voor de hand liggends wat het oplost: ik meer naar voren leunen, zij meer naar achteren.

Alleen heb ik er geen last van. Ik rij op een Div 900 met een standaard scherm. Het enige wat ik verzinnen is dat er een soort vacuum onstaat wat normaal vloeiend opgevuld wordt maar nu, omdat daar een obstakel zit (i.e. mijn vriendin :) ) schoksgewijs opgevuld wordt.
Iemand een idee?
 
Het enige wat ik verzinnen is dat er een soort vacuum onstaat wat normaal vloeiend opgevuld wordt maar nu, omdat daar een obstakel zit (i.e. mijn vriendin ) schoksgewijs opgevuld wordt.

Ik ken het, en dat lijkt me gewoon de oorzaak... lijkt me ook niet makkelijk op te lossen omdat het probleem achter je zit ipv voor. *elleboogje* ;)
 
Ik ken het probleem ook. maar het is meestal als de persoon achter je precies achter jouw helm gaat zitten. Kijkt ze links of rechts van je dan heb ik er geen last van.
wat het ook kan zijn is als je van links van je naar rechts verplaats (met haar hoofd dan wel he).

Hier kan je niets tegen doen.
jammer he.......
 
Op woensdag 16 juli 2003 11:26 schreef BertV het volgende:Helpt het niet als ze dichter tegen je aan kruipt?

Nope, dat hebben we ook geprobeerd. Maar de suggestie dat haar helm meer naast mijn helm moet zitten wel wekt. Goeie. Gaan we proberen.
 
Ik heb ooit zo'n Diversion 600 gehuurd.
Daar hadden wij hetzelfde probleem ook.

Op andere motoren nooit geen last gehad.
 
Is een vorm van vleugelwerking idd. Omdat de luchtstroom door je helm gespleten wordt in 2 stromingen zal de wind aan 2 kanten langs je helm gaan. De kant waar je vriendin d'r helm heeft zorg er voor dat de lucht aan die kant sneller moet stromen dan de lucht aan de kant waar ze haar hoofd niet heeft. Dit omdat het daar een langere weg af moet leggen, terwijl van achterop weer precies dezelfde hoeveelheid lucht aangevoerd wordt. Dit betekent dan aan de kant waar de lucht sneller stroomt een klein lagedruk gebiedje ontstaat. (Vleugelwerking bij een vlieguitg werkt ook zo) Omdat daar minder 'luchtdruk' is wordt je helm daarheen bewogen. De snelheid van de lucht neemt af (Want je verkleint de afstand die de lucht af moet leggen) en je nekspieren compenseren, dus je hoofd keert weer terug naar de oude positie. De lucht versnelt weer en het zelfde proces begint weer. En zo heb je dus dat heen en weer weaven. Hier doe je heeeeeeeeel weinig tegen, helaas. (Wat een beetje kan helpen is al je luchtinlaten in je helm sluiten.)

stroming.JPG


Zwarte pijl is rijrichting...
Gewoon uitleggen voor een klas is ECHT veel fijner! (Typen suxx, ik moet een voice input proggie hebben! ;) )

Oh, haar helm in het midden achter jouw helm zou wel moeten werken, maar da's niet echt leuk voor haar. (En elke keer *tok* met remmen is ook niet leuk...)
 
Laatst bewerkt:
Mooi plaatje! Tja, met een flinke snelheid is ook een inefficient vleugelprofiel nog best in staat lift te genereren. Thanks!

[me]neonatal houdt wel van onderbouwde antwoorden[/me]
 
Laatst bewerkt:
Als mijn vriendin bij mij achterop zit (spare me) en ik rij boven de 100 dan wordt mijn hoofd heen en weer gerukt. Er is niet iets voor de hand liggends wat het oplost: ik meer naar voren leunen, zij meer naar achteren.

Alleen heb ik er geen last van. Ik rij op een Div 900 met een standaard scherm. Het enige wat ik verzinnen is dat er een soort vacuum onstaat wat normaal vloeiend opgevuld wordt maar nu, omdat daar een obstakel zit (i.e. mijn vriendin :) ) schoksgewijs opgevuld wordt.
Iemand een idee?

Misschien helpt het als je vriendin zelf leert rijden! ;)

:} :} :}
 
Catchdude, leuk plaatje, klopt ook wel ongeveer, maar als je dan beide luchtwegen even lang maakt is het weg. Ik neem aan dat dat bij dit probleem niet het geval is.
/bijdehandmode Onder de 100 blijven rijden. Boven de 200 gaan rijden en kijken of je probleem blijft zitten. Groter scherm erop zetten./ bijdehandmode

Denk dat je probleem niet zo gemakkelijk is op te lossen, aerodynamica is niet zo makkelijk helaas.
 
Ken het probleem ook van vroeger, echter trad het niet altijd op, alleen bij bepaalde weersomstandigheden, vooral als de lucht "zwaarder" was, zoals bij bewolkt en onbestendig weer. Ook wel te verklaren natuurlijk.
 
waarom maak je geen vleugeltjes op (jouw..of) haar helm? zo creeer je maybe een positieve luchtstroom?

Nah... ze stuurt nu zelf. Ik weet niet wat vervelender is: doorrijden met nekspier training met vriendin achterop of de heeeeeele weg 30km/u met vriendin achter me aan. }) Zo was ik ook toen die stempel nog niet droog was.
 
Nou nou, er komen zelfs NASA kundige tekeningen tevoorschijn.
Ben je er op afgestudeerd. *D

Ziet er strak uit hoor.

Ik werk in de luchtvaart. :)

maar als je dan beide luchtwegen even lang maakt is het weg. Ik neem aan dat dat bij dit probleem niet het geval is.

Ik denk dat als zijn vriendin haar helm netjes recht achter zijn helm houd zonder zijwaards te kijken dat het probleem weg is. Zo onstaat er een 2e probleem: zijn vriendin gaat zich vervelen doordat ze heel de rit alleen maar de achterkant van je helm ziet... En daarbij, het lijkt me vrijwel onmogelijk om beide luchtstromen zo even lang te maken, tenzij je wind van voren hebt. (Zie hieronder)
Op donderdag 17 juli 2003 09:47 schreef Gizzmo het volgende:
Ken het probleem ook van vroeger, echter trad het niet altijd op, alleen bij bepaalde weersomstandigheden, vooral als de lucht "zwaarder" was, zoals bij bewolkt en onbestendig weer. Ook wel te verklaren natuurlijk.

Klopt, een hogere luchtdruk zorgt er voor dat het effect erger wordt, al denk ik dat het met deze snelheden vrijwel verwaarloosbaar is.

Wat echter wel meespeelt is de windrichting, en dan vooral bij hardere wind. Ik kan me voorstellen dat een ongelukkige windrichting gecombineerd met de rijwind een niet recht van voren komende luchtstroming genereert. Dit kan er voor zorgen dat de korte luchtstroom nog korter wordt, en de lange luchtstroom nog langer (en dus sneller, dus NOG lagere druk) en het effect dus nog erger! Haar helm recht achter jouw helm helpt hier dus niet.

Een ideale situatie zou dus zijn wind van voren + rijwind + helm van vriendin recht achter jouw helm = geen head whobble. Deze situatie komt zelden voor vrees ik. Wind van de zijkant blijft een meespelende factor waarbij je de luchtstromen NOOIT gelijk kunt krijgen, want de vorm van de helm zorgt zowieso voor een afwijking van de luchtstromingen! (Tenzij je opzij blijft kijken in de richting van de vector die de rijwind en de zijwind samen aan nemen, en je vriendin haar hoofd weer recht achter jouw opzijkijkende hoofd plaatst...)

Bij erg harde wind(vlagen) is ook dit probleem opgelost: je merkt je headwhobble niet meer, want je hele motor whobbled vrolijk mee! :+

Maar genoeg Griet Titulaer gewouwel, wens je vriendin succes met lessen! *D
 
dat doet ze gewoon om jou te plagen ;)
en ze kan er dus zelf wat aandoen...
[me]valejessy doet t ook weleens als ze vervelend wil zijn :+ [/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan