Wat ga jij vandaag met of aan jouw Brik/Klassieker doen

Peer1963

Let the music rock and the motorcycle roll
20 jan 2010
1.727
209
Ik vroeg me af, wat brik en klassiek rijders zoal bezig houdt.

Rijdt je alleen brik/klassiek (gemakshalve B/K)
Doe je weleens dingen zelf
Probeer je het gewoon en zie wel
Of ben je de man met de gouden handjes, die er niet voor
terugdeinst om een onderdeel na te maken etc.

Ga je op vakantie met je B/K
Staat ie in de huiskamer, hal of werkspot
Verzamel je er ook alles erom heen
Tja het kan natuurlijk over van alles en nog wat gaan

Ga aftrappen:

Vandaag ga ik eens in ieder geval de schuur wat fatsoeneren,
zodat het weer wat makkelijker toegankelijk is om aan de motoren te werken.
En al het gereedschap terug (gepoetst) aan de muur etc

Ja hoort ook bij b/k rijden.

En Jij ????..... ben benieuwd
 
overdag geen tijd :N

maar vannavond beginnen met de opbouw van een NOS Suzuki RG 250 frame.
Jaren lang onderdelen gezocht en gevonden
Ik heb nog niet alles maar het begint op te schieten

:W :W
 
Hoi Peer,

Ik rijdt alleen nog maar klassiek. (ben het zelf ook wel :P ).
Na 42 jaar werken kwam ik tot de conclusie, dat er veel te veel vrijetijd in ging zitten en ben ik ermee gestopt.
Werkzaamheden aan de motoren doe ikzelf op die dingen na, die ik niet kan.

Vandaag van de Yamaha R5 (1970) de naalden een standje lager zetten, loopt nu op deellast bijna te viertakten.
Tevens ben ik niet tevreden met de remwerking van de 2-leadingshoe voorrem.
Motor heeft na totaalrevisie nu 10.000 km gelopen en ik ga er mee een paar dagen naar de Harz samen Deputy Duc.

Mn caferacer blijkt niet bij te laden, dus die daarna aan de beurt. B|

Verder is er nog eenSoes GT750, die helemaal uit elkaar ligt. Projekt ligt stil door gebrek aan pecunias. ;(

Gr. Gijs ;)
 
Denk dat ik de remleiding van de voorrem vandaag ga vervangen.
Ben benieuwd.
 
BMW R65 van 1986 en is de enige motor.

Is een buitenslaper met iets meer dan 100.000 km op de teller.
Hele kleine klusjes gebeuren buiten op straat. Grotere klussen in een doe-het-zelf motorwerkplaats. Omdat (bijna) alles nog nieuw of gebruikt leverbaar is hoef ik niets na te maken :+

Motor wordt gebruikt voor woon/hobby verkeer, dwz ééns per week meer dan 55 km over de snelweg, rest zijn kortere en langere stukken snelweg/stadsverkeer ;)

1 keer per jaar met oud-collega's een 4-daagse toertocht Eifel-Ardennen-Hunsruck-Luxemburg. Dit jaar in 2 dagen naar het Zwarte Woud en de volgende 2 dagen terug naar NL :] Dan nog met andere collega's 1 of 2 toertochten door West-Nederland. Ook doe ik mee aan de petflessenjacht en de brikken-landmarkrally waar ook de nodige kms voor gemaakt worden :]

Werkzaamheden komende week is de motor toonbaar te maken voor bovenstaande toertocht. Komt neer op een spons met water. Dan proberen de uitlaten (weer ) roestvrij te krijgen, die dingen zijn gaan roesten vanaf dag 1 :( Italiaanse kwaliteit chroom.
 
Een R80/7 uit '78, die staat binnen in een schuur paar meter van mijn deur vandaan. En een K100 uit '85 die staat voor de deur van de schuur.

Ik doe alles zelf, tot nu toe tenminste. Alles is de eerste keer, ik heb namelijk ook nooit aan brommers of scooters gesleuteld, maar met een werkplaatshandboek en internet lukt het nog allemaal. Kleppenstellen gaat de volgende stap worden.

Onderdelen maak ik nog niet na, want net als Jaap zijn alle onderdelen nog prima te verkrijgen. Wel maak ik een boel zelfbedachte en gebouwde oplossingen voor de motor zoals bagage systemen, verlichting, zadels, etc.

Vanavond ben ik sinds een week weer thuis en ik kan niet wachten weer wat te kunnen doen, wat is vakantie toch saai soms...

Heb alle onderdelen in huis voor een nieuwe bedieningsconsole voor de K100, mooi rechthoekig kastje met tuimelschakelaars voor handvatverwarming, waarschuwingslichten en mistverlichting. Ook heb ik een stapel kunststof snijlplanken gescored bij de Ikea voor de montage van een nieuwe topkoffer en het maken van een rekje voor een water en een benzine fles.
 
Laatst bewerkt:
Met de brikken vandaag niet veel :N .
Wel moet ik de Fazer weer voorzien van zijn wielen (met vers rubber ;) waarbij ik ook nieuwe voorvorkveren en nieuwe staalommantelde remleidingen moet monteren.

Hiermee gelijk aangegeven dat ik het nodige zelf doe, maar er zijn grenzen aan mijn kunnen. Bijv. kleppenstellen en synchroniseren doe ik niet (komt misschien nog eens). Wat ik ook laat doen is banden monteren en balanceren (heb er ook de spullen niet voor).

De werkzaamheden aan de Fazer zijn nodig omdat deze een week (met mij als berijder :+ ) naar de Dolomieten gaat en dat wordt 4500 km in één week. Dus dan moet de motor in goede staat verkeren en de banden moeten vers zijn :Y .
 
Ik heb even een nieuwe achterband besteld voor mijn Yamaha YM1.
Vorige week lek gereden ;( het was nog de eerste band (1966) dus deze is wel aan vervanging toe.
 
Na 42 jaar werken kwam ik tot de conclusie, dat er veel te veel vrijetijd in ging zitten en ben ik ermee gestopt.


maak mij effe gek |( |( ik werk ook al zoveel jaar, maar mag moet van onze regering er nog 9 jaar aanvastplakken, ZONDER kans eerder te stoppen |( |(

naja daarom rijd ik ook een 86er K75 die dag en nacht buiten in weer en wind staat..
enige wat er aan gedaan word is tanken en olie bij vullen...
en één maal per zoveel maanden kleppenstellen, synchroonstellen, filters vervangen.
verder doe'k d'r niks aan :N
 
Laatst bewerkt:
Vandaag kan ik ook puzzelen.

Ik ga proberen om hem weer goed op alle cilinders te laten lopen. Sinds kort mijn CB project zo goed als af alleen weigert hij vaak om op alle cilinders te starten en te lopen.

Geen ontsteking probleem en ook geen brandstof probleem. Een echt carburateur probleem welke ik snel wil oplossen zodat ik vandaag nog wat kilometers kan maken.
 
Vandaag weer een nieuw brik ophalen, ik heb een cb250rs gekocht als verjaardags kadotje voor mijn vriendin. (aangezien het te lang gaat duren om haar cb650 op te knappen... )
 
Mijn brikkie (honda cb700 nighthawk - 1985) is ook een buitenslaper. Ik gebruik hem dagelijks voor woonwerk (85 voor een retourtje) en rij zo'n 20 - 25k per jaar met het ding.
Ik doe zoveel mogelijk zelf (olie, remrevisie, synchroniseren etc.), alles moet op straat gebeuren - en binnen een dag dus. Blok splijten gaat me dus niet lukken, maar dat is ook niet echt nodig.
Soms zou ik wel eens willen dat ie meer onderhoud nodig heeft :) ik mag graag een halve zaterdag sleutelen aan het beestje. Oja, poetsen daar doe ik niet aan!

Ps. hij is ouder dan ikzelf!
 
niemand die vandaag gaat rijden met z'n brik/klassieker??

Ik iig niet, hen nog werk genoeg liggen en kamp nog met een onwillende rechterpols/hand na een ongeluk met een trailerwiel anderhalve maand terug.

Verder heb ik alleen maar ouwe meuk, teminste als een '96 speed triple hier ook onder valt ( naast een 94 daytona, aantal z650's en een gsx400) , doe het onderhoud/werk/ombouwen een beetje zelf als daar tijd voor is en heb t spulletje gewoon in de schuur staan, in huis gaat me te ver...
 
Ik ga dadelijk even naar geldrop daar is een treffen van oude meuk (meest harley )
ik pak natuurlijk de ...... Gillet, gewoon tig keer beter als harley

verder word het de schuur op ruimenen , mijn gereedschapwagen is bijna leeg dus de heftafel vol
 
ga vandaag dus niet, zie dat het zaterdag de laaste dag was :(
ze lullen wel dat het een weekende is .....dat eindig toch op zondag midaag/avond ?

Maar goed de weerboer had gelijk zon hagel regen , maar toch nog effe een km of 50 kunnen rijden :+ , en nu de garage opruimen........ kan ik straks weer binnen zonder de nek te breken *O*
 
Vandaag naar een kameraad geweest om het frame voor zijn CB400f racer te verlossen van alle mogelijke beugeltjes etc. :)
En dan nog wat mooie foto's gaan nemen van de Cagiva Alazzurra 350 (Ducati) van mn vader. Dit is de voorlaatste Duc die hij bouwt, de laatste is een 900SS van 1979 die momenteel helemaal uit elkaar ligt.

v8dlwg.jpg

2lsec9d.jpg
 
Vanavond even van mijn rechterzijkoffer van mijn bmw K100 brik alle sloten gangbaar maken zodat ik hem er veilig op kan hangen.
De linker zijkoffer had ik al in orde gemaakt maar deze hangt vrij kort boven de uitlaat en die heeft geen hitteschild meer. Het plastic van de koffer werd dan ook al aardig zacht na een stukje rijden.
Nu dan eerst alleen maar even de rechter koffer erop en dan later maar eens weer een hitteschild maken. Dan kunnen alle 2 de koffers er weer op.
Verder rijdt mijn zoon met een gs1000g suzuki van bouwjaar 1980 en daar heb ik ook regelmatig wel wat aan te doen.
Streetracen doe ik met een yamaha fzr1000 van 1991 ( is dit ook een brik)
Zelf heb ik nog een suzuki gsx1100 van 1980 maar daar rijd ik niet mee. Er moet nog het 1 en ander aan gebeuren maar daar kom ik steeds niet aan toe.
 
Gisteren een achterlicht bolletje gehaalt voor me Honda CB77 op de Yamaha XT, halverwege de rit terug besloot een bout die de uitlaat vasthoud in de cilinderkop het te begeven, gevolg was een gebroken bout in de cilinderkop :(

Vandaag geprobeerd eruit te halen, zonder succes. Aangezien ik me boormachine niet thuis heb liggen.

Verders rij ik alleen maar met oud blik, ik hoef geen moderne computer troep, contactpuntjes en carburateurs for life *O* enzo...
 
Vandaag de laatste dingetjes aan mijn kawa z650 750 turbo gedaan... :) tellertjes erop geklust en wat andere kleine dingetjes..........Morgen testritje! Daarnaast ben ik de kuip+M-stuur van mijn cb750 f1 aan het verwijderen en er een normaal tomaselli stuurtje en normale koplamp op aan het bouwen, zodat ik langer dan 30min met het ding wil rijden... :p
 
pfff vandaag de neiging een redelijk bod op de enfield te accepteren.. en 2 zekere onderdelenhandelaren hun buik open te snijden en op te hangen aan hun ingewanden..
Voorlopig nog even jawa rijden.. dat gekke ding doet 't altijd..
 
mijn kb1 wat afgestoft, was vies geworden van al het geslijp en gezaag om treeplanken voor mijn boevenwagen te maken. ( een kippenhok uit 1929). Bleek er toch wel wat meer verft te missen dan ik dacht.
En op zoek geweest naar die NOS kleppen voor de Z650 (met kromme kleppen dus)
Eigenlijk geen spannende dingen maar wel een plezierig te doen met een fijn muziekje in de schuur. :z
 
mijn kb1 wat afgestoft, was vies geworden van al het geslijp en gezaag om treeplanken voor mijn boevenwagen te maken. ( een kippenhok uit 1929). Bleek er toch wel wat meer verft te missen dan ik dacht.
En op zoek geweest naar die NOS kleppen voor de Z650 (met kromme kleppen dus)
Eigenlijk geen spannende dingen maar wel een plezierig te doen met een fijn muziekje in de schuur. :z

ik heb nog wel ergens een oud z650 blok liggen
 
BMW R65 van 1986 en is de enige motor.

Is een buitenslaper met iets meer dan 100.000 km op de teller.
Hele kleine klusjes gebeuren buiten op straat. Grotere klussen in een doe-het-zelf motorwerkplaats. Omdat (bijna) alles nog nieuw of gebruikt leverbaar is hoef ik niets na te maken :+

:( Italiaanse kwaliteit chroom.
wat is er met Italiaans? B|
full

mijn schoonheden met hun huisje/vertroetelplaats op de achtergrond.

en ff spemmen.

voor de actievelingen die ook nog van een bloemetje houden.

OBT bollenroute 28-04-2012


:)
 
Laatst bewerkt:
:+
Zo te lezen is het een z650 klusjesdag geworden..

Heb zelf bij mijn z650 de timing ketting even wat (handmatige kettingspanner)
En een beetje aan het kz750 blok gewerkt die ik onder een nog te bouwen z650 wil gaan leggen (waarvoor ik nog een geschikt frame uit '76/77 moet zien te vinden -O- ).
 
Laatst bewerkt:
volgens mij staat er nog 1 op marktplaats met kenteken (zelf heb ik alleen een zonder kenteken over)
 
Terug
Bovenaan Onderaan