Merkbaar verschil bandenmaat 180/60 en 180/55?

gsxr-ick

Die hard MF'er
19 apr 2009
844
24
arnhem
Ik ga volgende week op Assen rijden met een achterband maat 180/60. Heb altijd gereden met een 180/55. Als ik een band 180/55 naast die 180/60 zet dan zie ik een aarig hoogteverschil.

Kan hier nergens iets over terug vinden op het web, dus daarom drop ik de vraag hier even. Ga ik dit nou echt merken op het circuit en wat zijn de voor- en nadelen?
 
Verschil tussen een 180/60 en 180/55 is eerlijk gezegd best groot. Achterkant komt met 180/60 zo'n 9 mm (!) omhoog, dus dat moet je eigenlijk met de lengte van de schokbreker wel (grotendeels) compenseren.
Verschil tussen een 180/60 en een 190/55 is zo'n 3 mm, die zijn eventueel zonder de schokbreker lengte aan te passen door elkaar te gebruiken.
 
Heb een originele schokbreker, dus aanpassen van de lengte gaat voor mij niet op......
 
Ach misschien gaat het dan juist wel beter sturen :P
Hoogte van de doorsteek van je kroonplaat kan je ook als compromis aanpassen lijkt me ??

Eerst zou ik er gewoon mee gaan rijden voor je aanpassingen gaat doen.
 
Ach ja....rij ook niet zo hard dat ik het verschil misschien niet eens ga merken.

Banden lijken wel breder ook....of zijn ze dat ook? Meer raakvlak, dus harder door de bochies ;)
 
Ik ga volgende week op Assen rijden met een achterband maat 180/60. Heb altijd gereden met een 180/55. Als ik een band 180/55 naast die 180/60 zet dan zie ik een aarig hoogteverschil.

Kan hier nergens iets over terug vinden op het web, dus daarom drop ik de vraag hier even. Ga ik dit nou echt merken op het circuit en wat zijn de voor- en nadelen?
Wat is je rondetijd?
Als je bijvoorbeeld rond of boven de 2.00 minuten zit, zou ik er niet teveel over nadenken en gewoon lekker gaan rijden!
 
Nog nooit op assen gereden.....

Op zandvoort met mn straatfiets 2.10 en zolder 1.55, dus denk dat ik op assen wel boven de 2.00 ja.....

Maar wat is nou het verschil.....daar ben ik dus nog steeds niet achter ;)
 
de bandenmaat wordt aangegeven in de breedte (180/190/200 bijvoorbeeld) en het getal erachter is de hoogte in procenten.
Een 180/55 is dus 99mm hoog, terwijl een 180/60 108mm is. De achterkant is met een 180/60 9mm hoger dan met een 180/55.


Hoe hoger de achterkant, hoe scherper de motor stuurt maar is ook instabieler. Goede mix vinden dus! De meeste (aftermarket) schokbrekers zijn verstelbaar in hoogte, hier zou je mee op kunnen vangen indien nodig.
 
TS, gewoon de 180/60 rijden, klaar. Rijhoogte achter hoef je niet aan te passen bij een hogere achterband.
 
de bandenmaat wordt aangegeven in de breedte (180/190/200 bijvoorbeeld) en het getal erachter is de hoogte in procenten.
Een 180/55 is dus 99mm hoog, terwijl een 180/60 108mm is. De achterkant is met een 180/60 9mm hoger dan met een 180/55.


Hoe hoger de achterkant, hoe scherper de motor stuurt maar is ook instabieler. Goede mix vinden dus! De meeste (aftermarket) schokbrekers zijn verstelbaar in hoogte, hier zou je mee op kunnen vangen indien nodig.

De theorie klopt, maar in de praktijk kan het verschillen.

Bij bijvoorbeeld de Bridgestone R10 is de 180'er 183 mm. breed en de 190'er 185 mm.
Volgens mij waren bij de Dragon SC's de 180'ers iets smaller, 176 mm. ofzo...

Gewoon meten dus :)
 
Omdat je (geometrisch gezien) niets aan je chassis verandert?

Wanneer je de motor achter laat zakken om de rijhoogte te compenseren verander je gelijk de squat eigenschappen. Beter de voorkant iets meer voorspanning geven of de vork minder doorsteek geven voor goede geometrie.
 
Waarom hebben ze een 180/60 in het leven geroepen, waarbij je dan tevens het eea aan de geometrie moet veranderen om zo het effect weer te compenseren......klinkt tegendraats...
 
Waarom hebben ze een 180/60 in het leven geroepen, waarbij je dan tevens het eea aan de geometrie moet veranderen om zo het effect weer te compenseren......klinkt tegendraats...

Meer rubber op het asfalt onder (grote) hellingshoek...
 
Wanneer je de motor achter laat zakken om de rijhoogte te compenseren verander je gelijk de squat eigenschappen. Beter de voorkant iets meer voorspanning geven of de vork minder doorsteek geven voor goede geometrie.

Ok, klinkt logisch idd.

Ik rijd nu met 190/55 i.p.v. een 180'er en had voor daarom ook een omwenteling meer voorspanning gegeven. Ik rijd ook met volledig standaard vering dus heb ook geen hoogteverstelling. Doorsteek verminderen leek me in eerste instantie niet nodig.
 
ik heb met allebeide gereden , met wp shock en merk totaal geen verschil, rondetijd 1.50 op zolder, op assen 1.54
 
stabieliteit verbetert aanzienlijk ik had alleen wat last van wijd lopen midden in de bocht rij hoogte achter iets aangepast rijdt nu top kan veel eerder op het gas
 
Terug
Bovenaan Onderaan