#34 Kevin Schwantz

Nou nou nou,enige nuance is hier wel op z'n plaats. ;)Als ik m'n ouders vraag waren de winters vroeger strenger,de zomers kwam geen eind aan..
Men heeft de neiging om vroegah nogal te romantiseren,ik ken ook verhalen dat nummer 2 al op 1 ronde stond.

Meegemaakt , klein voorbeeld Nieto en de Vries op Assen in ronde 3 begonnen ze al met lappen.
 
Ik heb VR dit jaar nog niet zien winnen met een voor hem misschen inferieure machine ( terwijl Stoner er nog wel mee won)

Niet om te bashen, maar KS stond nog een heel stuk boven VR.

Ik kan me nog herinneren dat Zeel de RGV250 mocht besturen en niet verder dan het middenveld kwam.... KS had zijn testprogramma al afgerond ( of tijd over ivm bepaalde langdurende aanpassingen en W.C. was er ook met de 250 en klaagde nog steeds.

Toen vroeg KS of hij ook even mocht proberen, het antwoord was positief en hop daar ging hij op de 250 op pad.......


Na een aantal rondes kwam hij binnen met de mededeling dat het wel een aardige machine was en er inderdaad el een paar puntjes waren waar aan gewerkt kon worden....... het werd voor Zeel pas vervelend toen bleek dat KS wel ruim 1,5 seconden sneller rondreed dan Zeelenberg. Hoe ziek kun je je dan voelen ???


KS heeft eigenlijk ieder jaar met een 20-30 pk minder rondgereden tov de concurrentie en dan toch iedere keer strijden om de winst...... :} :} :}

Wie nou echt de beste is/was weet ik niet en vind ik eigenlijk niet zo interessant (we hebben bv. ook nog ene mr. Spencer gehad om maar eens iemand anders te noemen), maar Kevin lijkt me een wat minder complete coureur dan Vale, vooral op tactisch gebied. Als Valentino een paar jaar geleden gestopt was, was hij waarschijnlijk wel voor iedereen de beste coureur aller tijden geweest - beetje het Mohammed Ali verhaal. Pikant in dit opzicht is wel dat Schwantz het trio Doohan, Rainey en zichzelf ooit een klasse hoger inschaalde dan het duo Rossi en Gibernau - maar daar later op terugkwam. Verder was topvermogen in de tijd van Schwantz niet altijd doorslaggevend: Doohan gaf aan een andere tuning de voorkeur dan Criville en reed liever met 20pk (topvermogen) minder.
 
Dat kon toen nog , Assen 1991.
full
 
Ik zou niet zeggen dat schwantz en consorten beter waeren als rossi, gibernau. Maar ze waren wel gewaagder aan elkaar met een paar man. Bij rossi en sete leek het altijd alsof rossi altijd wat over had en nooit bang was om 2e te rijden omdat hij sete wel kon hebben in de laatste ronde. Dat was in de jaren 90 wel anders.
 
Ik zou niet zeggen dat schwantz en consorten beter waeren als rossi, gibernau. Maar ze waren wel gewaagder aan elkaar met een paar man. Bij rossi en sete leek het altijd alsof rossi altijd wat over had en nooit bang was om 2e te rijden omdat hij sete wel kon hebben in de laatste ronde. Dat was in de jaren 90 wel anders.

Mee eens.
 
Wie nou echt de beste is/was weet ik niet en vind ik eigenlijk niet zo interessant (we hebben bv. ook nog ene mr. Spencer gehad om maar eens iemand anders te noemen), maar Kevin lijkt me een wat minder complete coureur dan Vale, vooral op tactisch gebied. Als Valentino een paar jaar geleden gestopt was, was hij waarschijnlijk wel voor iedereen de beste coureur aller tijden geweest - beetje het Mohammed Ali verhaal. Pikant in dit opzicht is wel dat Schwantz het trio Doohan, Rainey en zichzelf ooit een klasse hoger inschaalde dan het duo Rossi en Gibernau - maar daar later op terugkwam. Verder was topvermogen in de tijd van Schwantz niet altijd doorslaggevend: Doohan gaf aan een andere tuning de voorkeur dan Criville en reed liever met 20pk (topvermogen) minder.

Schwantz was geen tacticus ( al deed hij het wel een stuk beter in 1993), daarin lijkt hij meer op Stoner, die gaat voor de winst en het kampioenschap is de bonus.

Doohan heeft in de docu Faster wel verklaard dat hij nog nooit met iemand had gestreden met meer talent dan KS.

Rossi is tactischer mbt psychologische spelletjes zoals werkte bij Biaggi en bij Gibernau, di twee lieten zich slecht beïnvloeden door deze spelletjes.

Het spelletje werkt echter niet bij Lorenzo, die zit het eigenlijk vanaf zijn eigen kant nog eens extra op te fokken.

KS en Rainey waren beide gemotorveerd door haat naar elkaar en bij beide werkte dat in het voordeel op de prestatie's.

Dat Doohan met 20 pk minder genoegen naam kan best wel, maar Honda had altijd al de sterktste motorfietsen, dus een beetje daarvan weggeven voor "drive-abililty" geeft erg veel voordelen.


Het is niet te doen, maar en startveld met

Roberts, Agostini, Spencer, Gardner, Doohan, Rainey, Rossi, Stoner, Lorenzo, Mamola en Schwantz op identieke motoren zou het ultieme moeten zijn..

En dan allemaal op een superbike en geen prototype.
 
Het is niet te doen, maar en startveld met

Roberts, Agostini, Spencer, Gardner, Doohan, Rainey, Rossi, Stoner, Lorenzo, Mamola en Schwantz op identieke motoren zou het ultieme moeten zijn..

En dan allemaal op een superbike en geen prototype.

:/

Misschien de Moto2.. allemaal gelijke fietsen en dan zien wie de allerbeste coureur zou zijn.. _O-

Denk een closefinish tussen Schwantz, Rainey, Mamola, Foggy, Bayliss en Rossi.
Rest vind ik toch meer "glamour" rijders.. geen echte strijders als het vuur het heetst is.
Met de motoren tegen elkaar aan knallen vlak voor een bocht. (fair uiteraard maar wel hard)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat mamola dan al wheelyend dervanaf highside. En denk dat rossi en stoner moeten aanpoten om erbij te blijven. Bij schwantz en rayney gaan namelijk de oogkleppen op en gaan met de banaan. And its over when the fat lady sings.

Natuurlijk wel de race op assen met de oude noordlus en veenslang aub.
 
Spa was mijn 2e optie.

Maar denk toch dat Marquez iedereen zoek rijd als hij ook mee zou mogen doen.
 
Zo'n speciaal kinderstoeltje, schwantz met zo'n riem om met handvatten :D

Ik zou graag eens naar road atlanta gaan voor de shwantz racing school, maar ja, 2000 euro ofzo.
 
Volgens mij op road atlanta wel, dat zijn 3 dagen met een Schwantz family bbq. Zou me echt geweldig lijken zo'n tracktraining. Kan ook met de zeel op almeria in het off season.
 
Terug
Bovenaan Onderaan