blokkerend achterwiel bij terugschakelen bocht

paddestoel

Rookie
18 jul 2003
11
0
Kort geleden voor het eerst op het circuit gereden in Zolder.

Bij het met hoge snelheid naderen van een bocht en het daarbij het uiteraard behorende remmen en terugschakelen wilde mijn achterwiel wel eens blokkeren.

Let op! Dit kwam niet door de achterrem. Ben hier op gaan letten en zelfs achterwegen gelaten.

Het was een korte blokkering van het achterwiel.
Kan het zijn dat ik te vroeg terugschakel en teveel ook op de motor af wil remmen ? Dus dat hij ineens te hoog in de toeren loopt waardoor het motorblok het even niet aan kan.

het betreft een suzuki TL1000 blok onder mijn navigator !

Hoe kan ik het beste terugschakkelen voor een bocht ? Wel of niet op de motor af laten remmen ?

Advies gewenst :]
 
Ff gas geven voordat je de koppeling op laat komen?



(dit is btw mn eerste first post sinds zeker 6 maanden :) ik leer het al weer :) )
 
Maakt niet zoveel uit, effe blokkeren, en anders tussengas geven.
Of iets langer wachten met terugschakelen, zodat je meer heb afgeremd met de remmen.
 
Maakt niet zoveel uit, effe blokkeren, en anders tussengas geven.
Of iets langer wachten met terugschakelen, zodat je meer heb afgeremd met de remmen.
Ik race dan wel niet op een cirquit, maar een blokkerend achterwiel lijkt me niet echt prettig, zeker niet met een hoge snelheid...
 
Is heel normaal en met een twin heb je daar sowieso meer last van dan met een 4-cilinder. Blijf trouwens maar helemaal van de achterrem af, je achterband wordt zo al warm genoeg!
 
Kort geleden voor het eerst op het circuit gereden in Zolder.

Bij het met hoge snelheid naderen van een bocht en het daarbij het uiteraard behorende remmen en terugschakelen wilde mijn achterwiel wel eens blokkeren.

Let op! Dit kwam niet door de achterrem. Ben hier op gaan letten en zelfs achterwegen gelaten.

Het was een korte blokkering van het achterwiel.
Kan het zijn dat ik te vroeg terugschakel en teveel ook op de motor af wil remmen ? Dus dat hij ineens te hoog in de toeren loopt waardoor het motorblok het even niet aan kan.

het betreft een suzuki TL1000 blok onder mijn navigator !

Hoe kan ik het beste terugschakkelen voor een bocht ? Wel of niet op de motor af laten remmen ?

Advies gewenst :]

Zolang hij niet blokkeert op het moment dat je in de bocht gaat kan hiet niet veel kwaad. Maar aangeraden is idd een flinke dot gas geven voor je de koppeling terug los laat. Anders krijg je dit of dit
 
Laatst bewerkt:
Bij mij valt zelfs de motor uit als ik de koppeling inknijp zonder gas bij te geven. Dus terugschakelen en niet 'lui' uit laten rijden, anders wordt je geconfronteerd met een slippend achterwiel (krijg hem niet aan de praat zo, moet echt met startmotor).

Moet je ff weten, V-twin hè.
 
Zolang hij niet blokkeert op het moment dat je in de bocht gaat kan hiet niet veel kwaad. Maar aangeraden is idd een flinke dot gas geven voor je de koppeling terug los laat. Anders krijg je dit of dit

Ik begrijp het niet helemaal. Dus tijdens het loslaten van de koppeling het gas erop blijven houden ? Maar dan gooi je hem toch nog hoger in de toeren ?

Wat begrijp ik niet ?
Leg eens uit a.u.b. ?

Bedankt :}
 
Ik heb het op mijn brommert ook als ik geen gas geef voor het oplaten komen van de koppeling.

Stel je komt aanrijden in lage toeren, je schakelt terug, misschien zelfs wel twee versnellingen, dan ga je van lage naar hoge toeren, geef je alvast een klein beetje gaf na het schakelen maar voordat je je koppeling laat opkomen. Zodat je motor niet ineens keihard gaat afremmen als je je koppeling laat opkomen, omdat je heel erg afremt op je motor.

Snappie?
 
Ik begrijp het niet helemaal. Dus tijdens het loslaten van de koppeling het gas erop blijven houden ? Maar dan gooi je hem toch nog hoger in de toeren ?

Wat begrijp ik niet ?
Leg eens uit a.u.b. ?

Bedankt :}

Je probleem is juist dat je motor niet genoeg toeren maakt of je achterwiel te veel.

Omdat het je terug schakelt zal je motor meer toeren moeten draaien om even snel als je achter wiel te draaien. Indien je al gas geeft met koppeling in zal de motor sneller gaan draaien en is het verschil tussen achterwiel en motor minder groot op het moment dat de koppelingsplaten elkaar raken.
 
Nog een vervolgvraag.
Wat zijn de effecten van dit verschijnsel op je platen en koppeling. Lijkt me niet echt gezond :?
 
Bij mij valt zelfs de motor uit als ik de koppeling inknijp zonder gas bij te geven. Dus terugschakelen en niet 'lui' uit laten rijden, anders wordt je geconfronteerd met een slippend achterwiel (krijg hem niet aan de praat zo, moet echt met startmotor).

Moet je ff weten, V-twin hè.

this toch wat met die twins he :+
 
heb ik ook soms last van, denk dat het gewoon een gebrek aan ervaring is van mezelf en dat je gewoon moet doen zoals zut zegt nl je motor vlugger laten draaien door wat gas bij te geven
 
Is heel normaal en met een twin heb je daar sowieso meer last van dan met een 4-cilinder. Blijf trouwens maar helemaal van de achterrem af, je achterband wordt zo al warm genoeg!


Wrom?? Met de achterrem kun je juist mooi die stuit reruit halen. gewoon lichtjes meeremmen en niet laten blokkeren, blijft ie lekker stabiel.
 
Ik begrijp het niet helemaal. Dus tijdens het loslaten van de koppeling het gas erop blijven houden ? Maar dan gooi je hem toch nog hoger in de toeren ?

Wat begrijp ik niet ?
Leg eens uit a.u.b. ?

Bedankt :}

Stel, je schakelt terug naar een lagere versnelling en normaal gesproken maakt je motor bij de snelheid die je dan hebt zo'n 8000 toeren (ik zeg maar wat), dan moet de motor van stationair (je hebt de koppeling in) naar 8000 toeren. Je achterwiel werkt als weerstand en zal dus sneller blokkeren dan wanneer je gas bij geeft bij het oplaten van de koppeling. Dan hoeft de motor zelf minder toeren te overbruggen waardoor er minder weerstand is op het achterwiel en deze niet zo snel zal blokkeren.
Ofzo :+
 
Stel, je schakelt terug naar een lagere versnelling en normaal gesproken maakt je motor bij de snelheid die je dan hebt zo'n 8000 toeren (ik zeg maar wat), dan moet de motor van stationair (je hebt de koppeling in) naar 8000 toeren. Je achterwiel werkt als weerstand en zal dus sneller blokkeren dan wanneer je gas bij geeft bij het oplaten van de koppeling. Dan hoeft de motor zelf minder toeren te overbruggen waardoor er minder weerstand is op het achterwiel en deze niet zo snel zal blokkeren.
Ofzo :+

:^

Ik had het eerst ook maar heb mezelf idd aangewend om met meer gas terug te schakelen en het gaat prima. ;)
 
als je dan weer gas bijgeeft bij terugschakelen wordt je remweg toch ook langer lijkt mij? ik bedoel, het remmende effect van de motor is dan minder, omdat ie minder toeren hoeft te overbruggen, wat natuurlijk wel beter is voor de levensduur van je motor.
 
als je dan weer gas bijgeeft bij terugschakelen wordt je remweg toch ook langer lijkt mij? ik bedoel, het remmende effect van de motor is dan minder, omdat ie minder toeren hoeft te overbruggen, wat natuurlijk wel beter is voor de levensduur van je motor.
Beter remweg iets langer dan een motor die driftend de bocht in moet. Veel kans dat je lakschade er aan overhoud. Moet je anders iets vroeger vertragen, maar volgens mij rem je niet zo heel hard op de motor. Het meeste komt toch steeds van de voorrem
 
als je dan weer gas bijgeeft bij terugschakelen wordt je remweg toch ook langer lijkt mij? ik bedoel, het remmende effect van de motor is dan minder, omdat ie minder toeren hoeft te overbruggen, wat natuurlijk wel beter is voor de levensduur van je motor.
Je moet ook geen gas blijven geven, als je de koppeling helemaal terug hebt laten komen doe je ook het gas weer dicht, dan rem je ook op de motor. Het is gewoon puur het voorkomen van achterwielblokkering.
 
Maakt niet zoveel uit, effe blokkeren, en anders tussengas geven.
Of iets langer wachten met terugschakelen, zodat je meer heb afgeremd met de remmen.

:^

Ik schakel eigenlijk altijd terug met tussengas, Geleerd van mijn vader (kwakbakman). In het begin is het ff wennen, maar later is het een gewoonte. En je hebt dan niet zo snel meer last van een blokkerend achterwiel met terugschakelen
 
met een dikke twin is het niet moeilijk om je achterwiel te laten blokeren met alleen de motor. doordat ie relatief weinig ontsteklings punten heeft tov de compressie van de cilinders (2 keer 500 cc!) wil dat wel. tussengas is een oplossing, anders met slippende koppeling insturen. (of een automatische anti hop koppeling instaleren :P )

maar dat het op een tweetakt ook kan dat heb ik aan de lijve ondervonden. Ik weet nu wat het is om driftend in te sturen :X en da was best eng eigenlijk
 
Wellicht spijkertje in je achterband? Achterband al eens nagelopen. Op een klein stukje metaal in je band kan het wiel ook al blokkeren! Heb ik zelf al eens een nare ervaring mee gehad bij het remmen in een bocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan