Motorkleding wassen, tips ??

zeeuw32

Rookie
23 aug 2002
20
0
vlissingen
Hai,

Met dit weertje zit je lekker te zweten in je motorkleding, ik kom soms van een ritje van mijn werk naar huis bijna drijvend binnen :P
Maaruh als ik mijn kleding wil/ga wassen dan mag dat op max 30 graden :X da's nou niet dat je zegt een echte bacterie killende temperatuur volgens mij (heb een beetje opgelet tijdens biologielessen) Gevolg van het geheel is dat het pak na 2 ritjes alweer onaangenaam ruikt '(
Heeft er iemand tips om je (kunststof all weather) kleding beter te wassen ??

B.T.W. ik weet dat frequent douchen onaangename geurtjes tegengaat :)
 
Beter wassen van je pak is misschien niet nodig, je hebt waarschijnlijk de verkeerde laag eronder aan.

Waarschijnlijk ademt je pak wel goed maar heb je katoen aan, overhemd/t-shirt/broek? Katoen is erg goed in vocht vast houden en dan heb je dus niets aan een pak dat kan ademen. Je zou eigenlijk van dat thermo-spul aan moeten trekken, van dat spul dat je onder de kraan houd en dat een paar minuten later alweer droog is.

Ik heb dit ook gehad met skieen (wel redelijk doorskieen he) en ben toen eens gaan experimenteren met die thermo spullen, gewoon een thermo broek en shirt, een thermo trui eroverheen, je pak er overheen en klaar, het vocht wordt zo naar buiten getransporteerd. Het droogt nu ook niet op in je pak en meurt dus niet.

Handig is het niet, voor mij werkt het wel. Zowel in de winter als in de zomer, het principe blijft hetzelfde.

Op http://www.stadler-bekleidung.de/english/membranen/membranen_content.php staat nog wel wat nuttige informatie.
 
:^

heb ook altijd thermokleding aan onder mijn pak, leer of textiel, in zomer en winter. Het is niet echt goedkoop, maar werkt perfect
 
Ik moet ook eens mijn all weather pak gaan wassen.
Stop je het dan gewoon in de wasmachine en de droogkast of doe je dat beter met handwas ?
Moet je nog andere voorzorgen nemen behalve de beschermingstukken eruit halen ?
Duurt het dan geen eeuwigheid voor het droog is ?
 
Ik moet ook eens mijn all weather pak gaan wassen.
Stop je het dan gewoon in de wasmachine en de droogkast of doe je dat beter met handwas ?
Moet je nog andere voorzorgen nemen behalve de beschermingstukken eruit halen ?
Duurt het dan geen eeuwigheid voor het droog is ?

Het drogen duurt bepaald geen eeuwigheid, da's het voordeel dus van ademende liners zoals gore-tex.


Die stadler's die schrijven het volgende over wassen:

Please comply always with the sewn-in instructions for care!!
• Machine wash on delicate cycle at 30-40°C, with a moderate amount of detergent for delicate wash; without softener!! Rinse thoroughly.
• Load drum with only 1 jacket or 1 pair of pants.
• Remove crash pads from pockets before washing.
• Dryer setting at low temperature of up to 55°C max.
• Iron, if needed (on lowest heat setting).
• If needed, re-treat with a commercially available treatment spray (to maintain the garment’s water and stain repellency
feature).

En voor de dummies:
• Do not staple any numbers/labels to the garment !!!

Dit hoeft dus niet voor alle textiele (motor)kleding te zijn.
 
ik zal dan maar eens een goei wasmachine gaan zoeken

vindt febreze meer stinken dan mijn zweet :+
 
Motorkleding wassen is niet alleen belangrijk voor geurtjes etc. Door vuildeeltjes, zout (zweet...) en stof die er in dringen gaat het membraan, waaruit de kleding bestaat, op den duur lekken.
Er is speciaal spul voor het wassen van motorkleding in de handel. Van datzelfde merk is er ook spul voor de nabehandeling, zodat alles waterdicht blijft.

Overigens: ik vind Goretex etc. kleding in de zomer toch wel errug warm zitten. Bij een stoplicht voel je het pak gewoon broeien. Dan draag ik zomers toch liever leer. Ook warm (het blijft een extra laag kleding en da's bij 30 graden nu eenmaal warm...) maar leer neemt vocht op en reguleert op die manier de warmte veel beter. Het voelt veel minder broeierig aan.
 
Ik heb jas gewoon in de was gedaan met 30 graden (meer durfte ik niet) en met Vanish Oxi Action (jawel) en ik kreeg mijn jad weer fris en fruitig uit het apparaat. Even een ochtendje of midaag in de zon en hij is weer droog (en zietv er weer als nieuw uit).

Je moet wel weer waterafstotendheid bereiken met juiste coatingspray. Ik merk dat ik daar nog even het juiste spul voor moet vinden. Het spul van Louis/Motozoom dat ik gebruikt heb is nog niet goed genoeg.

Wel de protectoren er even uit halen van te vorem, maar dat is doorgaans goed te doen..
 
:^

heb ook altijd thermokleding aan onder mijn pak, leer of textiel, in zomer en winter. Het is niet echt goedkoop, maar werkt perfect

Gewoon naar de fietsenwinkel, AGU kleding is goed betaalbaar. Je hebt thermolite en coolmax, thermolite voor de winter om het lekker warm te houden en coolmax voor de zomer om het droog en koel te houden.
 
Eerst protectoren verwijderen indien mogelijk. Wassen op 30 graden, weinig waspoeder, zonder wasverzachter en niet in de droger steken.

Beter is nog met de hand wassen.

Zo moet het volgens de winkel(ik heb het zelf nog niet geprobeerd)
 
Eerst protectoren verwijderen indien mogelijk. Wassen op 30 graden, weinig waspoeder, zonder wasverzachter en niet in de droger steken.

Beter is nog met de hand wassen.

Zo moet het volgens de winkel(ik heb het zelf nog niet geprobeerd)
 
Ik heb jas gewoon in de was gedaan met 30 graden (meer durfte ik niet) en met Vanish Oxi Action (jawel) en ik kreeg mijn jad weer fris en fruitig uit het apparaat. Even een ochtendje of midaag in de zon en hij is weer droog (en zietv er weer als nieuw uit).

Je moet wel weer waterafstotendheid bereiken met juiste coatingspray. Ik merk dat ik daar nog even het juiste spul voor moet vinden. Het spul van Louis/Motozoom dat ik gebruikt heb is nog niet goed genoeg.

Wel de protectoren er even uit halen van te vorem, maar dat is doorgaans goed te doen..
HARMISOL, of dat spul wat je op tentdoek kan doen, imprigneer nogwat, op je jas spuiten(dat laatste weet ik niet zeker trouwens!!)
Ik heb het gewoon alleen op spoelen gezet met HARMISOL voor de was..............
 
Terug
Bovenaan Onderaan