35 kW terugvoeren RDW

teun225

Rookie
5 jun 2020
1
0
Goedemiddag allemaal,

Ik heb even een vraag omtrent het terugvoeren van mijn motorfiets. Het gaat om een Yamaha FZR400RR uit '92. Ik heb de motorfiets gekocht bij Jager in Hoogeveen en zij hebben hem voor mij teruggevoerd naar 35 kW en heb er een uitdraai van de testbank erbij gekregen.
Nou ben ik 2 weken geleden (helaas) aangehouden door de politie, in eerste instatie, om de snelheid.
:police:
Daarna volgde een controle van het kentekenbewijs en werd er geconstateerd dat het teruggedraaide vermogen niet op kenteken stond geregistreerd. Jager vertelde mij namelijk dat een uitdraai van de testbank voldoende was. Ook de verzekering was hiervan op de hoogte. Meneer de agent heeft mij hierop een waarschuwing gegeven, mits ik het ASAP regel bij de RDW dat dit op kenteken wordt gezet.
Uiteindelijk heb ik de RDW gebeld en zij gaven mij 2 opties.
- Als je een TÜV-certificaat van het teruggedraaide vermogen kan laten zien, hoef je slechts 1x langs te komen voor een check bij de RDW in Lelystad (kosten rond de 400 euro).
- Het door de RDW laten begrensen (terwijl de motorfiets al lang is teruggevoerd
:buck2:
), en hiervoor moet je 2x langkomen (vraag me niet waarom)(kosten iets boven de 1000 euro).
De keuze ligt dan natuurlijk voor de handliggend dat er een TUV goedgekeurde begrenser op wordt gezet, alleen deze zijn ergens te vinden. Ook de Yamaha-dealer kan mij hierin niet verder helpen.

Hebben jullie suggesties wat ik nu het beste kan doen? Ik wil namelijk niet dat ome agent dit gaat doorzetten, want dan wordt het gezien als rijden met het verkeerde rijbewijs en wordt het gezien als misdrijf.
:rose:

Kennen jullie misschien een bedrijf die mijn motor kan begrensen (op de goeie manier) met een TÜV-certificaat?

Ik hoor graag jullie mening/advies!
 

En dit staat op de site van het RDW?

Vaststellen nieuw motorvermogen via verklaring fabrikant

De fabrikant of zijn Nederlandse vertegenwoordiger kan een verklaring afgeven dat het motorvermogen is aangepast. Uit de verklaring moet blijken dat de wijziging volgens fabrieksvoorschriften is uitgevoerd en dat sprake is van een bestaande vermogens variant/uitvoering binnen de typegoedkeuring.

U kunt contact opnemen met de fabrikant of zijn Nederlandse vertegenwoordiger van uw motor. Op uw verzoek kan hij de verklaring inclusief een verzoek tot aanpassing van de register- en kentekengegevens sturen naar:


RDW, unit VRD
Postbus 30 000
9640 RA Veendam.

-tekst-

Kosten

De RDW past de gegevens aan en berekent hier geen kosten voor. Informeert u zelf naar de kosten van de fabrikant.
 
Uit de verklaring moet blijken dat de wijziging volgens fabrieksvoorschriften is uitgevoerd en dat sprake is van een bestaande vermogens variant/uitvoering binnen de typegoedkeuring.

Oftewel, de vermogenswijziging moet een 2e typegoedkeuring bevatten (komt eigenlijk overeen met zo'n Tüv certificaat qua 'correctheid'). Dit is wel precies een voorbeeld waarom ik tijdens mijn A2 periode alleen motoren heb gekocht die geheel volgens de wet zijn begrensd. Vroeg of laat krijg je hier anders gewoon problemen mee, met als bijkomend nadeel dat je nooit echt 'vrij' kan rondtuffen lijkt me.
 
Je eerste fout was Jager motoren in Hoogeveen...

Nu gewoon contact met hen opnemen en zeggen dat ze de motor niet correct hebben begrensd.
 
Zoals de eerste reactie, een verklaring van fabrikant. Heb ik zelf ook gedaan met mijn kawa z900, kreeg gewoon een brief die ik kon sturen naar het rdw en kreeg vanaf daar een kentekenbewijs opgestuurd.

Uitdraai is geen zekerheidje, het wordt gedoogd.
 
Is de fzr400r wel gehomologeerd voor 35kw?
Zo nee, kun je het hele verhaal wel vergeten.

Ik rij zelf een FZ400 Fazer en die is dus niet terug te keuren op 35kw.
Voor mij geen probleem, maar voordat ik hem kocht is de motorzaak daar ook er bezig geweest via de rdw en die kon dus niet terug naar A2.
 
Alpha technik levert 25/35kw begrenzingssetjes met tuv goedkeur. Denk dat er voor de fzr400 geen 35kw set te krijgen is, een 25kw set zou geen probleem moeten zijn.

Bij de rdw moet je oppassen, zij willen namelijk gaan rijden op de baan om te ‘voelen’ of de motor inderdaad 25/35kw heeft. Dit is inderdaad een duur geintje omdat het uurtarief daar 125 p.u. is en je dan ook betaald voor de huur van de baan.

Wanneer je de rdw regelgeving echter goed doorneemt staat hier dat bij een tuv goedgekeurde set alleen een visuele controle voldoende is. Enige wat ze dus hoeven te doen is controleren of de begrenzing is gemonteerd zoals alpha technik dit zegt.

Dan sta je ineens met 30/45 minuten buiten en ben je ook een stuk minder kwijt...

Wanneer je bij de rdw in lelystad over de visuele controle begint weten ze eerst van niks maar is het na overleg inderdaad toch mogelijk. oplichters zijn het daar...
 
De Duitse APK vind toch plaats onder auspiciën van de TÜV?
Ik heb wel eens een motorfiets geïmporteerd en daar zaten certificaten bij van dit bedrijf.
Even op de vermogensbank in Duitsland? Of de uitdraai van Jäger een beetje aanpassen met logo's. :+
Ik zit zomaar even hardop te denken. O-)
 
Ik heb hem ook met certificaten er bij,en tuv keuring
Maar als je hem invoert,moet je alsnog naar de rdw om te kijken of het frame nummer en motor nummer klopt
 
Ik heb hem ook met certificaten er bij,en tuv keuring
Maar als je hem invoert,moet je alsnog naar de rdw om te kijken of het frame nummer en motor nummer klopt
Invoeren hoeft niet, alleen de uitdraai van de vermogensbank op TÜV briefpapier. :? :+
 
Ik denk dat we langs elkaar heen aan het praten zijn
Het ging mij er alleen maar om dat ik in amsterdam vriendelijk geholpen ben,het was niet voor het aantal kw,s
 
Ik was bij de dealer langs gegaan en zij hadden het rapport met uitdraai van 30kW naar het RDW opgestuurd.
Duurde wel aantal weken maar daarna was het allemaal prima.

Nja... Achteraf kijk je een koe in zijn ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan