het grote allesomvattende bmw boxer topic II

Status
Niet open voor verdere reacties.

hippie

MF veteraan
2 nov 2010
1.344
16
ja
hopelijk kunnen we hier weer verder gaan waar we in 't eerste deel zijn gestopt.
 
hoi nitromax mooi dat er al 1 volger is. zal een modje een seintje geven ,maar als iemand het over wil nemen vind ik het ook goed .
heb zelf weinig benul van computers en forum's
 
En dat is twee!!
We waren bij Sammie gebleven. Zijn Startmotor ging niet rond en Sammie heeft de startmotor er maar uitgehaald.
 
Yup, na uitbundig opladen van de acu die netjes de spanning vast houdt denk ik niet dat 't aan de accu ligt. Zeker gezien het zo plotseling ging..

Kan het zijn dat de accu 'vol' is vlgs de multimeter maar toch te weinig vermogen heeft?
 
Ja, kan. Moet je de spanning meten bij starten, dus eerst die startmotor effe inbouwen _O- . Als de spanning in elkaar dondert bij starten is je accu toch echt dood.
 
Is geregeld. Maar de OP mag wel een beetje aantrekkelijker, vinden jullie ook niet?
 
Ja, kan. Moet je de spanning meten bij starten, dus eerst die startmotor effe inbouwen _O- . Als de spanning in elkaar dondert bij starten is je accu toch echt dood.

Bij een dergelijke belasting is het toch logisch dat de spanning valt?
 
Ja maar als hij onder de 10 volt komt is het toch niet echt best.
 
Hmmm dat lompe ding naar een garage sjouwen..
Kijk eerst even wat 't morgen of overmorgen wordt, misschien idd de startmotor weer even aankoppelen en de accu in actie meten..

Ik heb echter ook gepoogd te starten met de acculader er nog aan, maar dat ladertje kan wellicht niet genoeg vermogen leveren??
 
Laatst bewerkt:
Hmmm dat lompe ding naar een garage sjouwen..
Kijk eerst even wat 't morgen of overmorgen wordt, misschien idd de startmotor weer even aankoppelen en de accu in actie meten..

Ik heb echter ook gepoogd te starten met de acculader er nog aan, maar dat ladertje kan wellicht niet genoeg vermogen leveren??

Nu je de starter eruit hebt toch maar even de conditie ervan testen/checken.
Nog sneller is de staat van de accu te (laten) testen.
 
Accu nasr de garage, startmotor naar die andere vent, inbouwen, klaar!
 
Ik heb ook gepoogd te starten met de lader op de accu, maar deze kan wellicht ook niet het benodigde vermogen leveren?/
 
Ik heb ook gepoogd te starten met de lader op de accu, maar deze kan wellicht ook niet het benodigde vermogen leveren?/
Sammie, even wat waarden zodat je weet waar het over gaat.

Het vermogen van de startmotor is ongeveer 1 PK, dus ongeveer 0,75 kW. Dit soort kleine (serie)motoren heeft een slecht rendement. Bij draaien op vollast zal de door de accu geleverde stroom in de buurt van de 100 A zijn. Bij het begin van het starten, dus het aanlopen van de motor, zal deze stroom nog eens 2 a 3 maal hoger zijn, en dat moet die arme accu allemaal leveren. Het merendeel van de motoraccu's zijn start-accu's, dat wil zeggen dat de constructie berekend is op het kortstondig leveren van zulke hoge stromen. Er zijn motoraccu's die een startstroom van ca. 600 A kunnen leveren.

Vandaar dat overgangsweerstanden (vuile en gecorrodeerde contacten) zo'n ontzettend grote invloed hebben bij het starten.
 
Laatst bewerkt:
Accu kan inderdaad ook nog een boosdoener zijn, kun je door laten meten, kan zelfs bij mij op het werk( modern bedrijf namelijk).
Als de accu dood is zou een Odyssee de oplossing zijn, hoge start capaciteit, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Startrelais:
Destijds met een Harley FLH het probleem gehad dat die moeizaam aan wilde slaan, zat een nieuw relais op(Taiwan kwaliteit) en deze gaf teveel weerstand, zakte met starten naar 5 a 6 Volt. Later een Eccel gemonteerd en probleem was over.
 
Mocht het de accu zijn, ik heb hier ook wat gezlen over een king kong (of zoiets) accu als vervanging..
ik wacht intussen op tegenbericht wanneer ik bij marco de vries terecht kan, de startmotor is makkelijker mee te nemen op motor/fiets dan de accu..
 
accu testen kun je ook door hem helemaal op te laden en daarna een korte tijd vermogen te vragen (d.m.v. licht enzo). daarna ff 10 minuten wachten en spanning meten op de accu. Is die dan onder de 12,6 Volt, dan is de accu volgens mij niet 100%
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan