Aandrijfstanglagers !?

Niesogemeenhè ;)


Naja, het kan zijn dattie zoiets bedoelt maar ik denk het niet.. ;)
cardan.jpg
 
Kun je het horen aan je blok en wat hoor je dan?
hij zal waarschijnlijk wat rauwer lopen!
het zijn onderdelen die overelkaar heen draaien, wanneer er niet voldoende smering is kan het een met de ander mee gaan draaien, en daar kan hij niet tegen.
ps, ik ben totaal geen kenner, alleen ik weet wat er bij is gebeurd en dat wens ik niemand toe, vandaar dat ik reageer!
Just try to help!!
 
Constant getik of alleen bij een warme motor?

Bij mij in de lage toeren als een Duidelijk hoorbare tik, in de hogere toeren verminderde t geluid en kwam terug rond de > 10000 toeren als een ratel...

T was dus constant zowel bij koud als warm, en naarmate de km vorderde werd t erger...

Maja.. Ik heb een 2-takt.. misschien hoor je t bij een 4-takt nie eens of minder vanwege de dempende werking van de olie...
 
Constant getik of alleen bij een warme motor?

Als je drijfstanglagers versleten zijn,dan hoor je vaak niets,maar heb je een telage oliedruk.Die oliedruk zorgt ervoor dat het lager/krukas elkaar niet raken.
Bij een te lage oliedruk kan de drijfstanglager de kruktap raken wat dus een kapotte lagerschaal opleverd en een kapotte krukas.

Lagerschalen verslijten niet zo vlug,of vaak door onzorgvuldig gebruik,geen/slechte smering,overbelasting,ect.

Als je drijfstang,of hoofdlager,echt kapot is,dan rammelt je blok verschrikkelijk,vooral bij belasten.

John :)

ps. sorry van de moeilijk lopende text,ik zit al de hele middag aan de warsteiner! :+
 
ik denk dat je een paar dingen met elkaar verward. als je drijfstanglager (is big-endlager) je kruktap gaat raken dan kan je je blok wel weggooien. je kruktap is de de pen die uit het karter steekt waaraan b.v. je primaire tandwiel of dynamo zit. deze draaien op een krukaslager. als je big-endlagers versleten zijn geeft dit een hoop kabaal, alsof er iemand met twee hamers op elkaar slaat in de frequentie van het toerental. en je voelt heel je blok trillen. tevens is het zo dat als je bigendlagers versleten zijn, je krukas niet vervangen hoeft te worden, maar de bigendpennen. die worden vervangen door ze eruit te persen en dan nieuwe erin te persen.
Als je drijfstanglagers versleten zijn,dan hoor je vaak niets,maar heb je een telage oliedruk.Die oliedruk zorgt ervoor dat het lager/krukas elkaar niet raken.
Bij een te lage oliedruk kan de drijfstanglager de kruktap raken wat dus een kapotte lagerschaal opleverd en een kapotte krukas.

Lagerschalen verslijten niet zo vlug,of vaak door onzorgvuldig gebruik,geen/slechte smering,overbelasting,ect.

Als je drijfstang,of hoofdlager,echt kapot is,dan rammelt je blok verschrikkelijk,vooral bij belasten.

John :)

ps. sorry van de moeilijk lopende text,ik zit al de hele middag aan de warsteiner! :+
 
"je kruktap is de de pen die uit het karter steekt"

Neen dus, de kruktap het gedeelte van de krukas waarop via het big-end-lager de drijfstang zit zit. Als het big-end lager versleten is, zal de motor vooral bij optrekken en bonkend geluid geven. Overigens zal ongeveer zo'n zelfde geluid te horen zijn bij versleten krukaslagers (dit zijn de lagers tussen de krukas en het carter).

De andere kant van de drijfstang zit via het small-end-lager (ook wel zuigerpenlager of piston-pen-lager genoemd) de zuigerpen/piston-pen. Als deze versleten is zal dit vooral bij optrekken een meer kloppend/tikkend geluid geven bij optrekken.

Afhankelijk van de uitvoering van het lager zal bij verregaande slijtage de drijfstang breken (met meestal zware schade tot gevolg) of de motor langzaam gewoon vastlopen. Het big-end-lager is een rollenlager bij een opgebouwde krukas (meestal bij 1-cilinders of V-twins) of een glijlager bij een gesmede krukas (meestal bij meercilinders). Het small-end-lager is een naaldlager (vooral bij 2-takten) of een glijlager.

Het onderscheiden van de verschillende geluiden die optreden bij slijtage is meer wat voor specialisten en moeilijk schriftelijk uit te leggen.
 
als je even de moeite wilt nemen om het op internet even op te zoeken dan kom je er achter dat de kruktap het gedeelte is dat midden in de krukwang zit en waar de krukaslagers opzitten. en het primaire tandwiel of de dynamo. ik heb gezien dat ook de big-endpen of drijfstangpen verwart wordt met de kruktap. dit gebeurt echter aleen op hobby-sites of autoforums.
"je kruktap is de de pen die uit het karter steekt"

Neen dus, de kruktap het gedeelte van de krukas waarop via het big-end-lager de drijfstang zit zit. Als het big-end lager versleten is, zal de motor vooral bij optrekken en bonkend geluid geven. Overigens zal ongeveer zo'n zelfde geluid te horen zijn bij versleten krukaslagers (dit zijn de lagers tussen de krukas en het carter).

De andere kant van de drijfstang zit via het small-end-lager (ook wel zuigerpenlager of piston-pen-lager genoemd) de zuigerpen/piston-pen. Als deze versleten is zal dit vooral bij optrekken een meer kloppend/tikkend geluid geven bij optrekken.

Afhankelijk van de uitvoering van het lager zal bij verregaande slijtage de drijfstang breken (met meestal zware schade tot gevolg) of de motor langzaam gewoon vastlopen. Het big-end-lager is een rollenlager bij een opgebouwde krukas (meestal bij 1-cilinders of V-twins) of een glijlager bij een gesmede krukas (meestal bij meercilinders). Het small-end-lager is een naaldlager (vooral bij 2-takten) of een glijlager.

Het onderscheiden van de verschillende geluiden die optreden bij slijtage is meer wat voor specialisten en moeilijk schriftelijk uit te leggen.
 
ik krijg als ik google alleen te zien dat drijfstangen op de kruktap zitten :?

is ook nie belangrijk!

als het wel belangrijk is }) dan is dit ook niet goed

> tevens is het zo dat als je bigendlagers versleten zijn, je krukas niet vervangen hoeft te worden, maar de bigendpennen. die worden vervangen door ze eruit te persen en dan nieuwe erin te persen.<

dit kan alleen bij een samengestelde krukas
 
Terug
Bovenaan Onderaan