Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
NiesogemeenhèDoe es een plaatje van een "aandrijfstanglager"?
Niesogemeenhè
hij zal waarschijnlijk wat rauwer lopen!Kun je het horen aan je blok en wat hoor je dan?
Constant getik of alleen bij een warme motor?
Constant getik of alleen bij een warme motor?
Dit is geen (aan)drijfstang, maar een kruiskoppeling van een Guzzi ( 850 - 1100 ).Naja, het kan zijn dattie zoiets bedoelt maar ik denk het niet..
(Afbeelding)
Dit is geen (aan)drijfstang, maar een kruiskoppeling van een Guzzi ( 850 - 1100 ).
Als je drijfstanglagers versleten zijn,dan hoor je vaak niets,maar heb je een telage oliedruk.Die oliedruk zorgt ervoor dat het lager/krukas elkaar niet raken.
Bij een te lage oliedruk kan de drijfstanglager de kruktap raken wat dus een kapotte lagerschaal opleverd en een kapotte krukas.
Lagerschalen verslijten niet zo vlug,of vaak door onzorgvuldig gebruik,geen/slechte smering,overbelasting,ect.
Als je drijfstang,of hoofdlager,echt kapot is,dan rammelt je blok verschrikkelijk,vooral bij belasten.
John
ps. sorry van de moeilijk lopende text,ik zit al de hele middag aan de warsteiner!
"je kruktap is de de pen die uit het karter steekt"
Neen dus, de kruktap het gedeelte van de krukas waarop via het big-end-lager de drijfstang zit zit. Als het big-end lager versleten is, zal de motor vooral bij optrekken en bonkend geluid geven. Overigens zal ongeveer zo'n zelfde geluid te horen zijn bij versleten krukaslagers (dit zijn de lagers tussen de krukas en het carter).
De andere kant van de drijfstang zit via het small-end-lager (ook wel zuigerpenlager of piston-pen-lager genoemd) de zuigerpen/piston-pen. Als deze versleten is zal dit vooral bij optrekken een meer kloppend/tikkend geluid geven bij optrekken.
Afhankelijk van de uitvoering van het lager zal bij verregaande slijtage de drijfstang breken (met meestal zware schade tot gevolg) of de motor langzaam gewoon vastlopen. Het big-end-lager is een rollenlager bij een opgebouwde krukas (meestal bij 1-cilinders of V-twins) of een glijlager bij een gesmede krukas (meestal bij meercilinders). Het small-end-lager is een naaldlager (vooral bij 2-takten) of een glijlager.
Het onderscheiden van de verschillende geluiden die optreden bij slijtage is meer wat voor specialisten en moeilijk schriftelijk uit te leggen.