honda cb 400 superfour 1977 opkuisen

reprisal

MF'er
15 apr 2010
85
0
Menen(west vlaanderen)
beste leden,

ben sinds kort eigenaar van een honda cb 400 super four 1977.
img6721cn.jpg

dit is mijn eerste moto en ben redelijk leek hierin.
ik ben deze proper aan het zetten en kan jullie raad goed gebruiken.
ik heb al redelijk rondgekeken maar ik vindt niet altijd de juiste antwoorden.

bij deze mijn eerste vraag.
hoe kuis ik mijn luchtfilter alsook de kamer waarin deze gemonteerd zit, of moet dit gewoon vervangen worden?
zie hieronder enkele foto's
img6718r.jpg

img6719h.jpg


verdere vragen zullen hoogstwaarschijnlijk nog volgen in dezelfde topic.

Vele groeten

Brecht
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding! Hij ziet er nog strak en helemaal origineel uit! De meeste zijn helaas geëindigd als half afgebouwde caféracer. Ik kijk al een tijdje naar precies zo'n zelfde maar ik twijfel nog een beetje over het vermogen. En de prijs :/

Heb nog nooit op een 400cc 4cyl gereden dus misschien is het wel een verrassing.

Hoe lang ben jij ongeveer en zit je er lekker op? Is een kruissnelheid van 110 - 120 goed te doen?

Luchtfilter is al even over de datum zo te zien. Ik zou hem vervangen, vind je oa. hier: http://www.cmsnl.com/honda-cb400f-european-direct-sales_model14640/partslist/F01-3.html#results

Heb je nog meer foto's??

img6721cn.jpg
 
enkel de spiegels ontbreken ook nog...
spaken opkuisen wordt een hel :p

ikzelf ben 1m80, en licht ventje
voor mij zit die ideaal

beste wat je kan doen is ergens iemand zoeken die een heeft in de buurt en er eens opzitten
tot 120 heb ik nog niet geweest, net enkel wat in de straat maar wil hem eerst opfrissen, nieuwe olie enzoverder maar daar ik leek ben zal ik hier wel eventjes over doen denkik :)
 
Die dingen halen 170 hoor, als alles goed is afgesteld. Wel flink toeren maken, niet tegen de wind in lopen zeulen in zijn 6, maar tikkie terug en gas erop!
 
heb achterste spatbord gedemonteerd om proper te maken maar nu zit ik verveeld met iets die eruit ziet als las spatten, zie foto hieronder.
img6727s.jpg


heeft iemand van jullie hier al mee te maken gehad?

verder hier ook een foto van mijn spaken, redelijk verroest, heb al geprobeerd met zilverpapier in cola en ook lichtjes met staalwol maar vlot niet echt.
iemand tips?

img6728y.jpg


groeten brecht
 
Laatst bewerkt:
Spaken vervangen, geen tijd aan vernoeien !!!! Poetsen haalt niks uit.... Zijn de Velgen nog wel goed ??

Spakenset kost ca. 40-50 euro/wiel .

Peter
 
Klein beetje vliegroest op de velgen lijkt me goed weg te poetsen. Die spaken zijn wel erg roestig. Kun je opnieuw in laten spaken, kost rond de 100 euro per wiel. Sommigen doen het zelf maar het is een tijdrovend en frustrerend klusje.

De kans is groot dat er een aantal spaken nu losser zitten als de andere. Je kunt het voelen maar ook horen als je er tegen aan tikt. Vaak is je wiel dan niet meer goed uitgelijnd en dat merk je vooral op iets hogere snelheid heel goed. Je motor gaat trillen en zwabberen.
 
als je het zelf doet, is dit dan gelijk welke volgorde je de spaak vervangt?
Daar zijn al hele discussies over gevoerd, lees dit topic eens door: Zelf velgen spaken en op deze site wordt alles keurig uitgelegd: Nieuwe pagina 1

Kijk meteen ook effe helemaal onderaan waar ook deze instructeur aangeeft dat het uitlijnen het best bij een fietsenmaker moet gebeuren..

Ik ben er altijd voor om zoveel mogelijk zelf te doen en daardoor te leren. Over wielen spaken wordt echter wel vaak gezegd dat het "een vak apart" is...

Op motorshopper vond ik een zelfde cb400 maar deze heeft helaas niet meer de originele lakset. Motorshopper: honda CB400f cb 400 four
 
Die velgen, zou ik ook vervangen als je de spaken laat doen !!!
Als het en low budget projekt is zou ik gewoon wiel voor wiel doen, en meteen de naven
polijsten....
Wat heb je ongeveer voor de bike betaald ??
Een goed opgeknapte is wel wat waard, een slecht opgeknapte weinig.

Peter
 
Niet moeilijk ?? Ben je mischien fietsenmaker !!!
Velg ook nieuw ? Zo ja waar heb je deze gekocht Meteor

1300 euro voor de fiets lijkt me niet gek vanwege de orginele staat zelfs de flab op het achterspatbord zit er nog op.....die zou ik er wel aflaten.
Hoe is de uitlaat ??

Peter
 
So dat lijkt mij ook een mooie prijs voor zo een mooi originele cb400... Ik heb ze al voor bijna het dubbele zien gaan.

Zou je die velg wel vervangen? Om een aftermarket velg op een volledig originele motor te zetten omdat er een paar kleine pitjes op zitten? Lekker poetsen, nieuwe spaakjes erin en gaan met die banaan!

@ Meteor: ziet er mooi uit maar heb je hem ook goed recht gekregen? Ik wil het eigenlijk ook nog eens zelf proberen maar tot nu toe heb ik ze naar Haan Wheel gebracht.
 
@ P-Vervoort & UTP
Het is een geduld werkje... De oude velgen hadden bij mij alleen roest aan de binnenzijde.
Dus die heb ik hergebruikt. Roest er afgeborsteld en met Brunox primer behandeld en met Hammerite een beschermlaag erover. Daarna eerst los alle spaken goed ingestoken en licht aangedraaid.
De wielen heb ik vervolgens uitgericht door ze in een oude achtervork te hangen. Deze achtervork heb ik in de Workmate geklemd.
Uitlijnen op het zicht en met behulp van een duimstok die ik net onder de velg aan de achtervork klem.
Daar leg ik weer een potloodje op dat tegen de zijkant van de velg laat rusten.
Zo rond en rond aanspannen totdat er geen slag meer inzit en alle spaken gespannen zijn.
Ik moet er wel bij zeggen dat het soms zo lukt en een andere keer het niet 1-2-3 wil.
Maar als het bij een fietswiel lukt dan kan je het bij een motorwiel ook ;)

@ reprisal ik zit ook even goed naar de foto's te kijken. Mooie fiets om origineel te houden. Ik zou hem niet overrestaureren. Hooguit wat kleine technische en cosmetische zaken (zoals nieuwe spaken). Dan verkoop je hem over een paar jaar met gemak voor het aanschafbedrag + de kosten die je eraan gemaakt
 
jep dat ben ik idd van plan. zal toch eerst eens proberen zoals ik gezien heb ik een topic hier "honda cb400 f - ruben" die zijn spaken proper heeft gekregen.

verder enkel oppoetsen en spiegels en nieuwe handvaten(kan ik deze nog "origineel"vinden?)

groeten brecht
 
stom vraagje misschien, welke olie doe je best in deze moto? zowel rem als motor.?

heb ook iets gelezen over benzine met of zonder lood, wat denken julie hiervan?
 
je kan gewoon 95 van aan de pomp tanken zonder problemen
Olie pak je best 10w40 mineraal en remolie maakt niet zoveel uit
leuke motor! ben je van België? (ik heb nog nooit een nederlander opkuisen horen gebruiken) of reserve-belg? :)
 
hallo,

heb deze avond al eens wat geprobeerd de spaken en velp proper te krijgen.
nog niet met chroompoets op gezeten
hierbij enkele foto's
wat is jullie mening? wiel demonteren en vollop hieraan beginnen?(heb wel wat tijd)

img6745l.jpg


img6746j.jpg


img6747v.jpg


img6748rf.jpg


groeten
 
Lastig.. De velg sowieso poetsen / polijsten, die krijg je nog knap.
Bij de spaken zou ik kiezen voor nieuwe spaken à 50,- per velg ofzo(?) na zoveel jaar vraag ik me af of de spaken namelijk nog wel goed gespannen staan. Je bent uren aan het poetsen op die spaken, en volgens mij krijg je dan nooit alle roest echt weg. Het zou mij de investering wel waard zijn voor nieuwe in ieder geval...
 
Terug
Bovenaan Onderaan