aan/uit effect injectie, wat eraan te doen ??

12 aug 2003
28
0
beste motorrijders,

Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende ?

Reeds rijd ik al 2,5 jaar de cagiva navigator. Fantastische motor overigens maar één ding zou ik toch wel verbeterd willen zien.
Daar ik er inmiddels al aan gewend ben zou het een nog fijnere motor zijn als hij iets rustiger op het gas reageerde. Vooral als je lekker aan het toeren :] bent met zijn tweeen.
Ik hoef, neem ik aan, niet uit te leggen wat ik met het aan/uit effect van de injectie bedoel ?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft (ik weet dat een tal van motoren hier last van hebben) en een eventuele oplossing hier voor hebben. Ik heb ooit gehoord van een powercommmander maar ik zocht toch een iets goedkopere oplossing.

De motor is al een eens rijker afgesteld in de lage toeren maar dat heeft niet echt resultaat opgeleverd maar wel meer benzine verbruik.

Ik ben misschien van plan om het nieuwe 2004 model van de navigator aan te schaffen. Weet iemand op hier het motormanagment is aangepast. Dus het aan/uit effect is gereduceerd.

Bedankt voor jullie reacties.
 
beste motorrijders,

Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende ?

Reeds rijd ik al 2,5 jaar de cagiva navigator. Fantastische motor overigens maar één ding zou ik toch wel verbeterd willen zien.
Daar ik er inmiddels al aan gewend ben zou het een nog fijnere motor zijn als hij iets rustiger op het gas reageerde. Vooral als je lekker aan het toeren :] bent met zijn tweeen.
Ik hoef, neem ik aan, niet uit te leggen wat ik met het aan/uit effect van de injectie bedoel ?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft (ik weet dat een tal van motoren hier last van hebben) en een eventuele oplossing hier voor hebben. Ik heb ooit gehoord van een powercommmander maar ik zocht toch een iets goedkopere oplossing.

De motor is al een eens rijker afgesteld in de lage toeren maar dat heeft niet echt resultaat opgeleverd maar wel meer benzine verbruik.

Ik ben misschien van plan om het nieuwe 2004 model van de navigator aan te schaffen. Weet iemand op hier het motormanagment is aangepast. Dus het aan/uit effect is gereduceerd.

Bedankt voor jullie reacties.


Je geeft al aan dat de motor rijker is afgesteld om het bokkerige karakter onder de 3000 toeren weg te krijgen. Dan is er weinig hoop dat je het probleem opgelost krijgt. Ook het 2004 model heeft bij mijn weten geen aanpassingen die dit zouden verhelpen.

Het blok van de V-strom heeft een nieuwere injectie. Deze heeft het probleem minder of niet. Maar de motor an sich is anders, de Navigator rijdt fijner.
Maak eens een proefrit op deze motor, dan weet je of je probleem verholpen is.
 
Misschien kan je de mapping laten updaten/aanpassen of een powercommander of zoiets kan het probleempje ook oplossen denk ik.

Enne...welkom op M-F trouwens ;)
 
Misschien kan je de mapping laten updaten/aanpassen of een powercommander of zoiets kan het probleempje ook oplossen denk ik.

Enne...welkom op M-F trouwens ;)


Het probleem wat omschreven wordt is er niet uit te krijgen, ook niet met een power commander. Dit geeft alleen meer vermogen en een betere afstelling (mits correct geprogrammeerd, dus op een testbank)
Echter is het aanzienlijk goedkoper om de eprom te laten aanpassen. Maar dit is als gedaan.
De Navigator staat een beetje arm afgesteld in de lage toeren. Waarschijnlijk vanwege de millieu eisen en bijbehorende keuringen. (er zit zelfs een electronische begrenzing op de eerste versnellingen)
 
Het probleem wat omschreven wordt is er niet uit te krijgen, ook niet met een power commander. Dit geeft alleen meer vermogen en een betere afstelling (mits correct geprogrammeerd, dus op een testbank)
Echter is het aanzienlijk goedkoper om de eprom te laten aanpassen. Maar dit is als gedaan.
De Navigator staat een beetje arm afgesteld in de lage toeren. Waarschijnlijk vanwege de millieu eisen en bijbehorende keuringen. (er zit zelfs een electronische begrenzing op de eerste versnellingen)

Scotti,

Ik ben niet echt technisch aangelegd wat motoren betreft.

Maar wat is een/de eprom ??

Ik heb ooit eens hans uit oss gebeld betreffende de powercommander. Hij zei dat het probleem hiermee verholpen zou zijn. Zoook sprak ik iemand bij hyperpro waaraan ik het probleem aankaarten. Die had het ook over een powercommander. Hij zij dat de injectie van de navi bij gasdicht resp. gasopen hij van 5% - 0 en 0 - 5% open of dicht zet zonder een tussenwaarde waardoor je het snukkerig effect van het gas krijgt. De powercommander zou hem bij gas dicht bijv. op 2% laten staan zodat je niet het aan/uit effect krijgt.

Dan denk je wat zeur je nu als het al eens gezegd is dat het op te lossen is !!!
Ik wilde weten of er een eenvoudigere en goedkopere manier was om dit probleem op te lossen.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat er met bovenstaand verhaal bedoeld wordt.
Ik begreep het wel maar kan het niet precies verwoorden wat er verteld is.

Ook werd mij verwezen naar de dynojet centrum in eindhoven en ruud fredericks uit goes. Iemand ervaring met deze jongens.
 
Scotti,

Ik ben niet echt technisch aangelegd wat motoren betreft.

Maar wat is een/de eprom ??

Ik heb ooit eens hans uit oss gebeld betreffende de powercommander. Hij zei dat het probleem hiermee verholpen zou zijn. Zoook sprak ik iemand bij hyperpro waaraan ik het probleem aankaarten. Die had het ook over een powercommander. Hij zij dat de injectie van de navi bij gasdicht resp. gasopen hij van 5% - 0 en 0 - 5% open of dicht zet zonder een tussenwaarde waardoor je het snukkerig effect van het gas krijgt. De powercommander zou hem bij gas dicht bijv. op 2% laten staan zodat je niet het aan/uit effect krijgt.

Dan denk je wat zeur je nu als het al eens gezegd is dat het op te lossen is !!!
Ik wilde weten of er een eenvoudigere en goedkopere manier was om dit probleem op te lossen.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat er met bovenstaand verhaal bedoeld wordt.
Ik begreep het wel maar kan het niet precies verwoorden wat er verteld is.

Ook werd mij verwezen naar de dynojet centrum in eindhoven en ruud fredericks uit goes. Iemand ervaring met deze jongens.


De eprom is een onderdeel van je injectie systeem en zit in de ontstekingsmodule. (computer)
Dit ding bevat de gegevens die zorgen voor de inspuiting van benzine.
Afhankelijk van temperatuur, snelheid, versnelling, gasstand, luchtdruk en toerental wordt deze hoeveelheid bepaald.
Dus je begrijpt dat het een 3d grafiek is die in de eprom is opgeslagen.
Met een computer is deze uit te lezen, aan te passen en terug te zetten.
Vermoedelijk is dat bij jouw Navi al eens gedaan, omdat je schrijft over een aanpassing en dat het nukkerige gedrag minder geworden is.

Zonder powercommander is het niet op te lossen. Met powercommander mogelijk wel. Zou ik niet weten.
Fredriks in Goes weet veel van deze dingen en heeft ervaringen met de Navigator.
Hij kan je vast een goed advies geven.
Hij kan ook de eprom aanpassen en een dynojet run maken (op de testbank, meten = weten) De kosten liggen rond de 160 Euro.
Das minder dan 1/3 deel van de Powercommander die ook geprogrammeerd dient te worden, op de testbank.

Er gaan verschillende verhalen over de oplossingen.

Wat zeker is:
- zolang de motor niet op temperatuur is, dus onder de 87 graden loopt ie beroerd en gebruikt ie veel meer brandstof.
- aanpassen van de gang sensor (begrenzing, aanpassing in de eerste versnellingen door weerstand modificatie) heeft geen zin.
- Het aanpassen van de eprom door een dealer zonder testbank zorgt voor een iets beter karakter onder de 3000 toeren. Dit door meer brandstof inspuiting dan standaard, want dat is blijkbaar te weinig.


Fredriks zal je waarschijnlijk ook aangeven dat de powercommander zijn geld voor jouw probleem niet waard is.
Lees ook eens op het Cagiva forum, daar wordt je veel wijzer van.

www.cagivaonline.de
(wiki is intressant, forum is ook duidelijk in een aantal zaken)
 
De eprom is een onderdeel van je injectie systeem en zit in de ontstekingsmodule. (computer)
Dit ding bevat de gegevens die zorgen voor de inspuiting van benzine.
Afhankelijk van temperatuur, snelheid, versnelling, gasstand, luchtdruk en toerental wordt deze hoeveelheid bepaald.
Dus je begrijpt dat het een 3d grafiek is die in de eprom is opgeslagen.
Met een computer is deze uit te lezen, aan te passen en terug te zetten.
Vermoedelijk is dat bij jouw Navi al eens gedaan, omdat je schrijft over een aanpassing en dat het nukkerige gedrag minder geworden is.

Zonder powercommander is het niet op te lossen. Met powercommander mogelijk wel. Zou ik niet weten.
Fredriks in Goes weet veel van deze dingen en heeft ervaringen met de Navigator.
Hij kan je vast een goed advies geven.
Hij kan ook de eprom aanpassen en een dynojet run maken (op de testbank, meten = weten) De kosten liggen rond de 160 Euro.
Das minder dan 1/3 deel van de Powercommander die ook geprogrammeerd dient te worden, op de testbank.

Er gaan verschillende verhalen over de oplossingen.

Wat zeker is:
- zolang de motor niet op temperatuur is, dus onder de 87 graden loopt ie beroerd en gebruikt ie veel meer brandstof.
- aanpassen van de gang sensor (begrenzing, aanpassing in de eerste versnellingen door weerstand modificatie) heeft geen zin.
- Het aanpassen van de eprom door een dealer zonder testbank zorgt voor een iets beter karakter onder de 3000 toeren. Dit door meer brandstof inspuiting dan standaard, want dat is blijkbaar te weinig.


Fredriks zal je waarschijnlijk ook aangeven dat de powercommander zijn geld voor jouw probleem niet waard is.
Lees ook eens op het Cagiva forum, daar wordt je veel wijzer van.

www.cagivaonline.de
(wiki is intressant, forum is ook duidelijk in een aantal zaken)

Bedankt scotti.

Dat zijn nog eens antwoorden waar je wat aan hebt. :}
Ga het gelijk doen dat vragen van die aanpassingen aan het eprom.
Misschien is het hiermee al op te lossen.

By the way, Jij rijdt toch ook de navigator ?
Geen probleem hiermee ?

Ik moet zeggen je leert ermee rijden, maar het zou nog fijner kunnen zijn, begrijp je ?

Bedankt he

groetjes
 
Je geeft al aan dat de motor rijker is afgesteld om het bokkerige karakter onder de 3000 toeren weg te krijgen. Dan is er weinig hoop dat je het probleem opgelost krijgt. Ook het 2004 model heeft bij mijn weten geen aanpassingen die dit zouden verhelpen.

Het blok van de V-strom heeft een nieuwere injectie. Deze heeft het probleem minder of niet. Maar de motor an sich is anders, de Navigator rijdt fijner.
Maak eens een proefrit op deze motor, dan weet je of je probleem verholpen is.
ik zou dan niet een nieuwere kopen
van welk jaar is jouw model ???
als het goed is heb je nog het tl 1000 blokdie van de vstrom is totaal anders met rijden
veel meer trillingen en andere vermogens afgifte
ik zou lekker dit blok houden of misschien vind je juist die van de vstrom lekkerder rijden
ikzelf heb pas een powercommander op mijn tl en het bokken is nu een stuk minder onder de 3000 toeren
maar dit blok is eigenlijk niet voor onder de 2500 toeren
het is een grote v twin en die houden daar niet van
tip lekker hoger in toeren rijden
gebruik ook wat meer je eerste versnelling en wat meer een fluwelen rechterhand
 
ik zou dan niet een nieuwere kopen
van welk jaar is jouw model ???
als het goed is heb je nog het tl 1000 blokdie van de vstrom is totaal anders met rijden
veel meer trillingen en andere vermogens afgifte
ik zou lekker dit blok houden of misschien vind je juist die van de vstrom lekkerder rijden
ikzelf heb pas een powercommander op mijn tl en het bokken is nu een stuk minder onder de 3000 toeren
maar dit blok is eigenlijk niet voor onder de 2500 toeren
het is een grote v twin en die houden daar niet van
tip lekker hoger in toeren rijden
gebruik ook wat meer je eerste versnelling en wat meer een fluwelen rechterhand

Hij heb net als ikke eentje van 2000, de eerste serie Navi.
Dat blok is gruwelijk zenuwachtig op het gas, twee fluwelen handschoenen dus.
Maar het is wel kicken.

De powercommander levert geen extra vermogen (ja, mischien 1 of 2 pk) ten opzichte van het aanpassen van de eprom.
Hij is wel 3x zo duur. Je mag aannemen dat voor dat geld ook het probleem weg is, anders is het zuur geld.

Mijn Navi heeft binnenkort een K&N filter, daarna modificeer ik het inlaatkanaal om net zo veel lucht binnen te halen als de gaskleppen groot zijn (deze zijn rond de 50mm, en de luchtinlaat zit ergens rond de 35mm) Is vrij eenvoudig aan te passen. Met open uitlaten eronder ga ik naar een dynojet bank om hem af te laten stellen. Zien wat dit brengt.

Een mogelijkheid om hoger in toeren te rijden en toch wat soepeler is een 15 tands voortandwiel.. die is wat kleiner. Wel meer funfactor.... })
 
Bedankt scotti.

Dat zijn nog eens antwoorden waar je wat aan hebt. :}
Ga het gelijk doen dat vragen van die aanpassingen aan het eprom.
Misschien is het hiermee al op te lossen.

By the way, Jij rijdt toch ook de navigator ?
Geen probleem hiermee ?

Ik moet zeggen je leert ermee rijden, maar het zou nog fijner kunnen zijn, begrijp je ?

Bedankt he

groetjes


Ik heb inderdaad ook een Navi, grappige motor om te rijden.
Dat bokken probleem zit er ook nog in. Maar daar komt wel verandering in.
Vind het niet storend. Heb alleen nog niet geprobeerd om 30 te rijden.
50 is al moeilijk genoeg.

Post je ervaringen/bevindingen na het rondbellen ook, daar worden we allen wijzer van.
 
Ik heb inderdaad ook een Navi, grappige motor om te rijden.
Dat bokken probleem zit er ook nog in. Maar daar komt wel verandering in.
Vind het niet storend. Heb alleen nog niet geprobeerd om 30 te rijden.
50 is al moeilijk genoeg.

Post je ervaringen/bevindingen na het rondbellen ook, daar worden we allen wijzer van.
ik heb nu met een powercommander veel minder last van dat bokken
normaal kon ik ook haast geen 30 rijden in de 2de versnelling
is nu niet echt meer een probleem
het gaat nu veel soepeler
ik heb achter 2 tanden meer dan standaard scheelt ook alweer
 
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Reeds al mailtjes de deur uitgedaan omtrent het uit/aan probleem (misschien een te groot woord). Kijken wat voor een antwoord ik krijg.
Eind deze maand hopelijk zijn mijn uitlaten klaar.Ik wil ze erop hebben voor 31 aug. want dan ga ik op het circuit rijden. Samen met de K&N filter en opnieuw laten afstellen, kijken wat het opleverd. Daarna toch eens echt op een testbank laten zetten voor de fijnafstelling.

En inderdaad het blok van de navi is fun. Ik heb er ook alleen wat last van als ik samen met mijn vriendin aan het toeren ben. DUs ook af en toe 30/40 km per uur rijden.
Als ik alleen en sportief rijdt geen enkel probleem maar ik zit toch voor 70 % samen met mijn vrouwtje op dat ding. Vaak op vakantie enzo.

Wat is jullie reactie als ik zeg het 2001 model van mij inruilen voor het 2004 model. Hoe langer je wacht des te minder de inruilwaarde. En hoewel er technische niet is veranderd kan ik geen andere motor bedenken die zo geschikt is voor ons als deze. Supersportief als je alleen rijdt en lekker toeren met comfortabele koffers met zijn tweeen op vakantie. Wat wil je nog meer. Nu al voorzien van een set hyperpro veren. Dan merk je wat de vering met je motor kan doen. :}

We zullen wel zien.

Ik houd jullie op de hoogte. ;)
 
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Reeds al mailtjes de deur uitgedaan omtrent het uit/aan probleem (misschien een te groot woord). Kijken wat voor een antwoord ik krijg.
Eind deze maand hopelijk zijn mijn uitlaten klaar.Ik wil ze erop hebben voor 31 aug. want dan ga ik op het circuit rijden. Samen met de K&N filter en opnieuw laten afstellen, kijken wat het opleverd. Daarna toch eens echt op een testbank laten zetten voor de fijnafstelling.

En inderdaad het blok van de navi is fun. Ik heb er ook alleen wat last van als ik samen met mijn vriendin aan het toeren ben. DUs ook af en toe 30/40 km per uur rijden.
Als ik alleen en sportief rijdt geen enkel probleem maar ik zit toch voor 70 % samen met mijn vrouwtje op dat ding. Vaak op vakantie enzo.

Wat is jullie reactie als ik zeg het 2001 model van mij inruilen voor het 2004 model. Hoe langer je wacht des te minder de inruilwaarde. En hoewel er technische niet is veranderd kan ik geen andere motor bedenken die zo geschikt is voor ons als deze. Supersportief als je alleen rijdt en lekker toeren met comfortabele koffers met zijn tweeen op vakantie. Wat wil je nog meer. Nu al voorzien van een set hyperpro veren. Dan merk je wat de vering met je motor kan doen. :}

We zullen wel zien.

Ik houd jullie op de hoogte. ;)


Ik vond het zwarte frame van de 2004 versie wel mooi, maar die werd meer dan 800 Euro duurder dan de oude versie. De oude versie kostte destijds 10800, nu 12300.
Dus al behoorlijk wat pegels.
Ik vond de inruilwaarde niet tegenvallen, maar de nieuwe veel te duur.
Het blijft tenslotte dezelfde motor, met alleen een ander kleurtje. Dat was het mij niet waard.

Welke uitlaten komen er bij jou onder?
Ik heb Sebring race uitlaten en de originele. De K&N hoop ik aan het einde van deze week binnen te krijgen.
Ik wil hem dan ook op de testbank laten afstellen. Gewoon aan de afstelling klooien zie ik niet zo zitten. (er zijn modificaties aan sensoren mogelijk die het inspuiten veranderen)
Waarschijnlijk pas ik ook de luchtinlaat aan om voldoende flow te krijgen. Dit wordt ook beschreven op het Cagiva forum.

Als een powercommander echt zo heilig is, koop ik er nog wel eens eentje. Maar eerst horen, zien en dan geloven...
 
Het probleem wat omschreven wordt is er niet uit te krijgen, ook niet met een power commander. Dit geeft alleen meer vermogen en een betere afstelling (mits correct geprogrammeerd, dus op een testbank)
Echter is het aanzienlijk goedkoper om de eprom te laten aanpassen. Maar dit is als gedaan.
De Navigator staat een beetje arm afgesteld in de lage toeren. Waarschijnlijk vanwege de millieu eisen en bijbehorende keuringen. (er zit zelfs een electronische begrenzing op de eerste versnellingen)

Dat bedoelde ik met de opmerking 'mapping laten updaten/aanpassen'
 
Ik vond het zwarte frame van de 2004 versie wel mooi, maar die werd meer dan 800 Euro duurder dan de oude versie. De oude versie kostte destijds 10800, nu 12300.
Dus al behoorlijk wat pegels.
Ik vond de inruilwaarde niet tegenvallen, maar de nieuwe veel te duur.
Het blijft tenslotte dezelfde motor, met alleen een ander kleurtje. Dat was het mij niet waard.

Welke uitlaten komen er bij jou onder?
Ik heb Sebring race uitlaten en de originele. De K&N hoop ik aan het einde van deze week binnen te krijgen.
Ik wil hem dan ook op de testbank laten afstellen. Gewoon aan de afstelling klooien zie ik niet zo zitten. (er zijn modificaties aan sensoren mogelijk die het inspuiten veranderen)
Waarschijnlijk pas ik ook de luchtinlaat aan om voldoende flow te krijgen. Dit wordt ook beschreven op het Cagiva forum.

Als een powercommander echt zo heilig is, koop ik er nog wel eens eentje. Maar eerst horen, zien en dan geloven...

Mijn nieuwe uitlaten worden door Roadpilot zelf ontwikkeld. Zouden eind deze maand klaar moeten zijn. Dus een type kan ik je niet geven. Om extra winst te boeken wordt er direct en K&N filter ingejast. Ben toch wel benieuwd wat het opleverd. Alleen het geluid al. Ik had op het circuit in zolder een belg ontmoet die ook een openuitlaat op zijn navi had. Ik heb één sessie achter hem gereden en echt een tegek geluid. :9~ Moest ik ook hebben.

Wat heeft het bij jouw opgeleverd ? Hebben ze bij jouw de collector ertussen uitgehaald. Ik geloof dat ze dat bij mij wel gaan doen om uit ieder uitlaat hetzelfde geluid te krijgen. Ik merk nu al dat de ene uitlaat wat harder gaat als de ander. Komt natuurlijk door die collector.

Laat me weten hoe je dat gaat doen met de luchtinlaat. Ik had hier al eens iets meer over gehoort. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Al om al wordt de navi toch nog een zeer intressante motor. :P

En inderdaad, net wat je zegt over die powercommander. Eerst zien dan geloven.
500 En zoveel Euri is toch een hoop geld. Moet echt wel verschil te zien zijn !!

Groetjes :]
 
Mijn nieuwe uitlaten worden door Roadpilot zelf ontwikkeld. Zouden eind deze maand klaar moeten zijn. Dus een type kan ik je niet geven. Om extra winst te boeken wordt er direct en K&N filter ingejast. Ben toch wel benieuwd wat het opleverd. Alleen het geluid al. Ik had op het circuit in zolder een belg ontmoet die ook een openuitlaat op zijn navi had. Ik heb één sessie achter hem gereden en echt een tegek geluid. :9~ Moest ik ook hebben.

Wat heeft het bij jouw opgeleverd ? Hebben ze bij jouw de collector ertussen uitgehaald. Ik geloof dat ze dat bij mij wel gaan doen om uit ieder uitlaat hetzelfde geluid te krijgen. Ik merk nu al dat de ene uitlaat wat harder gaat als de ander. Komt natuurlijk door die collector.

Laat me weten hoe je dat gaat doen met de luchtinlaat. Ik had hier al eens iets meer over gehoort. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Al om al wordt de navi toch nog een zeer intressante motor. :P

En inderdaad, net wat je zegt over die powercommander. Eerst zien dan geloven.
500 En zoveel Euri is toch een hoop geld. Moet echt wel verschil te zien zijn !!

Groetjes :]


Open Sebring dempers op de Navi:
http://www.rovab.nl/navigator/5000toeren.avi
Nu nog zonder luchtfilter e.d.
Ik wil best de collector laten vervallen, maar dan worden het complete uitlaten vanaf de cilinders. Zal een kostbare zaak zijn lijkt me.

Overigens had ik van Roadpilot begrepen dat ze eerst nog lekker op vakantie gingen en daarna wel eens zouden starten met een set dempers te gaan maken.
Kan dus best wat langer gaan duren.

Hou ons op de hoogte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan