jaccobird
MF veteraan
- 26 jun 2002
- 1.150
- 135
Okee het wordt tijd dat ik mijn brik wat een klassieker moet worden ook eens voorstel.
In 1995 heb ik een Yamaha r5 gekocht uit 1972(de voorloper van de RD 350) dat was mijn eerste officiële motorfiets toen ik 18 werd een jaartje of tig geleden.
Blijkbaar blijft dat hangen en steeds als ik ergens een tweetakt zag of hoorde rijden draaide mijn hoofd.
Dus kopen zo'n ding, nu is dat sneller gezegt dan gedaan aangezien de R5 erg gelieft is in de racerij, en de meeste ook wel in die richting zijn verdwenen.
Ook vandaag de dag worden deze motoren daar nog voor gebruikt omdat bij sommige klassieke races ook japanners tot '72 worden toegelaten.
Een probleem dus om zo'n ding te vinden in een eenigzins orginele staat dat is uiteindelijk gelukt dus vandaar dit project.
De eerste jaren heeft dat ding ergens in een hoek gestaan en heb ik spullen verzameld om hem compleet te krijgen, dat is gelukt en nu heb ik hem dan ook zo goed als compleet. ( ik mis nog de tank emblemen met yamaha er op dus als iemand die weet)
Vorig jaar begonnen met het reviseren van het blok.
Daar was echter genoeg mis mee zuigers, cylinders, carbs, alle olie keeringen, lagers en de koppelings as defect.
Een optelsommetje van dit alles liep nogal snel op en daaron vorig jaar er een 2e erbij gekocht ( RD 350 van 3 jaar jonger is bijna hetzelfde ) deze had weinig gelopen en nieuwe zuigers, cylinders gehoond goede keringen enz.
Aldus besloten om het Rd blok te gebruiken met de R5 carter helften en de RD cylinders, dat heeft nog als voordeel dat de RD cylinders membraan inlaten heeft waardoor hij wat beter laag in toeren moet lopen.
Blok voor de revisie;
Dit voorjaar ben ik begonnen met de sloop van de R5 zodat het frame enz gepoedercoat kon worden.
De Sloop;
Ja daar staat een CBR600 achter maar die is allang klaar
Inmiddels is het frame klaar en het blok bijna op de ontsteking en 1 voetpakking voor 1 van de cylinders na, dus het opbouwen is begonnen.
Dit zal nof wel ff gaan duren aangezien je steeds weer dingen tegenkomt die vervangen moeten of zelf gemaakt moeten worden omdat ze er niet meer zijn.
Het blok zit weer in het frame;
Nu ben ik bezig met de voorvork poten te polijsten, carbs, ontsteking en achterbrug.
Foto camera is defect maar krijg morgen een nieuwe dus kunnen er weer foto's gemaakt worden.
Inmiddels zitten de carbs er ook weer op en de ontsteking de voorvork is klaar en gaat er morgen in.
Dit gaat nog wel ff duren voordat hij weer rijd, maar ik hoop toch volgend jaar klaar te zijn er zitten tot nu toe zo'n 300 uur in en daar zal nog wel wat bij komen.
Ik zal regelmatig het topic omhoog schoppen als er weer wat nieuws te melden is.
Wat ik nog zoek is een goedkoop adres om te verchromen omg Dordrecht.
Spaken of iemand die de wielen opnieuw spaakt.
In 1995 heb ik een Yamaha r5 gekocht uit 1972(de voorloper van de RD 350) dat was mijn eerste officiële motorfiets toen ik 18 werd een jaartje of tig geleden.
Blijkbaar blijft dat hangen en steeds als ik ergens een tweetakt zag of hoorde rijden draaide mijn hoofd.
Dus kopen zo'n ding, nu is dat sneller gezegt dan gedaan aangezien de R5 erg gelieft is in de racerij, en de meeste ook wel in die richting zijn verdwenen.
Ook vandaag de dag worden deze motoren daar nog voor gebruikt omdat bij sommige klassieke races ook japanners tot '72 worden toegelaten.
Een probleem dus om zo'n ding te vinden in een eenigzins orginele staat dat is uiteindelijk gelukt dus vandaar dit project.
De eerste jaren heeft dat ding ergens in een hoek gestaan en heb ik spullen verzameld om hem compleet te krijgen, dat is gelukt en nu heb ik hem dan ook zo goed als compleet. ( ik mis nog de tank emblemen met yamaha er op dus als iemand die weet)
Vorig jaar begonnen met het reviseren van het blok.
Daar was echter genoeg mis mee zuigers, cylinders, carbs, alle olie keeringen, lagers en de koppelings as defect.
Een optelsommetje van dit alles liep nogal snel op en daaron vorig jaar er een 2e erbij gekocht ( RD 350 van 3 jaar jonger is bijna hetzelfde ) deze had weinig gelopen en nieuwe zuigers, cylinders gehoond goede keringen enz.
Aldus besloten om het Rd blok te gebruiken met de R5 carter helften en de RD cylinders, dat heeft nog als voordeel dat de RD cylinders membraan inlaten heeft waardoor hij wat beter laag in toeren moet lopen.
Blok voor de revisie;
Dit voorjaar ben ik begonnen met de sloop van de R5 zodat het frame enz gepoedercoat kon worden.
De Sloop;
Ja daar staat een CBR600 achter maar die is allang klaar
Inmiddels is het frame klaar en het blok bijna op de ontsteking en 1 voetpakking voor 1 van de cylinders na, dus het opbouwen is begonnen.
Dit zal nof wel ff gaan duren aangezien je steeds weer dingen tegenkomt die vervangen moeten of zelf gemaakt moeten worden omdat ze er niet meer zijn.
Het blok zit weer in het frame;
Nu ben ik bezig met de voorvork poten te polijsten, carbs, ontsteking en achterbrug.
Foto camera is defect maar krijg morgen een nieuwe dus kunnen er weer foto's gemaakt worden.
Inmiddels zitten de carbs er ook weer op en de ontsteking de voorvork is klaar en gaat er morgen in.
Dit gaat nog wel ff duren voordat hij weer rijd, maar ik hoop toch volgend jaar klaar te zijn er zitten tot nu toe zo'n 300 uur in en daar zal nog wel wat bij komen.
Ik zal regelmatig het topic omhoog schoppen als er weer wat nieuws te melden is.
Wat ik nog zoek is een goedkoop adres om te verchromen omg Dordrecht.
Spaken of iemand die de wielen opnieuw spaakt.
Laatst bewerkt: