Mijn 2 Takt project / brik / klassieker

jaccobird

MF veteraan
26 jun 2002
1.150
135
Okee het wordt tijd dat ik mijn brik wat een klassieker moet worden ook eens voorstel.

In 1995 heb ik een Yamaha r5 gekocht uit 1972(de voorloper van de RD 350) dat was mijn eerste officiële motorfiets toen ik 18 werd een jaartje of tig geleden.

Blijkbaar blijft dat hangen en steeds als ik ergens een tweetakt zag of hoorde rijden draaide mijn hoofd.

Dus kopen zo'n ding, nu is dat sneller gezegt dan gedaan aangezien de R5 erg gelieft is in de racerij, en de meeste ook wel in die richting zijn verdwenen.
Ook vandaag de dag worden deze motoren daar nog voor gebruikt omdat bij sommige klassieke races ook japanners tot '72 worden toegelaten.

Een probleem dus om zo'n ding te vinden in een eenigzins orginele staat dat is uiteindelijk gelukt dus vandaar dit project.

De eerste jaren heeft dat ding ergens in een hoek gestaan en heb ik spullen verzameld om hem compleet te krijgen, dat is gelukt en nu heb ik hem dan ook zo goed als compleet. ( ik mis nog de tank emblemen met yamaha er op dus als iemand die weet)

Vorig jaar begonnen met het reviseren van het blok.
Daar was echter genoeg mis mee zuigers, cylinders, carbs, alle olie keeringen, lagers en de koppelings as defect.
Een optelsommetje van dit alles liep nogal snel op en daaron vorig jaar er een 2e erbij gekocht ( RD 350 van 3 jaar jonger is bijna hetzelfde ) deze had weinig gelopen en nieuwe zuigers, cylinders gehoond goede keringen enz.

Aldus besloten om het Rd blok te gebruiken met de R5 carter helften en de RD cylinders, dat heeft nog als voordeel dat de RD cylinders membraan inlaten heeft waardoor hij wat beter laag in toeren moet lopen.

Blok voor de revisie;
RD350_r5f_2_001.jpg



Dit voorjaar ben ik begonnen met de sloop van de R5 zodat het frame enz gepoedercoat kon worden.

De Sloop;

RD350_r5f_014.jpg


RD350_r5f_015.jpg


RD350_r5f_016.jpg


RD350_r5f_019.jpg


Ja daar staat een CBR600 achter maar die is allang klaar

RD350_r5f_018.jpg


RD350_r5f_020.jpg


RD350_r5f_021.jpg


Inmiddels is het frame klaar en het blok bijna op de ontsteking en 1 voetpakking voor 1 van de cylinders na, dus het opbouwen is begonnen.

Dit zal nof wel ff gaan duren aangezien je steeds weer dingen tegenkomt die vervangen moeten of zelf gemaakt moeten worden omdat ze er niet meer zijn.

Het blok zit weer in het frame;

RD350_r5f_022_002.jpg


RD350_r5f_022_001.jpg


RD350_r5f_022_003.jpg


Nu ben ik bezig met de voorvork poten te polijsten, carbs, ontsteking en achterbrug.
Foto camera is defect maar krijg morgen een nieuwe dus kunnen er weer foto's gemaakt worden.

Inmiddels zitten de carbs er ook weer op en de ontsteking de voorvork is klaar en gaat er morgen in.

Dit gaat nog wel ff duren voordat hij weer rijd, maar ik hoop toch volgend jaar klaar te zijn er zitten tot nu toe zo'n 300 uur in en daar zal nog wel wat bij komen. })

Ik zal regelmatig het topic omhoog schoppen als er weer wat nieuws te melden is.

Wat ik nog zoek is een goedkoop adres om te verchromen omg Dordrecht.
Spaken of iemand die de wielen opnieuw spaakt.
 
Laatst bewerkt:
Hee Jacco, ik hou je in de gaten. Als je anders een adres in NH hebt moet je het maar zeggen. das nl. dichter bij mij dan breng ik het anders wel ff weg voor je.

Als je aan de spaken kan komen, kun je het misschien laten doen door de plaatselijke fietsen boer, die ook gek van motoren is. Heb ik laatst ook met mijn CB gedaan, ging perfect.
 
Eindelijk, er zijn nog 2 takt helden....... :}

Ik zelf rij op een YDS 7 van `70. deze motor heeft de zelfde kleurstelling als die van jou. Is echter een 250 cc.
Ben benieuwd wat je er van maakt!

See ya!
 
Mooi spul zeg! :9~

Wat betreft de vragen die je stelt. Als je niet redelijk snel antwoord krijgt binnen dit topic, zou ik er 'n apart 'waar spaken & verchromen?' topic voor openen. Ik zijn er nl. genoeg op 't forum die dit soort adresjes kennen. :)
 
Dat ziet er heel gaaf uit Jacco, ben reuze nieuwsgierig naar het eindresultaat.
Moooi werk hoor!!!
 
Het mooiste moment,
Je kale nieuw gespoten frame met het glimmende gepolijste blok eronder,ik heb er uren van lopen genieten bij m`n 500

Mooi werk :}
 
Dit schijnt trouwens een heel goed adres te zijn:
Haan Wheels
Ambachtstraat 25
5481 SM Schijndel
(073) 547 61 96
fax 073 5494429
 
Eindelijk, er zijn nog 2 takt helden....... :}

Ik zelf rij op een YDS 7 van `70. deze motor heeft de zelfde kleurstelling als die van jou. Is echter een 250 cc.
Ben benieuwd wat je er van maakt!

See ya!


Cool man ik heb daar ook nog naar gezocht voor erbij dan heb ik de 250 en de 350, ben jij ook nog naar ouder op zoek geweest?? die dingen bestaan blijkbaar helemaal niet meer??

Plaats eens een piccie van je YDS ben benieuwd, is trouwens wel de mooiste kleur die wij hebben.
 
Laatst bewerkt:
Update1

De digicam is weer alive dus maar ff een update.

2e cylinder zit erop en ontsteking is weer als nieuw.

RD350_r5f_033.jpg


RD350_r5f_034.jpg


De voorvork is klaar na dagen schuren en polijsten ziet het er weer gelikt uit.

RD350_r5f_032.sized.jpg


En ook de achterbrug is klaar en zit weer op zijn plaats.

RD350_r5f_035.jpg


En na gisteren de hele dag bezig te zijn geweest zijn ook de carb's weer als nieuw.

RD350_r5f_031.jpg


Leuke bijkomstigheid van als je motor bijna "kaal" is kan je leuke foto's maken, de Carb's 2

RD350_r5f_030.jpg


Zo dat is de status tot vandaag nu zal het weer wat langzamer gaan, de vacantie is bijna voorbij en dan moet het weer in de avond uren.
 
Ik zat me net te bedenken dat er helemaal geen pic's bij staan van wat het moet worden dus bij deze dan.

Zo moet hij worden maar dan mooier *D

yamaha_vasen_sivu.jpg
 
Ik ben ook rustigaan bezig met m'n YDS7...
op dit moment probeer ik mijn motorblokje weer compleet te krijgen.

226-06.jpg
 
Ik ben ook rustigaan bezig met m'n YDS7...
op dit moment probeer ik mijn motorblokje weer compleet te krijgen.

(Afbeelding)

Van welk jaar is deze Rob?? ik zie namelijk een schijfrem.. de manual die ik heb beschrijft alleen maar een yds7 met trommel remmen en is identiek aan de R5 van mij.
 
De YDS7, ofwel de RD250DX werd uitgevoerd met een keiharde schijfrem, waarmee ik in 1977 al stoppies maakte. Dit is een 75'er. Je kan de Fiche bij ons wel ergens downloaden.
Mijn Haynes beschrijft ook de schijfremmers.
 
Het is dus eigenlijk al een rd, hier de yds in de org uitvoering, 1970-1973

yds7_1971.jpg


yamaha_DS7_1972.jpg


Ik heb de Haynes manual jaargang 1973 en toen waren ze er natuurlijk nog niet met schijf remmen, als je op het internet zoekt kom je ook alleen maar manuals tegen waar de schijfrem uitvoering opstaat.
 
Zo de vacantie is ten einde, en de laatste 3 Dagen nog lekker ff door kunnen werken.

Dus maar weer een update.

Linker Carter deksel gespoten, en bougie kabels erop ( let eens op de orginele bougie kap, de andere is nog zoek }) )

16082003_001.jpg


Ook de oliepomp zit weer op zijn plaats en het deksel wat hem afdekt is gespoten, op één of andere manier oogt het spuitwerk van die kap anders als de rest van het deksel?? dus nog maar een keer of anders alles nog één keer spuiten.

16082003_004.jpg


Het lucht filter huisje accubak en gereedschaps houder zijn klaar, en de spannings regelaar en gelijkrichter zitten weer op hun plaats.

16082003_002.jpg

16082003_008.jpg

16082003_007.jpg


Voor de foto's ff de oude wielen er in gezet zodat ik hem ff naar buiten kon duwen.
Het valt ook opeens op dat een wasbeurtje niet verkeerd zal zijn frame is vies.

Nog een paar totaal plaatjes als laatste, het zal nu niet meer zo snel gaan denk ik, probeer deze week het electra in orde te maken en ik moet opzoek naar de oranje metallic verf, helaas zijn daar geen nummers van dus dat wordt weer een zoektocht. ( iemand nog een idee?? )

Voor de rest moet er veel uit handen gegeven worden nu ivb met verchroomen enz.

16082003_005.jpg

16082003_006.jpg
 
T wordt al heel wat jacco! Maar je zet er toch wel een fatsoenlijker stuur op mag ik hopen? :]


Ja dat is me dus wat he, dat is dus het orginele stuur en aangezien ik hem echt helemaal orgineel wil hebben.... blijft deze dus.

Mischien (vrijwel zeker) komt er een tomaselli race stuur op met expansie uitlaten voor de fun, maar hij moet wel snel weer ogineel te maken zijn.

Zoiets als dit dus maar dan met verchroomde uitlaten. :P

yam-rd350-75-bikepics-02198.jpg


Overigens als de rest er op zit tank en zadel enzo valt het wel mee maar nu die nog zo kaal is ziet het er niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan