metaaldelen van redelijk formaat op olieplug

dr.bolzo

MF'er
28 feb 2003
169
0
sind 5 maanden heb ik een gsxr600 97, heb laatst olie ververst en toen zaten er stukken metaal op de magneet van de aftapplug.
Bij mijn vorige motor(er-5)was die helemaal schoon.

kan het kwaad als er metaaldelen in de olie zitten of zit er iets echt niet goed?
en zitten die er bij jullie ook op?
 
Laatst bewerkt:
O leuk discussie over ijzer in een motor. Als het deeltje van de krukas/nokkenas/lagerschalen waren had hij het al gehoord want dan was zn blokkie er al mee gekapt!!!! Meest voorkomende beschadiging is de bak..... 8-)
 
ben komende week weg dus even geen piccie van metaaldeltjes, misschien volgende week.
kan ze wel omschrijven. 0.4mm dik en 5mm lang.

zitten ze er bij jullie ook in als je de olie aftapt :?
 
ben komende week weg dus even geen piccie van metaaldeltjes, misschien volgende week.
kan ze wel omschrijven. 0.4mm dik en 5mm lang.

zitten ze er bij jullie ook in als je de olie aftapt :?

Is je koppeling nog ok? Bij mij zat er een totaal vergruisde plaat in m'n carterpan :(

Ben blij dat ik dit nog kan typen hier |(
 
ben komende week weg dus even geen piccie van metaaldeltjes, misschien volgende week.
kan ze wel omschrijven. 0.4mm dik en 5mm lang.

zitten ze er bij jullie ook in als je de olie aftapt :?

Ik had dezelfde soort deeltjes, weliswaar niet in de olie, ander type motor (Guzzi, droge koppeling)
Die deeltjes waren stukjes van de potnagel-bussen waar de koppelings-plaatvoering mee vast zat.
Heb je geen stof in de olie aangetroffen?? Kan heel fijn spul zijn, zo'n vergruisde voering. :?
 
Ik had dezelfde soort deeltjes, weliswaar niet in de olie, ander type motor (Guzzi, droge koppeling)
Die deeltjes waren stukjes van de potnagel-bussen waar de koppelings-plaatvoering mee vast zat.
Heb je geen stof in de olie aangetroffen?? Kan heel fijn spul zijn, zo'n vergruisde voering. :?
Dat zal bij hem niet het geval zijn, want zijn motor heeft geen droge plaat koppeling. De voering van de frictieplaten (meervoud!) zit op het alu gelijmt of zo.
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:12 schreef drsrob het volgende:Dat zal bij hem niet het geval zijn, want zijn motor heeft geen droge plaat koppeling. De voering van de frictieplaten (meervoud!) zit op het ale gelijmt of zo.

Nee oke, maar ik zie zo'n splintervorm niet van gehard stalen delen zoals tandwielen afkomen.
Aan de koppeling zitten niet-geharde stalen delen, voor de rest is het zo'n beetje gehard staal of Al.
Of ben ik nu echt uit m'n nek aan't lullen?

Gonzo leert graag bij :)
 
Metaaldelen kunnen bijna alleen maar van je versnellingsbak afkomen omdat daar de meeste ,,ijzeren'' delen in zitten. De rest is van aluminium geconstrueerd.

Groeten olaf
Is aluminium geen metaal meer dan tegenwoordig?


Als bijvoorbeeld de nokkenasketting te slap hangt, kan die in 't aluminium van 't carter gaan vreten. Dan heb je dus ook metaaldeeltjes in je olie. ;)
 
Pas nog zoiets meegemaakt. Toen was het de distributiespanner die aan het doorslijten was.
Iemand had daar ooit een nieuwe ketting in gezet, maar niet verder gekeken.
Meestal zijn het echter versnellingsbak deeltjes.
 
ik ben naar dealer geweest en die zegt dat het "normale slijtage" is.
ik geloof er geen bal van, want ik heb nog garantie. hij zal hen wel gewoon niet willen repareren.
ik heb nog wat mensen gevraagd, niemand heeft ooit metaaldelen in zijn motor gehad.

balen |(
 
Als je motor ieder beurtje een kilo lichter is vin ik dat geen normale slijtage...
Omdat het spul op je magneet zit is het dus ijzerhoudend metaal. Kan van alles zijn, een beschermplaatje wat aan heeft gelopen, maar ook een krukwang die tegen een bigend loopt...

Als het mijn motor was zou die al uitelkaar gelegen hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan