octaangehalte

FIASCO2003

MF'er
24 apr 2003
133
0
enschede
Hallo,ik heb een vraag over het octaangehalte wat je tankt,ik tank met mijn gsxr600 srad altijd ongelood 98 octaan,ik heb een 2e hands motor die oorspronkelijk uit Duitsland komt,dus ik ga ervan uit dat mijn motor altijd heeft gelopen op 91 of op 95% octaan,nou was ik vanmiddag weer in Duitsland en heb ik met mijn motor iets nieuws getankt nl. Shell 100% octaan,zal dit nou nog toevoegde waarde voor mijn motor zijn of is het pure geldklopperij?Ik betaal een prijs van E2,21 i.p.v.E1,05,zijn deze 35 oude nederlandse centen nou weggegooid of zal de motor mooier,beter lopen?

Alvast bedankt voor de reacties,mvg FIASCO2003
 
E2.21??? 1,21 zul je bedoelen, geef ze geen onnodige ideen he
Het is pure geldklopperij, wat motoren betreft dan. Er is hier laatst een test over geweest en daar is uit gebleken dat het voor motoren geen of minimaal vermogensverbetering geeft. BTW het octaangehalte heeft niks met je verbruik te maken.
Ik zal eens zoeken of ik het artikel kan terugvinden.
 
Op zondag 17 augustus 2003 23:23 schreef MikeV4 het volgende:
E2.21??? 1,21 zul je bedoelen, geef ze geen onnodige ideen he
Het is pure geldklopperij, wat motoren betreft dan. Er is hier laatst een test over geweest en daar is uit gebleken dat het voor motoren geen of minimaal vermogensverbetering geeft. BTW het octaangehalte heeft niks met je verbruik te maken.
Ik zal eens zoeken of ik het artikel kan terugvinden.
toch is de mijne duidelijk zuiniger, kep het duidelijk kunnen meten tijdens 600km snelweg, met een constante snelheid van 140. het scheelde 20 km voor ie op reserve moest. o-zo!
 
Word trouwens tijd dat die zufkutten van een Shell die 91 normaal,
ook op de NL-se markt terug gooien,scheelt weer een paar knaken.

Nee pura daar zitten we op te wachten. |(
 
Pingelen of kloppen wordt veroorzaakt door zelfontbranding van je mengsel door compressie, dwz een motor gaat pingelen als je mengsel al ontsteekt voor de bougie de eigenlijke vonk ontsteekt.(= voor de voor ontsteking, de bougie vonkt voor de zuiger op BDP komt)

Benzine met octaangetal 98 zal later tot zelfontbranding over gaan dan benzine met octaangetal van 95. Dat wil zeggen dat het benzine-luchtmengsel dichter samengedrukt kan worden bij een lager octaangetal, maar aangezien we bij motoren meestal kleine zuigers, kompakte verbrandingskamers met een grote compressieverhouding hebben (tot 12:1) en hebben daarbij maar weinig problemen met zelfontbranding.
Hierbij komt nog dat de modernere motoren met electronische ontstekingen de voorontsteking vast ingesteld is, staat de voorontsteking ingesteld op OCT 95, dan heeft het gebruik van OCT 98 benzine geen voordeel. Het kan ook geen kwaad. Omgekeerd wel. Staat de motor ingesteld op OCT 98, dan zorgt gebruik van OCT 95 benzine voor een te vroege ontsteking, en wordt de cylinder en de as onnodig veel belast.

Dus als er in je boekje staat dat er 95OCT/RON in mag dan heeft het ook geen zin en voordeel om er duurdere 98/100 in te gooien.(idem met 91OCT)
 
Pingelen of kloppen wordt veroorzaakt door zelfontbranding van je mengsel door compressie, dwz een motor gaat pingelen als je mengsel al ontsteekt voor de bougie de eigenlijke vonk ontsteekt.(= voor de voor ontsteking, de bougie vonkt voor de zuiger op BDP komt)

Benzine met octaangetal 98 zal later tot zelfontbranding over gaan dan benzine met octaangetal van 95. Dat wil zeggen dat het benzine-luchtmengsel dichter samengedrukt kan worden bij een lager octaangetal, maar aangezien we bij motoren meestal kleine zuigers, kompakte verbrandingskamers met een grote compressieverhouding hebben (tot 12:1) en hebben daarbij maar weinig problemen met zelfontbranding.
Hierbij komt nog dat de modernere motoren met electronische ontstekingen de voorontsteking vast ingesteld is, staat de voorontsteking ingesteld op OCT 95, dan heeft het gebruik van OCT 98 benzine geen voordeel. Het kan ook geen kwaad. Omgekeerd wel. Staat de motor ingesteld op OCT 98, dan zorgt gebruik van OCT 95 benzine voor een te vroege ontsteking, en wordt de cylinder en de as onnodig veel belast.

Dus als er in je boekje staat dat er 95OCT/RON in mag dan heeft het ook geen zin en voordeel om er duurdere 98/100 in te gooien.(idem met 91OCT)
:^
 
toch is de mijne duidelijk zuiniger, kep het duidelijk kunnen meten tijdens 600km snelweg, met een constante snelheid van 140. het scheelde 20 km voor ie op reserve moest. o-zo!

Al zou het schelen in het verbruik, voor die dure peut betaal je meer dan het op zou leveren...

18 liter x 1,21 = 21,78
18 liter x 1,05 = 18,90

Verschil van 2,88, dus al scheelde het 40 km op een tank dan ben je nog duurder uit...lekker efficient |(
 
Pingelen of kloppen wordt veroorzaakt door zelfontbranding van je mengsel door compressie, dwz een motor gaat pingelen als je mengsel al ontsteekt voor de bougie de eigenlijke vonk ontsteekt.(= voor de voor ontsteking, de bougie vonkt voor de zuiger op BDP komt)

Benzine met octaangetal 98 zal later tot zelfontbranding over gaan dan benzine met octaangetal van 95. Dat wil zeggen dat het benzine-luchtmengsel dichter samengedrukt kan worden bij een lager octaangetal, maar aangezien we bij motoren meestal kleine zuigers, kompakte verbrandingskamers met een grote compressieverhouding hebben (tot 12:1) en hebben daarbij maar weinig problemen met zelfontbranding.
Hierbij komt nog dat de modernere motoren met electronische ontstekingen de voorontsteking vast ingesteld is, staat de voorontsteking ingesteld op OCT 95, dan heeft het gebruik van OCT 98 benzine geen voordeel. Het kan ook geen kwaad. Omgekeerd wel. Staat de motor ingesteld op OCT 98, dan zorgt gebruik van OCT 95 benzine voor een te vroege ontsteking, en wordt de cylinder en de as onnodig veel belast.

Dus als er in je boekje staat dat er 95OCT/RON in mag dan heeft het ook geen zin en voordeel om er duurdere 98/100 in te gooien.(idem met 91OCT)

Hier heb ik tenminste echt wat aan!!! :} :} :} ,vanaf nu tank ik gewoon 95!

Allemaal bedankt voor de reacties...

Groeten FIASCO2003
 
Even zoeken levert:
octaan

of

euro 95

Bovenstaande is al meermaals aan bod gekomen en telkens weer was de conclusie dat het het geld niet waard is, tenzij je een zodanig getunede motor (hogere compressie) hebt, dat je bij euro 95 (of lager) pingelproblemen krijgt.
 
er zit geen octaan in benzine

octaan is een verglijkings stof om de klopvastheid van benzine te bepalen

dus octaangeTAL van 95 zal de motor pingelen bij bv 10.000 rpm
octaangeTAL van 100 zal de motor pingelen bij bv 12.000 rpm of hoger
de motor zal zeker harder lopen op octaangetal van 100
 
er zit geen octaan in benzine

octaan is een verglijkings stof om de klopvastheid van benzine te bepalen

dus octaangeTAL van 95 zal de motor pingelen bij bv 10.000 rpm
octaangeTAL van 100 zal de motor pingelen bij bv 12.000 rpm of hoger
de motor zal zeker harder lopen op octaangetal van 100
De eerste 2 regels kan ik me in vinden, de rest heb ik echter veel meer moeite mee.

Pingelen is predetonatie, oftewel te vroeg onsteken van de benzine. Of dit gebeurt is o.m. afhankelijk van de compressieverhouding van de motor en of er gloeiende koolresten aanwezig zijn in de verbrandingsruimte. Ik zie even niet waarom dit beinvloed zou worden door het toerental. Sterker nog ik zou me eerder voor kunnen stellen dat ivm de lagere zuigersnelheid bij lagere toerentallen, pingelen juist eerder optreed bij een laag toerental als bij een hoog toerental. Bij een hoog toerental komt de ontsteking ziz vroeger, vlgs. mij, waardoor het risico op pingelen ook afneemt.

Ook zie ik niet waarom een hoger octaangetal meer vermogen op zou leveren.

Dus... Verklaar u nader. :)
 
Laatst bewerkt:
De eerste 2 regels kan ik me in vinden, de rest heb ik echter veel meer moeite mee.

Pingelen is predetonatie, oftewel te vroeg onsteken van de benzine. Of dit gebeurt is o.m. afhankelijk van de compressieverhouding van de motor en of er gloeiende koolresten aanwezig zijn in de verbrandingsruimte. Ik zie even niet waarom dit beinvloed zou worden door het toerental. Sterker nog ik zou me eerder voor kunnen stellen dat ivm de lagere zuigersnelheid bij lagere toerentallen, pingelen juist eerder optreed bij een laag toerental als bij een hoog toerental. Bij een hoog toerental komt de ontsteking ziz vroeger, vlgs. mij, waardoor het risico op pingelen ook afneemt.

Ook zie ik niet waarom een hoger octaangetal meer vermogen op zou leveren.

Dus... Verklaar u nader. :)

Daarom heb je ook de vervroeger, de 'voorontsteking'
 
Daarom heb je ook de vervroeger, de 'voorontsteking'
Weet ik. :) Daarom juist. Bij een hoger toerental moet er ziz vroeger onstoken worden, waardoor het risico op pingelen afneemt. Er werd beweerd dat de motor met benzine met een hoger octaangetal bij een hoger toerental zal beginnen met pingelen. Das onzin, vlgs. mij. De motor pingelt juist tot een toerental en niet vanaf.
 
Laatst bewerkt:
hoe hoger het octaanGETAL, hoe minder verbrandingsenergie de brandstof eigenlijk afgeeft.
op de VFR site hebben we het hier ook al eens uitgebreid overgehad:
Ik citeer:

Het benodigde octaangetal (let wel 'getal', want er zit géén octaan in bezine) wordt bepaald door de compressieeindtemperatuur en de vorm van de verbrandingskamer.
Oh, en super verbrandt níet beter of krachtiger; de calorische waarde is identiek of mínder.
pingelen van de motor, dit ontstaat wanneer het benzine / luchtmengsel vroegtijdig tot ontsteking komt zonder dat dit wordt ontstoken door een bougievonk, dit kan komen door bv gloeiende koolresten of wanneer de compressieverhouding wordt verhoogd of een verkeerd ontstekings tijdstip.
maar in mijn geval doet hij het allen maar stationair verhoog ik het toerental iets is het getik ook weg.
Om de klopvastheid opp het niveau van loodhoudend te krijgen zit er in super een reeks aan aromaten die zéér giftig blijken te zijn.
Samengevat: hou je netjes aan het advies van Honda = Euro 95.

meer info:
www.kartservice.nl/informatie/info5.htm

greetz Tom
 
Om de klopvastheid opp het niveau van loodhoudend te krijgen zit er in super een reeks aan aromaten die zéér giftig blijken te zijn.
Samengevat: hou je netjes aan het advies van Honda = Euro 95.

meer info:
www.kartservice.nl/informatie/info5.htm

greetz Tom
correctie..

In elke benzine zitten aromaten das 1,

Predetonatie is verkeert want detonatie is geen verbranding, detonatie is ontploffen dus uitzetten naar elke hoek, ipv een verbrandingesfront opbouwen.

En een hoger octaangetal heeft een hogere energiewaarde, dus warmer
 
Laatst bewerkt:
Shell beweert dat verbrandingsmotoren met haar nieuwe benzine met een oktaangetal van 100 beter presteren. Tests in Duitsland hebben echter aangetoond dat er geen meetbaar verschil in vermogen optreedt. Dus gewoon 95 tanken.
 
Korte samenvatting van het belangrijkste wat er over octaangetallen te zeggen valt:
-Als je 95 mag tanken tank je 95
-Als je 98 mag tanken tank je 98
-98 tanken terwijl je ook 95 mag tanken haalt niets uit, niet voor 't vermogen en niet voor 't verbruik.
-Als je vind dat Shell nog iets te weinig winst maakt, tank je Pura. (kan absoluut geen andere reden bedenken.)

:)
 
Korte samenvatting van het belangrijkste wat er over octaangetallen te zeggen valt:
-Als je 95 mag tanken tank je 95
-Als je 98 mag tanken tank je 98
-98 tanken terwijl je ook 95 mag tanken haalt niets uit, niet voor 't vermogen en niet voor 't verbruik.
-Als je vind dat Shell nog iets te weinig winst maakt, tank je Pura. (kan absoluut geen andere reden bedenken.)

:)
ja we komen er wel....... ;)

alleen met pura schijnt wel iets in te zitten dat aanslag tegengaat.... en een hogere ron tanken zou MINI-MINIMAAL verschil in de trekkracht moeten zitten daar de benzine zich stabieler gedraagt.
 
ja we komen er wel....... ;)

alleen met pura schijnt wel iets in te zitten dat aanslag tegengaat.... en een hogere ron tanken zou MINI-MINIMAAL verschil in de trekkracht moeten zitten daar de benzine zich stabieler gedraagt.
Is ooit bewezen door iemand anders dan Shell (en evt. andere belanghebbenden) dat m'n motor langer meegaat, minder onderhoud nodig heeft, en meer vermogen levert t.g.v. de (misschien) iets mindere vervuiling?
Zo nee, dan blijft Pura tanken dus pura onzin.

Wat toenamen van trekkracht betreft bij tanken van hoger octaangetal, ik geloof er niks van. :)
Mag wel he? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan