Inhalen bij een dubbele streep

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Je ziet ze steeds meer die dubbele strepen op de wegen.

Art. 76 RVV bepaalt dat je niet (naar links) over een doorgetrokken streep mag rijden en je er ook niet links van mag bevinden (bij twee rijrichtingen); als de doorgetrokken streep zich tussen rijstroken bevindt.

Maar voor een dubbele doorgetrokken streep tussen rijbanen gelden wel bepaalde regels en die worden lang niet altijd door de wegbeheerders nageleefd. Dan is overschijding wel toegestaan. Bij mij werd de opgelegde boete terecht door de OvJ ingetrokken, wist die verbalisant veel, discussie is niet mogelijk ook als hij de regels niet blijkt te kennen.

[spammodus] Vraag 37 van mijn verkeersquiz voor het antwoord op deze vraag. [/spammodus]
 
Doorgetrokken strepen zijn in veel gevallen voor koekblikkers... heel vaak is het zo dat bij een onoverzichtelijke bocht (terecht!) een doorgetrokken streep gebruikt wordt, maar deze begint dan soms al 300 meter voor de bocht. In die afstand kan je op veel motoren nog zat effe geheel ongevaarlijk bijv. een vrachtwagen inhalen... ik negeer op dat soort momenten dan dus ook nog wel es een doorgetrokken streep...
 
Ik kan het soms niet laten om met mijn motortje over de lijn te gaan. Als de sitatie natuurlijk overzichtelijk is!

Zoals: N34 Zuidlaren - De Punt..... 1 lange door getrokken streep.
 
Yes! PanRider je bent mijn held! Ik moet iedere dag een stuk van 7 kilometer langs het twentekanaal rijden en daar hebben ze ook zo'n dubbele streep liggen. Tussen die twee strepen liggen om de 10 meter ook nog een soort miniatuurdrempeltjes met reflectoren (ideaal om slalom te oefenen trouwens O-) )
Overzicht daar is perfect (aan een kant kanaal, andere kant 5 meter brede berm en geen zijwegen). En ik maar denken dat je daar niet mag inhalen |(
 
Hmm, zo ken ik ook nog wel een paar van die wegen...

Ede-Lunteren bijv. (verlengde van A30, niet zo erg want is binnenkort toch helemaal snelweg). Of de weg vanaf de A2 naar Veghel (langs één of ander kanaal... 20km ofzo kaars rechte weg :Z ) ook nog met van die leuke metalen plaatjes ertussen.
En natuurlijk het eerste deel van de rondweg-oost in Veenendaal. Alleen staan hier van die mooie groene paaltjes tussen. Bij lage snelheid (in geval van file bijv.) kun je hier echter makkelijk tussendoor. :)
 
Das al de tweede keer vandaag dat ik denk dat moet ik onthouden...

Pan ge benne goeh bezig.... :} :}
 
Hmm, zo ken ik ook nog wel een paar van die wegen...

Ede-Lunteren bijv. (verlengde van A30, niet zo erg want is binnenkort toch helemaal snelweg). Of de weg vanaf de A2 naar Veghel (langs één of ander kanaal... 20km ofzo kaars rechte weg :Z ) ook nog met van die leuke metalen plaatjes ertussen.
En natuurlijk het eerste deel van de rondweg-oost in Veenendaal. Alleen staan hier van die mooie groene paaltjes tussen. Bij lage snelheid (in geval van file bijv.) kun je hier echter makkelijk tussendoor. :)

Op de S1 tussen Ede en Lunteren staan/stonden ook nog borden met verboden in te halen erop. Dat is toch al genoeg om het inhalen te verbieden?
 
Ik dacht altijd dat de ruimte tussen de 2 doorgetrokken strepen voor de motorrijders is ;) , zo zie je maar op dit forum kan je van alles leren.
 
Yes! PanRider je bent mijn held! Ik moet iedere dag een stuk van 7 kilometer langs het twentekanaal rijden en daar hebben ze ook zo'n dubbele streep liggen. Tussen die twee strepen liggen om de 10 meter ook nog een soort miniatuurdrempeltjes met reflectoren (ideaal om slalom te oefenen trouwens O-) )
Overzicht daar is perfect (aan een kant kanaal, andere kant 5 meter brede berm en geen zijwegen). En ik maar denken dat je daar niet mag inhalen |(

Is dat dat stuk bij Goor ? Daar heb ik idd ook regelmatig knarsentandend achter een rij auto's gereden in de veronderstelling dat ik niet in mocht halen.
 
Je hebt mazzel gehad Pan....had vanmorgen een overleg met een wegbeheerder en een agent....zelfde voorval is hier ook op een bepaalde weg in Zeeland/Zuid-Holland aan de hand.....echter de OvJ hier achte het duidelijk genoeg dat het hier om een inhaalverbod ging, en heeft het cm verhalen terzijde geschoven omdat de inhalende persoon dondersgoed wist dat er een inhaalverbod gold....
 
Je hebt mazzel gehad Pan....had vanmorgen een overleg met een wegbeheerder en een agent....zelfde voorval is hier ook op een bepaalde weg in Zeeland/Zuid-Holland aan de hand.....echter de OvJ hier achte het duidelijk genoeg dat het hier om een inhaalverbod ging, en heeft het cm verhalen terzijde geschoven omdat de inhalende persoon dondersgoed wist dat er een inhaalverbod gold....
Inhaalverbod en doorgetrokken streep zijn twee verschillende dingen....Ach, wat bazel ik, kan Pan zelf heel goed uitleggen ;)


ook een vrije dag, PanRider? :+
 
Op de S1 tussen Ede en Lunteren staan/stonden ook nog borden met verboden in te halen erop. Dat is toch al genoeg om het inhalen te verbieden?
Dat zou goed kunnen, idd. Zo goed let ik nu ook weer niet op inhaalverboden e.d. :+
Als ik geen reden zie om er achter te blijven en ik kan veilig inhalen, dan haal ik in. Verbod of doorgestrokken streep of niet.
 
Laatst bewerkt:
Als er inhaalverbodsborden staan, ben je toch zuur als je inhaalt en je wordt gepakt. Dan geldt het strepenverhaal niet.

Dus alleen inhalen als er geen borden staan, maar wel | < 18 cm > |
:] :] :] :] :] :] :] :]
 
Dubbele doorgetrokken streep is toch echt een inhaalverbod.....
Als je nou fftjes zijn verkeerquiz had bekeken dan was je dit antwoord tegen gekomen:

Het mag wel. Bij een dubbele doorgetrokken streep tussen rijbanen mag een bestuurder zich niet links van de streep bevinden en deze ook niet overschrijden. Een dubbele doorgetrokken streep geldt de facto dus als inhaalverbod. Als motorrijder mag je wel over dezelfde rijstrook inhalen (als die breed genoeg is).

Dit is echter geen dubbele doorgetrokken streep. Voor een dubbele doorgetrokken streep geldt de bepaling dat deze maximaal op een afstand van 18cm van elkaar mogen liggen (Europese regelgeving) en dat is hier niet het geval.

Deze situatie wordt de laatste tijd meer en meer door wegbeheerders toegepast om een duidelijker rijbaanscheiding te bewerkstelligen. Hiermee worden frontale en schamp aanrijdingen beter voorkomen. Omdat het niet voldoet aan de voorgeschreven bepalingen van een dubbele doorgetrokken streep is er sprake van een kantstreep en die mag gewoon overschreden worden; inhalen via de andere rijbaan is dus gewoon toegestaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan