Kawasaki KX500AF Conversion

Jos 197

MF veteraan
3 okt 2005
3.903
85
Omdat ik al een tijdje met de gedachte rondloop om een 500 2takt blok in een aluminum frame te bouwen, toch maar de gok gewaagd. Omdat ik nu langzaamaan wat spulletjes voor dit gave project in wording aan het verzamelen ben, is het tijd om dit topic te openen. Zo kunnen de echte diehard oldschool 2takt fanaten, of verder de gewone geïnteresseerden, meekijken wat ik allemaal aan het aankloten ben. Heb 5 jaar lang een Honda CR500 gehad, en nog altijd spijt dat ik dat overwoestbaar blok historisch ijzer de deur ooit heb gewezen. Nu zijn er natuurlijk al heel wat CR5 blokken in een aluminium frame gelepeld, maar ik wil wat exclusievers. Nu ben ik (nog) niet echt een Kawa-liefhebber, maar ze hebben wel ooit een dik 500 2takt blok geproduceerd, zelfs met een powervalve.

Aangezien er hier amper van KX5 blokken te verkrijgen zijn, dan hebben we het over het goede spul, heb ik een blok uit Amerika, Californië, over laten vliegen:

full


Dit is een blok uit 1991, nog zeer netjes, fris, en technisch in zeer goede staat. Deze blokken zijn technisch allemaal, tot en met het laatste jaar 2004, identiek aan elkaar en dus uitwisselbaar.
Op dit blok zit een mooi Boyesen membraam, dus daar hoeven we al niet meer voor op pad.
 
Het carterdeksel aan de koppelingskant bestaat bij deze KX5 blokken (helaas) uit één geheel. Eventjes snel de koppeling eruitpakken zit er dus niet in, dat hele deksel moet eraf.

Nu zat er bij mijn deksel een deukje ter hoogte van de rempedaal, en dat deukje stoorde me enorm. Ik heb het deukje terug proberen te persen, maar wat ik al verwachte gebeurde, het deksel scheurde doormidden. Dus heb ik het deksel er maar afgefreesd, met als idee er een deelbaar deksel op te kunnen monteren. Met dat deksel kunnen natuurlijk mooie dingen verzonnen worden.

Het gesloopte carter:

full
 
Het idee:

full


Nu kan ik natuurlijk van allerlei moois in het deksel frezen, ik zit te denken aan eventueel mijn rijnummer (#197), of gewoon zoals het voorbeeld laat zien Kawasaki KX500(AF).

Ook heb ik aan een doorzichtig deksel gedacht. Nu vind ik dat niet echt mooi op een crosser, maar het is wel leuk, dus ik ga het gewoon maken van lexaan. Ik maak meteen een paar deksel zodat ik vanalles kan uitproberen.
 
Nu is er naast een blok natuurlijk nog een andere groot ding nodig, een rijwielgedeelte als basis van dit project. Nou is daar ook nog niet zo makkelijk aan te komen, heb wat mx-zaken gevraagd, maar niemand wist wat te staan.

Nu heb ik toch eindelijk iets in België kunnen vinden, met grote dank aan Thijsco Snorremans, ik zal zijn werkelijke naam maar niet posten op het grote internet, ter voorkoming van mogelijke vergeldingen.

Het is een KXF250 frame uit 2009 geworden, vrij fris, met een paar kleine aandachtpuntjes, maar er zal nog meer aan geslepen en gelast moeten worden.
De radiateurs zijn recht, de speling op beweegbare delen nihil, mooie Diamond Like Carbon binnenpoten, kortom, een mooie basis voor mijn moordmachine.
Wielen wil ik om laten spaken, de achtervelg betreft namelijk een 1.85 velg (MX2), dat moet een 2.15 velg (MX1) worden. Dus als ik een andere losse velg achter heb is het voldoende, dan laat ik de velgen coaten en opnieuw inspaken. Maar dat is van latere zorg.

Het frame:

full


Zodra ik het blok dicht heb met mijn selfmade carter, kan ik het blok in het frame gaan bouwen. Heb al gezien dat ik het blok heel makkelijk tussen de achterbrug krijg. Ik moet daarvoor twee busjes van de brug een millimeter afdraaien, en het gat in het blok opruimen tot 17 millimeter. Dan past de as, en het blok tussen de achterbrug, en is het voortandwiel gelijk uitgelijnd met het achtertandwiel (naar wat ik zo heb kunnen meten).

Zodra ik nieuws onder de zon heb, post ik dat hier.
Het gaat in ieder geval een heel erg dik project worden.


Onderdelen die ik sowieso al kan gebruiken:
* Achtervelg KXF (36 spaaks dacht ik) 2.15 inch. Of een compleet setje enkele velgen die ik niet meer hoef te coaten, enkel inspaken.

* Buddyseat, compleet of enkel de overtrek, nieuw of in nieuwstaat. Geheel zwart.

* Setje nieuwe bouten om al het kappenwerk (inclusierf buddyseat) en dergelijke te monteren. Weet (nog) niet of er aardig complete setjes van dat speciale boutenwerk te koop is.

* Dempertje, wordt een kort dempertje in ieder geval, weet alleen nog niet precies wat ik wil en wat mooi is.

*Nieuw stuurke. Heeft iemand nog een nieuwe liggen, bied maar aan. Liefst Zwart, geen kermis.



Hoofdkleuren van de bike wordt groen en zwart, eventueel met minieme blauwe accenten.
 
Laatst bewerkt:
Demper pro circuit nemen!
Mijn 304 ligt ook al klaar voor mijn kx5sf :Y

304 is dus prima? Wat kost dat? Heb me nooit verdiept in die verschillende dempers. Weet wel dat ie lekker kort mag zijn, dat staat gaaf. Ophangpunten moet ik toch vermaken aan het subframe.
 
304 komt gewoon het dikste geluud uit.

Ik heb hem nu ook op mijn cr en dat is echt factory sound
 
hebben ze die voor een 500 dan? 250 demper is zeker weten een te kleine diameter :P
 
hebben ze die voor een 500 dan? 250 demper is zeker weten een te kleine diameter :P


FMF Powercore 2 is er ook voor de CR500, ook een mooi dempertje, en prima op mijn kawa subframe te maken.



Pro Circuit:http://www.procircuit.com/304-honda.html

Staat CR500 tussen
 
Laatst bewerkt:
Mooi project Jos! Achtervelg al geregeld? ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooi project!, heb zelf ook een tijdje naar zoon frame gezocht om een kx250af te bouwen helaas niks kunnen vinden toen.. Dacht dat een 450 frame ook het handigst was?
 
Mooi project!, heb zelf ook een tijdje naar zoon frame gezocht om een kx250af te bouwen helaas niks kunnen vinden toen.. Dacht dat een 450 frame ook het handigst was?

Waarom handiger? Je moet toch het hele deel onder en voor het blok er tussenuit slijpen, dus echt een verschil maakt het niet.
 
Ik heb even een kostenlijstje gemaakt:

2590+1485 = 4075 Euro, een behoorlijk bedrag, maar dan is ie wel echt helemaal naar mijn zin. Bedragen zijn grof geschat, zal dus nog wel wat bijkomen met een beetje pech.
 
Laatst bewerkt:
Ben blij dat ik alles zelf kan maken, op de uit te besteden uitlaat misschien na dan.


Portemonnee --> ;(
Machine --> :9~
 
setje banden 150 euro, twinwall stuur 150 euro, schakelpook is onzin.. kan de helft goedkoper :P en de rest klopt zo wel ja
 
setje banden 150 euro, twinwall stuur 150 euro, schakelpook is onzin.. kan de helft goedkoper :P en de rest klopt zo wel ja

Ik zei toch ook, grof geschat, waar er ergens wat vanaf kan komt er ergens anders wel weer bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan