CBR 600 f2 buddyruimte (met seat quickrelease)

Jeroen_K

MF'er
26 feb 2012
248
0
Dordrecht
Hallo allemaal,

Mijn cbr heeft geen vakje waar ik mijn slot of een flesje water in kwijt kan tijdens het rijden. Nu loste ik dit altijd op dmv een rugzak, maar dat heb ik eigenlijk liever niet.

Ik ging eens zoeken of iemand anders hier iets op had gevonden en ik zag de volgende 'trunk' set te koop:
http://www.flashalert.com/f2f3trunk.htm

Deze kost echter $80, waarop ik dacht; als ik het zelf maak kost het me minder geld, en het is leuk er dan het gewoon te kopen. En dat deed ik dan dus ook.


QUICKRELEASE SYSTEEM

Werking:
http://www.youtube.com/watch?v=hWVDvLU1QNk

In praktijk:
http://www.youtube.com/watch?v=H4wVlepmQH0


Daarnaast is het gereedschapsbakje nog steeds klein, dus deze moest vergroot worden.

Eerst de bodem eruit (achteraan een stukje intact gelaten om de electronica van het achterlicht en de knippers opgeborgen te houden).
Photo27-09-13205529.jpg


Nieuwe bak gemaakt uit een speciekuip, wanden gebogen met de verfstripper en naden dichtgelast met de soldeerbout.
Photo27-09-13214158.jpg


Nieuwe bak erin, ook weer vastgesmolten.
Photo30-09-13130332.jpg


De achterkant loopt schuin omhoog, anders stak de bak onder de kappen uit, omdat ik het spatbord al gekortwiekt had.
Photo30-09-13130340.jpg


Tadaaa *O*
Photo30-09-13172409.jpg



Ik ben er heel blij mee, want nu kan ik gewoon mn schrijfremslot opbergen, eten en drinken meenemen op dagtripjes, en de rammount onderdelen voor mn telefoon passen er ook in (aquabox).

Het heeft me in totaal 40 euro gekost, en dan kreeg ik er van meneer Conrad.nl ook nog zo'n kek vliegtuigje bij :+
046356_RB_01_FB.EPS_1000.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

Complimenten !! vooral het bakje van een speciekuip , Perfect. :}
Rij zelf al jaren F2 en herken het probleem van het meenemen van klein spul.
Wil je me laten weten welke solenoids je van Conrad heb gebruikt ?
Mooi klusje voor de winterstop :Y
 
Hee, bedankt voor de complimenten.

Ik heb deze solenoids gebruikt:
503748_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Linkje:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...Uitvoering-Duwend-Begin-en-eindkracht-08-N8-N

Belangrijk is dat je solenoids neemt die een veer hebben, anders komen ze niet meer terug na 1 keer intrekken ;) Anders zal je er zelf een terugveer systeempje bij moeten fabriceren.
Ik kon geen solenoids vinden die direct passend in de moeren vielen en ver genoeg uitstaken, dus heb ik ze verlengd, werkt prima.
Photo16-09-13182439.jpg


Het zijn open solenoids, dus er kan enigzins vocht bij. Ik had liever dichte gehad, maar deze kon ik niet vinden in de goede maat (voor een redelijke prijs). Ik ga ze denk ik nog invetten om ze wat meer weerbestendig te maken.

Om ze te monteren heb ik deze beugel gemaakt, met de opstaande kant aan de achterkant, zodat er nog wat spetters van het wiel tegengehouden worden.
Photo30-09-13124413.jpg

Je moet de zijflappen van het bakje afzagen, zodat daar de solenoids kunnen komen. De beugel met solenoids plaats je direct op het frame, en daar overheen komt de bevestiging van het bakje, allebei met dezelfde bout.

Wat betreft de electronica:
Ik heb ze zo aangesloten dat ze solenoids alleen gebruikt kunnen worden als het contact aanstaat (anders kan iedereen erbij als ze weten waar het knopje zit) en de jiffy uitgeklapt is (anders zou je theoretisch met heel veel pech kunnen hebben dat het knopje ingedrukt wordt door een opspattend steentje, waardoor je al sleeënd met zadel en al achter je motor aangaat :+)
Met een deurbel knopje (spatwaterdicht, momentary on switch) onderop achteraan de bak, bij het elektronica gedeelte waar ook alle aansluitingen voor knippers en achterlicht zitten, kan je de solenoids laten intrekken en je zadel eraf halen.

Als mensen dit ook willen maken en graag willen weten op welke draden je het aan moet sluiten, laat het even weten, dan maak ik even een schema voor je.
 
Hey,

Leuk gedaan! Ik heb zelf de "kit" gekocht. Het is uitermate handig....! Ik heb voor de zekerheid nog een flashback diode aangesloten op de spoelen van de solenoids.

Toen ik mijn F3 net had heb ik 20 minuten staan zoeken naar de opbergruimte om er toen pas achter te komen dat die er eigenlijk niet was. De grote tekortkoming van de F2 en de F3...!
 
@ Apa

Ja inderdaad een tekortkoming. Toen ik mijn cbr kocht was mijn maat ook op zoek naar een 600 en ging voor de zzr 600, zijn redenatie, hij is nieuw 500 gulden goedkoper en heeft opbergvakjes in de kuip. Toen hij hem eenmaal had en we een tijdje op elkaars fiets reden kreeg hij toch spijt, de CBR stuurde toch fijner en stabieler !!! :] Trouwens de diode is eigenlijk niet nodig, wordt meestal gedaan als relais enz aangestuurd worden door open collector uitgangen. Die zouden door de hoge piekspanning defect kunnen raken. Maar zoals je zei voor de zekerheid en het kan geen kwaad. Ik zou zelf voor de zekerheid een zwevende zekering in de pluskabel naar de solenoids plaatsen.

@ Jeroen,

Top als je kunt aangeven welke draden je hebt gebruikt, scheelt weer wat uitzoekwerk. :Y
 
...
Ik zou zelf voor de zekerheid een zwevende zekering in de pluskabel naar de solenoids plaatsen.

@ Jeroen,

Top als je kunt aangeven welke draden je hebt gebruikt, scheelt weer wat uitzoekwerk. :Y

Ik heb inderdaad in de pluskabel een 10A zekering geplaatst (die zit er ook bij als je de originele kit koopt geloof ik)

Als je de tank loshaalt kan je daaronder goed bij alle bedrading. Daar zitten een aantal stekkers bij elkaar. Je moet daar 2 draden van aftakken. De zwart/bruine (alleen spanning als contact aanstaat) en de geel/zwarte (aardedraad als jiffy uitgeklapt is)

Zwart/bruin tak je dus af, dan een 10A zekering, dan de momentschakelaar, dan de 2 plusdraden van de solenoids daarop (even uitzoeken welke, als je de verkeerde pakt trekken de solenoids de verkeerde kant op als je op het knopje drukt).
De geel/zwarte draad tak je af en verbind je met de 2 overgebleven draden van de solenoids.


Succes! Laat even een foto zien als je klaar bent, lijkt me leuk om te zien hoe jij het oplost!
 
thanks !!

Foto is geen probleem maar dat zal wel even duren.
Het seizoen is over een maandje of wat voorbij en dan staat ie toch stil in de schuur.
Ik rij al 19 jaar zonder opbergruimte onder het zadel , die paar maandjes tot het voorjaar
overleven we ook wel. :Y Heb nog wat andere winterklusjes voor de CBR , koelvloeistof vervangen, nieuwe remblokjes voor en ga de yoshi uitlaat wat stiller maken. Daar kan dit klusje mooi bij tijdens de winterstop. Heb nog ergens een klein simpel sleutelschakelaartje liggen, 3 maal raden waar die voor gebruikt gaat worden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan