Howto: Suzuki (diversen) snelgas dmv gashendel R1 / R6

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.408
35.824
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
In het Engels al uitvoering besproken dus credits zijn niet voor mij!
Bron: R1 / R6 Throttle Mod Tutorial - GSXR.com (En hij heeft het ook weer ergens anders van: GixxerNation.com is for sale | HugeDomains



Motoren waarvan bekend zijn dat ze passen door MF-ers:
R1 + R6 op Suzuki GSX-R '04-'11
R1 op Suzuki Hayabusa '00
R1 op Suzuki GSF650A '07 en verder
R1 op Suzuki GSX-R 1100 '91
R6 op Honda CBR1000rr 2006 SC57
R6 op Suzuki SV650 tot '02
R1 op Ducati 749 met wat dremel werk (vermoedelijk ook op 848, 1098 etc.)
R6 op Ducati 999 met wat dremel werk (vermoedelijk ook op 848, 1098 etc.)


Samengevat:
Je kan dus snelgas monteren voor een fractie van de prijs van een Domino snelgas oid. Je monteert de hendel van een R1 of R6 voor rond de 30-40 euro als je ze nieuw koopt en gebruikt had ik het R1 én R6 hendel samen voor slechts 15 euro. Ik zelf heb zowel de R1 als de R6 en standaard op het schap gegooid zodat ik voor in de regen een iets minder snel oppakkend gas kan monteren d.m.v. het R1 hendel (het komt op mijn circuitfiets).
In dit topic bespreek ik het op een GSX-R750 k4 maar bij andere modellen zal het niet veel anders werken.

Je keuzes:
full


GSX-R: 1/4 of 90 graden slag tot volledig open (standaard)
full

full


R1: 1/5 of 72 graden slag tot volledig open (meest geschikt voor de weg)
full

full


R6: 1/6 of 66 graden slag tot volledig open (meest geschikt voor circuit)
full

full



Benodigdheden:
  • Klein beetje sleutelkunsten
  • Steeksleutel 10
  • Gashendel R1 van 2005 of 2006 (Klik voor meer modellen met zelfde hendel) (# 4YR-26240-02-00) en/of R6 van 2006-2012 (# 2C0-26240-00-00)
  • Kruiskop schroevendraaier
  • Platte dunne schroevendraaier
  • Mogelijk inbus 3
  • Mogelijk bij R6 hendel dremel (oid)
  • Mogelijk paar plaatjes
  • Mogelijk steeksleutel 12

Gang van zaken:
1. Draai de stelschroef bij je gaskabels helemaal in om genoeg speling op je gaskabel te krijgen. Bij je injectie/carbs draai je de kabel nog verder los, steeksleutel 12.
full


full


2. Draai de schroef op je stuureinde los en haal je stuurgewichtje eruit (kan soms wat klemmen)
full


3. Indien je het huidige handvat weer wil gebruiken kan het handig zijn nu met een dunne platte schroevendraaier tussen handvat en het gashendel te gaan wroeten om de verbinding te verbreken en met enig beleid trek je het handvat dan van je gashendel af. Of als je luchtdruk hebt je luchtpistool eronder laten blazen.
full


4. Draai de 2 schroeven los die je instrumentenhuis om je clip-on klemmen en eventueel de inbus die je gaskabel(s) op hun plek houden.
full

full

full


5. Haal het instrumentenhuis los en haal je gaskabel(s) los. En je kan je gashendel zo van de stuurhelft af trekken.

6. Zet nu het R1 of R6 gashendel op je stuurhelft en monteer de gaskabel(s). Let op de juiste kabels voor openen en sluiten.

7. Zet nu de schroeven van het huis (stap 5) terug en probeer of je hem zonder problemen kan openen en sluiten. Indien dit niet lukt moet je een stukje met de dremel weg halen zoals aangegeven. Als hij zonder problemen werkt verder met 8.
full

full

Het is ook mogelijk dat de schroef die de gaskabels op hun plek houden binnen je instrumenten op je gashendel drukt, hier doe je dan een paar plaatjes onder en de schroef komt niet meer tegen de gaskabel.
Ook kan het zijn dat de metalen bocht die je instrumenten binnen gaat op je gashendel drukt, ook dat is met een plaatje op te lossen.
full



8. Draai de schroef bij je gaskabels weer terug (stap 4).

9. Schuif nu indien nodig je handvat weer terug op het gashendel. Gebruik hier eventueel wat lijm voor die niet gelijk bikkelhard is, je moet hem er wel op kunnen schuiven en misschien wat tape door de andere diameter van de Yamaha hendels.

10. Zet je stuurgewicht er weer op en draai hem goed vast (stap 2).

11. Draai je gaskabel weer op de juiste spanning (stap 1).

12. Indien je dit toepast kan het zijn dat je gaskabels iets te kort zijn bij de R6 mod en dat je gas bij volledige stuuruitslag niet helemaal goed sluit. Met de R1 mod was er geen probleem. Dit is op te lossen door plattere moeren bij de afstelbouten op je injectie.


En voila! Klaar is de beunhaas :)
 
Laatst bewerkt:
Als je merkt dat je echt ver moet draaien is het altijd handig. Motor word er niets sneller van maar het kan wel prettig zijn een iets minder lange slag te moeten maken. Meestal word dit gedaan voor op het circuit.

Of het past weet ik dus niet.
 
snelgas op cb750 van 74 -> fireblade sc59 (2008-2012 ofzo???) :+


edit: past met originele cb750 gaskabels 1 op 1 trouwens _O-
 
Laatst bewerkt:
Had dit Yamaha r1 gashandle ook op mijn k6 750 gsxr en op mijn nieuwe l1 Suzuki.
Werkt oke,dat met die dremel was bij mij niet nodig.
Dat handle gebruik ik nu niet meer,heb nu een set van Rizoma en daar zit een kabel wieltje bij wat je een echt snel gas geeft,de alu handvatten moet je even aan wennen.
Als je dit wilt monteren zul je wel de kabels bij het gasklephuis moeten ontspannen,alleen bij het stuur ontspannen is te weinig,zit bij de l types achter het zwarte kapje links,gelijkrichter even los en ge kunt daar bij.
Yamaha dinges is dus over.

Marten
 
Afgelopen weekend heb ik snelgas op mijn CBR1000rr 2006 SC57 gemonteerd met de Yamaha R6 uitvoering, ik heb toen ook foto's en filmpjes gemaakt van de howto, zodra ik in de gelegenheid ben zal ik het in dit topic bijvoegen. Alles ging heel simpel en was in een kwartiertje te doen.....later meer.
 
bij mij was het een Sv650 curvy (model tot '02) en de R6 gashandle ???

Was een sloop deel wat in nood gehaald was omdat ik mijn handle verrekt had :s

En idd, -2 tanden voor, +3 vanachter...
 
Terug
Bovenaan Onderaan