Winterkamperen, hoe warm te houden?

sjengske

Die hard MF'er
30 dec 2009
305
1
Zuid limburg
Beste mede forum leden.

Gezien de relatief warme januari maand, ben ik nog gewoon met de motor(transalp) op de weg. En hoop dit voorlopig ook nog op mijn heidenau's te kunnen blijven doen.
Nu loop ik al voorop mbt kouder weer dankzij een topic op MF.

[How To] Verwarmd vest! (home made)



En heb mij ook zo een gefabriceerd. Alleen hang ik hem met behulp van bandjes op mijn borst/buik (houd hij wind tegen, en houd mijn belangrijkste organen warm hart/longen)

Nu denk ik zelfs over om nog te gaan kamperen? Nu heb ik voor de overnachting al een zgn M90 slaapzak. Deze zou eigenlijk afdoende moeten zijn. Echter!! zou dit nu niet voldoende zijn, zou je dan extra warmte kunnen creëren met behulp van zogenaamde hand/voetwarmers (hotpack)???

Nu zijn er verschillende versie's
-koolstaafjes
-benzine
-gel/knikschijfje

Wie heeft hier ervaring mee?? qua temperatuur, duur van de warmte, do en don'ts, en hoe zit bijvoorbeeld met brandveiligheid? of ventilatie bij gebruik in een tent?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad die m90, heel goed.

Koolstaaf warmers NIET gebruiken als je gaat slapen!!!!

benzinewarmers IDEM!!

Knikdingen zijn leuk, maar zijn maar 20 á 25 minuten warm, en daarna moet je ze koken om weer te kunnen gebruiken..

Je hebt ook van die hotpacks die met ijzeroxide werken, maar die zijn héél duur.
Plus, ze zijn best klein.

Als je het écht koud hebt, kan je een nooddekentje onder en ín je slaapzak doen ( zo'n mylar ding, á 60 cent bij de action )

Voor warmte raad ik een gewone warmwaterkruik aan.
Water kan je gewoon in de kruik vervoeren, en hergebruiken ( mocht je in de rimboe zitten )


Ikzelf heb zo'n koolding voor overdag, lekker warm en uren lang.
En voor 's nachts is meestal mijn m90 genoeg ( thermokleding aanhouden + eventueel een joggingbroek/vest ) en als het écht koud wordt ( vanaf -15 -20 ) een kruik ( of 2 ) :)
 
Laatst bewerkt:
Extra accu mee en leg je verwarmde vest er aan.
:+

En anders: vlak voor het slapen gaan een grote ketel water op je kampvuur koken, lege colaflessen vullen met heet water, veel sokken overheen trekken (anders zijn de flessen veel te heet om tegenaan te kruipen) en iedere keer als je de warmte niet meer voelt een laagje sokken er af halen. Daar redt je het een hele nacht mee.
 
Colaflessen.. :N

Leuk als zo'n dop loskomt 's nachts, en je moet nog een week in de vrieskou.. in je natte slaapzak...


Gewoon een kruik, vorm is ook veel beter voor warmteoverdracht.
 
Nu sta ik niet echt te springen om cola flessen met heet water naast mij te leggen. (moet er idd niet aan denken dat deze los/stuk gaat, en dan is nattigheid mijn minste zorg) of te gaan klooien met heet water en een kruik. Effe ge-googeld... die kik dingen kunnen toch ook een warmte afgifte hebben van 7-8 uur(sommige) en temperaturen tot 65graden??? 1 of 2 van die in je slaapzak zou dat niet voldoende zijn??
 
Klooien?

Je hebt een brander + pan bij je neem ik aan?
Water uit de kruik, in de pan, en als het kookt weer in de kruik. klaar.

Trust me, die knikdingen heb je niks aan.

Nadelen:

Korte warmte afgifte ( vertrouw niet op de verpakking )
Na gebruik moet je ze opnieuw koken in water ( waar je dan ook je kruik mee had kunnen opwarmen :P )

Tijdens het koken gaan ze nog wel eens lek.

Het zal ook niet de eerste keer zijn dat je ligt te vernachelen van de kou en zo'n ding pakt uit je tas, om erachter te komen dat hij al uitgewerkt is ( een tik/schok tegen het zakje kan ook de reactie op gang brengen )

Klein. ( als je het koud hebt, heb je niks aan een warm plekje van 10 bij 10 cm )

Ik kampeer al ruim 20 jaar in de winter, maar als je zelf het wiel opnieuw wil uitvinden mag dat natuurlijk! ;)
 
Laatst bewerkt:
Met een beetje degelijke slaapzak heb je met deze temperaturen (of nog 10 graden kouder) toch absoluut geen kou??
 
:^

met deze temperaturen zeker niet!

En al helemaal niet met een m90 slaapzak..
Die dingen lig je tot -15 lekker in, en tot -40 overleefbaar.
 
In zo'n M90 kom je alleen al een heel eind. Zorg ook voor een goede isolerende ondergrond, bijvoorbeeld een Thermarest matje, maar geen luchtbed. Als het echt koud is kan je daar nog zo'n aluminium isolatiedeken onder leggen. Je kunt ook nog zo'n isolatiedekentje over je heen leggen en daar over een dunne fleecedeken zodat het blijft liggen. Als je dan ook nog goede thermokleding en thermosokken aan doet, dunne handschoentjes en een muts op je hoofd. Dan moet je het tot -15 zeker warm kunnen houden zonder extra verwarming. Ga je echt de extreme kou opzoeken dan moet je misschien verder zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Hoevaak heb jij een colafles die lekt?? Er worden miljarden van die dingen geproduceerd die niet lekken. Een kruik moet je extra meenemen, een colafles ligt overal langs de weg..
 
Best vaak, als je er kokend water in doet..

Vinden ze niet zo fijn.


"ja maar je moet er ook geen kokend/net van de kook af water in doen"


Nee, maar dan heb je er dus ook minder lang profijt van.

Een kruik prop je overal tussen ( helemaal als je op de locatie uit een beekje/whatever water kunt halen )
 
Denk eraan dat je veel warmte verliest via je hoofd, zeker als je weinig/geen haar hebt. Zorg dus voor een muts, liefst eentje die ook de nek een beetje bedekt (model Narrenkap zeg maar).
 
Goede tip!

en een col. ( halsslagaders )


Ik ga echt lachen als blijkt dat TS gaat kamperen in Nederland, met +5 graden :P

Zitten wij hier allemaal tips te geven om het uit te houden in siberië :P
 
Laatst bewerkt:
In zo'n M90 kom je alleen al een heel eind. Zorg ook voor een goede isolerende ondergrond, bijvoorbeeld een Thermarest matje, maar geen luchtbed. Als het echt koud is kan je daar nog zo'n aluminium isolatiedeken onder leggen. Je kunt ook nog zo'n isolatiedekentje over je heen leggen en daar over een dunne fleecedeken zodat het blijft liggen. Als je dan ook nog goede thermokleding en thermosokken aan doet, dunne handschoentjes en een muts op je hoofd. Dan moet je het tot -15 zeker warm kunnen houden zonder extra verwarming. Ga je echt de extreme kou opzoeken dan moet je misschien verder zoeken.
Als je de ruimte hebt neem dan 1 extra matje mee, voor gewoon op de grond in de tent, wel zo warm als je er op moet zitten/omkleden of wat dan ook.

Winter temperaturen hier in NL overleef je makkelijk (en comfortabel) met zo'n M90 slaapzak en inderdaad een kruik.
Misschien niet eens nodig voor wat betreft te weinig isolatie van de M90 maar als je met koude voeten in de slaapzak kruipt is het wel prettig als je die snel behaaglijk kunt krijgen.

Oh en een tip die je vast niet wilt horen, drink geen alcohol.. dat verlaagd namelijk je lichaamstemperatuur. :+
 
Thanks voor de tips!

Het word geen siberië, maar als het is; duitsland/belgie(ardennen)/lux. Kan mij nog herinneren dat ik met mijn tentje en militaire slaapzak(nog geen M90) in luxemburg lag (najaar). Had geen thermometer bij. Maar was die ochtend blij dat ik de zon zag.

Ik wil zo "light" mogelijk reizen. Eten en drinken kan men Benelux op elke straathoek. Dus wil geen brander/kook benodigheden meenemen.

Of zoiets :) wel kamperen, toch luxe :) http://www.beim-holzschnitzer.de/camping.htm

Dat van die muts is een goeie (bij gebrek aan hoofdbeharing->bewust)
 
Laatst bewerkt:
En wat natuurlijk ook erg lekker is, een camping waar je vuur mag stoken, daar kan geen verwarming tegenop. Natuurlijk heb je daar in de nacht niets aan, maar wel lekker voor de koude avonden.
 
Kan je in de nacht ook wat aan hebben, dikke keien bij het vuur leggen, die blijven héél lang warm in je slaapzak!

Ala Bear Grylls :)


En wat natuurlijk ook erg lekker is, een camping waar je vuur mag stoken, .

Ik heb tot nu toe nog geen camping gevonden, waar je een vuurtje mag stoken? :N (zeker in de winter)
 
Laatst bewerkt:
Zo'm eflecterend isolatiematje onder je slaapmat? Die pocketwarmers zijn handig bij het vissen maar je moet er niet mee gaan slapen.
Als je een voortentje hebt (zonder zeil) kun je er hete stenen van een kampvuur in plaatsen.
Dat warmtevest vinnik interessant.. heb je er een how-to linkje van en hoeveel vermogen trekt zo'n ding?
 
Laatst bewerkt:
als je er zeker van bent dat je altijd warm de zak in kunt is het minder interessant om warmte bronnen voor in de slaapzak te zoeken. zolang je warm bent zal de M90 je ook warm houden.

travel light, dan in zo'n
"tentje" want als je aangekomen bent en alles zat tegen, heb je dan nog wel zin om een tent op te zetten? als je zelfs geen zin hebt om dat ene boogje te gebruiken kan deze goretex hoes ook nog, hoort van oorsprong bij de M90. je gezicht blijft altijd in de open lucht maar ik weet zeker dat op je zij liggen een goede optie is om droog te blijven.

alleen een slaapzak en een antiregen voorziening is niet genoeg om het warm te houden, de ondergrond is EER belangrijk! dus een goed matje is een must maar waarom frazer zegt geen lucht matrasje te kunnen gebruiken? ik heb hier tot nu toe geen problemen mee gehad. zelfs als hij lek is zal het nog wat doen :)

wil je voorkomen dat je koud word wanneer je de zak weer uit gaat, neem de (1e lagen) kleding mee de slaapzak in, anders voelen die ERG koud aan wanneer je ze weer aantrekt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan