Het groooote WD40 topic

Super Blackbird

MF veteraan
21 jun 2004
29.868
14.563
Purmerend
Aangezien er ongeveer elke maand weer een nieuw topic gestart wordt met vragen en toepassingen van en over WD40 dacht ik maar eens een topic speciaal voor de WD40-gebruikers te maken.

In principe zijn we snel klaar, maar wie weet denken jullie daar anders over......
Graag jullie toevoegingen, op- en aan-merkingen, dan zal ik ze in de openingsposting toevoegen.

Waarvoor is WD40 het beste?
Helemaal niets. Er is geen enkele toepassing te bedenken waarin WD40 het beste scoort (behalve misschien in marketing)

Wat doet WD40 dan wel?
Van alles een beetje......
Het smeert een beetje, het voorkomt roest een beetje, en kost een beetje.
Oplosmiddel
> voor het verwijderen van stickers of tankpad in combinatie met een föhn
Reiniging
> je kan er de ketting mee schoonmaken, maar de effecten op de lange duur op de afdichtringen is omstreden.
> te gebruiken om carbondelen te poetsen en te laten glimmen
> te gebruiken om velgen schoon te maken (niet morsen op de banden en/of remmen)
smering
> werkt redelijk goed bij verspaning van aluminium als koel- en losmiddel

Wat is WD40 niet?
> het is zeker geen kruipolie. De kruipende werking is minimaal.
> het is geen contactspray. Doordat het electrisch geleidend is kan je spanningsoverslag en lekstroom krijgen.
> het is geen slotspray. Sloten werken tijdelijk wel beter na gebruik van WD40, maar het trekt ook weer vuil aan waardoor het slot weer eerder vast komt te zitten.

Wat zijn de alternatieven voor de diverse toepassingen?
Kruipolie > IMAL is hier de bekendste, maar er zijn er tientallen (al dan niet met extra toevoegingen)
Corrosieprotectie > ACF50, witte tectyl
Smering > afhankelijk van de benodigde toepassing is er een enorm assortiment aan smeermiddelen ter beschikking welke beter werken dan WD40


Alternatief multi-smeer/onderhoudsmiddel?
- Motorex Joker 440
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad contactspray voor als je geen echte contactspray hebt staan.
Is meer om vet etc van de contactpolen af te krijgen

En ik haal er kettingvet mee weg, van de achterbrug en de wielen.
Daarna was ik de wielen gewoon mee, maar ketting vet etc is er zo af met wat wd 40, en volgens mij is het niet agressief.
Carbon delen er een beetje mee oppoetsen gaat ook goed.
Daarna met een schone droge doek er nog eens over en het blijft best lang schoon.

Een beetje van alles dus, maar ik gebruik het nooit om te smeren want volgens mij ontvet het juist alleen maar
 
Laatst bewerkt:
Voor de ketting!
Doekje inspuiten met WD40, poetsen, opnieuw behandelen met je favoriete kettingvet/wax.

Als je je ketting een beetjes schoon houdt, komt er minder vuil op je velg / uitlaat.
Mijn vorige motor had zwarte velgen, die hoefde ik (bijna) nooit schoon te maken....
En bij de Action is het erg goedkoop, net als olie!
:+

tumblr_mf74k29qd41qgolyao1_500.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan