Must see's langs de Route des Grand Alpes?

Treebouncer

Die hard MF'er
1 nov 2006
715
27
Behalve dan de fantastische wegen en de prachtige vergezichten die ons te wachten staan op de reis naar Menton via de RDGA vraagt ik me af of ik mijn dochter nog wat andere leuke dingen kan laten zien behalve dat.....

Zijn er nog medeforummers die zeggen, joh je moet zeker dat even gaan zien of dat...?
Een oud fort, een dorp of stad, een bijzonder restaurant een.... je snapt het wel denk ik ;-)

Ik heb zelf al een beetje gezocht, maar of ik zoek niet goed....
 
Ik zou daar in die omgeving niet meteen iets weten wat je absoluut niet zou mogen missen, afgezien van de wegen en de bergen in het algemeen natuurlijk. Wat steden betreft is Briancon wel leuk om te bezoeken, dit is een vestingstadje en één van de hoogste steden van Europa. De hele omgeving rond Briancon, Embrun en Barcelonette is buitensportgebied bij uitstek. Zo kun je daar mountainbiken, abseilen, kanoen en raften. Vooral de rivier de Durance is daar zeer bekend door. Je kunt dat daar rond iedere plaats wel doen, maar daar moet je net van houden natuurlijk. Forten heb je daar ook wel redelijk wat. Zo heb je in Modane een fort van de Maginotlinie wat je kunt bezoeken. In de omgeving van Guillestre heb je het Fort de Tournoux. Ik heb het zelf niet bezocht, maar van buitenaf ziet het er zeer indrukwekkend uit.

Dorpen en steden heb ik verder niet zo veel mee, en ook wat restaurants betreft heb ik geen tips voor je. Ik weet ook niet precies meer of mijn tips hierboven ook echt langs de route liggen, maar wel in de omgeving.

Ik kwam met wat googlen op deze site terecht, daar staat ook wel een hoop informatie en tips op. Ook leuk voor andere bestemmingen dan de RDGA: Route des Grandes Alpes | LosApos

Wel nog een tipje wat motorrijden betreft: De Col de la Bonette is niet opgenomen in de RDGA, maar dit is wel een hele mooie die je naar mijn mening absoluut niet mag missen. Dit is de hoogst verharde pas in de Alpen, en de op één na hoogste van Europa. Hij gaat tot 2800 meter, waarna het nog mogelijk is om een stukje verder te lopen naar het uitzichtpunt op de top van 2862, vanaf waar je een prachtig uitzicht op de omgeving hebt. Ik vond dit persoonlijk de mooiste col van dit deel van de Alpen. Je kunt bovenaan omkeren en weer terug richting de RDGA, of je rijdt een stuk door richting Saint Delmas de Salvage. Daar rij je het dorp door, en kan je via een onverharde weg (het is niet extreem, maar je moet wel onverhard willen rijden), weer helemaal terug naar de top.
 
Ik zou daar in die omgeving niet meteen iets weten wat je absoluut niet zou mogen missen, afgezien van de wegen en de bergen in het algemeen natuurlijk. Wat steden betreft is Briancon wel leuk om te bezoeken, dit is een vestingstadje en één van de hoogste steden van Europa. De hele omgeving rond Briancon, Embrun en Barcelonette is buitensportgebied bij uitstek. Zo kun je daar mountainbiken, abseilen, kanoen en raften. Vooral de rivier de Durance is daar zeer bekend door. Je kunt dat daar rond iedere plaats wel doen, maar daar moet je net van houden natuurlijk. Forten heb je daar ook wel redelijk wat. Zo heb je in Modane een fort van de Maginotlinie wat je kunt bezoeken. In de omgeving van Guillestre heb je het Fort de Tournoux. Ik heb het zelf niet bezocht, maar van buitenaf ziet het er zeer indrukwekkend uit.

Dorpen en steden heb ik verder niet zo veel mee, en ook wat restaurants betreft heb ik geen tips voor je. Ik weet ook niet precies meer of mijn tips hierboven ook echt langs de route liggen, maar wel in de omgeving.

Ik kwam met wat googlen op deze site terecht, daar staat ook wel een hoop informatie en tips op. Ook leuk voor andere bestemmingen dan de RDGA: Route des Grandes Alpes | LosApos

Wel nog een tipje wat motorrijden betreft: De Col de la Bonette is niet opgenomen in de RDGA, maar dit is wel een hele mooie die je naar mijn mening absoluut niet mag missen. Dit is de hoogst verharde pas in de Alpen, en de op één na hoogste van Europa. Hij gaat tot 2800 meter, waarna het nog mogelijk is om een stukje verder te lopen naar het uitzichtpunt op de top van 2862, vanaf waar je een prachtig uitzicht op de omgeving hebt. Ik vond dit persoonlijk de mooiste col van dit deel van de Alpen. Je kunt bovenaan omkeren en weer terug richting de RDGA, of je rijdt een stuk door richting Saint Delmas de Salvage. Daar rij je het dorp door, en kan je via een onverharde weg (het is niet extreem, maar je moet wel onverhard willen rijden), weer helemaal terug naar de top.


Bedankt voor je reactie, laat ik nou net die link die je stuurt zelf gevonden hebben. :+
Is leuk verhaal overigens!

Raften lijkt me wel een leuke ervaring, gaan zeker eens kijken of dat ergens mogelijk is. Het schijnt dat je ook in een soort van duikerspak zo'n rivier kunt afzwemmen/klauteren.
Lijkt mijn dochter ook wel leuk om te doen.

Ik zal me nog eens iets verder verdiepen in de forten en vestingen. Fort Rimplas had ik al toegevoegd aan de route. Zou leuk moeten zijn. Ook op de door jou gestuurde link staan een aantal bezienswaarigheden. We kiezen wel wat, moet ook niet op een geschiedenisles lijken he ;)

De Bonnette heb ik inderdaad zelf bij in de route gepland. De tip van het doorrijden naar Saint Delmas ga ik ff bekijken. Onverhard vind ik niet zo'n probleem, echter mijn ega is daar niet zo'n fan van. Is het meer een gravelweg of echt met keien?

Thnx voor de tips :)
 
De Bonnette heb ik inderdaad zelf bij in de route gepland. De tip van het doorrijden naar Saint Delmas ga ik ff bekijken. Onverhard vind ik niet zo'n probleem, echter mijn ega is daar niet zo'n fan van. Is het meer een gravelweg of echt met keien?

Thnx voor de tips :)

Helaas heb ik hem zelf niet gereden, aangezien mijn reisgenoot op een straatmotor reed (FJR), en die zag het niet zo zitten. Achteraf las ik hier op het forum dat het best wel kon, het is voornamelijk gravel en niet heel extreem. Het loopt over de Col de Moutiere, er staan wel filmpjes op YT.
 
-Gorges du Daluis, schitterend!
-Castellane, mooi stadje met veel boetiekjes etc, gaat je dochter zeker waarderen!

Succes.

Gorges du Daluis zit in de route, staan er zelfs op een camping vlakbij!
Castellane 'nog' niet.
 
Af en toe gewoon domweg genieten van de mooie plaatjes onderweg ;)
De onderste zie je alleen als je de Galibier helemaal naar de top rijdt, dus niet door het tunneltje.

summer2013_109a.jpg


summer2013_120.JPG


summer2013_128.JPG
 
In plaats van de grote passen de kleinere nemen. Col de Sarenne is echt schitterend en veel leuker om te rijden dan het drukke stuk tussen het stuwmeer en Bourg D'Oisans!
 
Ik ga samen met de Highway Hornets ook die kant op eind augustus. Kan bijna niet wachten. Ik ben ook nog aan het plannen dus ik lees mee.
 
Ik heb hem gereden in augustus 2013 met mijn Vespa:
Route des Grande Alpes met de Vespa
Vanwege en strak tijd schema (7 dagen uit en thuis) met de camper heen en terug gereden en niet echt van de route afgeweken.

De link in een eerdere reactie heb ik ook gebruikt om en route te maken, kon niet echt en goede GPS route vinden voor ik vertrok.
Ik ben ook over de col du bonette gereden, vond die echt super, veel rustiger, weinig wielrenners (zelfs in augustus) ik denk dat ik op de afdaling naar het zuiden 1 auto heb ingehaald.
1%2520%252835%2529.jpg

Zuidkant van de col de bonette.

Heb niet veel tips voor je naast de route, heb alleen gereden en ging echt voor de rit/route.
 
- Route des Grandes Alpes : itinéraire (PDF & GPX), infos pratiques...

Ik heb hier een lekkere pizza gegeten: http://www.lerefugedunomade.fr/presentation-le-nomade-la-giettaz.html

Dit was een prima hotel met een erg goed restaurant: Hotel *** Restaurant Pub Bar Les Escondus à VARS avec une Cabane Perchée dans les Hautes Alpes (05) au pied des pistes
aan de overkant zit ook een goed restaurant:
La Passerelle, Restaurant savoyard à Vars avec Linternaute

Aanraders ? Col de Parpaillon of Col de Tende :p
Misschien een rondje Gorges du Verdon en hier een duik nemen? 43.801961, 6.249400
 
Laatst bewerkt:
In plaats van de grote passen de kleinere nemen. Col de Sarenne is echt schitterend en veel leuker om te rijden dan het drukke stuk tussen het stuwmeer en Bourg D'Oisans!


Je bedoelt het stuk tussen Bourg D'Oisans en het Lac du Chambon?

Is het stukje tussen het plaatsje Alpe D'Huez naar Bourg D'Oisans niet een mooi stukje om te rijden? Als ik vanuit Alpe D'Huez de Col de Sarenne wil rijden missen we juist dat stuk...
 
Laatst bewerkt:
- Route des Grandes Alpes : itinéraire (PDF & GPX), infos pratiques...

Ik heb hier een lekkere pizza gegeten: http://www.lerefugedunomade.fr/presentation-le-nomade-la-giettaz.html

Dit was een prima hotel met een erg goed restaurant: Hotel *** Restaurant Pub Bar Les Escondus à VARS avec une Cabane Perchée dans les Hautes Alpes (05) au pied des pistes
aan de overkant zit ook een goed restaurant:
La Passerelle, Restaurant savoyard à Vars avec Linternaute

Aanraders ? Col de Parpaillon of Col de Tende :p
Misschien een rondje Gorges du Verdon en hier een duik nemen? 43.801961, 6.249400

foto's: TheoCole.nl Vakantie


Col de Tende zit in onze route, Col de Parpaillon niet. Is deze ook grotendeels onverhard?

Thnx voor de tips!
 
Je bedoelt het stuk tussen Bourg D'Oisans en het Lac du Chambon?

Is het stukje tussen het plaatsje Alpe D'Huez naar Bourg D'Oisans niet een mooi stukje om te rijden? Als ik vanuit Alpe D'Huez de Col de Sarenne wil rijden missen we juist dat stuk...

Het is zeker wel een mooi stukje om te rijden, alleen omdat het een doorgaande route is, is het wel vrij druk. Daarnaast is het ook niet echt makkelijk inhalen daar, dus als je net achter een colonne (vracht)auto's zit, dan zit je er meestal wel een tijdje achter. Ook controleren ze op dat stuk vrij veel. Maar het is niet verkeerd rijden hoor.

Afhankelijk van hoelang je daar bent, is het ook mooi om vanaf Le Bourg d'Oisans, via de Galibier omhoog te rijden, en dan langs de Croix de Fer en de Glandon weer naar beneden. Leuk voor als daar ergens in de buurt overnacht en een rondje wil doen.

En wat betreft de Parpaillon, die is inderdaad onverhard, en ook best pittig volgens mij.
 
Ik moet even goed nadenken over specifieke must-see's, maar mocht je nog wat inspiratie op willen doen voor rondritten, dan heb ik er nog een paar...

Ik heb vorige zomer in anderhalve week de RDGA naar Menton gereden, en ben vervolgens via de route Napoleon weer terug naar Grenoble gereden. Ik deed de RDGA in 4 etappes, om vanaf de camping wat dagtochten te rijden. Op EveryTrail Trips by casjanberends - page 1 - order: creation date | EveryTrail kan je de routes en wat foto's vinden!

Voor mij was de rit op de achtste dag 1 van de mooiste: Vanaf St. Jean-de-Maurienne via de Glandon naar Bourg d'Oisans, Alp d'Huez op en daar via de rustige kant (waanzinnig) naar La grave, daarna via de Galibier en de Telegraphe weer terug naar de (overigens hele fijne) camping in St. Jean de Maurienne. (Inderdaad, dezelfde route als de post hierboven ;-))

Je gaat er in elk geval geen spijt van krijgen! Als het even meezit ga ik 't deze zomer gewoon omgekeerd overdoen :-)
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt het stuk tussen Bourg D'Oisans en het Lac du Chambon?

Is het stukje tussen het plaatsje Alpe D'Huez naar Bourg D'Oisans niet een mooi stukje om te rijden? Als ik vanuit Alpe D'Huez de Col de Sarenne wil rijden missen we juist dat stuk...

Dat is het minst mooie stuk vind ik en behoorlijk druk! De sarenne geeft je veeel mooiere uitzichten!
 
Sorry dat ik inbreek in dit Topic, wat ik met grote belangstelling volg, omdat ik hem deze zomer ook wil rijden.
Maar ik heb een vraag: ik heb een motor met actieradius van maximaal 140 km (Dorsoduro 1200). Zijn er voldoende benzinestations onderweg, zodat ik niet zonder kom te zitten?

Anders moet ik een andere motor meenemen.
 
meestal wel, maar die actieradius is wel heeeel erg minimaal... effe goed opnemen in je route zou ik zeggen als waypoints. Of bij ducati de grotere 22 litertank kopen...
 
meestal wel, maar die actieradius is wel heeeel erg minimaal... effe goed opnemen in je route zou ik zeggen als waypoints. Of bij ducati de grotere 22 litertank kopen...

Bedankt voor je antwoord. Past de Ducati-tank op mijn Aprilia?
Verder wil ik het topic niet vervuilen.....
Maar blijf hem volgen. Anders rijdt ik hem op mijn Fazer :]
 
Oh dacht dat je een duc had... haal die dingen altijd door elkaar. Ik weet dat voor de hypermotard (met hezelfde pronbleem)van duc er een grote tank gemaakt is als optie. Is natuurlijk niet goedkoop, maar zeker de investering waard. Op je fazer zul je anders ook vast lol hebben!
 
Die actieradius is inderdaad kort.... een paar jaar geleden hadden we pas succes bij pomp nummer 4... de anderen waren (al jaren) gesloten.
 
Dat is het minst mooie stuk vind ik en behoorlijk druk! De sarenne geeft je veeel mooiere uitzichten!

Route heb ik aangepast, Col de Sarenne staat er nu ipv het drukke stuk via Bourg D'Oisans.
Bedankt voor de tip maar weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan