380km gereden, drijfstang afgebroken, motorblok overleden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

QuinA

Rookie
9 mei 2021
7
21
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zie dat hier veel actieve leden zijn met ontzettend wat kennis dus ik dacht laat ik mij ook aanmelden.

2 weken terug klapte de motor (kawasaki er-6n) er mee uit op de snelweg, reed rustig (ca. 110 en altijd niet gek gereden). Lang verhaal kort gemaakt, is tijdens het rijden waarschijnlijk de drijfstang afgebroken en het motorblok naar de vernieling geholpen. Ook trof mijn oom een stuk zuiger aan bij de versnellingsbak en de borgring van de pistonpen.

Ik heb hem in oktober gekocht, garantie voorbij natuurlijk maar ik heb er zelf ca. 380km op gereden. Stand van de km bij aanschaf was ca. 35.800.

Een nieuw motorblok zal dus denk ik wel nodig zijn 😅 Alleen nu ben ik in oktober failliet gegaan (sportstudio) en had met mijn beetje troost geld de motor gekocht en heb dus geen budget om hem te fixen.

Weet iemand toevallig wat ik kan doen? Lijkt mij niet dat het normaal is dat na 380km de motor in de puin ligt, daar moet al flink wat mis zijn geweest toch?
Sta ik dan ergens in het recht om er enigszins nog wat geld voor terug te kunnen krijgen (budget heb ik niet, dus hij moet echt helaas weg..😢)

Met vriendelijke groet,
Quinten.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-05-07 at 22.14.47.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-07 at 22.14.47.jpeg
    197 KB · Weergaven: 321
Je mag zondermeer verwachten dat een motor met die km-stand, afkomstig van een dealer n.b., nog jaaaaren door kan.
Advocaat/rechtsbijstand er op zetten want dit is niet normaal.

Je kan in principe de verkoper in gebreke stellen en een beroep doen op conformiteit. Non-conformiteit ligt wel wat lastiger meer dan 6 maanden na aankoop.

Dat je oom eraan heeft lopen rommelen helpt de zaak niet. Mocht je een rechtsbijstand hebben kan je het aan hun voorleggen voor advies.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zie dat hier veel actieve leden zijn met ontzettend wat kennis dus ik dacht laat ik mij ook aanmelden.

2 weken terug klapte de motor (kawasaki er-6n) er mee uit op de snelweg, reed rustig (ca. 110 en altijd niet gek gereden). Lang verhaal kort gemaakt, is tijdens het rijden waarschijnlijk de drijfstang afgebroken en het motorblok naar de vernieling geholpen. Ook trof mijn oom een stuk zuiger aan bij de versnellingsbak en de borgring van de pistonpen.

Ik heb hem in oktober gekocht, garantie voorbij natuurlijk maar ik heb er zelf ca. 380km op gereden. Stand van de km bij aanschaf was ca. 35.800.

Een nieuw motorblok zal dus denk ik wel nodig zijn 😅 Alleen nu ben ik in oktober failliet gegaan (sportstudio) en had met mijn beetje troost geld de motor gekocht en heb dus geen budget om hem te fixen.

Weet iemand toevallig wat ik kan doen? Lijkt mij niet dat het normaal is dat na 380km de motor in de puin ligt, daar moet al flink wat mis zijn geweest toch?
Sta ik dan ergens in het recht om er enigszins nog wat geld voor terug te kunnen krijgen (budget heb ik niet, dus hij moet echt helaas weg..😢)

Met vriendelijke groet,
Quinten.
Denk dat je niet echt meer iets kunt gaan doen richting dealer. Je bent een half jaar verder. Dan ben je echt te laat.

Welk bouwjaar is de er6n? Is het eentje met injectie? Kun je er een ander blok voor vinden? Heb je ruimte om te sleutelen?
 
Je mag zondermeer verwachten dat een motor met die km-stand, afkomstig van een dealer n.b., nog jaaaaren door kan.
Advocaat/rechtsbijstand er op zetten want dit is niet normaal.
Weet jij wat er afgespoken is bij de deal is er onderzoek gedaan bij de aankoop door de aankopende partij.
ff snel een advocaat opzetten brengt niets.. gelul in de ruimte
Het blok is al opengemaakt en niet door de dealer daar kan niets meer mee.
 
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zie dat hier veel actieve leden zijn met ontzettend wat kennis dus ik dacht laat ik mij ook aanmelden.

2 weken terug klapte de motor (kawasaki er-6n) er mee uit op de snelweg, reed rustig (ca. 110 en altijd niet gek gereden). Lang verhaal kort gemaakt, is tijdens het rijden waarschijnlijk de drijfstang afgebroken en het motorblok naar de vernieling geholpen. Ook trof mijn oom een stuk zuiger aan bij de versnellingsbak en de borgring van de pistonpen.

Ik heb hem in oktober gekocht, garantie voorbij natuurlijk maar ik heb er zelf ca. 380km op gereden. Stand van de km bij aanschaf was ca. 35.800.

Een nieuw motorblok zal dus denk ik wel nodig zijn 😅 Alleen nu ben ik in oktober failliet gegaan (sportstudio) en had met mijn beetje troost geld de motor gekocht en heb dus geen budget om hem te fixen.

Weet iemand toevallig wat ik kan doen? Lijkt mij niet dat het normaal is dat na 380km de motor in de puin ligt, daar moet al flink wat mis zijn geweest toch?
Sta ik dan ergens in het recht om er enigszins nog wat geld voor terug te kunnen krijgen (budget heb ik niet, dus hij moet echt helaas weg..😢)

Met vriendelijke groet,
Quinten.
Wellicht zou het een optie kunnen zijn op de motor te ruilen er lopen genoeg handige harry's rond die om een uitdaging verlegen zitten
zo kan je misschien toch rijden met gesloten beurs.
 

Je kan in principe de verkoper in gebreke stellen en een beroep doen op conformiteit. Non-conformiteit ligt wel wat lastiger meer dan 6 maanden na aankoop.

Dat je oom eraan heeft lopen rommelen helpt de zaak niet. Mocht je een rechtsbijstand hebben kan je het aan hun voorleggen voor advies.

Ik denk dat rechtsbijstand niet helpt als blijkt dat iemand er zelf aan heeft lopen hannessen.

Wellicht zou het een optie kunnen zijn op de motor te ruilen er lopen genoeg handige harry's rond die om een uitdaging verlegen zitten
zo kan je misschien toch rijden met gesloten beurs.

Voor een ER6? Weinig kans gok ik. Als het nou een uitzonderlijke Ducati, MV Agusta of iets dergelijks was ...
 
Heb de indruk dat die oom best wel weet waar hij mee bezig is.
Een stuk zuiger een borgring van de pistonden verzin je niet zomaar zeker niet als je geen verstand hebt. Je haalt niet iets uit elkaar als je niet weet waar je mee bezig bent.
Kan mij verder voorstellen dat je eerst als je het kunt zelf een oplossing zoekt van het probleem dat is wat ze hebben gedaan.
Mag een drijfstang afbreken!!!
Het is gebeurt,.
Dus het kan,
welke oplossing is er nu.
Kun je verhaal halen bij een dealer, denk dat het moeilijk is de dealer kan niet in een motorblok kijken en als daar iets stuk gaat binnen de garantietijd zal het gemaakt worden maar dit is buiten de garantie tijd hij heeft de motor 6 maanden.
Dat hij geen geld heeft om het te laten repareren of een ander blok te kopen zal voor de dealer verder niets uitmaken.
Het is jammer dat het gebeurd is maar je zult er mee moeten leven en hopen dat je weer snel aan het werk komt en het probleem oplost.
 
Kun je verhaal halen bij een dealer, denk dat het moeilijk is de dealer kan niet in een motorblok kijken en als daar iets stuk gaat binnen de garantietijd zal het gemaakt worden maar dit is buiten de garantie tijd hij heeft de motor 6 maanden.

Dat is niet helemaal waar, er is het conformiteitsbeginsel. Je mag iets van een product verwachten als je dat koopt, en dat hangt samen met de prijs. Daar staat tegenover dat er een informatieplicht is als koper, maar de koper had dit gebrek niet kunnen zien. Maar de verkoper ook niet. Alleen gaat het er niet om een schuldvraag, maar om aansprakelijkheid. Dat het verkoper het gebrek niet had kunnen zien, betekent niet dat hij er niet voor aansprakelijk hoeft te zijn. Belangrijke vraag hierbij is onder welke voorwaarden er is gekocht en voor welke prijs.

Maar zoals eerder gezegd, dat is nu allemaal niet zo relevant meer want de koper heeft iemand anders het blok uit elkaar laten halen. Daarmee is elke verantwoordelijkheid van de verkoper verdwenen. Ongeacht hoe goed die oom kan sleutelen.
 
Ik denk dat rechtsbijstand niet helpt als blijkt dat iemand er zelf aan heeft lopen hannessen.



Voor een ER6? Weinig kans gok ik. Als het nou een uitzonderlijke Ducati, MV Agusta of iets dergelijks was ...
Maar zoals eerder gezegd, dat is nu allemaal niet zo relevant meer want de koper heeft iemand anders het blok uit elkaar laten halen. Daarmee is elke verantwoordelijkheid van de verkoper verdwenen. Ongeacht hoe goed die oom kan sleutelen.

Op zich zou het aantoonbaar moeten zijn dat het blok pas open is gegaan na het feit. Smsjes en data van foto's zullen dat wel onderschrijven. Het is alleen jammer dat het na 6 maanden is. Binnen die tijd mag je aannemen dat het defect bij aankoop al aanwezig is wat de boel wel makkelijker maakt, daarna ligt die bewijslast anders. Je kan redelijkerwijs wel aannemen dat een een drijfstang niet spontaan zonder aanleiding explodeert en ook dat TS niet de bewijslast gefabriceerd heeft.

Ik denk dat het in ieder geval de moeite is om de rechtssijstand erop te zetten. Mensen zijn toch eerder geneigd om onder die druk het op een akkoordje te gooien omdat dit soort juridisch gezeur hun ook tijd en geld kost.
 
Laatst bewerkt:
Dat het verkoper het gebrek niet had kunnen zien, betekent niet dat hij er niet voor aansprakelijk hoeft te zijn. Belangrijke vraag hierbij is onder welke voorwaarden er is gekocht en voor welke prijs.
Dat is een beetje een grijs gebied en komt ongeveer neer op wat mag je redelijkerwijs verwachten dat een motor van x jaar oud met x kilometers. Ik denk dat al snel in je voordeel tipt. De verkoper heeft bij aankoop niet gezegd heeft 'oncourant kutexemplaar kopen op eigen risico'.

Ik heb zelf wel eens een dergelijk akkefietje gehad bij aankoop van een auto (verstopt defect bij een kleine renault uit 2011). Zo probeerde de garage mij af te bluffen maar dat weinig voeten in de aarde. In de advertentie en in persoon was het een hartstikke goede auto maar na de aankoop een tikkende tijdbom? Toen was ik er binnen 6 maanden bij maar dat is wel in mijn voordeel beslist. De garage lachte wel als laatste want die had zulk knullig werk verricht dat dit weer andere problemen opleverde later. PS: Renault garage Autobedrijf Dijt in Zuidoodbeemster zijn gigantische onbetrouwbare rukkers en afzetters.
 
Laatst bewerkt:
Voor een ER6? Weinig kans gok ik. Als het nou een uitzonderlijke Ducati, MV Agusta of iets dergelijks was ...
Die zijn er wel. Alleen je moet bedenken dat je in het beste geval de prijs krijgt die je ER6 met goed motorblok waard is minus de kosten voor een flinke onderhoudsbeurt en een motorblok. En vaak blijft er dan nog maar weinig over.
 
Dat is een beetje een grijs gebied en komt ongeveer neer op wat mag je redelijkerwijs verwachten dat een motor van x jaar oud met x kilometers. Ik denk dat al snel in je voordeel tipt. De verkoper heeft bij aankoop niet gezegd heeft 'oncourant kutexemplaar kopen op eigen risico'.

We weten niet onder welke voorwaarde motor is gekocht en voor welke prijs. Als die prijs marktconform is dan staat de koper in principe sterk. Maar als die bv. 1000 euro onder gangbare prijs ligt en de koper heeft niet uitgebreid zelf onderzoek gedaan (of laten doen) naar de technische staat van de motor is de positie van de koper al een stuk minder sterk.

Maar dat is allemaal niet meer relevant doordat TS niet de verkoper in staat heeft gesteld naar de motor te kijken maar zijn oom er aan heeft laten sleutelen. Ongeacht hoe goed die oom kan sleutelen, de verantwoordelijkheid van de verkoper is daarmee verdwenen. Tenzij die verkoper naderhand mondeling of schriftelijk nog wat toezeggingen heeft gedaan.

Of de verkoper een slechte reputatie heeft is ook niet relevant. Sterker, als dat wijd en zijds bekend is, had TS dat ook kunnen weten en dat is onderdeel van zijn informatieplicht als koper.
 
Neem je verlies, garantie en coulance kan je echt wel vergeten.

Waarschijnlijk is de marktwaarde rond de €4000 in goede staat.
Of je verkoopt hem in onderdelen of je wacht op een total loss geval maar ook die zijn gewild.
Ander blok kost je €1100 en dan moet hij er nog in.
Zet hem in op mp met blokschade en zie wat voor reacties je erop krijgt.

Sterkte ermee.
 
Om nu terug te gaan naar de dealer nadat blok open gehaald is door iemand anders dan de dealer is een no go. Je had meteen contact moeten opnemen met dealer/verkoper.
Heb zelf ook zoiets meegemaakt. Blok liep na 6 maanden vast nadat ik een motor verkocht had. Intussen had iemand anders aan blok gesleuteld. Afstellen enz.... Helaas voor hem, maar daar ga ik geen garantie voor geven.
Kun je ook niet met goed fatsoen verwachten.

Heeft iemand goede lijm voor de drijfstang?
 
Neem je verlies, garantie en coulance kan je echt wel vergeten.

Waarschijnlijk is de marktwaarde rond de €4000 in goede staat.
Of je verkoopt hem in onderdelen of je wacht op een total loss geval maar ook die zijn gewild.
Ander blok kost je €1100 en dan moet hij er nog in.
Zet hem in op mp met blokschade en zie wat voor reacties je erop krijgt.

Sterkte ermee.
AMT kan zo'n motor goed gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan