380km gereden, drijfstang afgebroken, motorblok overleden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

QuinA

Rookie
9 mei 2021
7
21
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zie dat hier veel actieve leden zijn met ontzettend wat kennis dus ik dacht laat ik mij ook aanmelden.

2 weken terug klapte de motor (kawasaki er-6n) er mee uit op de snelweg, reed rustig (ca. 110 en altijd niet gek gereden). Lang verhaal kort gemaakt, is tijdens het rijden waarschijnlijk de drijfstang afgebroken en het motorblok naar de vernieling geholpen. Ook trof mijn oom een stuk zuiger aan bij de versnellingsbak en de borgring van de pistonpen.

Ik heb hem in oktober gekocht, garantie voorbij natuurlijk maar ik heb er zelf ca. 380km op gereden. Stand van de km bij aanschaf was ca. 35.800.

Een nieuw motorblok zal dus denk ik wel nodig zijn 😅 Alleen nu ben ik in oktober failliet gegaan (sportstudio) en had met mijn beetje troost geld de motor gekocht en heb dus geen budget om hem te fixen.

Weet iemand toevallig wat ik kan doen? Lijkt mij niet dat het normaal is dat na 380km de motor in de puin ligt, daar moet al flink wat mis zijn geweest toch?
Sta ik dan ergens in het recht om er enigszins nog wat geld voor terug te kunnen krijgen (budget heb ik niet, dus hij moet echt helaas weg..😢)

Met vriendelijke groet,
Quinten.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-05-07 at 22.14.47.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-07 at 22.14.47.jpeg
    197 KB · Weergaven: 321
Dat ligt niet aan de naam, maar aan de uitbater/ franchisenemer...
Ik heb prima ervaringen met MotoPort.

On topic;@TS koop een ander blok, of zet de fiets te koop.
Veel meer opties heb je denk ik niet, mogelijk kan een rechtsbijstand nog iets aan de pijn verzachten....mógelijk...
Je staat niet sterk als je met een door een ander geopend blok bij de verkoper aankomt..
 
Die zijn er wel. Alleen je moet bedenken dat je in het beste geval de prijs krijgt die je ER6 met goed motorblok waard is minus de kosten voor een flinke onderhoudsbeurt en een motorblok. En vaak blijft er dan nog maar weinig over.
Ja hoor, kom maar door.
Op dit moment niks staan, maar vaak genoeg een oudere motor als opknap/handel project.
Hoewel ik wel overtuigd ben van mijn eigen kunnen geef ik daar echter geen 6+ maand garantie op :9
 
Die motorfietsen zijn toch in best grote aantallen verkocht?. Gewoon geduld, check vooral eBay kleinanzeigen en koop een motorblok. Ik heb ook bij mijn xrv750 een half jaar gewacht en toen....bingo! (En dan niet bang zijn om daarvoor veel uren onderweg te moeten zijn).
 
Heel triest zoals ik dit verhaal lees.
Met 36k op de teller mag je verwachten dat de motor nog best een tijdje mee kan.
Feitelijk is een motor met deze stand, normaal gesproken, nog (bijna) als nieuw.
Als ik nu het blok bekijk van mijn Blackbird met dezelfde stand, lijkt die ook nog nieuw. En zo loopt ie ook!

Met 380km het blok in elkaar gelopen, zou normaal niet moeten kunnen. Zelfs als ik nu mijn oude FZ met 200k+ verkoop (wat ik dus niet doe) durf ik best te garanderen dat ie niet met 380km stuk zal gaan. Het kan niet bijna anders dan dat er al iets met het blok niet goed is geweest. Een jong blok wat met een paar km stuk gaat is zeker niet normaal.

De motor komt van een dealer. Die moeten toch de kennis hebben gehad, dat deze motor niet in orde is/ was.
Het komt mij nu over dat ze jou een kneus hebben toegespeeld. (natuurlijk lees ik wel alleen JOUW verhaal???)
Verwacht zou mogen worden dat ze hun verantwoordelijkheid hiervoor nemen en een oplossing bieden.

Ik lees ook dat budget zero is.
Als je er met de dealer niet uit gaat komen, dan de juridische weg inslaan. Want je mag zeker meer verwachten dan 380km!
Lukt dat ook niet dan zou ik uiteindelijk toch op zoek gaan naar een vervangings-blok.
(als je toch nog ergens een paar euries weet te vinden)
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Iedereen loopt maar te roepen dealer dit de dealer dat,het is helemaal geen dealer:N,stelletje knoeiers dat zijn het wel 8)7
Ik zal nog niet eens beweren dat ze moedwillig de boel bedonderen,het is gewoon een motoren doorschuiver
met blijkbaar zo weinig technische kennis van wat ze inkopen dat het met enige regelmaat mis gaat,
ook dat hoeft nog niet zo erg te zijn als ze het netjes oplossen voor de koper,na 380km mag een motor gewoon niet kapot gaan,
of het nou buiten of binnen de garantie gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen loopt maar te roepen dealer dit de dealer dat,het is helemaal geen dealer:N,stelletje knoeiers dat zijn het wel 8)7
Ik zal nog niet eens beweren dat ze moedwillig de boel bedonderen,het is gewoon een motoren doorschuiver
met blijkbaar zo weinig technische kennis van wat ze inkopen dat het met enige regelmaat mis gaat,
ook dat hoeft nog niet zo erg te zijn als ze het netjes oplossen voor de koper.
Het is een wheeler dealer. :P En ik geloof niet dat die motor toevallig kapot is gegaan.
 
Even buiten het juridische verhaal om hoor.

Ik lees over een borgclip die los in het blok gevonden is, maar deze ziet er niet gebroken uit.
Als ik dit zou aantreffen zou ik verwachten dat de clip er niet goed ingezeten had.
Is er een onderhoudsgeschiedenis/terugroepactie oid bekend waarbij het blok tot op de zuigers open zou zijn geweest?

Een clipje dat er niet goed in zit kan los springen in weze nog niks aan de hand buiten dat je een klein stukje los rondzwervend staal in je carter hebt. De pistonpen kan dan best nog wel een poos blijven zitten. Totdat hij dat niet doet. Dan in de zuiger aan 1 kant vrij, kantelt deze en slaat de bende vast. Dat een krukas dan breekt en een zuiger aan poeier gaat vindt ik dan niet zo heel raar.

Zo niet en er even van uitgaande dat iedereen eerlijk is in dit verhaal kan ik me dit best voorstellen als productie fout.
 
Nee, die motor was al kapot toen TS hem kocht. Die hebben ze voor een zeer laag bedrag ingekocht of zelf samengesteld uit oude onderdelen.
En dat weet je op basis van de info van ts?

Ruim oliepeil zou kunnen duiden op een mix van olie met water/benzine.
De motor heeft de winter stil gestaan, was dat buiten of in een verwarmde binnenruimte?
Je kan zoveel dingen gaan bedenken maar om de dealer daarvoor aansprakelijk te stellen na 8 maanden is kansloos.
 
En dat weet je op basis van de info van ts?

Ruim oliepeil zou kunnen duiden op een mix van olie met water/benzine.
De motor heeft de winter stil gestaan, was dat buiten of in een verwarmde binnenruimte?
Je kan zoveel dingen gaan bedenken maar om de dealer daarvoor aansprakelijk te stellen na 8 maanden is kansloos.
Mee eens.
Helemaal voor dit verhaal, zoals ik net opmerkte met het pistonpen veertje. Daar ga je echt niks van merken totdat de zuiger ineens vast slaat.
Als zij bijvoorbeeld een voetpakking hebben gewisseld dan kan het een grove fout van hun zijn. Maar als zij de motor als werkend in hebben gekocht en doorverkocht geloof ik nooit dat ze dit hadden kunnen weten.

Of de zuiger moet zover versplinterd zijn dat het clipje gewoon vrij is gekomen, maar dat kan ik uit deze ene foto niet opmaken.
 
Even buiten het juridische verhaal om hoor.

Ik lees over een borgclip die los in het blok gevonden is, maar deze ziet er niet gebroken uit.
Als ik dit zou aantreffen zou ik verwachten dat de clip er niet goed ingezeten had.
Is er een onderhoudsgeschiedenis/terugroepactie oid bekend waarbij het blok tot op de zuigers open zou zijn geweest?

Een clipje dat er niet goed in zit kan los springen in weze nog niks aan de hand buiten dat je een klein stukje los rondzwervend staal in je carter hebt. De pistonpen kan dan best nog wel een poos blijven zitten. Totdat hij dat niet doet. Dan in de zuiger aan 1 kant vrij, kantelt deze en slaat de bende vast. Dat een krukas dan breekt en een zuiger aan poeier gaat vindt ik dan niet zo heel raar.

Zo niet en er even van uitgaande dat iedereen eerlijk is in dit verhaal kan ik me dit best voorstellen als productie fout.
Die circlip kan er niet uit
Maar dan nog mag een gekochte motor niet na 380km stuk gaan.
Dan mogen ze het als dealer/ doorschuiver wel goed oplossen voor de klant.
Inderdaad,je mag een bepaalde levensduur verwachten voor je centen,380km is gewoon te weinig.
Aan de andere kant is zelf eerst uit elkaar halen ook weer niet de bedoeling,je moet een verkoper
eerst de kans laten het op te lossen.Ze hebben wel hun hele site volgestampt met positieve reacties van klanten,dus blijkbaar
zitten ze niet te wachten op negatieve publiciteit,dus daarmee dreigen zou misschien nog kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Met nadruk op MOGEN inderdaad ja. Ik heb nog niet gehoord dat ze dat niet doen, maar dat terzijde.
Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat de dealer/handelaar hier niks mee hoeft. Er is een garantie afspraak gemaakt de precieze inhoud weet ik daar natuurlijk niet van, maar stel dat het 3 of 6 maanden was dan heb je voldoende tijd om aan te tonen dat het niet goed is.
Als slechts 380 km het argument is had er een afspraak op km's in moeten staan, niet (enkel) tijd.
Als de dealer/handelaar hier wat mee doet zou ik dat zeker netjes vinden, maar zover ik kan zien zijn ze nu al niks meer verplicht.

@RG-gamma, waarom kan die clip er niet uit als hij verkeerd gemonteerd is?
Er zijn zuigers waarbij hij direct tegen de wand zit na los lopen, bij deze (foto van google hieronder) kan hij dan gewoon in het carter vallen.
Als de monteur/fabriek medewerker een fout heeft gemaakt, bijvoorbeeld de pistonpen er net niet diep genoeg in, kun je best een clip tegen de zuigerpen zetten en lijkt hij goed te zitten als je niet oplet.
1620737184116.png
 
Met nadruk op MOGEN inderdaad ja. Ik heb nog niet gehoord dat ze dat niet doen, maar dat terzijde.
Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat de dealer/handelaar hier niks mee hoeft. Er is een garantie afspraak gemaakt de precieze inhoud weet ik daar natuurlijk niet van, maar stel dat het 3 of 6 maanden was dan heb je voldoende tijd om aan te tonen dat het niet goed is.
Als slechts 380 km het argument is had er een afspraak op km's in moeten staan, niet (enkel) tijd.
Als de dealer/handelaar hier wat mee doet zou ik dat zeker netjes vinden, maar zover ik kan zien zijn ze nu al niks meer verplicht.

@RG-gamma, waarom kan die clip er niet uit als hij verkeerd gemonteerd is?
Er zijn zuigers waarbij hij direct tegen de wand zit na los lopen, bij deze (foto van google hieronder) kan hij dan gewoon in het carter vallen.
Als de monteur/fabriek medewerker een fout heeft gemaakt, bijvoorbeeld de pistonpen er net niet diep genoeg in, kun je best een clip tegen de zuigerpen zetten en lijkt hij goed te zitten als je niet oplet.
Bekijk bijlage 1630902
Ja ik weet het, dat stukje tekst was niet de bedoeling om gepost te worden,ik was vergeten het te verwijderen:$
 
:^
Zuiger er-6n
D_NQ_NP_2X_900880-MLA28043530149_082018-F.jpg
Maar stel dat dit is voorgevallen.
Kan de zuigerpen dan zover verschuiven dat hij nog maar op 1 punt in de zuiger zit?
In dat geval zou de zuiger kunnen kantelen/ dusdanig vervormen dat hij afbreekt/ vastlopen.
En zou de zuigerpen dan geen groeven hebben getrokken tegen de cilinderwand?

En in hoeverre zou een dealer daarvoor aansprakelijk gesteld kunnen worden?
Wat is de geschiedenis van deze geïmporteerde motor en hoe kom je daar achter?
Ik vind het dikke pech voor ts.
 
Theoretiseren over de oorzaak heeft geen nut. Feit is dat ze TS een tikkende tijdbom hebben verkocht. Voorheen stond het ook vol met slechte recensies, maar die zijn blijkbaar "verdwenen".
 
Zo 1 op oog zou ik zeggen dat hij dan nog niet bij de cilinderwand is, maar zeker ben ik niet, ken de zuiger alleen van de plaatjes. Als hij groeven zou trekken in de cilinderwand kun je een oorzaak als dit aannemelijk maken.
Het stukje dat deze motor geïmporteerd zou zijn heb ik gemist? Maar een onderhoudsgeschiedenis waaruit blijkt dat aan dit deel gewerkt is kan al veel vertellen.
1620738979366.png


@RR. Nogal een verschil of een oorzaak bekend had kunnen(moeten) zijn bij de verkoper of niet natuurlijk.
Bijvoorbeeld de oorzaak die ik hier opper heb je niet door tot punt boem. Ik weet niet welk beeld jij van motorzaken hebt, maar die trekken echt niet iedere motor tot op de versnellingsbak kaal om verborgen gebreken te zoeken, daar wil de klant nl niet voor betalen.
Buiten dat is zoeken naar een mogelijke oorzaak techneut eigen en leerzaam.

Je bent gewoon buiten de garantie periode en dat is vies balen. Echter als blijkt dat de zaak in kwestie de zuigers er af heeft gehad om wat voor reden dan ook is het door hun slecht uitgevoerd en zou zeker gezichtsverlies betekenen als ze er niks mee deden.
 
Zo 1 op oog zou ik zeggen dat hij dan nog niet bij de cilinderwand is, maar zeker ben ik niet, ken de zuiger alleen van de plaatjes. Als hij groeven zou trekken in de cilinderwand kun je een oorzaak als dit aannemelijk maken.
Het stukje dat deze motor geïmporteerd zou zijn heb ik gemist? Maar een onderhoudsgeschiedenis waaruit blijkt dat aan dit deel gewerkt is kan al veel vertellen.
Bekijk bijlage 1630907

@RR. Nogal een verschil of een oorzaak bekend had kunnen(moeten) zijn bij de verkoper of niet natuurlijk.
Bijvoorbeeld de oorzaak die ik hier opper heb je niet door tot punt boem. Ik weet niet welk beeld jij van motorzaken hebt, maar die trekken echt niet iedere motor tot op de versnellingsbak kaal om verborgen gebreken te zoeken, daar wil de klant nl niet voor betalen.
Buiten dat is zoeken naar een mogelijke oorzaak techneut eigen en leerzaam.

Je bent gewoon buiten de garantie periode en dat is vies balen. Echter als blijkt dat de zaak in kwestie de zuigers er af heeft gehad om wat voor reden dan ook is het door hun slecht uitgevoerd en zou zeker gezichtsverlies betekenen als ze er niks mee deden.
Motoren bij deze zaak hebben geen onderhoudsgeschiedenis. Het is een soort incarnatie van Jager motoren.
 
Motoren bij deze zaak hebben geen onderhoudsgeschiedenis. Het is een soort incarnatie van Jager motoren.
Daar zal je zomaar gelijk in kunnen hebben, maar toon maar eens aan dat deze dealer deze motor met een euvel heeft verkocht?
Ik ga ervan uit dat ze deze motor ten goede trouw aan ts hebben verkocht.

Juridisch staat ts zeer zwak
>Ver buiten de garantie periode
>Blok is zelf open gemaakt. (dat de je alleen als je 100% zeker bent dat je de kosten niet bij de verkoper kan neerleggen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan