Kawasaki Z750 - 25kw

Mathvere

Rookie
4 jun 2014
2
0
Zonnebeke
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb onlangs mijn motorrijbewijs A2 gehaald (05/2013), en ik ben op zoek naar een motor. Ik heb al enkele tweedehands sites bezocht, en de motor die mij het meest aanpreekt is een Kawasaki Z750.

Ik heb al enkele wetten en reglementeringen online bekeken ivm 35kw, maar ik stel me toch een paar vragen.

De motor die ik op het oog heb, is dus een Kawasaki Z750, bouwjaar 2008, papieren 25kw en begrensd op 25kw. Ik las online, dat een 35kw motor niet meer dan 70kw origineel mag hebben. Echter heeft zo'n Z750, 78kw origineel.

Mijn vraag: Mag ik met zo'n motor (met mijn rijbewijs A2) legaal op de weg?

Alvast bedankt!
Mathias
 
kort antwoord: nee.

Langer: het gehele 25kw gebeuren geld niet voor iemand die na 19-1-2013 zijn A2 rbw heeft gehaald. Dus een 78kw Z750 mag niet volgens de regels.
 
Suzuki SV650 kan ook met A2, hoewel hij íéts meer geknepen moet worden omdat je anders meer dan 0.2KW per KG hebt.

Anders een Bandit, of een Duke 390, of een Monster...
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin allemaal. Je kan elke motor terug laten voren volgens de officiele manier mits er een ombouwverklaring vanuit de fabrikant beschikbaar is. Voor een Z750 is dit het geval! Dit moet via een dealer gebeuren, kawasaki stuurt de dealer de ombouwverklaring, het rdw stuurt je de officiele papier toe en je kunt de weg op. Ook ik rijdt met een z750 uit 2004 en een A2 rond.

Vroeger kon je alles zelf terugvoeren en verzekeren via een uitdraai. Door de nieuwe wetgeving sinds januari is dit niet meer mogelijk.

Kortom, ja je mag elke motor terugvoeren mits er een ombouwverklaring beschikbaar is.

Laat je niet alles wijsmaken...
 
Wat een onzin allemaal. Je kan elke motor terug laten voren volgens de officiele manier mits er een ombouwverklaring vanuit de fabrikant beschikbaar is. Voor een Z750 is dit het geval! Dit moet via een dealer gebeuren, kawasaki stuurt de dealer de ombouwverklaring, het rdw stuurt je de officiele papier toe en je kunt de weg op. Ook ik rijdt met een z750 uit 2004 en een A2 rond.

Vroeger kon je alles zelf terugvoeren en verzekeren via een uitdraai. Door de nieuwe wetgeving sinds januari is dit niet meer mogelijk.

En sinds wanneer heb jij je rijbewijs gehaald?
 
Een Z750 uit 2004 heeft 73KW, en de motor mag origineel niet méér dan 70KW vermogen hebben, of meer dan de helft van het originele vermogen. KLIK

Naar mijn weten is het enige truukje om deze regelgeving te omzeilen een motor importeren die al geknepen is, zodat er 35KW op de papieren staat.
 
Laatst bewerkt:
Een z750 uit 2004 is 81kw. Wanneer een leverancier, in dit geval, een ombouwverklaring beschikbaar heeft kan de motor omgebouwd worden en krijg je van het rdw automatisch, zonder extra keuring, de nieuwe papieren toegestuurd. Op dit moment rijdt ik zelf een z750 uit 2004, 25kw. En heb in februari 2014 mijn a2 rijbewijs gehaald.

De 70kw regeling geldt volgens mij alleen als je motor terugvoerd zonder ombouwverklaring en bij het rdw laat keuren. Dit heb ik, in tegenstelling tot het voorgaande, niet uitgezocht.
 
Qua papieren heb je dan volgens mij hetzelfde als de mensen die een motor op 35KW importeren. Die hebben ook meer dan 70KW origineel, maar alle papieren kloppen gewoon.

Klinkt goed! :)
 
het CBR heeft met deze regels weer een goede goudpot ontdekt een grote geldtrekkerij.
als ze dan aan de regels moeten voldoen dan zouden ze gewoon een grens moeten stellen en daarbij maakt t dan niets uit wat hij voorheen liep als je motor dan een uitdraai heeft en dus op papier staat dat hij zoveel heeft moet t goed zijn, nu dwingen ze mensen dus weer een andere motor aan te schaffen dan mensen willen en dat alleen omdat hij standaard meer koppel heeft XD
 
Een z750 uit 2004 is 81kw. Wanneer een leverancier, in dit geval, een ombouwverklaring beschikbaar heeft kan de motor omgebouwd worden en krijg je van het rdw automatisch, zonder extra keuring, de nieuwe papieren toegestuurd. Op dit moment rijdt ik zelf een z750 uit 2004, 25kw. En heb in februari 2014 mijn a2 rijbewijs gehaald.

De 70kw regeling geldt volgens mij alleen als je motor terugvoerd zonder ombouwverklaring en bij het rdw laat keuren. Dit heb ik, in tegenstelling tot het voorgaande, niet uitgezocht.

Helaas, jij mag die Z750 niet besturen, want hij is origineel dus 81kW. Anders was een GSXR600 ook geen probleem. Politie kan je 340 euro boete geven, daarnaast zal je verzekering alle kosten op je verhalen bij een ongeval, want je bent niet verzekerd. Het hele 25kW-gebeuren gaat niet voor jou op, want je hebt geen 25kW-rijbewijs. Fijne dealer waar je 'm gekocht hebt.
 
Laatst bewerkt:
Helaas, jij mag die Z750 niet besturen, want hij is origineel dus 81kW. Anders was een GSXR600 ook geen probleem. Politie kan je 340 euro boete geven, daarnaast zal je verzekering alle kosten op je verhalen bij een ongeval, want je bent niet verzekerd. Het hele 25kW-gebeuren gaat niet voor jou op, want je hebt geen 25kW-rijbewijs. Fijne dealer waar je 'm gekocht hebt.

Dat dacht ik dus ook, maar als de RDW kentekenpapieren afgeeft met daarop 25KW, is dat niet hetzelfde als een motor importeren op 35KW? Dat schijnt ook gewoon goed te gaan, en die motoren hebben origineel ook meer dan 70KW.
 
Helaas, jij mag die Z750 niet besturen, want hij is origineel dus 81kW. Anders was een GSXR600 ook geen probleem. Politie kan je 340 euro boete geven, daarnaast zal je verzekering alle kosten op je verhalen bij een ongeval, want je bent niet verzekerd. Het hele 25kW-gebeuren gaat niet voor jou op, want je hebt geen 25kW-rijbewijs. Fijne dealer waar je 'm gekocht hebt.

Wat een onzin... Als er een typegoedkeuring opzit mag je hem gewoon om laten bouwen door een gespecialiseerde dealer. Het rdw maakt al de papieren zelfs voor je in orde!

Jij wil dus ook zeggen dat je de z800, speciaal op de markt gezet om aan het a2 segment te voldoen, niet als 35kw uitgevoerd mag worden? Terwijl deze juist in de markt staat om terug te kunnen voeren wanneer nodig. Toevallig gaat dit op dezelfde manier als met de z750 ook mogelijk is...

Door alle broodje aap verhalen op mf ben ik het zelf uit gaan zoeken. En ik durf mijn motor er op te verwedden...
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin... Als er een typegoedkeuring opzit mag je hem gewoon om laten bouwen door een gespecialiseerde dealer. Het rdw maakt al de papieren zelfs voor je in orde!

Jij wil dus ook zeggen dat je de z800, speciaal op de markt gezet om aan het a2 segment te voldoen, niet als 35kw uitgevoerd mag worden? Terwijl deze juist in de markt staat om terug te kunnen voeren wanneer nodig. Toevallig gaat dit op dezelfde manier als met de z750 ook mogelijk is...

Door alle broodje aap verhalen op mf ben ik het zelf uit gaan zoeken. En ik durf mijn motor er op te verwedden...


De Z800 (e) is précies 70KW, en kan daarom zonder problemen op 35KW worden gezet. ;)
Bij de normale Z800 wordt dit al een ander verhaal.

Wat mij in dubio brengt is dat jouw kentekenpapieren gewoon lijken te kloppen, net als met die geïmporteerde 35KW motoren dus.

Staat nergens op je papieren het originele vermogen van de motor? Heb je contact gehad met het RDW, hebben zij aangegeven dat het mogelijk is met A2?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad contact gehad met het rdw. Meerdere malen, imdat ik het zeker wilde weten. Het originele vermogen staat nergens op mijn papieren. Om dezelfde redenen heb ik het ook meerdere malen bij mijn verzekering gecheckt. Het was zelfs zo dat toen ik de motor kocht op vol vermogen, ik hem pas kon verzekeren toen ik hem omgebouwd had. Door de nieuwe wetgeving mogen verzekeraars een motor pas verzekeren als het rijbewijs ook daadwerkelijk bij de motor past.

Nu zal er vast een opmerking komen dat je een boete krijgt omdat je de motor twee weken onverzekerd hebt gehad. Echter heb ik, op de dag dat mijn nieuwe papieren binnenkwamen, een brief van het rdw gehad met daarin de vraag of ik mijn motor direct wilde verzekeren. Dit heb ik toen ook gedaan. En geen boete gehad.
 
Prima, als jij denkt dat je een 70kW+ motor, afgevoerd met een 2e typegoedkeuring uit de 25kW-periode (die alleen gebruikt mag worden door motorrijders met een rijbewijs van voor 19-1-2013), mag besturen met een A2-rijbewijs, dan wens ik je veel plezier.

Dat de RDW het regelt is omdat de 2e typegoedkeuring bestaat en ze niet kijken naar je rijbewijs. Mijn opa zonder motorrijbewijs kan ook een motor kopen en 'm laten afvoeren naar 25kW (mits er een 2e typegoedkeuring voor is).

Ook verzekeren zegt niets, ik kan ook een vrachtwagen verzekeren, heb echter geen C-rijbewijs. De verzekering zal echter niet uitkeren als blijkt dat jij voor het voertuig geen rijbewijs hebt.

Pas op met je motor verwedden, voor je het weet lever je de sleutels bij mij in.

Have fun!
 
Wat een onzin... Als er een typegoedkeuring opzit mag je hem gewoon om laten bouwen door een gespecialiseerde dealer. Het rdw maakt al de papieren zelfs voor je in orde!

Jij wil dus ook zeggen dat je de z800, speciaal op de markt gezet om aan het a2 segment te voldoen, niet als 35kw uitgevoerd mag worden? Terwijl deze juist in de markt staat om terug te kunnen voeren wanneer nodig. Toevallig gaat dit op dezelfde manier als met de z750 ook mogelijk is...

Door alle broodje aap verhalen op mf ben ik het zelf uit gaan zoeken. En ik durf mijn motor er op te verwedden...

Die 2e typegoedkeuring is dus voor het 25kW-rijbewijs, niet voor het A2-rijbewijs. Ik heb als eerste van Nederland de Z800e op 35kW getest, dus ga niet doen alsof ik niet zou weten dat de E van 70kW wel naar 35kW kan.

Wanneer kom je langs met je motor, sleutels en kentekencard met codes?
 
Het probleem is dat veel verzekeringsmaatschappijen de motor klakkeloos verzekeren en pas aan de bel trekken als er een ongeval en een claim is. Want dan kan het zomaar zijn dat je niet verzekerd bent. Je zult niet de eerste zijn die dat overkomt.
Bellen met RDW of verzekeringsmaatschappijen levert niet altijd de juiste informatie op.
Ik werk bij een overheidsorgaan en wij mijden altijd wettechnische informatie te geven aan klanten. Ik verwijs altijd naar de website, want zoals het daar staat klopt het. Je wilt niet weten hoeveel mensen verkeerde informatie verstrekken.

In de praktijk is het zo dat veel agenten ook de regels niet goed kennen en je zullen laten gaan. Maar er hoeft er maar een tussen te zitten die de regels wel kent en op zoek gaat naar het originele vermogen en je moet dokken.

Monomuis is zo'n beetje de kenner hier als het gaat om het A1 en A2 rijbewijs. Ik zou met hem niet durven wedden. :N
Maar goed, je doet waarschijnlijk toch wat je zelf denkt wat goed is, maar je bent nu wel gewaarschuwd. Ik zou dingen die hij zegt iet zomaar afdoen als onzin.
 
Stel ik importeer een motor uit Duitsland, 25kw. Mag ik hier met een A2 rijbewijs op rijden?
 
Ook verzekeren zegt niets, ik kan ook een vrachtwagen verzekeren, heb echter geen C-rijbewijs. De verzekering zal echter niet uitkeren als blijkt dat jij voor het voertuig geen rijbewijs hebt.

Klopt, maar bij motoren ligt dat blijkbaar anders. Er was geen een verzekeringsmaatschappij die mijn 81kw z wilde verzekeren omdat ik een A2 rijbewijs had. En geloof me, ik heb ze allemaal aan de lijn gehad. Daarnaast ben ik bij twee onafhankelijke verzekeringsmaatschappijen op kantoor geweest. Maar verzekeren ho maar. Nu mijn motor 25kw is, de papieren gewoon in orde zijn, werd hij wel verzekerd;) Elke verzekering vertelde me hetzelfde: Sinds januari 2014 zijn er nieuwe regels waardoor ze motoren wettelijk niet meer mogen verzekeren op uitdraai of wanneer het rijbewijs van de eerste bestuurder niet overeenkomt met de motor. Zitten alle verzekeraars onafhankelijk van elkaar tegen me te liegen dan?
 
Importeren op 25kW of 35kW kan ja, je kan een R1 op 35kW zetten in het buitenland en importeren. Dat is een beetje de 'loophole'. Er komt dan een aparte keuring voor jouw motor met dat kenteken, verwacht echter niet dat je zonder een nieuwe dure keuring terug kan naar origineel vermogen, want de motor staat in NL alleen bekend dan met het geknepen vermogen, dat er een '1e' typegoedkeuring is, zegt in deze niets.

De verzekeraars zullen wel een of ander tooltje hebben lopen die bij een A2-rijbewijs (en 25kW rijbewijs) een waarschuwing krijgen boven de 70kW. Misschien zelfs al boven de 35kW. Alles daar onder is dan goed, tot je een ongeval krijgt. Op dit moment voldoet je Z750 25kW niet aan de regels van de derde Europese rijbewijs richtlijn en zal je verzekeraar al het geld terug willen hebben wat ze uit moeten geven bij een ongeval.

Wat Gerdien ook zegt, je krijgt vaak foute informatie van diverse instanties, teveel regeltjes en zoveel onduidelijkheden.

Van het weekend heb ik wel tijd om je motor in ontvangst te nemen, lukt het jou ook dan? Zaterdag of zondag maakt niet uit, voor een Z750 maak ik wel tijd. Begrenzing eruit, vermogen aanpassen bij RDW en weer verkopen of zelf nog even mee spelen. :+
 
Importeren op 25kW of 35kW kan ja, je kan een R1 op 35kW zetten in het buitenland en importeren. Dat is een beetje de 'loophole'. Er komt dan een aparte keuring voor jouw motor met dat kenteken, verwacht echter niet dat je zonder een nieuwe dure keuring terug kan naar origineel vermogen, want de motor staat in NL alleen bekend dan met het geknepen vermogen, dat er een '1e' typegoedkeuring is, zegt in deze niets.
:+

En welk verschil zit er in de papieren van een geimporteerde motor duitsland en de mijne?
 
Een eerste toelatingsdatum NL bijvoorbeeld (maar dat kan bij jouw Z750 net zo goed ook anders zijn).
De politie zal je idd problemen (boete) geven bij een controle, de RDW zal 'm waarschijnlijk wel als 35kW op kenteken zetten (en de verzekeraar zal een verzekering afgeven), op vol vermogen zetten kost je wel een extra keuring ipv papiertjes opsturen. Het is een loophole om een zware machine op 35kW te kunnen krijgen, de rest blijft net zo risicovol, als je het zo bekijkt. Ik ben eigenlijk alleen bezig met de officiele manier en ben verder niet bezig met importeren en moeilijk doen, dat is een grijs gebied en levert ergens wel problemen op, wat je zelf eigenlijk al door had. Feit blijft dat die Z750 meer dan 70kW heeft en je daar met A2 niet op mag rijden, ook niet met een 2e typegoedkeuring, die is voor het oude lichte rijbewijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan