Nog een vaag (LED) knipperlicht probleem..

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.538
36.019
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed...

Motor: KTM LC4 640 van 2002

Heeft 1 verklikkerlicht in "dashbord".
Origineel gewoon gloeilamp knipperlicht, maar achter zat al LED op zonder relais aanpassing dus knipper frequentie klopte niet.
Heb 4 nieuwe LED knippers gekocht en een 2 polig relais 1-100w.

LED kan je maar op 1 manier aansluiten? Knippert of knippert niet?
Relais kan je maar op 1 manier aansluiten? Knippert of knippert niet?

1 knipper voor aangesloten, werkt gewoon en op juiste frequentie en felheid.
2e knipper voor aangesloten, of ik nu naar links of rechts wil knipperen beide gaan zwak branden.
Alle 4 eraan zelfde verhaal, alles gaat zwak branden.


Suggesties? Kom er maar in!
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je een diode brug nodig van je verklikker naar je linker en rechterkant.
nu krijg je een stroom over je verklikker en die loopt dus van links naar rechts.

mocht je er niet uit komen kan ik er een voor je in elkaar solderen.

Edit: je kan proberen je verklikkerlampje los te koppelen, als alles dan normaal werkt maar je hebt geen verklikker ,heb je dus het bovenstaande nodig
 
Laatst bewerkt:
Toen ik alleen rechtsvoor erin had brandde hij wel op volle sterkte...

Dus wat is de volgende stap?
Waarschijnlijk is de spanning die uit het relais komt te laag voor jouw led raw's
Ze zetten meerdere leds in serie.
Stel dat ze 5 leds met een drempelspanning van 2 volt in serie zetten dan valt er nog 2 volt over de weerstand.
De weerstand is hierop berekend.
Als jouw relais maar 11 volt geeft staat er maar 1 volt over de weerstand en is de stroom door de leds de helft.
Als je een raw op de accu aansluit brand hij dan wel goed?
Zo ja, heb je de verkeerde combinatie relais en raw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarschijnlijk is de spanning die uit het relais komt te laag voor jouw led raw's
Ze zetten meerdere leds in serie.
Stel dat ze 5 leds met een drempelspanning van 2 volt in serie zetten dan valt er nog 2 volt over de weerstand.
De weerstand is hierop berekend.
Als jouw relais maar 11 volt geeft staat er maar 1 volt over de weerstand en is de stroom door de leds de helft.
Als je een raw op de accu aansluit brand hij dan wel goed?
Zo ja, heb je de verkeerde combinatie relais en raw.

Dus het is niet alleen een geval 2 of 3 polige relais (want hij is dus wel geschikt voor 1-100w) maar ook hoeveel volt hij doorlaat?

Zal even kijken of hij met de accu er direct op wel werkt... 2 minuutjes...
 
Dus het is niet alleen een geval 2 of 3 polige relais (want hij is dus wel geschikt voor 1-100w) maar ook hoeveel volt hij doorlaat?

Zal even kijken of hij met de accu er direct op wel werkt... 2 minuutjes...

Ja dan werkt hij gewoon.



En dan komen we bij het volgende... hoe weet ik welke ik wel moet hebben?
Op het originele relais staat:
TL111
12.8V 85C/M
10wx2+1.2w
2.2

Op de onafhankelijke die ik erop heb:
Flasher Relay
30-0450
12V,1W-100W
 
Laatst bewerkt:
Ja dan werkt hij gewoon.



En dan komen we bij het volgende... hoe weet ik welke ik wel moet hebben?
Op het originele relais staat:
TL111
12.8V 85C/M
10wx2+1.2w
2.2

Op de onafhankelijke die ik erop heb:
Flasher Relay
30-0450
12V,1W-100W
Heb je die besteld bij een dozenschuiver?
Koop die dingen bij een zaak die weet wat hij verkoopt.
Je hebt dus duidelijk een relais dat te weinig spanning geeft voor jouw raw's
Je bent niet de enige met dit probleem.
Heel MF staat er vol mee en allemaal on-line besteld bij iemand die alleen interesse heeft in zijn centen.
Ik denk dat je het makkelijkste de raw's vervangt.
 
Heb je die besteld bij een dozenschuiver?
Koop die dingen bij een zaak die weet wat hij verkoopt.
Je hebt dus duidelijk een relais dat te weinig spanning geeft voor jouw raw's
Je bent niet de enige met dit probleem.
Heel MF staat er vol mee en allemaal on-line besteld bij iemand die alleen interesse heeft in zijn centen.
Ik denk dat je het makkelijkste de raw's vervangt.

Duidelijk. Zal voor volgende week zijn maar dan weet ik wat te doen.

Komt idd gewoon bij een online toko vandaan. Maar 4x LED raws vervangen makkelijker als 1 relais? ;) Behalve dat ze ook nog eens duurder zijn.
Maar jullie kunnen me dus niet zeggen welke ik wél moet hebben?
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk. Zal voor volgende week zijn maar dan weet ik wat te doen.

Komt idd gewoon bij een online toko vandaan. Maar 4x LED raws vervangen makkelijker als 1 relais? ;) Behalve dat ze ook nog eens duurder zijn.
Maar jullie kunnen me dus niet zeggen welke ik wél moet hebben?
Makkelijker is niet het juiste woord. betrouwbaarder is hier meer van Toepassing.
Je hebt raw's nodig die werken vanaf een lagere spanning.
Welke dat zijn durf ik niet te zeggen.
Daarom ga je het beste naar een motorzaak die hier ervaring mee heeft.
Kan je eens meten welke spanning er het relais in gaat en welke er uit?
 
Alleen maar bochten naar rechts maken.......

:P


Makkelijker is niet het juiste woord. betrouwbaarder is hier meer van Toepassing.
Je hebt raw's nodig die werken vanaf een lagere spanning.
Welke dat zijn durf ik niet te zeggen.
Daarom ga je het beste naar een motorzaak die hier ervaring mee heeft.
Kan je eens meten welke spanning er het relais in gaat en welke er uit?

Ah, maar kan ik dan niet alsnog beter een relais zoeken die meer spanning door laat? Want het huidige relais is niet 100% plug and play op de KTM, dus zou idd best kunnen zijn dat hij daarom moeilijk doet.

En wil best meten, maar hoe meet ik dat? [me="Roy "R""]en elektro is niet zo'n succes ;)[/me]
Heb wel een lullige meter, maar zal niet de meest accurate zijn.
 
Laatst bewerkt:
:PAh, maar kan ik dan niet alsnog beter een relais zoeken die meer spanning door laat? Want het huidige relais is niet 100% plug and play op de KTM, dus zou idd best kunnen zijn dat hij daarom moeilijk doet.

En wil best meten, maar hoe meet ik dat? [me="Roy "R""]en elektro is niet zo'n succes ;)[/me]
Heb wel een lullige meter, maar zal niet de meest accurate zijn.
Zet je meter op dc volt bereik 20 volt.
Zet de zwarte meetpen op de min van de accu en de rode op het relais.
Meet op allebei de pennen met de richting aan.
 
probeer eerst eens of hij het wel doet als de motor loopt bij 3000 tpm met verlichting uit.

Heb het wel geprobeerd met motor aan maar durf niet te zeggen of ik licht aan of uit had. Probeer ik ook morgen ff.

Zet je meter op dc volt bereik 20 volt.
Zet de zwarte meetpen op de min van de accu en de rode op het relais.
Meet op allebei de pennen met de richting aan.

DC volt is waar ik hem ook op zet als ik mijn accuspanning gewoon wil meten toch? Die weet ik namelijk wel te vinden op de meter ;)

Ik laat me morgen weer horen!
 
Het knipperrelais is goed. Er zal ergens een massadraad slecht kontakt maken.

Was het originele knipperrelais eentje met twee of met drie aansluitingen. Ik vermoed 2.

Voor het nieuwe relais zal je dan een extra massadraad moeten aanluiten want dat is een driedraads geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan