Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het zou best kunnen dat hij juist wel iets getemd op de markt gebracht wordt ivm emissie-eisen (anders was een dynojet kit op elke motor overbodig geweest)
dat probeer ik nu al effe te zeggen. die 28mm carb is puur voor die euro-normen.
In duitsland staan er 24mm carbs op voor de 80km/u versie....
ja hoor. Op 50cctjes zit een 14mm, en als je de begrenser uit de uitlaat haalt loopt ie 80. Dan zouden ze er een 24mm op zetten?
en wat zit daar origineel onder? groot verschil?lol 24mm op 125 cc, ik had op mn rs50 een 21mm carb zitten
en wat zit daar origineel onder? groot verschil?
ja hoor. Op 50cctjes zit een 14mm, en als je de begrenser uit de uitlaat haalt loopt ie 80. Dan zouden ze er een 24mm op zetten?
lol 24mm op 125 cc, ik had op mn rs50 een 21mm carb zitten
en wat zit daar origineel onder? groot verschil?
ja hoor. Op 50cctjes zit een 14mm, en als je de begrenser uit de uitlaat haalt loopt ie 80. Dan zouden ze er een 24mm op zetten?
Hopelijk had dan die "oude versie"-cilinder eendere/vergelijkbare POORTEN als wat je nu rijdt.
Bestaat hier geen info van de fabrikant over?
Het is geen brommer, dus niet opzettelijk "getemd" geleverd. Ga er maar van uit dat de fabrikant een cilinder met de ideale carburateur levert.
Er wordt nooit de ideale carb opgedaan voor het vermogen i.v.m. brandstofverbruik en tegenwoordig de Euro norm. Kleinere Carbs geven een hoger rendament i.v.m. de kleinere druppels die een groter oppervlak hebben om te verbranden, waardoor minder onverbrande benzine door je uitlaat verdwijnt(enkel de buitenste schil van een druppel verbrand).
Kleinere carbs geven ook hogere gassnelheden, wat de massa traagheid van het mengsel groter maakt. Op lage & middel TPM houdt dit meer mengsel in je carter & voorkomt backflow.
De carb blijft een letterlijke bottle neck in het inlaattraject & remt dus de flow, wat dus laden op alle TPM belemmert.
standaard zit er 12mm onder en ik merkte het heel goed, hij pakte veel beter op en viel minder ver terug in toeren bij opschakelen.
Das knap, bakverhoudingen veranderen met een andere carburateur .
m.a.w. een grotere carb is goed maar een 38mm is overdreven?
38mm heb ik zelf ook afgeslagen voor mijn blok, 34mm is goed genoeg en op een groot aantal 125cc's standaard geleverd. BTW momenteel heb ik zelf een 160 cc liggen en ik twijfel nog steeds tussen een 38mm, of dat ik eventueel m'n 34 behouden. Immers continu in hoge TPM gebieden rijden is echt geen fun meer.
Bedenkt goed, dat je naast het verhogen v/d koppel, dus tevens je powerband opschuift, waardoor je op lage TPM wel eens minder koppel kan krijgen, dan waarmee je begon.
Krukas zal niet als eerste gaan bij een gebrek aan mengsel. Door het gebrek aan mengsel wordt ie te heeten zal ie een gat in de zuiger branden. Is geen definitie dat dan de krukas ook meteen gesloopt is.Als je carb te groot is komt je topsnelheid op half of driekwart gasstand te zitten en geen sproeier helpt daartegen.
Druk je het gas verder open dan dat kritische punt dan stort je snelheid in en de boel loopt heet, krukas meestal het eerste wat sneuvelt.
Krukas zal niet als eerste gaan bij een gebrek aan mengsel. Door het gebrek aan mengsel wordt ie te heeten zal ie een gat in de zuiger branden. Is geen definitie dat dan de krukas ook meteen gesloopt is.
Been there done that.
Denk wel dat die 38mm overkill is op een standaard cilinder. De poorten zullen nooit ideaal zijn op een compromis cilinder wat het is.
Een opgevoerd brommertje kan dan wel 28mm op 70cc hebben, maar die cilinders krijgen een veel beter en minder compromisloos poorten design mee.
DeathCookie: ... ow en volgens mij is er behalve voor het berekenen wat voor carb en max opkan qua inlaat geen manier om de max carb te berekenen..
Daarom heb ik het over TPM en niet de gasstand.Gas niet helemaal open is hetzelfde als een kleinere carb dus ik denk dat je niet veel last hebt van "verlegde" powerband, tenzij je maar in 1 gasstand gelooft maar dan zou je net zo goed kunnen rijden met een open/dicht-tuimelaar ipv draaihandle.
Door de uitlaat werkt een grotere carb juist zo goed. Je kent vast het principe van bernoulli wel. De zuigerverplaatsing zorgt voor een drukverschil en deze zorgt weer voor een verplaatsing van de lucht door de carburateur. In de carb ontstaat een onderdruk en deze vernevelt het mengsel.Een andere uitlaat zal véél meer die "powerband" verleggen.
Maar goed, het is vrij eenvoudig als je 1x (tijdig voordat de krukas sneuvelt) hebt gevoeld aan "tegenwerkend volgas" en niet te redden door grotere sproeier, hoe een te grote carb (niet)werkt.