38mm carb op aprilia rs 125

hey mede-mfers,

Ik wil op mn rsje een grotere carburateur zetten. :+
Omdat het nog al prijzig is zo een nieuw carbje aan te schaffen heb ik een 2dehands gezocht.

Het is en vlakschuifcarb van Keihin type PJ24ABYH.
Hij zou van een cr250 komen. Kijk eens

Weet iemand of dit past?

grtzz
 
Laatst bewerkt:
Op sommige race-uitvoeringen van tweetakt kan een bijzonder grote carburateur.

Dat kan alleen omdat er een speciale cilinder aanwezig is met zeer verfijnde poorten.

Ga je ook maar een millimeter verder dan er vacuüm beschikbaar is dan slaat boven een bepaalde gasstand de aanzuigkracht weg, de machine hyperventileert want krijgt haast geen brandstof meer en je molt je krukas.

Dit valt NIET te compenseren met een grotere sproeier want dat resulteert dan in verzuipen-onderin en tòch boven de kritische gasstand afsterven.

De typen waar je het over hebt waren fabrieksaf al bedoeld als scheurijzertjes dus als een nog grotere carburateur ook maar enige kans maakte had-ie er al op gezeten.
 
Op sommige race-uitvoeringen van tweetakt kan een bijzonder grote carburateur.

Dat kan alleen omdat er een speciale cilinder aanwezig is met zeer verfijnde poorten.

Ga je ook maar een millimeter verder dan er vacuüm beschikbaar is dan slaat boven een bepaalde gasstand de aanzuigkracht weg, de machine hyperventileert want krijgt haast geen brandstof meer en je molt je krukas.

Dit valt NIET te compenseren met een grotere sproeier want dat resulteert dan in verzuipen-onderin en tòch boven de kritische gasstand afsterven.

De typen waar je het over hebt waren fabrieksaf al bedoeld als scheurijzertjes dus als een nog grotere carburateur ook maar enige kans maakte had-ie er al op gezeten.
neemt een membraam dat niet weg theoretisch dan (want het gaat hem zowiezo niet helpen
 
wat is jouw doel ?
wil je dat die sneller word ?
andere uitlaat andere sproeier, powerfilter
en afstelling dan word hij sneller

neen sneller wordt ze er niet van... Ik voel gewoon aan dat die carb net iets te klein is... Door die ***** euro-normen

Ze heeft gewoon iets meer koppel nodig, een beetje meer in lage toeren.
Om te beginnen wil ik er een nieuwe(grotere) carb in steken.
Later komt er nog een arrow bij, maar alles op zne tijd.
 
dat type wat je hebt is dat niet degene met dat lusje aan de cdi
weet nog bij mij (ik had een rs125 98)
dat ze daar het lusje van doorgeknipt hebben en daarna had deze wat meer onderin
dat is er bij mij ook al uit... Maar ze hebben op veel gebieden gespaard om die normen te halen.

btw:Ik vindt 38mm nu niet zo gek groot als je op 70cc 26mm kan gebruiken |(

De vraag is eigenlijk of ie past of niet en of het goed is...
 
dat is er bij mij ook al uit... Maar ze hebben op veel gebieden gespaard om die normen te halen.

btw:Ik vindt 38mm nu niet zo gek groot als je op 70cc 26mm kan gebruiken |(

De vraag is eigenlijk of ie past of niet en of het goed is...

De doorlaat vergroot zich met het OPPERVLAK van het doorlaatgat, quadratisch heet dat.

38/26x38/26 = 213,4% dus dik 2x zo groot.

En die "cc's" zeggen voor je "berekening" wel iets maar niet echt veel, het gaat om de POORTEN.

Fabrikanten weten precies welke carb maximaal bij welke cilinder(poorten) toelaatbaar is.

Een millimetertje teveel en je motortje sterft.
 
neen sneller wordt ze er niet van... Ik voel gewoon aan dat die carb net iets te klein is... Door die ***** euro-normen

Ze heeft gewoon iets meer koppel nodig, een beetje meer in lage toeren.
Om te beginnen wil ik er een nieuwe(grotere) carb in steken.
Later komt er nog een arrow bij, maar alles op zne tijd.

Meer koppel onderin krijg je voornamelijk met een langere/grotere uitlaat maar dan ben je ook je topsnelheid kwijt.

Snelle uitlaatjes mikken op een resonantie (eigentrilling, "galm" van de ingesloten massa) bij top-toerental, waaronder je weinig kracht hebt en waarboven je niet komt.
Een (te) lange uitlaat verlegt dat punt naar onder èn smeert de kracht meer uit over totaal (nog overblijvend) toerenbereik, het loopt dan wel mooi tussen bijvoorbeeld 20 en 80 maar daarboven weinig meer.
 
De doorlaat vergroot zich met het OPPERVLAK van het doorlaatgat, quadratisch heet dat.

38/26x38/26 = 213,4% dus dik 2x zo groot.

En die "cc's" zeggen voor je "berekening" wel iets maar niet echt veel, het gaat om de POORTEN.

Fabrikanten weten precies welke carb maximaal bij welke cilinder(poorten) toelaatbaar is.

Een millimetertje teveel en je motortje sterft.

Ok bedankt.
Ik ga dus voor de 34mm omdat deze ook op oudere versie's heeft gestaan dus zal dit geen kwaad kunnen.
 
Als je carb te groot is komt je topsnelheid op half of driekwart gasstand te zitten en geen sproeier helpt daartegen.

Druk je het gas verder open dan dat kritische punt dan stort je snelheid in en de boel loopt heet, krukas meestal het eerste wat sneuvelt.
 
Ok bedankt.
Ik ga dus voor de 34mm omdat deze ook op oudere versie's heeft gestaan dus zal dit geen kwaad kunnen.

Hopelijk had dan die "oude versie"-cilinder eendere/vergelijkbare POORTEN als wat je nu rijdt.
Bestaat hier geen info van de fabrikant over?

Het is geen brommer, dus niet opzettelijk "getemd" geleverd. Ga er maar van uit dat de fabrikant een cilinder met de ideale carburateur levert.
 
neen sneller wordt ze er niet van... Ik voel gewoon aan dat die carb net iets te klein is... Door die ***** euro-normen

Ze heeft gewoon iets meer koppel nodig, een beetje meer in lage toeren.
Om te beginnen wil ik er een nieuwe(grotere) carb in steken.
Later komt er nog een arrow bij, maar alles op zne tijd.


Door een grotere carb te plaatsen krijg je meer topvermogen maar minder koppel bij lage toeren. Dit omdat dan de gassnelheid te laag wordt waardoor je niet het ideale mengsel krijgt. Daardoor hebben ze bij jou rs denk ik ook een kleinere carb geplaatst. Door een grotere carb te plaatsen hoeft er niets kapot te gaan mits je de carb goed afsteld (op de testbank!).
 
Terug
Bovenaan Onderaan