Ombouw BMW R100RT '83

Dani633

MF'er
26 nov 2010
40
0
Hallo allemaal,

Ik kom al een aantal jaar op het mf maar ben vooral aan het meelezen :) aangezien ik nu mijn BMW ga opknappen/ombouwen nu maar een eigen topic gestart maar ik zal me eerst een even voorstellen, ik ben Daniël, 22 jaar en studeer WTB aan de HU. Ik ben vanaf mijn 11e al bezig ben brommers en vanaf mijn 18e aan het motorrijden. Mijn eerste project was een Puch VS50 welke ik tussen mijn 15e en 16 compleet heb opgeknapt. Daarna heb ik samen met mijn broer een Opel kadett C coupé volledig gerestaureerd en omgebouwd naar een 2.0l blok (daar zit nu best gang in :-)).

En dan nu over de BMW, ik heb deze in februari 2013 gekocht en toen erg snel de RT kuip er af gehaald (als je daar interesse in hebt laat het even weten) en een (niet orgineel maar lijkt er wel op) s-kuipje gemonteerd. ook heb ik de voorvork ontdaan van de zwarte verf en nieuwe keringen geplaatst en megaton dempers gemonteerd. Met deze combinatie heb ik een poos gereden met de gedachte dat met de nieuwe dempers de achter kant aangepast "moet" worden.

IMAG0309.jpg

IMAG0312.jpg

IMAG0327.jpg

IMAG0326.jpg

IMAG0378.jpg

IMAG0404.jpg

IMAG0432.jpg

IMAG0423.jpg

IMAG0424.jpg

IMAG0526.jpg

IMAG0536.jpg

IMAG0576.jpg


Ik had het idee om de originele buddy in te korten zodat deze tot het eind van het sub frame loopt, onder de buddy het achterlicht te plaatsen en een alu spatbord te monteren.
zo gezegd zo gedaan, eerst een donor buddy gevonden op mp waarvan de bodem volledig van doorgerot bleek te zijn, maar de buitenkant was nog goed dus geen probleem :).
hier een nieuwe onderkant voor in elkaar gelast en deze laten bekleden.
door het nieuwe spatbord en de andere bodemplaat van de buddy paste het gereedschapsbakje niet meer dus deze heb ik van metaal zelf gemaakt zodat het slot gemakkelijk mee kan.

IMAG0583.jpg

IMAG0610.jpg

IMAG0621.jpg

IMAG0668.jpg

IMAG0672.jpg

IMAG0672.jpg

IMAG0674.jpg

IMAG0060.jpg

IMAG0061.jpg

IMAG0063.jpg

IMAG0170.jpg

IMAG0159.jpg

DSC02286.JPG

DSC02293.JPG


Hier heb ik het afgelopen jaar met veel plezier mee rond gereden met de gedachte het geheel nog een goed op te knappen. aangezien onze grote vrienden in den haag zo nodig belasting moeten invoeren voor de oldtimers heb ik besloten dat ik deze winter aan de gang ga met de restauratie. omdat het morgen 1 dec. is gisteren begonnen met het uit elkaar halen.

IMG_20141129_141247.jpg

IMG_20141129_173546.jpg

IMG_20141129_173601.jpg

IMG_20141129_201827.jpg


hier onder nog een aantal inspiratie foto's en dan vooral met betrekking tot de kleuren die ik wil gaan gebruiken.
DSC_8613-708x472.jpg

De kleurstelling
_DSC1312_zps7fd2b064.jpg

r100%2Bkrauser%2Bwit.jpg

Voorbeelden van de striping
New_Forest-Kevils-2161-708x450.jpg

Kleurstelling van het blok en aluminium.

zo dit was een samenvatting van de afgelopen 2 jaar en ik hoop hier de komende maanden mijn verslag bij te houden met vooral foto's en vragen.

Groeten,

Daniël
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk. Goed idee met dat zitje!
Die zwarte is het mooist,het meest tijdloos en het makkelijkst te verkopen(vind bijna iedereen mooi)
 
Mooi werk. Goed idee met dat zitje!
Die zwarte is het mooist,het meest tijdloos en het makkelijkst te verkopen(vind bijna iedereen mooi)
Nee hoor, blauw frame witte tupperware. Meer BMW kan je het niet krijgen. Hoewel die zwarte veel mooier afgewerkt is.
 
Uitlaten staan mooi, moest de afstelling nog veranderd worden ?

Thanks, ik heb niks aan de afstelling gedaan en merk ook niet veel ververschil als ik de orginele er weer op zet. de enige aanpassing die ik heb gedaan is oordopjes, maakt voor de lange ritten toch wel wat veel herrie :P
 
Vanavond nog even de schuur opgezocht,
aangezien mijn rvs uitlaat bochten er echt niet meer uit zien bedacht om ze vanavond "even" te poetsen. uiteindelijk volledig geschuurd met 400>800>1200 en toen nog in 3 stappen gepolijst maar het resultaat mag er zijn:

KMrHK7l5KlYmQisUDE0eU4HNWleAl1m7l6mmF3-CU7c=w487-h865-no

IMG_20141202_212442.jpg

ben alleen nog maar op de helft dus zal toch nog een avondje moeten schuren...
 
Dat wordt weer erg mooi *O*

Dat zal met die van mij ook moeten gebeuren, maar de moed er niet voor hebben ivm. de uitlaatwartel die wel eens heel erg vast kan zitten.
 
Dat wordt weer erg mooi *O*

Dat zal met die van mij ook moeten gebeuren, maar de moed er niet voor hebben ivm. de uitlaatwartel die wel eens heel erg vast kan zitten.
Geen moeite voor doen. Als hij vast zit moet je hem direct doorslijpen, of boren. Anders neem je de schroefdraad van de kop mee.
En daarna nooit meer koperslib gebruiken, maar altijd iets op zink, of nikkel gebaseerde anti seize.
 
vanavond weer verder gegaan met het demonteren, heb het blok er uitgehaald en deze ook gelijk gedemonteerd. de koppen zijn aan revisie toe en ga er verder alleen de pakkingen en keringen van vervangen denk ik, zijn er nog tip om te checken?? en hieronder natuurlijk de foto's :)
IMG_20141204_215557.jpg

IMG_20141204_193447.jpg

IMG_20141204_215518.jpg

IMG_20141204_215526.jpg
 
Hoewel Beemers niet mijn favoriet zijn is dit toch wel een interessant project dat ik ga volgen.
 
Check je nokkenasketting en de slotspeling v/d zuigerveren.
blijf het volgen.

hippie
 
Weer even een update,

Van de week mijn koppen opgestuurd voor de revisie en gisteren een doos onderdelen binnen gekregen met zuigerveren, koppelingsplaat, pakkingset en nog wat klein spul.
gisteren ook nog mijn blok weer gedeeltelijk in elkaar gezet zodat ik deze kan schoon maken, aangezien ik hem niet wil glasparelen ga ik proberen om hem gewoon goed te reinigen, iemand nog tips?? blok staat er nu zo bij
IMG_20141213_145250.jpg


Ook moet voor het coaten de cardanas uit de achterbrug dit was nog best een klusje, helemaal als je niet precies weet hoe het zit maar na wat speuren op internet gevonden hoe het moest, met speciaal gereedschap..... aanschouw het speciale gereedschap: (moet alleen nog wel iets bedenken hoe ik dit ga doen als hij netjes gecoat is maar dat zien we dan wel weer :9)
IMG_20141213_164126.jpg


verder heb ik de voorvork ook maar uit het frame gehaald en is hij nu definitief helemaal uit elkaar, de volgende stap is alles voorbereiden op de coater.
ook wil ik nog een andere bevestiging voor het kuipje maken aangezien er nu geen andere knipperlichten op kunnen.
IMG_20141213_184149.jpg
 
Ik heb het blok schoon gemaakt met een schuurspons en wd40 en alu-poetsspul.
en voor de achterbrug kun je de bouten vervangen voor draadstangen en onder ook een houten plaat nemen.

gr hippie
 
Het heeft even geduurd maar hier is weer een update :)
Heb zeker niet stil gezeten de afgelopen tijd maar niet veel tijd gehad om hier iets te plaatsen. Ondertussen liggen alle frame delen en wielen bij de coater dus deze zullen hoop ik over 2 weken klaar zijn.
Aangezien ik er misschien ook nog wel eens mee op vakantie wil, een poos terug een keer nieuwe blauwe krauser koffers op de kop getik voor een zacht prijsje :) nu heb ik geen zin om mijn halve motor om te bouwen om de koffers er op te kunnen plaatsen, dit ivm met de knipperlichten die er nu niet op passen. Heb hier nieuwe steuntjes voor gemaakt zodat deze netjes achter de koffers komen. hieronder een aantal foto's hoe het geworden is
IMG_20141227_191655.jpg

IMG_20141227_191647.jpg

IMG_20141230_163625.jpg


Verder vast begonnen met het schoonmaken van het blok, de WD40 werkt aardig goed, nadeel is alleen dat dit er ook weer af moet, vond in de schuur nog een ontvetter die een stuk beter werkt. hieronder een paar foto's van het resultaat, de achterkant was compleet zwart van het stof en bagger van het vliegwiel/koppeling (helaas geen foto gemaakt voordat ik begon...)
IMG_20150108_202229.jpg

IMG_20150108_215123.jpg


Natuurlijk wordt er ook aan de details gewerkt :) begonnen met het overnieuw spuiten van de claxon's en de benzine kraantjes een beetje opgelapt, het was even werk om de lettertjes weer netjes wit te maken maar vind het resultaat wel mooi geworden :)
IMG_20141223_203406.jpg

IMG_20150108_225106.jpg

IMG_20150109_141909.jpg

IMG_20150109_143247.jpg


Verder komen als het goed is de koppen van de week terug, dan kunnen de cilinders en koppen schoon gemaakt worden zodat deze zwart gespoten kunnen worden, wil dit graag met hoogglans zwart doen, iemand een idee waar ik deze verf kan kopen?? weet dat motip volgens mij alleen maar mat zwart maakt...
 
Leuk project! VHT lak word veel gebruikt. Is in veel kleuren te krijgen dus check die eens.
Wil deze zelf gaan gebruiken in een matte variant.
 
Weet niet of je al klaar bent met schoonmaken, maar Dasty is erg goed. Met een kwast in wrijven en daarna afspoelen. Is bij de Wibra te krijgen. Bijna t duurtste wat ze daar hebben :9

Voor goeie lakken moet je ff op VHT.nl kijken. Hebben ze vanalles. Goeie kwaliteit
 
Laatst bewerkt:
En dan nu over de BMW, ik heb deze in februari 2013 gekocht en toen erg snel de RT kuip er af gehaald (als je daar interesse in hebt laat het even weten) en een (niet orgineel maar lijkt er wel op) s-kuipje gemonteerd.


Hey Daniël, mooi project man!! Ben benieuwd naar het resultaat als je er mee klaar bent. Ik zag dat je d RT kuip aanbood, daar heb ik geen bestemming voor, maar ik zag op een van de fotos van die oldskool verstralers. Ga je die nog gebruiken of ga je die ook wegdoen?
 
vet project! Voor het uit elkaar halen zag hij er al behoorlijk strak uit! :)
 
Bedankt voor de reactie's, ik ga eens opzoek naar de VHT lak en de dasty is ook zeker gebruikt maar werkte bij mij niet echt heel goed op poreus/kaal aluminium. ik kan gelukkig de koppen en cilinders naar een revisiebedrijf brengen die ze in een soort wasmachine doen. als het goed is zijn ze dan voldoende ontvet om gespoten te kunnen worden
@borisz, de verstralers zijn niet te koop, wil ze er misschien nog op gaan zetten vandaar :)

Maar het belangrijkste nieuw, ik kon gisteren de spullen alweer op halen van de coater en het ziet er super strak uit *O* *O* ik kon het niet laten om maar meteen te beginnen dus heb de wielen alvast in elkaar gezet :) en hieronder natuurlijk een paar foto's van hoe het er uit ziet :)
IMG_20150117_135100.jpg

IMG_20150117_135054.jpg

IMG_20150117_152514.jpg

8zpl4Fy4Ubt58mM7Q5gU1njZb7qyTW3PGz4dsSlh2PU=w1280-h720-no
 
oke, de vht lak gevonden, 1 nadeel het wordt alleen aan bedrijven verkocht, wat niet echt een probleem is, dat is nog wel te regelen maar het is ook gewoon uitverkocht....
heeft iemand nog andere ideeën, las al iets over blanke lak over de matte verf doen?? heeft iemand hier misschien ervaring mee of een voorbeeld van hoe dit er uit gaat zien ???

Alvast bedankt,
gr
Daniël
 
Terug
Bovenaan Onderaan