3D-print van je motor?

Moto65Man

Die hard MF'er
In memoriam
22 mei 2017
764
623
Gouda
Heeft iemand dat wel eens onderzocht? Een miniatuur-3D-print laten maken van je motor?

Ik vraag dit omdat er vele miniatuurmodellen te koop zijn, maar uiteraard niet van ieder model.
Juist die motoren waar geen miniatuurmodel van bestaat zijn wellicht geschikt om er een 3D-print van te laten maken.
Ik heb geen idee waar ik zou moeten aankloppen en of het mogelijk is.
Heeft iemand tips? Kosten? Hoe gaat het in z'n werk?

Laat me maar weten, ik ben benieuwd.....
 
Bedenk alleen wel even dat een 3d printer een bepaalde structuur laat zien op het eindproduct, waar je met spuitgieten(normale modelletjes) geen last van hebt. Je kunt dat er wel uit krijgen, maar dat kost heel veel werk, en heb ik alleen nog maar gezien bij grote ronde vormen. Niet bij de hoekjes van een motor.
 
Erzijn verschillende 3d print methoden, SLS of SLA zijn wel geschikt voor hogere oppervlakte kwaliteit dan FDM (wat je waarschijnlijk bedoeld). Je zou bij bijv shapeways.com kunnen kijken hoe t er uit ziet en wat t kost. Ik denk dat het 3d model verkrijgen het grootste probleem is.
 
Printen is inderdaad niet zo heel spannend meer, 3d model van de meest gangbare motoren zijn inmiddels ook wel te vinden, al dan niet aan te schaffen.
Op het moment dat je iets customs heb wordt het een ander verhaal. Dan moet je het of laten namaken in een 3d model of met een 3d scanner aan de slag. Beide vrij prijzige grapjes als je niemand kent die het voor een leuk prijsje voor je kan doen.
 
Ik heb op m'n werk een 3D printer, ultimaker 5s, en daar zou je best een leuk model mee kunnen printen. Je hebt er nog wel het nodige modelleerwerk aan. Als je hem simpelweg schaalt met een factor 1:10 vallen veel features zoals spaken, remhendels, en sowieso alle plaatdelen te dun uit waardoor ze niet te printen zijn. Die moet je dus allemaal zelf uit verband trekken en opvullen van achteren om ze te kunnen printen. En bovendien is het aanbod aan verschillende kleuren beperkt, dus met de hand overschilderen
 
Hee Panlat! Ik zou best met m'n motor bij je langs willen komen (op je werk) om de mogelijkheden te bespreken. Het lijkt me zeer gaaf een model van de Aprilia MOTO 6.5 te hebben (die dus nog NIET bestaat). Wellicht groter dan 1:10 Is dat wat?
Uiteraard komt dan later het schilderwerk. Mooie winterklus!


of www.youtube.com/watch?v=JyUsUWbhWkk

Ik heb op m'n werk een 3D printer, ultimaker 5s, en daar zou je best een leuk model mee kunnen printen. Je hebt er nog wel het nodige modelleerwerk aan. Als je hem simpelweg schaalt met een factor 1:10 vallen veel features zoals spaken, remhendels, en sowieso alle plaatdelen te dun uit waardoor ze niet te printen zijn. Die moet je dus allemaal zelf uit verband trekken en opvullen van achteren om ze te kunnen printen. En bovendien is het aanbod aan verschillende kleuren beperkt, dus met de hand overschilderen
 
Laatst bewerkt:
Als ik dat zo zie is het motorblok/radiator/frame gewoon 1 vierkant blok met een plaatje erop waardoor het lijkt op een 3d ontwerp en die smalle spaken ga je kunnen vergeten om er mooi uit te krijgen kan ik je uit ervaring vertellen :(
Je zou de velg apart kunnen doen en dan zelf met staaldraad ze opvullen, maar de rest zal er op basis van dat 3d ontwerp uitkomen als 1 bonk plastic zonder veel detail.
 
Wellicht een slag groter dan 1:10 zou al helpen? 1:20 lijkt me mooi!
 
het grote probleem met zulke spaken is dat een 3d printer niet diagonaal kan printen.
Voor diagonale structuren moet er dus ook een verticale ondersteuning worden geprint. Maar als je deze gaat verwijderen van iets wat zo klein en fragiel is als een spaakje dan is er een hele grote kans dat de spaak zelf breekt. Zeker omdat elke spaak meerdere supports nodig gaat hebben.
50+ spaken met elk stuk of 3/4 supports. Reken maar uit hoe groot de kans is dat je er eentje breekt.
Maar zoals ik al zei kan je de velgrand los laten printen en dan zelf de spaken toevoegen achteraf.
 
het grote probleem met zulke spaken is dat een 3d printer niet diagonaal kan printen.
Voor diagonale structuren moet er dus ook een verticale ondersteuning worden geprint. Maar als je deze gaat verwijderen van iets wat zo klein en fragiel is als een spaakje dan is er een hele grote kans dat de spaak zelf breekt. Zeker omdat elke spaak meerdere supports nodig gaat hebben.
50+ spaken met elk stuk of 3/4 supports. Reken maar uit hoe groot de kans is dat je er eentje breekt.
Maar zoals ik al zei kan je de velgrand los laten printen en dan zelf de spaken toevoegen achteraf.

Spaken zijn eventueel wel te printen als je de motor plat op z'n zij legt en het spaakpatroon zodanig aanpast dat ze in een plat vlak liggen ipv op een conus zoals in het echt. Als je dan de combi PLA en PVA op de 2e extruder gebruikt voor de supports haal je ze ook makkelijk weer weg.
 
Printen is inderdaad niet zo heel spannend meer, 3d model van de meest gangbare motoren zijn inmiddels ook wel te vinden, al dan niet aan te schaffen.
Op het moment dat je iets customs heb wordt het een ander verhaal. Dan moet je het of laten namaken in een 3d model of met een 3d scanner aan de slag. Beide vrij prijzige grapjes als je niemand kent die het voor een leuk prijsje voor je kan doen.

Nou een kawasaki 1400gtr is toch gangbaar maar geen model te vinden,
Als iemand er 1 weet schroom niet en zeg het mij😁
 
JAA!!!! Dat zijn aansprekende voorbeelden. Als dat zou lukken! Maar ja, waar in Nederland is zoiets mogelijk zonder diep in de buidel te tasten..... Ik weet dat er grote belangstelling voor een model van de Aprilia Moto 6.5 is maar ik weet ook dat het weer niet veel mag kosten....pffff...Zoek maar eens uit....
Mijn kennis in deze wereld van 3D is nihil. Zou niet weten waar te beginnen.
 

Bijlagen

  • 40c5231a80f0ab065ae32c83c4f1e056_preview_card.jpg
    40c5231a80f0ab065ae32c83c4f1e056_preview_card.jpg
    13,1 KB · Weergaven: 9
  • b99829dd7ff6610874fc0db3ded97d4b_preview_card.jpg
    b99829dd7ff6610874fc0db3ded97d4b_preview_card.jpg
    22,2 KB · Weergaven: 17
  • 1e57fdac4a341828503e17ecafd87d12_preview_card.jpg
    1e57fdac4a341828503e17ecafd87d12_preview_card.jpg
    6,5 KB · Weergaven: 13
  • 5e237c140c6b867c592412f41db6823c_preview_card.jpg
    5e237c140c6b867c592412f41db6823c_preview_card.jpg
    13,2 KB · Weergaven: 11
Weer even opfrissen deze topic....

Heb nog steeds geen goed adres gevonden of hobbyist die me op weg kan helpen.
Dit jaar bestaat de Aprilia MOTO 6.5 precies 25 jaar dus hoe mooi zou het zijn om deze 3D-print te kunnen realiseren.
Maar ja, wie o wie......
 
Terug
Bovenaan Onderaan