3D printen lucht inlaat

Rudi91

Die hard MF'er
27 mei 2010
728
0
Deurne
Voor mijn VF750S overweeg ik om een deel van de lucht inlaat 3D te laten printen. Dit omdat het origineel moeilijk (lees duur) te verkregen is en ik niet gecharmeerd ben van het ontwerp.
Is er toevallig iemand op dit forum die een 3D printer heeft en mij hiermee zou kunnen helpen? Ik heb totaal geen idee aan wat voor kosten ik moet denken, iemand enig idee?
Het gaat om twee verbindingen, links en rechts, van het luchtfilterhuis naar het uiteindelijke filter. Heel simpel gezegd moeten het twee rechthoeken worden met een ronde aansluiting voor een k&n filter.
Ik zal straks foto's maken om het te verduidelijken.
 
Sorry voor topic vervuiling mijnerzijds.. :/
Ik had ook al gedacht om de benzine verbindingsbuisjes in de carbs van een VF750F te laten printen.
Deze zijn nogal fragiel.
Op ons werk staat zo`n 3d printer, maar we hebben niet de juiste grondstof ervoor, wist mijn collega.
Dus TPU is benzine bestendig hiervoor, lees ik.
Ga ook eens kijken of dit haalbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn VF750S overweeg ik om een deel van de lucht inlaat 3D te laten printen. Dit omdat het origineel moeilijk (lees duur) te verkregen is en ik niet gecharmeerd ben van het ontwerp.
Is er toevallig iemand op dit forum die een 3D printer heeft en mij hiermee zou kunnen helpen? Ik heb totaal geen idee aan wat voor kosten ik moet denken, iemand enig idee?
Het gaat om twee verbindingen, links en rechts, van het luchtfilterhuis naar het uiteindelijke filter. Heel simpel gezegd moeten het twee rechthoeken worden met een ronde aansluiting voor een k&n filter.
Ik zal straks foto's maken om het te verduidelijken.

Als je wilt experimenteren met 3D printen kun je denk ik het beste beginnen met het uploaden van je ontwerp naar een online aanbieder van 3D print services zoals Shapeways.
Zij hebben verschillende mogelijkheden voor het printen van kunststoffen. Een mogelijkheid die me voor dit product wel toepasselijk lijkt is hun "white, strong and flexible" optie. Dat is Polyamide (Nylon) wat volgens het SLS (selective laser sintering) principe door het opbouwen vanuit laagjes poeder gemaakt wordt. Voor grotere onderdelen is dit een veel mooier procedé dan extrusie vormen (de standaard DIY printers zijn allemaal extrusie types) omdat het veel minder krom trekt.
 
Kun je dan al 3D printen met dezelfde thermische en mechanische sterkte welke een airbox nodig heeft?
Ja hoor, ik zie het in ieder geval zo nu en dan in builds voorbij komen. De turbo's in een Koenigsegg One:1 zijn zelfs 3D geprint.


Ik weet iemand die dit kan.
Heb een link naar hem gestuurd.
Bedankt!


Als je wilt experimenteren met 3D printen kun je denk ik het beste beginnen met het uploaden van je ontwerp naar een online aanbieder van 3D print services zoals Shapeways.
Zij hebben verschillende mogelijkheden voor het printen van kunststoffen. Een mogelijkheid die me voor dit product wel toepasselijk lijkt is hun "white, strong and flexible" optie. Dat is Polyamide (Nylon) wat volgens het SLS (selective laser sintering) principe door het opbouwen vanuit laagjes poeder gemaakt wordt. Voor grotere onderdelen is dit een veel mooier procedé dan extrusie vormen (de standaard DIY printers zijn allemaal extrusie types) omdat het veel minder krom trekt.

Das een goeie, bedankt! Ik zal eens een 3D ontwerp maken en het opsturen.
 
Sorry voor topic vervuiling mijnerzijds.. :/
Ik had ook al gedacht om de benzine verbindingsbuisjes in de carbs van een VF750F te laten printen.
Deze zijn nogal fragiel.
Op ons werk staat zo`n 3d printer, maar we hebben niet de juiste grondstof ervoor, wist mijn collega.
Dus TPU is benzine bestendig hiervoor, lees ik.
Ga ook eens kijken of dit haalbaar is.


jij gaat nog meer Frienden maken.... O-) :W
 
TPU's zijn gevoelig voor (warm) water en stoom.
Maar volgens mij gaat dat hier wel goed?

Als je shapeways een SLS produkt laat maken zou ik PA met glas erbij in kiezen vanwege vormvastheid, stevigheid en uitzetting.
 
Inlaat printen kan gewoon hoor :)

Voormalig kampioen van Nurburgring drift championship reed met geprintte inlaat kelken van zn v8.
Had vriend van me geprint zonder hele exotische materialen en ze hebben t een heel seizoen volgehouden.

11667325_1029928783731155_6545489016395063303_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk omdat je bij C4D phong aan heb staan voor gladdere randen, maar dat herkent een CAD programma niet.
Heb hier op dit kantoor geen C4D geïnstalleerd staan, maar ik kan van de week wel ff voor je kijken als je wil
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk omdat je bij C4D phong aan heb staan voor gladdere randen, maar dat herkent een CAD programma niet.
Heb hier op dit kantoor geen C4D geïnstalleerd staan, maar ik kan van de week wel ff voor je kijken als je wil

Sorry voor de late reactie maar dat zou heel fijn zijn!
Ik heb zelf ook al even naar phong gekeken en verwijderd maar het is mij niet gelukt om het zonder phong ook glad/rond te krijgen. Kon alleen vinden dat ik meer polygonen moest toevoegen maar hoe is mij tot nu toe nog een raadsel. :?
 
Het eerste model is inmiddels af. Het enige wat mij opvalt is dat als ik het .stl bestand open alles heel erg hoekig is. Weet iemand of dit aan bepaalde export opties ligt of iets dergelijks?

Het Cinema 4D bestand; https://www.dropbox.com/s/pz08d4u59q20s92/Intake.c4d?dl=0
en het STL bestand; https://www.dropbox.com/s/f984w0ili7zhm5x/Intake.stl?dl=0


En voor de geïnteresseerde zonder de software;

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]


In Cura ziet hij er bij mij nog best aardig uit. Maar C4D is ook meer een 'mooie plaatjes' programma dan een echt engineering programma he.
Overigens lijkt het erop dat je het in cm's bemaat hebt, dat is wel echt not done normaal (mm, m, km is prima, rest nooit doen). Kijk even of je gebruikte eenheden in C4D hetzelfde staan, dat kan ook nog wel eens een lage polygoncount opleveren als daar bijvoorbeeld een minimum grootte voor staat (bijvoorbeeld als C4D op mm staat terwijl jij cm inklopt).
 
afijn...een jaar later komt spuit elf ook nog ff....ik was met een collega van de zaak die ook onze 3d printers beheerd bezig om inlaatspruitstukken te maken maar de goede man had ineens na 4 prototypes geen zin meer dus zit ik nu soort van met mijn handen in het,weinige, haar :(
heb nog wel het laatste...bijna goede..ontwerp mee gekregen in een dan weer helaas zeer onduidelijk bestand. Nu zou het ontwerp soort van 2 cm langer moeten worden om langs mijn framebuizen te komen maar doordat ik eigenlijk te lomp ben om dit bestand te veranderen zit ik soort van vast....is er toevallig iemand in de buurt van rotjeknor die me wat schoppen de goede richting op kan geven?
 
afijn...een jaar later komt spuit elf ook nog ff....ik was met een collega van de zaak die ook onze 3d printers beheerd bezig om inlaatspruitstukken te maken maar de goede man had ineens na 4 prototypes geen zin meer dus zit ik nu soort van met mijn handen in het,weinige, haar :(
heb nog wel het laatste...bijna goede..ontwerp mee gekregen in een dan weer helaas zeer onduidelijk bestand. Nu zou het ontwerp soort van 2 cm langer moeten worden om langs mijn framebuizen te komen maar doordat ik eigenlijk te lomp ben om dit bestand te veranderen zit ik soort van vast....is er toevallig iemand in de buurt van rotjeknor die me wat schoppen de goede richting op kan geven?
In welk programma is het model gemaakt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan