3D printen van addons

Marinus84

Die hard MF'er
27 feb 2008
600
11
Haarlem
Haai MF'ers,

Sinds 2012 ben ik bezig met het ontwerpen en bouwen van machientjes en 3D-printers, inmiddels heb ik twee goed lopende printers, een project in aanbouw (on hold ivm financiën), een kleine lasersnijder en een pen plotter.

Er staat hier nu een hele bak met zo'n 12 rollen filament (PLA en PETG) en ik weet niet zo goed wat ik met sommige kleuren moet. Nu ben ik heel erg benieuwd wat voor 3D-geprinte onderdelen voor jou onmisbaar waren op de motorfiets. Ik ben op dit moment aan het kijken wat ik allemaal aan mijn Honda NTV650 Revere kan opknappen en zoek wat inspiratie voor onderdelen die functioneel zijn op een motorfiets.

Nu ben ik zelf van mening dat geprinte onderdelen doorgaans niet veilig zijn om als constructieve onderdelen te gebruiken maar er zullen toch zeker waardevolle parts te maken moeten zijn met een 3D-printer. Op het moment ben ik een adapter-beugel aan het ontwerpen om acerbis (handkappen) aan mijn stuur te kunnen monteren omdat het in de winter toch wel erg koud is met rijwind op je klauwtjes.

Verder heb ik al gemaakt:
- custom haakjes aan het frame om makkelijk een transport net aan te verbinden zonder gedoe met metalen haken die overal onder gehaakt moeten worden
- knipperlicht mount (inmiddels niet meer in gebruik ivm beugels voor koffers die ingebouwde knipperlichten hebben)
- iPhone mount (ook niet meer in gebruik ivm nieuwe telefoon die ik echt niet aan mijn motor wil hangen)
- rubberen pakking voor een knipperlicht van de motor van een vriend met flexfilament (inmiddels print ik met bowden tubes dus flex filament is helaas geen optie meer, printer #3 gaat wel weer een direct drive extruder krijgen, dus wellicht in de toekomst weer flexfilament onderdelen printen)
- support brace voor spatbord voorwiel voor een vriend (was gebroken en had een soort precies gevormde versteviging nodig om er tegenaan te lijmen aan de binnenkant, zit er al drie jaar op en werkt nog steeds, zelfs na wekelijks rijden in weer en wind! zal ook wel deels de epoxy zijn waarmee het verlijmd is haha)

Ben heel erg benieuwd wat jullie hebben gemaakt/laten maken of gemaakt willen zien worden, ik dacht zelf nog aan beschermkapjes tegen steenslag op de voorvork (die had ik eigenlijk moeten printen want mijn voorvork is nu gaar door pitting).

Groetjes,
Marinus
 
Toen ik ooit nog een streetfighter aan het bouwen was had ik graag een 3D printer gehad.

Urenlang plaatjes en steuntjes zagen, boren, slijpen, vijlen en schuren om er daarna achter te komen dat het toch niet paste en daarna alles omboren en buigen totdat het eindelijk goed was maar je werkstuk zó verneukt was dat je eigenlijk een nieuwe moest maken.

Even wat ontwerpen, printen en passen, heerlijk.
 
kan je voor mij Tatjana Simic printen 1 op 1 :+

Quatsch

Maar er zit bijvoorbeeld een nulsteller op de teller van mijn RD, of eigenlijk niet meer, om die te vervangen moet er een hele teller gekocht worden, nou ik kan je zeggen: dat gebeurt niet. Maar kan je van je hobbie niet wat inkomsten genereren??? Dan kan je met de baten de kosten dekken. Er is zat waarvan ik dacht: had ik maar een 3d printer../.
 
Ik denk meteen aan plastic voor de klassiekers. Voorbeeldje is nummertje 14 op bijgevoegde foto. Bij de Suzuki GSX-en van vroegah missen die dingen nogal eens, en ze zijn ook behoorlijk rot te vinden, zeker de linker. (8 van de 10 keer flikkert zo’n ding natuurlijk op zijn linkerkant).


4C67D9CF-852B-42C3-BD2F-B072D2A69168.jpeg
 
Kijk, prachtige voorbeelden! Nou is het niet mijn bedoeling om voor iedereen allemaal onderdelen te gaan zitten printen. Het kost veel tijd, ik durf te machines niet te laten draaien zonder dat ik er bij ben, en ben vooral op zoek naar inspiratie voor projecten omdat ik mijn eigen perspectieven wil ontwikkelen en mijn horizon wil verbreden.

Kun je semi transparant printen?

Semi-transparant is zeker mogelijk! Geheel transparant dan weer niet, dus eigenlijk is het heel makkelijk want als je met transparant materiaal print wordt het vanzelf semi-transparant.

Maar er zit bijvoorbeeld een nulsteller op de teller van mijn RD, of eigenlijk niet meer, om die te vervangen moet er een hele teller gekocht worden, nou ik kan je zeggen: dat gebeurt niet. Maar kan je van je hobbie niet wat inkomsten genereren??? Dan kan je met de baten de kosten dekken. Er is zat waarvan ik dacht: had ik maar een 3d printer../.

Hoe ziet zo'n nulsteller er uit? Voor het namaken van een onderdeel is het handig om het originele onderdeel in handen te hebben zodat ik met een schuifmaat alles kan nameten.

Zou het mogelijk zijn om rubbers voor een carb te printen?

Zeker mogelijk, niet op de printers die ik gebruik omdat ik geen direct-drive extruder gebruik. Verder wordt het dan een zoektocht naar het juiste filament want het moet bijvoorbeeld wel gasoline-resistant zijn. Misschien zou het een oplossing kunnen zijn om een mal te printen waar je dan met siliconen in kunt gieten om zo de gasket te maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan