3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Toch ben je wel langer bezig dan wanneer je een plankje hout en een gatenzaag gepakt had, voor dít specifieke projectje. Schroefgaten boren, het hele zaakje doormidden halen met een flinke dikke zaagsnede en je hebt in tien minuten een prachtige buisklem.
Had geen gatenzaag, enkel een grote houtboor, decoupeerzaag ligt ergens in de chaos en dit was gewoon leuk
 
Welk type printer heb je? Want warpen komt bijna nooit door problemen i.v.m. niet blijven zitten op de plaat.
Ender 5 Pro.
Nog niet eerder last gehad van warpen.

Ik denk dat je het verkeerd interpreteert: waarschijnlijk zijn de vorige prints ook gewarpd, maar door de slechte hechting nog verder dan deze en daardoor omgevallen toen het deel hoger en meer uit balans raakte.
 
Hallo,

Misschien niet de bedoeling hier, maar wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik had een seat riser (3D print) voor mijn Versys 650. Maar deze is nu stuk (na 2 jaar helemaal gebroken). Ik vermoed verkeerde materiaal en verkeerd ontwerp. Waarschijnlijk is ABS beter.
Ik heb een andere file van thingy verse welke een ander ontwerp is, dit zou beter moeten werken.

Maar: ik heb geen 3D printer.
Ik kon via Ebay een print bestellen, maar dit was 20 euro en nog 15 verzenden

Wie kan mij (tegen vergoeding uiteraard) helpen en dit onderdeel printen?

Als niet de bedoeling is, dan verwijder ik m'n bericht.
En anders kan communiceren via PB om topic vervuiling te voorkomen.

Alvast dank!

Al voorzien? Anders stuur maar een pbtje ;)
 
Altijd leuk dat onweer als je 5 printers hebt draaien..

Wel iets van overspanningsbeveiliging per printer; maar ben benieuwd hoe dat zich gedraagt bij een eventuele inslag.
Voor zover ik weet werken Die kleine overspanning beveiligingen alleen goed als je in je meterkast al een overspanningbeveiliging hebt zitten. Die reduceerd de overspanning al tot een aanvaardbare 1kv oid. De kleine overspanning op je stopcontact vangt dan het laatste beetje overspanning op. E.e.a. natuurlijk afhankelijk van waar de inslag is en hoever je inkomende fasen worden opgetild. - Just my 2 cents - 🙂
 
Hoe lijmen jullie geprinte onderdelen aan elkaar? En dan vooral als er wat meer ruimte tussen zit.
Normale verbindingen gebruik ik zelf secondelijm voor. Maar bij mijn huidige project heb ik een hoofd, een lichaam en een verbindende staaf. De marges zijn best wel groot als je zonder lijm in elkaar zet, 2-3mm. Nu lees ik wel iets over watten combineren met secondelijm, maar dat klinkt alsof het enorm veel lijm gaat gebruiken.

(natuurlijk kan ik de verbindende pen ook 5% groter printen, maar ben benieuwd welke opties er zijn met lijm)
 
Vandaag de nozzle vervangen van mijn P1S .. Was een normale stalen nozzle. Helemaal versleten na 500 uur printen. Je zoekt het ook eerst niet in die hoek dat de kwaliteit achteruit gaat.. en dat "creeped" er een beetje in. Dus ga ze voortaan na 400 uur preventief vervangen als ze niet gehard zijn.

Dus als je ineens degradatie ziet in je prints.. kijk de nozzle even na. Ook na een relatief klein aantal uren.

d10de13377b3c508431c30f2252d0c80.jpg

0ad97ab83f44d66ded20939dc7a7b4e7.jpg

Ik print wel vooral met Polyterra; wat een matte filament is.
 
Nog een tip voor de mensen met een AMS hier; Print zo'n guide/bescherming.

Anders vreten de rollen door de wrijving heel dat grijze tuutje waar de filament in gaat op. Want plastic schuift eroverheen en slijt zo een straatje erin..

Heb er zelf een geprint en een stukje PTFE tube erin gedaan..

Bij mij viel de slijtage nog mee na 1000 uur; maar als hij verder slijt kan je errors krijgen met het laden/ontladen van filament. Dus dat maar voor zijn.

8696f8ef4c7af2c6a26afff9dbe491a2.png
 
Zijn dat gewoon vul rubbers?
Indien zo.
Waarom niet een zwarte siliconen bakmat knippen en ponsje door meppen?

db
Kijk dat zijn nog eens tips :t Was zelf aan een oplossing met een binnenband aan het bedenken, maar dit is beter, thanks.


Edit: Straks bij de Action geweest: Die siliconen bakmatten zijn net zo dun als een binnenband. Inmiddels de rubbertjes nagemaakt met 3 lagen binnenband.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan