3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat past niet op een e5... Maar op z’n kant vereist 1 megaveel support en 2 maakt de afwerking maar matig, schat ik in. ‘T geheel wordt ook nog eens heel zwaar (letterlijk een complete rol filament).

Ik denk eigenlijk dat ik hem splits om wel vlak te kunnen printen :)
 
Ja, dat past niet op een e5... Maar op z’n kant vereist 1 megaveel support en 2 maakt de afwerking maar matig, schat ik in. ‘T geheel wordt ook nog eens heel zwaar (letterlijk een complete rol filament).

Ik denk eigenlijk dat ik hem splits om wel vlak te kunnen printen :)
Misschien iets verkleinen dat ie wel past, hier zou het gaan op 95% grote.
 
Ja top, dan passen de rest van de componenten er ongetwijfeld nog in 8)7

De schaal aanpassen wordt hem niet, heb hier al tig dingen liggen die erin en erop moeten passen. Splitsen is het handigste, en dan lijmen we de twee delen gewoon weer aan elkaar met een soort van domino's voor de uitlijning en stevigheid.

Heb jij ook een ender 3/5 (qua volume?) Dat gaat hem bij mij echt niet worden op 95% :? Model is 260mm lang, 95% daarvan is 247... Onder de 85% zou het een keer in theorie moeten passen, maar los van dat het voor het hele model "bij benadering" niet goed genoeg is (toleranties schalen dan ook mee), is dan alle vorm van schaal pleitte natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat past niet op een e5... Maar op z’n kant vereist 1 megaveel support en 2 maakt de afwerking maar matig, schat ik in. ‘T geheel wordt ook nog eens heel zwaar (letterlijk een complete rol filament).

Ik denk eigenlijk dat ik hem splits om wel vlak te kunnen printen :)

Welk programma gebruik jij om te splitsen ?

Ik zoek eiiiigenlijk nog een splitser .. ofzo ..
En het liefst iets dat zo slim is, dat ie snapt dat ik splits.. en zelf verbindingen bedenkt. ( of is dat wensvol denken dat dit bestaat ? )

pen-gat verbinding.. ofzo.. ( dat t in elkaar klikt of netjes te lijmen is )
 
Tja... dat is wishful thinking denk ik. Dit is m'n eigen model, dus ik pas hem gewoon aan in SolidWorks...

In mijn geval waren domino's een handigere oplossing om de boel goed uit te lijnen dan pennetjes. Had ook gekund hoor... Geen idee of er software is dat dat voor je kan doen. Splitsen wel, maar ook een verbindingsmethode toevoegen...
 
Splitsen kan je heel simpel met tinkercad doen, maar dat is wel even een aparte werkwijze om aan te wennen.

Je voegt een blanko vierkant toe aan 1 helft, voegt het samren, exporteert de ene helft. Daarna "ungroup" je het model, verplaats je de vierkant naar de andere helft en exporteer je die.

Automatisch verbindingen maken gaat idd niet, maar lijm werkt met dergelijke (show)modellen prima.

Ga je voor iets structureels / funtioneels dan zul je iets moeten verzinnen (zoals bijv. Gewoon 2 gaten toevoegen en daar d.m.v. een paperclip o.i.d. een verbinding in lijmen.
 
Splitsen kan je heel simpel met tinkercad doen, maar dat is wel even een aparte werkwijze om aan te wennen.

Je voegt een blanko vierkant toe aan 1 helft, voegt het samren, exporteert de ene helft. Daarna "ungroup" je het model, verplaats je de vierkant naar de andere helft en exporteer je die.

Automatisch verbindingen maken gaat idd niet, maar lijm werkt met dergelijke (show)modellen prima.

Ga je voor iets structureels / funtioneels dan zul je iets moeten verzinnen (zoals bijv. Gewoon 2 gaten toevoegen en daar d.m.v. een paperclip o.i.d. een verbinding in lijmen.
structurele dingen gewoon een gat doorheen maken, een heatsert erin smelten en vastschroeven.
 
Moet dat maar net in het ontwerp passen natuurlijk.

Het grootste wat ik nu heb gesplitst en geprint is in totaal zo'n 270mm waar ik met wat firmware tweaks ruimte heb om 225mm te printen op een 230mm bed.

De hoogte ga ik meestal niet eens in en ik zit te denken om wat 2020, 2040 en 4040 profielen te kopen om de basis, X en Y as flink uit te breiden, zover het past in de ikea behuizing :)
 
Juist. Ehm. Nou, het splitsen gaat wel lukken. Maarre, los van het annuleren, wtf is hier gebeurd _O-

5F27873B-22E8-4642-A30B-094687944716.jpeg


BLIJKBAAR is de X-as blijven hangen, en daardoor de uitlijning versprongen of zo? Ik print hem maar nog een keer, maar dan met Z-hop... Wel komisch dat een complete as 3cm kan verspringen en het ding een paar lagen verder weer gewoon normaal kan printen.

Overigens, I <3 tree support. En verder heb ik als kerstcadeautje voor mezelf lineaire rails besteld... na de kerst er eens op bouwen :)
 
Layer shifts kunnen bij de Ender ik ieder geval ook veroorzaakt worden door oververhitting van het moederbord, zeker op langere prints. Wat al kan helpen is de printer iets hoger op zijn poten zetten zodat je meer airflow hebt.

Zelf had ik met een dremel het gat wat groter gemaakt en er met een buck converter een grotere 12v fan op gezet, tezamen met het afplakken van de meeste ventilatie gaten om zo een airflow langs het bord te krijgen i.p.v. een matige flow overal naar toe.

Z hop zou in theorie niet nodig moeten zijn en kan ook weer rare blobs opleveren waar de nozzle tegenaan komt, dus hopelijk gaat het dan wel goed.

Welke rails heb je besteld?
 
Laatst bewerkt:
Hmm had niet overwogen dat het ook in de aansturing kan zitten... Wel gek dat hij dan eenmalig een stukje opschuift toch? Ik zou dan chaos op één as verwachten...

Maar, toeval wil dat ik ook een silent main board heb meebesteld. Nieuwe ligt dus in de coulissen, en ik zal de koeling eens nagaan...

De rails zijn de 'goedkope' van 123-3D (MGN12H). Hiwin schijnt wel beter te zijn, maar die prijs vind ik belachelijk.
 
Ja de prijzen zijn zeker belachelijk.
Als 1 driver oververhit dan zal alleen die even uitschakelen. Wat an sich natuurlijk automatisch voor totale chaos zorgt haha.

Ik zit meer naar de lineaire rails van Ali te kijken omdat ik ook 123 nog te duur vind, plus voor een ender 3 v2 heb ik 300mm nodig en zij verkopen alleen 400mm.
Dat keer 4 of 5 ben je nog een hoop geld kwijt.

Anyhow, het 4.2.7 board t.o.v. het 4.2.2. board viel mij vies tegen, je hebt eigenlijk geen winst qua geluid van de steppers. Verder zit er geen verschil in, behalve dat je je firmware wel aan moet passen omdat de pinout anders is dus hou daar rekening mee :)
 
Ja de prijzen zijn zeker belachelijk.
Als 1 driver oververhit dan zal alleen die even uitschakelen. Wat an sich natuurlijk automatisch voor totale chaos zorgt haha.
Zeker waar, maar "het geheel" is gewoon eenmalig 3cm opgeschoven, en dat kan ik niet helemaal rijmen met een driver die oververhit is. Waarom zou hij het gedurende een halve seconde (@60mm/s) niet doen, en daarna (ik schat anderhalf uur lang) weer prima zonder één hikje? Klinkt voor mij gewoon niet erg logisch. Ik weet wel dat steppers bij teveel weerstand "het opgeven" en zich verder gedragen of de beweging gedaan is, ook al is dat niet zo (hoewel dat meestal bij de extruder is...). Vind het logischer klinken dat dit éénmalig gebeurd is op de X-as, en aan de andere kant kan ik ook niet uitleggen hoe of waarom dat dan gebeurd zou moeten zijn... Maar daarom draai ik hem nu dus nog een keer met Z-hop. Als hij het weer doet, moet het wel in het mainboard zitten.

Ik zit meer naar de lineaire rails van Ali te kijken omdat ik ook 123 nog te duur vind, plus voor een ender 3 v2 heb ik 300mm nodig en zij verkopen alleen 400mm.
Dat keer 4 of 5 ben je nog een hoop geld kwijt.
Ze zijn inderdaad 400mm, maar goed de rail zelf is een dom stuk metaal, die kort ik gewoon in. Ik vind 37 euro per rail ook best veel (kom op zeg, een stuk extruded metaal en een lagertje dat er overheen loopt...) maar zoveel minder is het op Ali ook weer niet, en dan heb ik geen zin er weken op te moeten wachten.

Ik doe in eerste instantie trouwens alleen m'n X en Y as, mijn Z geeft geen enkel probleem en die op lineaire rails zetten heeft meer voeten in aarde dan me op dit moment de moeite waard is. De X en Y is waar de winst ligt qua snelheid en precisie, dus dan ben ik voor m'n Ender 5 met 3 rails klaar.

Anyhow, het 4.2.7 board t.o.v. het 4.2.2. board viel mij vies tegen, je hebt eigenlijk geen winst qua geluid van de steppers. Verder zit er geen verschil in, behalve dat je je firmware wel aan moet passen omdat de pinout anders is dus hou daar rekening mee :)
Ik weet echt niet welk bord er nu in zit. Hij is wel vrij luid, hoewel me dat amper boeit (staat in een achterkamer op BG, ik slaap op de tweede etage). Dat de pinout anders is is voor mij nieuw? Firmware komt goed, maar als 123-3D zegt "geschikt voor Ender 5" verwacht ik niet complete stekkerblokken opnieuw te moeten inrichten...
 
Laatst bewerkt:
Welk board heb je besteld?
Ik weet ook niet wat er in een ender 5 zit, heb alleen ervaring met de 3 namelijk.

De stekkers zullen hetzelfde zijn maar het verschil zit hem iig bij de E3 in de processor, daarbij is de pinout anders en moet je dus de firmware aanpassen.

We horen vast wel hoe het afloopt :)
 
Ik kreeg dit effect ook een keer, wat weg was nadat ik de SD kaart eruit had gehaald,
even opnieuw / aan / uit.

Alleen deed ie het bij mij bij 1 van de eerste lagen .

Het viel op omdat ie op een andere plek van het bord begon met printen , ergens in een hoek in plaats van in het midden.
 
Direct drive heb ik, maar filament dat blijft haken volg ik niet?

Dat het filament tussen de extruder en de spoel ergens blijft haken, waardoor de X as stepper niet genoeg kracht heeft om de extruder te verschuiven. De verschuiving is dan ook altijd in de richting van waar het filament vandaan komt of is blijven haken

db
 
Redelijk onwaarschijnlijk tenzij je een hele rare setup hebt, naar dan is het hoog tijd om iets aan te gaan passen :)

Meestal is het omdat er een blob op de print is gekomen en de nozzle hier tegenaan loopt of vanwege oververhitting van stepper of waarschijnlijker, driver.

Enige nadeel van DD is dat de hele toolhead zwaarder word en je printsnelheid dus niet verhoogd kan worden.

De 0,9 graden pancake stepper leek onvoldoende kracht te hebben, misschien nog wel eens een keer proberen.
Ik zag ook iemand die zijn part cooling fan aan de gantry had vast gemaakt zodat deze niet meer aan de toolhead zit, scheelt toch weer gewicht.

Ik wilde juist veel sneller gaan met Klipper maar liep al snel tegen een beperking aan.
 
Zo, ik ben ook weer back in business. Een nieuwe laptop èn een rol PLA filament gekocht. Ik ben geen vrienden met PETG. Prima voor simpele dingen, maar die stringing... pff.. Eens zien wat PLA doet. Als ik dat onder controle heb wil een koplampbehuizing printen voor de ali-express LED-bars die ik als koplamp op mijn suzuki gsx wil gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan