3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Petg laat zich best goed printen mits je de temperatuur en retraction goed in de gaten houdt (en even wat testjes doet zoals retraction en temperature towers printen)

ASA is ook goed te printen en erg goed voor toepassingen buiten (UV bestendig).

Ik heb alleen ervaring met REAL filament ASA, maar dat print zonder upgrades prima op een stock ender 3.
 
PETG leef ik gewoon met een beetje stinging , helemaal eruit krijg ik het wel maar ik
maak het dan m'n extruder-motor het leven moeilijk.
Met name met kleine objecten , dat lust ie gewoon niet met teveel retracts .

En dat vocht eruit , pakte gisteren een ouder ( naja .. oud ) rolletje petg restant wat overduidelijk
al vocht had aangetrokken "niet mee te printen "
2 uurtjes in de droger en ik had weer de prestaties zoals gewenst / verwacht.

Ben nu een grote rvs adapter/afsluiter pas stuk uit de industrie het ombouwen naar een kaarsenstandaard voor een collega.
Tja, dat ding komt buiten te staan, dus moet je wel aan de PETG .

Vind dat wel gaaf, 3D en regulier metaal verspanen combineren .
( voor mij is 3D printen dan ook een hulpstuk / middel, geen "doel" )
 
Kan, maar als je overshoot hebt in temperatuur (zeker bij PLA) dan plakt je rol aan elkaar. Don't ask me how I know.

Een gesloten bak met daarin de Pingi of andere (action) auto vochtvreter werkt ook.
Ik heb er een hygrometer bij gedaan en dan zit ik op 10% luchtvochtigheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Ah, ja mijn oven kan wel op 50 graden verwarmen maar als de lucht die erin geblazen wordt warmer is dan heppie een probleem.

En dat stringing, ja.. ik ging telken lager in temp omdat dat betere resultaten leverde, maar ik las nog even terug in dit topic en Stefan zat op een hele hoge temp. Toch even weer proberen.
 
Ik heb recent een paar van die bluetooth thermo en hygro meters gekocht
( voor een ander doel )
Als ik een filament opslag ga maken, bestel ik er nog een paar bij. Werkt heel prettig


Oh, en m'n Dop 10 mok is gelukt, maar toch mislukt..
hij lekt :(

Had gehoopt het zonder epoxy te kunnen doen.
 
Moet wel lukken zonder epoxy, ik heb al diverse vazen geprint (enkelwandig, in vase mode) welke helemaal waterdicht zijn.

Je kunt de afstand tussen de naastliggende laag verkleinen, bijvoorbeeld 0,38 als je een 0,4 nozzle gebruikt, dat moet al iets helpen. Verder een kleine laaghoogte en hogere temperatuur zonder koeling gebruiken voor een optimale hechting van de horizontale lagen.
 
ik heb een oudere leapfrog creatr HS ,
ding werkt prima heb er ook meerdere motor dingen mee gemaakt, volume is bijna 30x30x25 .
heeft een dual - extruder koppen , maar 1 hiervan wordt minder , maar leapfrog heeft geen service meer van dit type .
Nu wil ik er een andere hot-end op prutsen , maar wat een beetje goeie ? hij heeft bowden-feed .
1641588174691.png


met 2 kleur printen heb ik niet veel gedaan , aangezien dit veel plastic verprusts met een 'prime' blok ernaast .
Dus gewoon een enkele hot-end ,
 
Ik dacht alleen dat allu blokje vervangen ,
Want ik heb nu nozzles met inwendig draad , en 99% van de printers hebben uitwendig draad Screenshot_2022-01-08-09-31-04-30_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg dit wil ik ook gebruiken , maar mijm hot end heeft nu dit ,
Screenshot_2022-01-08-09-30-03-76_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg en daar draai je weer een nozzle op .
 
Zon blokje zit er nu ook op , maar dan steekt er schroefdraad uit zet maar , als ik hem nou terug draai en daar in een nozzle draai ? ben ik er dan ook ?
1641659774097.png
ik zal eerst deze ff een email sturen ,

die hebben misschien nog originele liggen .
maar bedankt voor je aanbod @sanscorp


dit waren de goeie geweest
 
Dat ligt aan je heatbreak, als die hetzelfde is als hierboven afgebeeld dan kan dat ja.

Je hebt een kort stukje schroefdraad die in het heaterblock schroeft, een heel dun pijpje en een stuk met langer schroefdraad die in het koelblok gaat

Het dunne pijpje en korte stukje schroefdraad moet zo strak mogelijk in het heaterblock geschroefd zitten.

Lastig uitleggen in tekst.

Indien het dan nog mogelijk is om er een nozzle met buitendraad bij te schroeven zonder dat er veel shroefdraad zichtbaar is dan kan er zo een nozzle in

Als dit niet mogelijk is dan zal het niet lekker werken.

Foto 1 is correct
Foto 2 is onjuist.

16416612374382512897247611274931.jpg


16416612757502426061543661302257.jpg
 
Ik heb afgelopen week eens wat tijd besteed aan het ombouwen naar lineaire rails, en ik dacht ach, als de boel dan toch los ligt... Ik was ontevreden met m'n hot end. Standaard was sowieso ballen, en ik had die al vervangen voor de HeroMe Gen5. De koeling daarmee was echt dik in orde, daar kan ik niks over zeggen. Echter, de bouw was heel gammel. Ik denk een gevolg van té modulair willen ontwerpen, waardoor het voor alle situaties eigenlijk net niks is. Plus, het concept was nogal lomp als je het mij vraagt, in ieder geval met dubbele parts koeler, en daarnaast kon ik vrij kut bij de hendel voor de extruder in verband met de locatie van de kabels...

1641677469044.png



Dus, ik ben wat rond gaan neuzen en kwam uit bij de EVA hot end, dat vond ik mooi concept. Echter, die hadden weer geen versie voor de Ender 5 (naja, de Mk8 hot end om precies te zijn). Er was wel een hobbybob die hem geschikt-achtig had gemaakt, maar dan had ik een nieuwe X-as riem nodig want de body was nog steeds te smal. Het begon met een nieuwe faceplate tekenen zodat ik geen andere riem nodig had, maar ja 1 5015 fan is ook maar behelpen en met een middagje knutselen had ik een compleet eigen ontwerp, losjes gebaseerd op de EVA _O-

1641679705930.png
1641679726045.png
1641679744820.png


Lang verhaal kort, voordat de boel uit elkaar ging nog even m'n nieuwe ontwerp geprint en hoppa!

1641677793447.png
1641677832668.png



Loopt weer als een naaimachientje! Lekker dat de ventilatoren aan de achterkant zitten, heb je geen last van. De koeling is heel dik in orde en de structuur voor de direct drive heel stijf.

Na goed, dan in de categorie bloopers... daar had ik er ook twee van. Mijn eerste idee voor de koeling was een "donut" achtig iets, waarbij de lucht eerst in rondjes geblazen werd en vervolgens van alle kanten gelijkmatig over de nozzle wordt geblazen. Ik moest wel geniaal zijn, want zoiets bestond nog niet voor zover ik kon zien. Bleek ook een reden voor te zijn want het werkte voor geen meter. Ding kon nog geen 30 graden overhang printen zonder moeilijk doen, laat staan bridgen. Zat gewoon teveel weerstand op, en deze ventilators bouwen geen druk op. Wellicht had ik met verfijnen goed kunnen krijgen (en misschien probeer ik dat ook nog), maar ik ben toch maar voor traditionele blowers gegaan, maar dan wel van 3 kanten. Bijkomend voordeel, kan de print veel beter zien.

1641678240467.png



Maar goed dat was een experiment dat niet werkte, niet zozeer een blooper. De blooper was dat ik dit gepresteerd heb _O-

1641678428866.png
1641678400013.png


De offset precies de verkeerde kant op. Echt, hoe krijg je het voor elkaar. En dus met een bizarre semi-bowden noodgreep de verbeterde versie moeten printen _O-


Rest mij nog de vraag in hoeverre onderstaande de preciesie beïnvloedt... Eigenlijk moet de band onderlangs, zodat hij horizontaal loopt en dus precies doet wat de stepper wil. Maar hij is niet lang genoeg om dan nog vergrendeld te kunnen worden. De oranje omzetstukjes zijn nodig om de X-as te monteren op de lineaire rails - die heb ik niet zelf getekend maar schaamteloos gejat. Ik denk dus dat ik nog even aparte omzetblokjes teken en print zodat die riemen ook weer vlak lopen.

1641678619882.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan