3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Die prints zien er verdomd strak uit!

Dan gok ik op over extrusion, de rol is gloednieuw uit plastic.
Maar eens proberen om de snelheid wat op te voeren dan.
Vanavond gaat ie weer aan, laat morgen weten wat het resultaat is.
Wat is de reden voor het gebruik van ASA? Los van professionele toepassingen heeft het volgens mij niet zo snel meerwaarde ten opzichte van (moderne) PLA?

Ik blij PLA heerlijk vinden. Print te simpel voor woorden en doet het prima. Tankdopsluiting van m’n motor is ervan gemaakt en zelfs dat blijft keurig heel. Heb het idee dat veel mensen zich laten beïnvloeden door technische specificaties, waar die in werkelijkheid helemaal niet zo relevant zijn voor thuis gebruik.
Het zijn beugels en meter houder voor op de motor. Dus dan zijn dingen als UV, stress en hitte bestendigheid wel belangrijk. De vorige versie waren in pla en die begonnen na een paar maanden al te vervormen en braken af.
 
Update van t printen, aanpassingen hebben geen verschil gemaakt.
Maar wel mogelijk de oorzaak gevonden, de nozzle is helemaal ondergekoekt. Dus toch ergens tijdje terug iets mis gegaan met printen.
Nu even wachten tot de nieuwe binnenkomen.
 
Die heb ik dan helaas niet liggen. Maar de 2 oude nozzles liggen nu in badje aceton. Straks ff afspoelen en kijken of k iets kleins heb om 't kanaal ook even door te prikken
 
smeck welke printer gebruik jij? Puur uit interesse om er ook 1 aan te schaffen.
Artillery Sidewinder X2.
Als de nozzle niet verstopt is kan je best strak en groot (30x30x40cm) printen.
Dit was mn grootste project lost van tool/gebruiksobjecten so far. Voor moederdag straat van Harry Potter gemaakt als boek dat je kan dichtklappen, 2 weken full time printen en 3 dagen verven/ledjes monteren.
Overigens niet eigen ontwerp.

1666885475288.png
 
zijn er hier mensen trouwens die ervaring / succes hebben met flexibel filament (rubber achtig) met een ender 3 v2?
Ik heb hier wel eens iets met Chinchilla geprint. Extreem langzaam maar een best resultaat.
Helaas geen foto's.

Heb er wel een direct drive op zitten en qua moeilijkheidsgraad zo'n beetje de top van wat er te krijgen is.
 
Bekijk bijlage 1817097
Dit dingetje is om de peilstok van een Moto Guzzi los te draaien. Ik heb er geen behoefte aan, maar er was wat discussie over de kostprijs.
Het is een kwestie van downloaden van Moto Guzzi Small Block Oil Cap Tool by pedroalves en printen.
Wat zou dat nu mogen kosten als een hobbyist dat print: Filament, afschrijving, elektra.

Kostprijs is niet interessant, dat geldt voor bijna ieder product. Gaat erom wat de koper er voor over heeft.
Anders zouden tweedehands producten (zoals een zeldzame auto ofzo) ook niet in prijs kunnen stijgen.

Maar om je vraag te beantwoorden, afschrijving is lastig te berekenen, maar in denk dat je zelfs inclusief afschrijving onder de 1 euro blijft. Dat is dus zonder tijd die het kost om het ding te downloaden, om te zetten en in te laden op de printer.
 
Ik had ook al het idee dat het dubbeltjes werk was. En omdat de toleranties niet heel erg belangrijk zijn zou ik eerder een hobbyist vragen dan online kopen.
Zoals je zegt, het hangt van de koper af. Ik geef liever iemand zes flesjes Westmalle dan iemand op Ebay vier euro die hier een handeltje van denkt te maken.
Maar gelukkig kan ik zelf mijn peilstok nog losdraaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Ik koop af en toe wel gewoon designs om te printen. Maar zou nooit serieus geld betalen voor van die ebay/Facebook verkopers die simpele parts printen.

Laatst hier de STL van gekocht. 100% geprint en werkt met contragewicht. Vindt k die paar euro voor 't ontwikkelen dan wel waard. En print em dan paar x voor de sleutels van m'n auto's/motoren.
20221009_002300.jpg
 
Bekijk bijlage 1817097
Dit dingetje is om de peilstok van een Moto Guzzi los te draaien. Ik heb er geen behoefte aan, maar er was wat discussie over de kostprijs.
Het is een kwestie van downloaden van Moto Guzzi Small Block Oil Cap Tool by pedroalves en printen.
Wat zou dat nu mogen kosten als een hobbyist dat print: Filament, afschrijving, elektra.
Filament? Centen. Print van 10 minuutjes, laat die iets van 250W stroomverbruik bij 70ct/kWh kosten (gemiddeld, tijdens verwarmen meer denk ik) maar het blijft centenwerk (3, met bovenstaande waarden). Afschrijving is moeilijk te verantwoorden, maar onderhoud meegerekend kon dat nog wel eens de duurste zijn (voor dit soort prints).

Vraag is meer, gaat het erover dat iemand het aanbiedt maar er teveel voor vraagt, of wil men het laten maken maar willen zij er niet te veel voor betalen?

‘T is namelijk eigenlijk heel simpel; ‘t kost wel moeite en afhankelijk van de persoon is die moeite ook goedkoper of duurder. Voor vrienden is mijn moeite gratis, voor vreemden zeker niet :P Ik kan best een keer een buildplate draaien met van deze sleuteltjes, en met een euro per ding is dat dikke winst. Of het nou echt m’n tijd waard was blijft de vraag…
 
Deze week een ender 5 gekocht, heb het toch een beetje onderschat haha.
Krijg de eerste laag PLA niet eens hechtend op het bed:+

Even deze week mijn verslagen voor school afmaken en dan volgende week eens een poging doen om mij er goed in te verdiepen.
 
Deze week een ender 5 gekocht, heb het toch een beetje onderschat haha.
Krijg de eerste laag PLA niet eens hechtend op het bed:+

Even deze week mijn verslagen voor school afmaken en dan volgende week eens een poging doen om mij er goed in te verdiepen.
Naast het goed afstellen van de printer was bij mij in het begin een groot probleem dat ik niet goed genoeg ontvette.
Nu doe ik voor de eerste print een beetje "Isopropanol 99,9%" op het printbed en boen dat met wc-papiertje schoon en let erop dat ik nergens met me vette vingers aanzit.
 
Sinds ik mijn printer goed ingesteld heb heb ik hem eigenlijk niet meer ontvet.

Dus, hoe heb je hem nu ingesteld staan? Temperaturen, snelheden, koeling, materiaal van je printbed en de afstand tot de nozzle enz enz?
 
Laatst bewerkt:
Hier ook een ender, wel een 3v1 maar idd beetje alcohol maar het levelen heeft bij mij de meeste winst gebracht. Level hem nu op 9 plekken met een custom rom en dat ging weer veel beter met de kwaliteit. Verder hou ik hem redelijk in de aangegeven parameters voor mijn materiaal.
 
Je hebt er speciale pritstiften voor. Wij gebruiken op dit moment de standaard pritstift (lijm), alleen wordt het oppervlak een hobbelig van, dus er hoeft maar weinig op. Zonder coating hebben we al meerdere projecten gehad waardoor de toplaag van de glazen bodemplaat loskomt......dit is meestal bij grotere projecten (+10cm2), met materialen waar de printbed temp redelijk hoog van is, bij pc, abs en pe bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan