3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Na een beetje prutsen komen de eerste delen de printer uitzetten hoor.
Nieuwe poedercoat hopper voor mn poedercoat installatie thuis en wat lasbocht klemmen voor de lintzaag.
 

Bijlagen

  • 37564F35-18DE-4068-98D0-75A18939CBCC.jpeg
    37564F35-18DE-4068-98D0-75A18939CBCC.jpeg
    199,7 KB · Weergaven: 44
  • 845F589C-D178-426E-9109-4E7121F9555E.jpeg
    845F589C-D178-426E-9109-4E7121F9555E.jpeg
    184,3 KB · Weergaven: 43
Wat leuk om te zien dat de 3d printer ook hier (op mf) in gebruik is. Ik gebruik het meestal voor wat kleine onderdelen zoals een houder voor een kmteller oid, maar ik heb nu ook de zijpanelen voor de caferacer geprint in abs en gespoten. Ik ga er nog een iets geavanceerdere voor maken, ik dacht met van die luchtsleuven of met gaas aan de binnenzijde oid(ik weet het nog niet, wacht nog op een creatieve uitbarsting).
zephyr.jpg

houder voor kentekenlicht geprint:
achterlicht.png
 
Heren, met welke snelheden printen jullie PLA?
Ik gebruik een ender 5 met een print temp van 200 graden en een bed temp van 60 graden met de volgende snelheden:
1669834190917.png


Denken jullie dat dit nog omhoog kan? Ik probeer zelf ook het 1 en ander uit te vinden maar wellicht hebben jullie goeie uitgangswaardes.
 
Thanks, welke slicer gebruik je precies?
Ben nog niet helemaal tevreden over Cura, ik denk dat ik binnenkort wil overstappen naar een Rasberry met Octoprint en een camera.
Gewoon omdat het kan :+
Dat zou ik ook willen, maar kan niet omdat Raspberry Pi 's al heel lang niet te koop zijn en waarschijnlijk in 2023 pas mondjesmaat weer leverbaar worden.

Dus nog effe niet, gewoon omdat het niet kan:+
 
Ik heb hier ook een Ender 3 V2 staan. Wel leuk om dingen van Thingverse te printen maar dat houdt op een gegeven moment ook op :P

Ik zit alleen nog te zoeken naar een 3D programma om zelf simpele modellen te maken. Zoals iets meten om een behuizing te maken. Houdertjes maken.
Tinkercad vond ik zelf super beperkt aangezien je volgens mij daar alleen met basisvormen kan werken.

Blender had ik ooit een tutorial gevolgd om een geglazuurde donut te ontwerpen. Is wel gelukt, maar vond het voor de rest super complex en uitgebreid. Heb daar ook maar 1 keer een model van Thingverse van moeten aanpassen. Ging om een V8 motorblok miniatuur met zuigers, drijfstangen en een krukas. De krukas paste niet omdat er op 1 plek er geen twee drijfstangen op pasten. Foutje in het model. Moest dat stukje aanpassen maar was wel mooi een uur verder. Wel uiteindelijk werkend gekregen.

Men zegt Fusion360. Ik heb die ooit geïnstalleerd maar voor de rest nog niet veel mee gedaan.

Is er een simpelere manier/programma of verkijk ik me hierop?
 
Ik heb hier ook een Ender 3 V2 staan. Wel leuk om dingen van Thingverse te printen maar dat houdt op een gegeven moment ook op :P

Ik zit alleen nog te zoeken naar een 3D programma om zelf simpele modellen te maken. Zoals iets meten om een behuizing te maken. Houdertjes maken.
Tinkercad vond ik zelf super beperkt aangezien je volgens mij daar alleen met basisvormen kan werken.

Blender had ik ooit een tutorial gevolgd om een geglazuurde donut te ontwerpen. Is wel gelukt, maar vond het voor de rest super complex en uitgebreid. Heb daar ook maar 1 keer een model van Thingverse van moeten aanpassen. Ging om een V8 motorblok miniatuur met zuigers, drijfstangen en een krukas. De krukas paste niet omdat er op 1 plek er geen twee drijfstangen op pasten. Foutje in het model. Moest dat stukje aanpassen maar was wel mooi een uur verder. Wel uiteindelijk werkend gekregen.

Men zegt Fusion360. Ik heb die ooit geïnstalleerd maar voor de rest nog niet veel mee gedaan.

Is er een simpelere manier/programma of verkijk ik me hierop?
Fusion 360 :Y
 
Ik heb hier ook een Ender 3 V2 staan. Wel leuk om dingen van Thingverse te printen maar dat houdt op een gegeven moment ook op :P

Ik zit alleen nog te zoeken naar een 3D programma om zelf simpele modellen te maken. Zoals iets meten om een behuizing te maken. Houdertjes maken.
Tinkercad vond ik zelf super beperkt aangezien je volgens mij daar alleen met basisvormen kan werken.

Blender had ik ooit een tutorial gevolgd om een geglazuurde donut te ontwerpen. Is wel gelukt, maar vond het voor de rest super complex en uitgebreid. Heb daar ook maar 1 keer een model van Thingverse van moeten aanpassen. Ging om een V8 motorblok miniatuur met zuigers, drijfstangen en een krukas. De krukas paste niet omdat er op 1 plek er geen twee drijfstangen op pasten. Foutje in het model. Moest dat stukje aanpassen maar was wel mooi een uur verder. Wel uiteindelijk werkend gekregen.

Men zegt Fusion360. Ik heb die ooit geïnstalleerd maar voor de rest nog niet veel mee gedaan.

Is er een simpelere manier/programma of verkijk ik me hierop?
Blender is leuk voor VFX, maar is net als C4d, 3DS en Maya niet bedoeld om printbare modellen te ontwerpen.
In combinatie met Zbrush kan je wel leuke miniaturen maken, maar dat is eigenlijk alleen goed in resin te printen.

Grote verschil is dat die programma's met polygonen werken en fysion met vector, hierdoor kan je bijv. echte rondingen maken ipv een veelhoek die lijkt op een cirkel hoe meer detail je toevoegt, maar het wordt nooit echt een cirkel. Wel eens een 3d model aangepast in C4D en de printkwaliteit werd er niet beter op.
 
Ik gebruik op het werk 40 uur per week solidworks dus daar werkt ik het liefst mee.

Voor thuis heb ik nu nog de studenten versie ivm een deeltijd opleiding.
Wanneer ik die niet meer heb denk ik voor thuis over te gaan op fusion360 en dit mijzelf aan te leren.

Welk programma je ook kiest, met allemaal zul je tijd moeten investeren om het goed onder de knie te krijgen.
Hoe meer je het doet, hoe leuker het wordt en hoe beter je na gaat denken over maakbaarheid, vormgeving en opbouwen van het model.
 
Met SketchUp kun je de basic dingen echt wel maken, en heel wat geavanceerdere dingen ook nog wel. 't Loopt op een gegeven moment tegen grenzen aan, dus als het je ambitie om na verloop van tijd echt geavanceerde dingen te gaan maken moet je weer een nieuw programma onder de knie krijgen, en kun je dus beter gelijk voor het "grote" programma gaan. Als het puur gaat om wat handige dingetjes, kan SketchUp dat ook.

Zelf zweer ik bij SolidWorks, maar dat is gewenning. Als ik vanaf nul moest beginnen zou het waarschijnlijk Fusion360 worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan