3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Dit mis ik bij SolidWorks wel, iemand daar ervaring mee?
Ipv cosmetic thread dus een echte 3D draad aanbrengen.
Nu een paar keer wat geprobeerd met een helix / spiral maar dat is niks in mijn ogen.

Solidworks kan het ook.

In Fusion is cosmetisch ook de standaard, en moet je ergens aanklikken dat je het wilt modelleren.
 
Dit mis ik bij SolidWorks wel, iemand daar ervaring mee?
Ipv cosmetic thread dus een echte 3D draad aanbrengen.
Nu een paar keer wat geprobeerd met een helix / spiral maar dat is niks in mijn ogen.
Ik gebruik altijd een swept cut (of boss), die kun je als spiraal instellen. Het is wel meer gedoe dan ik zou willen, want waarom kan ik niet gewoon een gat van 6mm maken en zeggen "jij bent nu m6 draad". Je zou toch zeggen dat het programma dat voor je kan invullen.

Maar goed, je kunt wel degelijk heel goede draad ontwerpen op die manier, zelfs met allerlei funky eigenschappen. Sneldraad is wel tof bijvoorbeeld, 5 spiralen in elkaar verwoven. Of een bout/moer die beide kanten op kunnen draaien, toch grappig.
 
Dit mis ik bij SolidWorks wel, iemand daar ervaring mee?
Ipv cosmetic thread dus een echte 3D draad aanbrengen.
Nu een paar keer wat geprobeerd met een helix / spiral maar dat is niks in mijn ogen.
1671201605497.png
1671201667579.png

Dit is de manier die ik meestal gebruik, let wel op dat te veel van deze delen in een samenstelling Solidworks erg traag maakt. Vandaar dat ik de toolbox componenten vaak de cosmetic gebruik.
 
Ik heb hier ook een Ender 3 V2 staan. Wel leuk om dingen van Thingverse te printen maar dat houdt op een gegeven moment ook op :P

Ik zit alleen nog te zoeken naar een 3D programma om zelf simpele modellen te maken. Zoals iets meten om een behuizing te maken. Houdertjes maken.
Tinkercad vond ik zelf super beperkt aangezien je volgens mij daar alleen met basisvormen kan werken.

Blender had ik ooit een tutorial gevolgd om een geglazuurde donut te ontwerpen. Is wel gelukt, maar vond het voor de rest super complex en uitgebreid. Heb daar ook maar 1 keer een model van Thingverse van moeten aanpassen. Ging om een V8 motorblok miniatuur met zuigers, drijfstangen en een krukas. De krukas paste niet omdat er op 1 plek er geen twee drijfstangen op pasten. Foutje in het model. Moest dat stukje aanpassen maar was wel mooi een uur verder. Wel uiteindelijk werkend gekregen.

Men zegt Fusion360. Ik heb die ooit geïnstalleerd maar voor de rest nog niet veel mee gedaan.

Is er een simpelere manier/programma of verkijk ik me hierop?
OpenSCAD. FreeCAD.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1831353Bekijk bijlage 1831354
Dit is de manier die ik meestal gebruik, let wel op dat te veel van deze delen in een samenstelling Solidworks erg traag maakt. Vandaar dat ik de toolbox componenten vaak de cosmetic gebruik.

Wauw dit kende ik nog helemaal niet.
Normaal doe je alles idd met cosmetic maar bij te printen delen wil je het natuurlijk zo hebben.

thanks, maandag eens uitproberen!
 
Voor artikelen in je standaard toolbox heb je 3 soorten, v.l.n.r. simplified, cosmetic, schematic.
Deze kun je eenvoudig wisselen (Schematic is degene die je zou kunnen printen)
1671439859849.png

Als ik zelf iets zou tekenen kan dit ook, alleen zou ik dan zelf 2 configuraties aan moeten maken, zover mij bekend in ieder geval.
 
Fusion 360 is nog steeds perfect gratis te gebruiken voor 3d modeleren/printen, al zijn ze wel langzaam meer beperkingen aan het opleggen. Meest recente is dat je maar een aantal objecten "bewerkbaar" mag hebben staan, in praktijk betekend dat als je klaar bent even rechter muis > "alleen lezen" moet zetten.
 
Ik vroeg me af of er iemand op het forum zit met een resin 3D printer, ik heb nl. een klein onderdeel voor de koeling van mijn delta printer nodig dat wat warmtebestendig zou moeten zijn, 110°C max en het lukt me niet om dit in abs te printen zonder dat het krom trekt, het is nogal dunwandig.
Heb het momenteel gemaakt in PETG maar dit is net niet warmtebestendig genoeg.
Er komen geen mechanische krachten op, het mag alleen niet uitzakken bij 110° , ik veronderstel dat hars wel tegen 110 °C kan.
Dus, als er iemand is die me wil helpen, ik hoor het graag. ( kan stl file leveren )
 
Polycarbonaat kan tot 110°c staat in de beschrijving. Wil het best voor je proberen hoor. Stuur maar even een pb, dan kijk ik wel of ik het kan fixen voor je.

Ps, zie net dat er verschillende pc soorten zijn, zal maandag even op de zaak kijken welke wij hebben.

Ps#2: pc krimpt ook, maar niet zoveel als abs.
 
Ik zou eens bedenken wat je wil gaan printen ongeveer en daarop je printer uitzoeken.
En niet nu iets goedkoops tweedehands kopen en er mogelijk snel achter komen dat je graag andere mogelijkheden had gewild.
 
Terug
Bovenaan Onderaan