3States

full


Een idee waar ik allang mee rondliep is het combineren van de stabilisatorstang (of torsiestang) met de draagarm van de zijspanwiel ophanging.
Het scheelt één stuk ijzer en verder gewoon omdat het kan.

Uiteindelijk is het dit geworden.
Een starre buis met 2 armpjes. Eén armpje zit vast aan de achterbrug, het andere zit met een veermechanisme verbonden aan het zijspanframe.
De buis zit aan de motorzijde vast aan het subframe, aan de andere kant is hij verbonden met de naaf van het zijspanwiel.

Het werkt ongeveer net zoals de torsiestang die op wijlen mijn BMW zat.
De mate van stabilisatie wordt instelbaar. Het wordt zelfs mogelijk om de werking in linker en rechter bochten apart in te stellen.
Geen idee of dat nuttig is maar leuk is het wel.
Uitvoerige uitleg van de werking wordt bij aankoop mondeling verstrekt. *D
 
Laatst bewerkt:
zomer reces is hier in het verre oosten nog steeds volop gaande, maar we zitten niet meer helemaal stil
full
 
Ik vind het ontwerp mooi en de uitvoering ook. Maar ik heb nog wel wat vraagtekens bij het eindresultaat. Als je straks 10cm veerweg hebt, ga je dan een tunnel onderin de bak maken voor de armen? Hoe hoog gaat de bak komen? Waar maak je de schokdemper aan vast? Komen de schoorstangen dan over de bak heen?
.
Retorische vragen, ik zie het antwoord vast langzaam groeien. Ik ben benieuwd.
 
Ik vind het ontwerp mooi en de uitvoering ook. Maar ik heb nog wel wat vraagtekens bij het eindresultaat. Als je straks 10cm veerweg hebt, ga je dan een tunnel onderin de bak maken voor de armen? Hoe hoog gaat de bak komen? Waar maak je de schokdemper aan vast? Komen de schoorstangen dan over de bak heen?
.
Retorische vragen, ik zie het antwoord vast langzaam groeien. Ik ben benieuwd.

Dat denk ik ook wel O-)
 
Het worden dus 3 prachtige zijspannen.
Volgend jaar alle drie inschrijven bij de zelfbouw op het EGT 2019?
Ik kan het haast niet afwachten.... 8-)
 
Bij leven en welzijn zouden er toch zeker twee moeten kunnen staan. Die derde lijkt me minder waarschijnlijk
 
Vandaag heb ik de productiefaciliteiten van 3States wat opgewaardeerd. Aangezien we zelf bijna alle onderdelen maken, willen we deze natuurlijk ook zelf afwerken. We gaan de onderdelen niet poederen, maar ik zet er een industrieel systeem van Biccs op. Eerst een roestwerende zinkstofrijke primer, daarachteraan een roestwerende 2K kleurlak en dan afwerken met een 2Kblanke lak. Maar alles staat of valt bij dit werk (zoals trouwens bij al ons werk) bij de voorbewerking. En dan is er eigenlijk maar één goede optie: stralen tot Sa2 1/2.

Of ik die Sa2 1/2 ga halen weet ik niet maar gestraald worden zal er! Nu staat er in Twente bij EHE reeds een straalkast, maar daar heb ik niks aan. Bij stralen hoort primeren, en daar moet geen 80 km tussen zitten. Het enige wat er dus overblijft is het regelen van een extra straalkast. Nu is dit heel eenvoudig bij HBM te bestellen, maar da's natuurlijk weer tè eenvoudig. Dus afgelopen tijd Marktplaats in de gaen gehouden en donderdag waas het raak. Een straalkast voor weinig, met half onderstel, op de Veluwe. Bingo!
Vandaag even een retourtje Veluwe gemaakt en de kast opgehaald.

2018-09-29 10.50.14.jpg
2018-09-29 10.50.28.jpg
 
Na het nodige slijpwerk krijg je dan eerst dit:

IMG-20180929-WA0011.jpeg
IMG-20180929-WA0011.jpeg


En weer een paar uur later staat de kast er zo bij:

IMG-20180929-WA0023.jpeg


Ik wil eerst eens even wat straalmiddel bestellen bij HBM. Glasparels heb ik erbij, en dat gaat leuk. Maar dat is om aluminium schoon te stralen. Om roest en verf te verwijderen is agressiever straalmiddel nodig. Ook moeten er een paar nieuwe nozzle's komen, en de handschoen ga ik ook vervangen. De stofafzuiging lijkt voor nu voldoende, een lichtbak moet er nog wel op, daar zit al een gat voor in de bovenkant. DE luchtcapaciteit is nog wel een punt van aandacht. IK had er nu een tweecilinder compressor 250ltr/min naast staan, maar in denk dat ik m'n spuitcompressor van 200ltr/min er ook nog bij naast zet. Dan zou ik theoretisch 450ltr/min hebben, en dat zou toch voldoende moeten zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan