Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Heb je de bouten ook gelost en nagetrokken?
Dat moest onze chauffeur van het rupsvoertuig ook elk eerste echalon. Hij was slimmer en markeerde de wielmoeren. Gevolg was dat hij op de A2 stond met een losgelopen aandrijfwiel. Nu schud een rupsband natuurlijk iets meer maar sindsdien heb ik niet zoveel vertrouwen in markeren. Of borgen, of periodiek natrekken.
Volgens mij had jouw strijdwagenpiloot z'n eigen markeringen iets periodieker moeten inspecteren. Of was hij daar ook te lui voor?Heb je de bouten ook gelost en nagetrokken?
Dat moest onze chauffeur van het rupsvoertuig ook elk eerste echalon. Hij was slimmer en markeerde de wielmoeren. Gevolg was dat hij op de A2 stond met een losgelopen aandrijfwiel. Nu schud een rupsband natuurlijk iets meer maar sindsdien heb ik niet zoveel vertrouwen in markeren. Of borgen, of periodiek natrekken.
Is dit niet te veel, wij van wceend.........Alles zoals gehoopt. ( en verwacht natuurlijk)
Ik denk dat er weinig zijspannen zo geinspecteerd en gecontroleerd worden dan de mijne... En dat heeft niks met WC eend te maken, dat heeft met Alchemy van doenVoor las werk heb je visuele inspectie, röntgefoto,en anders trekproeven tot een van de componenten het begeeft. Ik van wc....adviseerd het laatste.....
Is dit niet te veel, wij van wceend.........
Voor las werk heb je visuele inspectie, röntgefoto,en anders trekproeven tot een van de componenten het begeeft. Ik van wc....adviseerd het laatste.....
Ik ben het op beide punten met Daf eens!Ik denk dat WC eend eerst zichzelf moet overtuigen van hun kwaliteit voordat ze het wereldwijd gaan verkopen, dus ik vind het zo gek nog niet.
In mijn werk (landbouwmachines) is de eindtest altijd de veldtest. Blijft het heel bij het gebruik dan vinden wij het goed.
De ervaring leert, dat wie van ervaring niks leert....etc etcIk kan je gerust stellen. Wij hebben meerdere malen destructieve testen uitgevoerd op las en lijm constructies als er twijfel bestond of als we graag extra bevestiging van de gekozen werkwijze wilden krijgen.
Door schade en schande wijs geworden, al doende leert men etcetera, etcetera
Echt kritische bouten, zoals remklauw bevestiging( ik heb maar één klauw voor) en de enkele boutverbinding tussen beide stuurstangen heb ik losjes met draad geborgt. En worden met momentsleutel gemonteerd. Mijn idee erachter is dat ze goed vast zouden moeten zitten door het aanhaal moment. Mocht er echter één loslopen, dan komt er speling, zodat je het direct merkt. Ik heb een uitgebreide gereedschapset mee (prototype he) en kan dan onderweg al actie ondernemen. En het borgdraad laat dus speling toe, maar voorkomt dat de bouten hun plaats definitief verlaten en er dus geen ongelukken gebeuren.Ik denk dat het verschil van borging inzicht komt door de verschillende achtergronden. In de vliegtuig industrie is draadborging veel meer voorkomend dan in de auto industrie waar alles gemarkeerd wordt.
Voor alletwee is iets te zeggen. Voor een zijspan dat momenteel in prototype/preproductie fase zit is markeren een prima optie, daarmee is visueel direct te herkennen of de borging voldoende is.
Dat snap ik niet.In de auto industrie heb ik nooit markeringen gezien. Alleen die vlekjes die er op gespuugd worden door de pneumatische torsiesleutel.
En nee, mijn chauffeur was niet te lui om de markeringen te controleren, elke donderdag weer. Het verschil met Kwastert was dat het voertuig van ons een wiel op een draaiende as had. De bouten werden dus dynamisch belast. Kwastert heeft alleen een statische belasting.
En dan nog, de bouten kunnen rekken en hoeven niet te draaien. Mijn voorkeur gaat echt uit naar borgmiddelen.
Wat ik bedoel: als een bout rekt, dan zit ie los. Tenminste, hij houdt de delen niet meer zoals bedoeld bij elkaar. Daar verandert een borging met draad of met loctite toch helemaal niks aan?Google eens statische en dynamische belasting , statisch is b.v. de belasting bij stilstand van het eigen gewicht en dynamisch is een wisselende belasting van richting en grote. Denk dat Kwastert die ook wil controleren. Als hij de bouten aantrekt en zijn zijspan in de garage laat staan mag hij alles statisch belast noemen maar dat is denk ik n.v.t.
Dus ik snap Halflive zn punt niet. Ik zet ze op moment. Daar veranderd markeren, borgdraad of loctite niks aan. Bij alle drie de methodes kan de bout niet lostrillen/je kunt zien dat ie losgedraaid is. Als je dus bij alle drie de methodes wilt checken of het moment er nog is, dan moet je'm loshalen, weggooien en een nieuwe bout pakken. Dat zal alleen bij defensie gebeuren. Een ieder ander, die z'n bouten niet van belastingcenten betaald krijgt, verzint wat anders. Of controleert gewoon niks.Klopt, het doel van aantrekken met een moment is het zo vast te trekken dat je de bout "genoeg" uittrekt om het vast te draaien. Loctite is om te zorgen dat de schroefdraad niet los loopt maar heeft geen invloed op de kracht waarmee je 2 onderdelen tegen elkaar klemt. Een bout die je met een moment vast draait is uitgerekt en heel strikt mag je die niet hergebruiken. Maar voor nu vind ik het mooi, ik bewaar de rest voor bij een kampvuurtje met een biertje of een glaasje sterke drank(dus even wachten nog).