3States

Dan zal het wel vooral aan zee slecht weer geweest zijn ;)
Hier gisteren geen regen en vandaag een heel klein beetje.
 
Denk niet dat 3StateS maar wat aanrommelt, omdat hier al heeeeel lang niks geplaatst is!
10K inspectie. Van lageringen, boutverbindingen en lasnaden. Langers testen op speling, de bouten checken op de merktekens nog op hun plek staan, en lasnaden schoonpoetsen met WD40, tandenborstel en poetsdoek, dan de bril op, zaklamp aan en kijken. Kijken, kijken, kijken👊
 

Bijlagen

  • 16154948081781286094241002103521.jpg
    16154948081781286094241002103521.jpg
    241,5 KB · Weergaven: 19
  • 16154948239198834340502525336180.jpg
    16154948239198834340502525336180.jpg
    122,5 KB · Weergaven: 19
  • 16154948362674016951648188095095.jpg
    16154948362674016951648188095095.jpg
    182 KB · Weergaven: 19
  • 16154948495413273365723855044376.jpg
    16154948495413273365723855044376.jpg
    146,9 KB · Weergaven: 21
Heb je de bouten ook gelost en nagetrokken?
Dat moest onze chauffeur van het rupsvoertuig ook elk eerste echalon. Hij was slimmer en markeerde de wielmoeren. Gevolg was dat hij op de A2 stond met een losgelopen aandrijfwiel. Nu schud een rupsband natuurlijk iets meer maar sindsdien heb ik niet zoveel vertrouwen in markeren. Of borgen, of periodiek natrekken.
 
Met borgen zorg je ervoor dat de bout niet verdraaid t.o.v. de moer, of het getapte draadgat.
Met markeren heb je een visuele controle van die eventuele verdraaiing.
Wat is het verschil?

Met lossen en natrekken vang je een eventuele verlenging van de bout op maar als dat gebeurt, spontane verlenging van de bouten, dan heb je wel een ander probleem.

Of zie ik iets over het hoofd?
 
Heb je de bouten ook gelost en nagetrokken?
Dat moest onze chauffeur van het rupsvoertuig ook elk eerste echalon. Hij was slimmer en markeerde de wielmoeren. Gevolg was dat hij op de A2 stond met een losgelopen aandrijfwiel. Nu schud een rupsband natuurlijk iets meer maar sindsdien heb ik niet zoveel vertrouwen in markeren. Of borgen, of periodiek natrekken.

Heb je de bouten ook gelost en nagetrokken?
Dat moest onze chauffeur van het rupsvoertuig ook elk eerste echalon. Hij was slimmer en markeerde de wielmoeren. Gevolg was dat hij op de A2 stond met een losgelopen aandrijfwiel. Nu schud een rupsband natuurlijk iets meer maar sindsdien heb ik niet zoveel vertrouwen in markeren. Of borgen, of periodiek natrekken.
Volgens mij had jouw strijdwagenpiloot z'n eigen markeringen iets periodieker moeten inspecteren. Of was hij daar ook te lui voor?
 
En kwam de constructie goed door de inspectie? Alles nog zoals bedoeld? Ziet er mooi uit.👍
 
Voor las werk heb je visuele inspectie, röntgefoto,en anders trekproeven tot een van de componenten het begeeft. Ik van wc....adviseerd het laatste.....😈
Ik denk dat er weinig zijspannen zo geinspecteerd en gecontroleerd worden dan de mijne... En dat heeft niks met WC eend te maken, dat heeft met Alchemy van doen
 
Is dit niet te veel, wij van wceend......... 😊

Ik denk dat WC eend eerst zichzelf moet overtuigen van hun kwaliteit voordat ze het wereldwijd gaan verkopen, dus ik vind het zo gek nog niet.

Voor las werk heb je visuele inspectie, röntgefoto,en anders trekproeven tot een van de componenten het begeeft. Ik van wc....adviseerd het laatste.....😈

In mijn werk (landbouwmachines) is de eindtest altijd de veldtest. Blijft het heel bij het gebruik dan vinden wij het goed.
 
Ik kan je gerust stellen. Wij hebben meerdere malen destructieve testen uitgevoerd op las en lijm constructies als er twijfel bestond of als we graag extra bevestiging van de gekozen werkwijze wilden krijgen.
Door schade en schande wijs geworden, al doende leert men etcetera, etcetera
 
Ik denk dat het verschil van borging inzicht komt door de verschillende achtergronden. In de vliegtuig industrie is draadborging veel meer voorkomend dan in de auto industrie waar alles gemarkeerd wordt.
Voor alletwee is iets te zeggen. Voor een zijspan dat momenteel in prototype/preproductie fase zit is markeren een prima optie, daarmee is visueel direct te herkennen of de borging voldoende is.
 
Ik denk dat WC eend eerst zichzelf moet overtuigen van hun kwaliteit voordat ze het wereldwijd gaan verkopen, dus ik vind het zo gek nog niet.



In mijn werk (landbouwmachines) is de eindtest altijd de veldtest. Blijft het heel bij het gebruik dan vinden wij het goed.
Ik ben het op beide punten met Daf eens!
 
Ik kan je gerust stellen. Wij hebben meerdere malen destructieve testen uitgevoerd op las en lijm constructies als er twijfel bestond of als we graag extra bevestiging van de gekozen werkwijze wilden krijgen.
Door schade en schande wijs geworden, al doende leert men etcetera, etcetera
De ervaring leert, dat wie van ervaring niks leert....etc etc
 
Ik denk dat het verschil van borging inzicht komt door de verschillende achtergronden. In de vliegtuig industrie is draadborging veel meer voorkomend dan in de auto industrie waar alles gemarkeerd wordt.
Voor alletwee is iets te zeggen. Voor een zijspan dat momenteel in prototype/preproductie fase zit is markeren een prima optie, daarmee is visueel direct te herkennen of de borging voldoende is.
Echt kritische bouten, zoals remklauw bevestiging( ik heb maar één klauw voor) en de enkele boutverbinding tussen beide stuurstangen heb ik losjes met draad geborgt. En worden met momentsleutel gemonteerd. Mijn idee erachter is dat ze goed vast zouden moeten zitten door het aanhaal moment. Mocht er echter één loslopen, dan komt er speling, zodat je het direct merkt. Ik heb een uitgebreide gereedschapset mee (prototype he) en kan dan onderweg al actie ondernemen. En het borgdraad laat dus speling toe, maar voorkomt dat de bouten hun plaats definitief verlaten en er dus geen ongelukken gebeuren.
Ik heb voor draad gekozen in plaats van Loctite, omdat elke keer dat het wiel eraf moet, deze bouten los moeten. Nu kan dat met kniptang, en bij Loctite moet dat met de fohn. En die heb ik onderweg niet bij me. Ik heb over Nordlock ringen gedacht, maar die zijn flink duurder dan rvs borgdraad.
 
In de auto industrie heb ik nooit markeringen gezien. Alleen die vlekjes die er op gespuugd worden door de pneumatische torsiesleutel.
En nee, mijn chauffeur was niet te lui om de markeringen te controleren, elke donderdag weer. Het verschil met Kwastert was dat het voertuig van ons een wiel op een draaiende as had. De bouten werden dus dynamisch belast. Kwastert heeft alleen een statische belasting.

En dan nog, de bouten kunnen rekken en hoeven niet te draaien. Mijn voorkeur gaat echt uit naar borgmiddelen.
 
In de auto industrie heb ik nooit markeringen gezien. Alleen die vlekjes die er op gespuugd worden door de pneumatische torsiesleutel.
En nee, mijn chauffeur was niet te lui om de markeringen te controleren, elke donderdag weer. Het verschil met Kwastert was dat het voertuig van ons een wiel op een draaiende as had. De bouten werden dus dynamisch belast. Kwastert heeft alleen een statische belasting.

En dan nog, de bouten kunnen rekken en hoeven niet te draaien. Mijn voorkeur gaat echt uit naar borgmiddelen.
Dat snap ik niet.
-Als ik een bout markeer, en hij draait niet maar rekt, dan houdt hij de delen net meer bij elkaar, dus hij faalt in z'n doel
-Als ik een bout borg met Loctite, dan kan hij niet draaien. Maar als hij rekt, dan houdt hij de delen niet meer bij elkaar, dus hij faalt in zn doel

Wat is het verschil dan?
 
Google eens statische en dynamische belasting 🥴, statisch is b.v. de belasting bij stilstand van het eigen gewicht en dynamisch is een wisselende belasting van richting en grote. Denk dat Kwastert die ook wil controleren. Als hij de bouten aantrekt en zijn zijspan in de garage laat staan mag hij alles statisch belast noemen maar dat is denk ik n.v.t. 🤣🤣🤣
 
Google eens statische en dynamische belasting 🥴, statisch is b.v. de belasting bij stilstand van het eigen gewicht en dynamisch is een wisselende belasting van richting en grote. Denk dat Kwastert die ook wil controleren. Als hij de bouten aantrekt en zijn zijspan in de garage laat staan mag hij alles statisch belast noemen maar dat is denk ik n.v.t. 🤣🤣🤣
Wat ik bedoel: als een bout rekt, dan zit ie los. Tenminste, hij houdt de delen niet meer zoals bedoeld bij elkaar. Daar verandert een borging met draad of met loctite toch helemaal niks aan?
 
Klopt, het doel van aantrekken met een moment is het zo vast te trekken dat je de bout "genoeg" uittrekt om het vast te draaien. Loctite is om te zorgen dat de schroefdraad niet los loopt maar heeft geen invloed op de kracht waarmee je 2 onderdelen tegen elkaar klemt. Een bout die je met een moment vast draait is uitgerekt en heel strikt mag je die niet hergebruiken. Maar voor nu vind ik het mooi, ik bewaar de rest voor bij een kampvuurtje met een biertje of een glaasje sterke drank(dus even wachten nog😪).
 
Klopt, het doel van aantrekken met een moment is het zo vast te trekken dat je de bout "genoeg" uittrekt om het vast te draaien. Loctite is om te zorgen dat de schroefdraad niet los loopt maar heeft geen invloed op de kracht waarmee je 2 onderdelen tegen elkaar klemt. Een bout die je met een moment vast draait is uitgerekt en heel strikt mag je die niet hergebruiken. Maar voor nu vind ik het mooi, ik bewaar de rest voor bij een kampvuurtje met een biertje of een glaasje sterke drank(dus even wachten nog😪).
Dus ik snap Halflive zn punt niet. Ik zet ze op moment. Daar veranderd markeren, borgdraad of loctite niks aan. Bij alle drie de methodes kan de bout niet lostrillen/je kunt zien dat ie losgedraaid is. Als je dus bij alle drie de methodes wilt checken of het moment er nog is, dan moet je'm loshalen, weggooien en een nieuwe bout pakken. Dat zal alleen bij defensie gebeuren. Een ieder ander, die z'n bouten niet van belastingcenten betaald krijgt, verzint wat anders. Of controleert gewoon niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan