3States

Juist, een andere oplossing is om de bout niet met het maximaal belastbare aanhaalmoment vast te draaien. Dan kun je met een paar Nm verminderen(geen 10Nm of meer). Dan trek je na bij bv 10000km zoals jij nu je controle doet, gebeurt ook bij wielmoeren van aluminium vrachtauto velgen ( en zou in principe bij alle lichtmetalen velgen moeten). Veel montagebeschrijvingen waar een aanhaslmoment wordt voorgeschreven doen dat ook om alle bouten even vast te trekken en niet om de bout uit te rekken. Maar nu verpest ik het gesprek wat we gaan hebben bij die bak bier en het kamvuur😪.
 
Juist, een andere oplossing is om de bout niet met het maximaal belastbare aanhaalmoment vast te draaien. Dan kun je met een paar Nm verminderen(geen 10Nm of meer). Dan trek je na bij bv 10000km zoals jij nu je controle doet, gebeurt ook bij wielmoeren van aluminium vrachtauto velgen ( en zou in principe bij alle lichtmetalen velgen moeten). Veel montagebeschrijvingen waar een aanhaslmoment wordt voorgeschreven doen dat ook om alle bouten even vast te trekken en niet om de bout uit te rekken. Maar nu verpest ik het gesprek wat we gaan hebben bij die bak bier en het kamvuur😪.
🍻🔥
 
Als een bout rekt is de klemming minder. Je denkt dat het vast zit maar dat is het niet meer. Ook als de bout nog maar met 1Nm vast zit blijven de merktekens staan.. Als de bout genoeg ruimte heeft kan hij gaan lopen. Je kan dat rekken opvangen door de eerste keren even te lossen en weer op torsie te zetten. Je zult zien dat je dan verder kan draaien met dezelfde torsiewaarde.
Als de bout zover gerekt is dat de kop geen wrijving meer levert loopt hij los. Een borgmiddel voorkomt dit. Dan rammelt je flens maar je zult geen bouten verliezen of de boel verdraaien.
 
Volgens mij wordt het loszitten van de verbinding niet veroorzaakt door rek in de bouten maar door het "zetten" van de pasvlakken van de opgeklemde delen. Grove pasvlakken die onder belasting wat bewegen, verf die ertussen uit gaat of de koppakking die nog wat verder indeukt tijdens het eerste gebruik.
Als een bout oprekt, plastisch vervormt dus, dan betekent dat dat deze boven de rekgrens belast wordt. En dat leidt onherroepelijk tot breuk.
 
Blijft wel het punt dat met borgmiddel niet zo maar gaat draaien. En met inspectie is het een kwestie dat je inspectie net goed getimed moet zijn om verschil te maken.

Dat nadraaien heb ik geleerd voor de kopbouten. Maar dan is het de pakking die zich nog wat zet. Om de kopbouten te laten rekken moet ik denk ik best ver boven de gestelde nM gaan zitten.
 
Zelfs in mijn Volvo van 18 jaar oud staan op kritieke onderdelen nu nog steeds de verf markeringen vanuit de fabriek. Vooral rond de wielophanging.
meestal worden de bouten in de automobiel sector gemarkeerd, niet dat daar een moment oid is opgezet maar alleen dat ze vast gezet zijn. meestal gebeurd dat automatisch. bij een kontrole weet men dat het vast gezet is maar heeft niets te maken of ze losgelopen zijn.
 
Ik ben bij Volvo/Porsche/VW/Caterpillar/John Deere op de assemblagelijn geweest en daar lopen allemaal monteurs met een momentsleutel en een verfpen rond die niks anders doet dan een bepaalde serie bouten aantrekken en markeren. Aan het eind van de lijn staat een manager die controleert of de juiste bouten gemarkeerd en dus aangetrokken zijn.
De markering is doorlopend zodat je kunt zien of hij verdraaid na verloop van tijd.
 
Ik ben bij Volvo/Porsche/VW/Caterpillar/John Deere op de assemblagelijn geweest en daar lopen allemaal monteurs met een momentsleutel en een verfpen rond die niks anders doet dan een bepaalde serie bouten aantrekken en markeren. Aan het eind van de lijn staat een manager die controleert of de juiste bouten gemarkeerd en dus aangetrokken zijn.
De markering is doorlopend zodat je kunt zien of hij verdraaid na verloop van tijd.
Hoe het ook zit, met borgen, draadborgen of markeren; het feit dat we er hier het er zo over hebben maakt al dat voor ons een (toekomstige) apk overbodig is.
Voor die arme sloebers die het zonder ons gezellig gekeuvel moeten stellen, en zich dus niet bewust zijn van al dan niet uitrekkende schroeffies, wordt het een heel ander verhaal.
'Wie zijn veiligheid wil bewaren, zal niet op loslopende-schroefjes- inspectietijd besparen' !
 
Ik ben bij Volvo/Porsche/VW/Caterpillar/John Deere op de assemblagelijn geweest en daar lopen allemaal monteurs met een momentsleutel en een verfpen rond die niks anders doet dan een bepaalde serie bouten aantrekken en markeren. Aan het eind van de lijn staat een manager die controleert of de juiste bouten gemarkeerd en dus aangetrokken zijn.
De markering is doorlopend zodat je kunt zien of hij verdraaid na verloop van tijd.
ik denk het niet , is zoals fgmtech1 zegt , is enkel om te laten zien dat ze vast staan .... maar dat is enkel en alleen mijn gedacht *D
 
WhatsApp Image 2021-09-10 at 11.13.16.jpeg


whoopwhoop
 
Nou, we hadden weer een 3StareS vergadering, ditmaal in de schilderswerkplaats. Helaas was chapter Twente verhinderd.
Maar we hebben de kleurenverdeling zo'n beetje vastgesteld. En wat afwerkingsmethodes voor het aluminium uitgeprobeerd. Het meeste is wel duidelijk. Al is het pas defenitief als de verf erop zit natuurlijk.

Tevens hebben we even een gezamelijk proefritje in het buitenland gemaakt met 2 3States spannen. Waarbij Slijptol gelijk even de ideale kruissnelheid van de Triumph getest heeft. Van de mijne wist ik het al, daarmee is een fijne 140-150kmh heel goed mogelijk. Gas over.
 
Hoe stuurt zo'n span als je dergelijke snelheden rijdt? (Ik heb nog nooit zijspan gereden)
Is het gevoelig voor spoorvorming of trekken in het stuur?
 
Hoe stuurt zo'n span als je dergelijke snelheden rijdt? (Ik heb nog nooit zijspan gereden)
Is het gevoelig voor spoorvorming of trekken in het stuur?
Dat is maar net wat je gewend bent. Je moet het durven om 'm te laten lopen. Dat is een kwestie van ervaring.
We zijn wel met de naloop aan het experimenteren. Dat is het voordeel dat we nu met 2 spannen rijden, dan kun je snel vergelijken.
Ik denk dat ik ook nog met de huidige afstellling van de Triumph ga rijden. Gewoon, omdat het kan.
 
De Triumph was heel erg direct en gevoelig
Gisteravond heb ik de naloop iets groter gezet en dat is goed gebleken.
Hij stuurt nou echt heel fijn
Zowel op de Achterhoekse slakkerwegen als op de wat grotere wegen in Duitsland
Op de autobahn toch maar eventjes uitgeprobeerd hoe hard hij loopt
In zijn zes kwam hij op ruim 170 op de teller, bij 7500 toeren
Tikkie terug resulteerde in 180
Volgens de ritstatistiek van de TomTom was dat 170
Dus hij loopt 170 maar zoals Arjan al zei, 140 tot 150 is prima te doen.
En da's hard zat
 
De Triumph was heel erg direct en gevoelig
Gisteravond heb ik de naloop iets groter gezet en dat is goed gebleken.
Hij stuurt nou echt heel fijn
Zowel op de Achterhoekse slakkerwegen als op de wat grotere wegen in Duitsland
Op de autobahn toch maar eventjes uitgeprobeerd hoe hard hij loopt
In zijn zes kwam hij op ruim 170 op de teller, bij 7500 toeren
Tikkie terug resulteerde in 180
Volgens de ritstatistiek van de TomTom was dat 170
Dus hij loopt 170 maar zoals Arjan al zei, 140 tot 150 is prima te doen.
En da's hard zat
De Trx loopt op de testbank 190kmh. Maar das allemaal theorie
 
Ook de TRX stuur ook gevoelig, wellicht nerveus. Maar ik ben er al 15000km mee onderweg, ik ben er helemaal aan gewend.
 
Vandaag naar de DSRA opstapdag op Lelystad geweest.
3x 2 rondjes bij Rogier Weekers in het bakkie gezeten.
Eerst 2 rondjes in de basis positie, middenin zogezegd. En vooral blijven zitten
Daarna kregen we instructie van Remco over hoe je links en rechts dient te gaan hangen en bewegen.
Het ging hard zat, het was verschrikkelijk leuk maar bovenal diep respect voor alle bakkenisten die dat een hele race, op race tempo volbrengen
Ik kijk er voortaan met nog meer respect naar

20211106_130842.jpg


Uiteraard moesten onze zijspannen met een echte racer op de foto

Rogier en Remco bedankt
DSRA bedankt, het was weer een mooie dag
 
Vandaag naar de DSRA opstapdag op Lelystad geweest.
3x 2 rondjes bij Rogier Weekers in het bakkie gezeten.
Eerst 2 rondjes in de basis positie, middenin zogezegd. En vooral blijven zitten
Daarna kregen we instructie van Remco over hoe je links en rechts dient te gaan hangen en bewegen.
Het ging hard zat, het was verschrikkelijk leuk maar bovenal diep respect voor alle bakkenisten die dat een hele race, op race tempo volbrengen
Ik kijk er voortaan met nog meer respect naar

Bekijk bijlage 1692800

Uiteraard moesten onze zijspannen met een echte racer op de foto

Rogier en Remco bedankt
DSRA bedankt, het was weer een mooie dag
Sterker nog, het was een SuperDag!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan