3VO zou moeten 'rapporteren' wat mis is gegaan..

Radish

MF veteraan
18 jul 2003
1.009
2
Bloemendaal
Ik lees over de slotjes t.a.v. ongelukken met motorrijders die zijn gebeurd. Maar het zou toch heel wat kunnen helpen als een 'objectieve' instantie als 3VO zou rapporteren op haar site wat mis is gegaan, in dit geval met motorrijders. Dan zouden we de situering en toedracht van ongelukken in ons hoofd kunnen prenten om daar lering uit te trekken. Het pinksterweekend schijnt 5 doden te hebben opgeleverd waarvan 3 motorrijders. Need I say more. Mee eens? Polletje dan?... Om door te sturen naar 3VO.
 
doe maar ene polletje wie weet leverd het iets op
want het is tenslotte beter om te leren van de foute van andere want je hebt nooit genoeg tijd en kans om ze allemaal zelf te maken
 
Zou dat wel mogen, in verband met privacy en zo :?
Bovendien vraag ik me af of dat nou wel de moeite waard is, ik zou niet dagelijks naar '3 versnellingen over' surfen om te kijken wat er nu weer fout is gegaan.
Maar dat is persoonlijk, iemand anders een andere visie?
 
daarbij is geen 1 ongeluk hetzelfde. Zoals bij zovee lgeld ook voor ongelukken actie reactie. ieder heeft zn eigen actie en ieder zn eigen reactie. kortom niet zinnig. (wel goed bedoeld, dat dan weer wel ;) )
 
Nou, ik zou wel eens weten van de ruim 80 motorrijders die ieder jaar het leven verliezen, hoeveel er 100 % schuld dragen aan het ontstane ongeluk, bijv. vanwege stomweg met enorme sneleheid tegen een boom rijden of zoiets. En hoeveel bijv deels of helemaal geen schuld dragen. Zegt iets over verkeersbeeld en verkeersdeelname. Kan 3VO ook weer in haar voorlichtingscampagne gerichter aan de slag.
 
hahahaahahahaha alsof er ook nog maar iets objectief is aan het verkeersbeleid in NL :+
 
Nou, ik zou wel eens weten van de ruim 80 motorrijders die ieder jaar het leven verliezen, hoeveel er 100 % schuld dragen aan het ontstane ongeluk, bijv. vanwege stomweg met enorme sneleheid tegen een boom rijden of zoiets. En hoeveel bijv deels of helemaal geen schuld dragen. Zegt iets over verkeersbeeld en verkeersdeelname. Kan 3VO ook weer in haar voorlichtingscampagne gerichter aan de slag.
Maar hoe vaak is de exacte toedracht van een ongeval niet te achterhalen? Als een motorrijder tegen een koekblik wordt afgesneden en de motorrijder knalt tegen een boom, verongelukt en de koekblikker is pleite, dan krijg je al snel een vertekent beeld...

Wat een afschuwelijk scenario schetste ik net eigenlijk :r
 
Ik lees wel heel veel dat mensen een stoet auto's inhalen die wachten op een afslaande auto... En dan verrast worden door een afslaande auto.....

T viel me echt op dat dit heel vaak voor komt. Gebrek aan ervaring of gewoon stom ongeduldig ? Moet je nou een "do not try this at home" hoek oprichten door een met overheidsgeld gesponsorde organisatie als 3VO ? Kom, iedere verkeerssituatie heeft een aanleiding. Als je weigert te anticiperen dan lig je een keer.

Doe toch normaal, ga alle VRO cursussen doen. Rij niet met drank op of als je moe bent (in de UK meer verkeersdoden door slapende bestuurders dan dronken...) en blijf nadenken als je op dat ding zit. Zorg dat je niet op een "point of no return" kan komen. Ongelukken gebeuren.. Maar zorg dat jou t niet overkomt.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik zou wel eens weten van de ruim 80 motorrijders die ieder jaar het leven verliezen, hoeveel er 100 % schuld dragen aan het ontstane ongeluk, bijv. vanwege stomweg met enorme sneleheid tegen een boom rijden of zoiets. En hoeveel bijv deels of helemaal geen schuld dragen. Zegt iets over verkeersbeeld en verkeersdeelname. Kan 3VO ook weer in haar voorlichtingscampagne gerichter aan de slag.

Daarvoor hoef je geen lijst met ongelukken te publiceren, dat is allemaal allang bekend bij de instanties hoor.

Even globaal:
Van de CROW Handboek gemotoriseerde tweewielers:
Voorangsfouten op kruisingen bij ongevallen tussen motor en auto.
Motorrijder voorrang 211 keer
Automobilist voorrang 32 keer
Onbekend 16 keer

Daarnaast blijkt dat 72% van de automobilisten vooraf aan het ongeluk geen enkele actie heeft ondernomen (remmen, uitwijken, etc.) tegen maar 26% van de motorrijders. De automobilist had in 20% van de gevallen de motor te laat gezien en in 50% van de gevallen helemaal niet. Motorrijders zagen de auto slechts in 5% van de gevallen over het hoofd.

Het merendeel van de dodelijke ongelukken met motorrijders vallen daarnaast op 80km/u wegen (50 in 2002) en 50km/u wegen (23 in 2002)
 
Om toch maar es een ouwe discussie op te rakelen. Net op de BBC gehoord dat in Engeland elk jaar ruim 700 doden vallen in het verkeer.... onder motorrijders. Men is al tot de conclusie gekomen dat daar verhoudingsgewijs erg veel rijders van sportbikes onder zitten.
 
Om toch maar es een ouwe discussie op te rakelen. Net op de BBC gehoord dat in Engeland elk jaar ruim 700 doden vallen in het verkeer.... onder motorrijders. Men is al tot de conclusie gekomen dat daar verhoudingsgewijs erg veel rijders van sportbikes onder zitten.
Het zou mij verbazen als die verhouding hier anders is. Als je alleen al naar de ongelukken op het forum kijkt zul je al tot die conclusie komen.
Waarschijnlijk zit er ook wel ergens een causaal verband...
 
ik heb ooit is een mailtje gestuurd naar 3vo drenthe deze werd door gestuurd naar 3vo nederland en toen werd het stil heel erg stil en het is nu nog steeds stl.

conclusie 3vo moet niks van motor rijders hebben , wel van kinderen op de agterbank ;) of mensen die niet weten dat rechts voor gaat etc etc etc

i rest my case
 
Het merendeel van de dodelijke ongelukken met motorrijders vallen daarnaast op 80km/u wegen (50 in 2002) en 50km/u wegen (23 in 2002)

Hier het bewijs...

Als ze nou van alle 80km wegen 50km wegen maken scheelt dat weer... uhm even denken................ 27 levens per jaar! :} :} :} !!














:+
 
SWOV heeft de cijfers die gevraagd worden.
3VO=lobbyclub die alleen cijfers in eigen voordeel naar buiten brengt.
 
Ja maar, je weet toch wat er gezegd wordt over statistieken?

"Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital" -A. Levenstein-

Simps
 
Het zou mij verbazen als die verhouding hier anders is. Als je alleen al naar de ongelukken op het forum kijkt zul je al tot die conclusie komen.
Op zich denk ik dat dat nog wel es tegen zou kunnen vallen. Ik denk dat er, wanneer je gaat turven, meer ongevallen gebeuren bij woon-werk en dergelijke dan jij denkt.

Verder is de categorie sportrijders hier nogal goed vertegenwoordigd, dus nogal logisch dat je hier relatief veel ongevallen met sportrijders aan zult treffen. Als je bij de plaatselijke Goldwing club gaat kijken, zullen ws. de meeste ongelukken met Goldwings gebeuren.

Let wel: ik zeg niet dat het niet zo is, hoor. Misschien wel. Maar ten eerste denk ik dat de situatie/cultuur hier en in Engeland niet helemaal te vergelijken is en ten tweede is MF niet echt een goeie afspiegeling van motorrijdend Nederland.
 
Daarvoor hoef je geen lijst met ongelukken te publiceren, dat is allemaal allang bekend bij de instanties hoor.

Even globaal:
Van de CROW Handboek gemotoriseerde tweewielers:
Voorangsfouten op kruisingen bij ongevallen tussen motor en auto.
Motorrijder voorrang 211 keer
Automobilist voorrang 32 keer
Onbekend 16 keer

Daarnaast blijkt dat 72% van de automobilisten vooraf aan het ongeluk geen enkele actie heeft ondernomen (remmen, uitwijken, etc.) tegen maar 26% van de motorrijders. De automobilist had in 20% van de gevallen de motor te laat gezien en in 50% van de gevallen helemaal niet. Motorrijders zagen de auto slechts in 5% van de gevallen over het hoofd.

Het merendeel van de dodelijke ongelukken met motorrijders vallen daarnaast op 80km/u wegen (50 in 2002) en 50km/u wegen (23 in 2002)
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de verhouding tussen de eenzijdige ongevallen en de ongevallen waar anderen bij betrokken zijn is. Verder is het natuurlijk niet zo vreemd dat de meeste ongevallen gebeuren bij 80km wegen. Das niet alleen bij motorrijders, maar bij alle gemotoriseerd verkeer volgens mij. Ten slotte: als er zoveel ongevallen gebeuren op 50kph wegen, kun je er ws. wel vanuit gaan dat snelheid hier meestal niet de (hoofd)oorzaak zal zijn.
 
Verder is de categorie sportrijders hier nogal goed vertegenwoordigd, dus nogal logisch dat je hier relatief veel ongevallen met sportrijders aan zult treffen. Als je bij de plaatselijke Goldwing club gaat kijken, zullen ws. de meeste ongelukken met Goldwings gebeuren.
Zelfs met dat meegerekend verwacht ik niet dat de verhoudingen anders komen te liggen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan