4-1 uitlaatbocht gedeukt, is dit herstelbaar? :-(

Joe Tosh

MF veteraan
23 feb 2003
5.941
3
Ik ben in Zuid-Frankrijk onverwachts en noodgedwongen op lage snelheid van een hoge drempel moeten afrijden, met dit als resultaat -O- B| , mijn volledige lijn 4-1 Nikko-racing naar de zak :( .


1)Iemand die weet of die 3de buis apart vervangbaar is en waar ik dat op een degelijke manier kan laten doen :? Andere manier van herstellen zit er niet in vermoed ik :?
Uitlaatbuizen zelf zijn van RVS vermoed ik.

2)Vraagje aan de experts: kan het kwaad voor mijn motor, meerbep. de 3de cylinder om er zo nog een tijdje mee te blijven rijden of niet? Buis is wel zo goed als gehalveerd in volume...

full
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht op motormaf gezien te hebben dat je heb op de rotte plek door kan slijpen, uitdeuken en weer aan elkaar lassen.
Ff de rupsjes wegpoetsen en dan moet het klaar zijn
 
Ik dacht op motormaf gezien te hebben dat je heb op de rotte plek door kan slijpen, uitdeuken en weer aan elkaar lassen.
Ff de rupsjes wegpoetsen en dan moet het klaar zijn

Ow, nog zelf niet over nagedacht, kan je dat topic nog terugvinden? en is het dan nog netjes? :)


Wou nog wat aanpassen maar klikte elke keer per ongeluk op de quote ipv de edit-knop |(
:P
 
In dit geval zou ik de bocht in de lengte van de bocht doorslijpen met een dunne doorslijpschijf.
Dan met een tang of ander gereedschap de boel weer naar buiten buigen/kloppen en daarna weer aan elkaar bakken...
Misschien dat je er een klein hoekje uit moet slijpen om wat werkruimte te krijgen, maar het IS mogelijk.....
 
In dit geval zou ik de bocht in de lengte van de bocht doorslijpen met een dunne doorslijpschijf.
Dan met een tang of ander gereedschap de boel weer naar buiten buigen/kloppen en daarna weer aan elkaar bakken...
Misschien dat je er een klein hoekje uit moet slijpen om wat werkruimte te krijgen, maar het IS mogelijk.....

Hmm, ook een idee ja, gaat wel niet mooi zijn, is een XJR, dus geen kuipwerk om achter te verschuilen. :)

Of een specialist er een nieuw stukje dunwandig pijp in laten lassen (vloeien). Je hebt er speciale lasbochten voor geloof ik.
Deze gozer heeft z'n uitlaatsysteem zo verbouwd:
http://www.bladerunnereric.nl/photo2.htm

Wow, da's een mooi werkje, ik mail hem ff :}

zou je er niet iets op kunnen lassen en dan de deuk eruit trekken? Is maar een wild idee, maar gooi het toch maar ff in de groep.. 8-)

Suc6, Dutch

Had ik ook al aan gedacht, maar indien het RVS is (en dat vermoed ik toch), dan kan je het vergeten, dat spul is dus gewoon KEI-sterk!! B|
Plus, het is geen klein deukje hé :N


Nog ideeën, voorstellen, ervaringen, adresjes in de groep te gooien?
Alvast bedankt al aan deze nuttige bijdragen :)
 
Bij de motorcross komen dit soort deuken regelmatig voor. Alleen is de uitlaat dan niet van RVS, dat spul is inderdaad knetterd hard. Maar wat er dan gedaan wordt is als volgt, de uitlaat wordt dan onder (lucht)druk gebracht. De uitlaat van de motor nemen, en beide uiteinden afdekken met een ijzeren plaat met rubber er tussen, aan de cilinder zijde kan dit makkelijk aan de flens de andere zijde is wat lastiger, aan een zijde van de plaat monteer je een luchtnippel, hier zet je luchtdruk op, de brander op de ingedeukte plaats richten en de deuk komt dan vanzelf naar buiten, desnoods de druk steeds iets verhogen. Maar nogmaals dan zijn het niet van die dikwandige RVS pijpen, maar je kan altijd een poging wagen.
 
Bij de motorcross komen dit soort deuken regelmatig voor. Alleen is de uitlaat dan niet van RVS, dat spul is inderdaad knetterd hard. Maar wat er dan gedaan wordt is als volgt, de uitlaat wordt dan onder (lucht)druk gebracht. De uitlaat van de motor nemen, en beide uiteinden afdekken met een ijzeren plaat met rubber er tussen, aan de cilinder zijde kan dit makkelijk aan de flens de andere zijde is wat lastiger, aan een zijde van de plaat monteer je een luchtnippel, hier zet je luchtdruk op, de brander op de ingedeukte plaats richten en de deuk komt dan vanzelf naar buiten, desnoods de druk steeds iets verhogen. Maar nogmaals dan zijn het niet van die dikwandige RVS pijpen, maar je kan altijd een poging wagen.

Wow, goeie techniek lijkt me. Maar idd dat RVS hé... :N

Doorslijpen uitdeuken en weer aan elkaar bakken :Y laatst ook voor iemand gedaan is ca. 2 uurtjes klussen.

Bedoel je dan "groen" doorslijpen of "rood" doorslijpen? Want ik zie niet goed in hoe ik met de groene methode dat stuk kan uitdeuken :? Zoals reeds gezegd is RVS keihard en met methode groen kan je moeilijk krachtig uitdeuken.

full
 
slijpen en een nieuw stuk ertussen.
www.uitlaten.com

ook deze mannen kunnen je helpen al zijn ze niet de goedkoopste maar wel heel vakkundig.

Ook zou je naar een staalfabriek kunnen gaan en hun het laten fixen, vaak minder duur en ook erg kundig.

Aha, missch ook een idee :}
Maar heb een maatje die kan lassen, die kan het waarschijnl doen, moet nu alleen maar ff de methode gaan bepalen :P

Volume maakt weinig uit, is iig niet gehalveerd! Wat de pijp ingedeukt is, istie zijwaarts uitgezet... Meet maar na :+

Zal wel iets van aan zijn, maar niet helemaal imho. ;)

Slijpen en buisje tussen lassen van 1 mm dikker matriaal = 2,5
Niet vergeten nieuwe uitlaatpakkingen te plaatsen
Lassen met CR op ca 70 amp

:} geef ik door aan mijn maat!
 
Heb je het nagemeten dan? }) 8-) :+

Ik laat dat soort deukjes altijd gewoon zitten (yep...dender nogal eens lomp over drempels, hoge stoepranden, bussluizen e.d.). Zie je bij mij niks van i.v.m. tupperware. Qua vermogen en verbranding (kleurtje bougies) etc... nooit iets afwijkends gemerkt.
 
Heb je het nagemeten dan? }) 8-) :+

Ik laat dat soort deukjes altijd gewoon zitten (yep...dender nogal eens lomp over drempels, hoge stoepranden, bussluizen e.d.). Zie je bij mij niks van i.v.m. tupperware. Qua vermogen en verbranding (kleurtje bougies) etc... nooit iets afwijkends gemerkt.

Nee, en is ook niet perfect meetbaar natuurlijk :) Ik laat het iig niet zo!

misschiel in het ziekenhuis laten dotteren :)

laten wat :?
 
Maarreh...zonder gekheid...zou voor de optie slijpen en nieuw stuk tussen lassen gaan..

Tja, dat lijkt me ook het simpelste. Op voorwaarde dat ik zo'n nieuw stuk vind natuurlijk van dat materiaal en die diameter juist pff B|

Toch eerst eens proberen met bruut geweld terug vorm in te krijgen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan