4 cilinder motor loopt op 3 cilinders..

reuffneck

MF veteraan
21 jul 2006
12.497
6
Hillegom
Help!

Heb weer eens een bandit die op 3 cilinders loopt...meestal is dit aardig makkelijk op te lossen door gewoon een hele checklist langs te lopen, maar dit keer heeft dit geen resultaat gegeven.

probleem: motor loopt op 3 cilinders. Cilinder 4 ontploft haar mengsel niet.
bougiekabels omwisselen helpt niet, cilinder 4 doet het nog steeds niet.
bougie's omwisselen helpt niet, cilinder 4 doet het ook niet.
er zit wel benzine in de cilinder want de bougie wordt wel (goed) nat

dus we hebben wel een vonk, wel benzine + lucht, maar geen verbranding?

wat kan het nog meer zijn..
geen compressie?
er zijn verder geen rare geluiden te horen.

de kleppen zijn nog geen 4000 km geleden gestelt dus neem aan dat die nog goed zijn

waar kan k nog meer naar kijken?, wat moeten jullie nog meer weten om een oplossing te verzinnen? :) -O-
 
en wat wil je er aan zien?, oneffenheden?, beschadigingen?
Ja; zo te zien is dat een naaldje met een kunststof/rubber-achtig puntje en dat puntje kan bij vervormd raken, niet meer gaaf conisch, raadselachtige storingen veroorzaken, van droogvallen tot verzuipen/overstromen en soms zelfs afwisselend beide gedurende 1 rit of bij 1 start-exercitie.

In de meeste Dell'Orto-carbs zit een daarop gelijkend model naaldje en die waren op mijn 49cc-brommertjes tussen 10 en 20.000km verloren.

18-8953.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het probleem bij bandits is, dat ze snel heet lopen, en het 25kw setje bevorderd je mengsel al helemaal niet, waardoor hij dus veel en veel te arm komt te staan, hierdoor kunnen je kleppen en dergelijke verbranden, ik zou compressie opmeten, heeft die geen compressie dan weet je genoeg,

Je weet wat er met mijn 25kw bandit gebeurt is toch ;) begon met precies dezelfde vragen als jij had, alleen die van mij had het in alle 4 de cylinders :+
 
Laatst bewerkt:
Het probleem bij bandits is, dat ze snel heet lopen, en het 25kw setje bevorderd je mengsel al helemaal niet, waardoor hij dus veel en veel te arm komt te staan, hierdoor kunnen je kleppen en dergelijke verbranden, ik zou compressie opmeten, heeft die geen compressie dan weet je genoeg,

Je weet wat er met mijn 25kw bandit gebeurt is toch ;) begon met precies dezelfde vragen als jij had, alleen die van mij had het in alle 4 de cylinders :+

Ik denk dat de boel alleen in de poeier loopt als ie niet goed afgesteld is. Een goed afgestelde volvermogen fiets heeft geen last van de officiele 25kw kit!
En heetlopen? ding is luchtgekoeld en toleranties zijn daardoor ff wat ruimer en kan daardoor meer hebben :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de boel alleen in de poeier loopt als ie niet goed afgesteld is. Een goed afgestelde volvermogen fiets heeft geen last van de officiele 25kw kit!
En heetlopen? ding is luchtgekoeld en toleranties zijn daardoor ff wat ruimer en kan daardoor meer hebben :Y
Mijn ervaring: Die k*t 25 KW-Kitjes zorgen voor een niet optimale verbranding, met alle problemen achteraf, zie:

Opgeblazen blok van een CBR 600F -O-
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring: Die k*t 25 KW-Kitjes zorgen voor een niet optimale verbranding, met alle problemen achteraf, zie:

Opgeblazen blok van een CBR 600F -O-

Daar zit het probleem in ontgrenzen en gaan blazen zonder te controleren hoe de afstelling is. Een blok verneuken doe je niet in 1 ritje, dat moet al langer spelen.
Ik heb zowel een Bandit 600 als een CBR 600 F3 op 25kw gehad en heb met goedgekeurde rdw setjes 0,0 problemen gehad.
25kw deed mijn bandit 160km/h en de cbr 170-180km/h. Volvermogen was dat 240+ voor de bandit en 250+ voor de CBR

Sportuitlaten eronder, K&N filters erin en de afstelling was altijd goed (zowel 25kw als vol vermogen) gemeten op de dyno.
Hetzelfde geld voor alle mensen die ik ken en er een officieel setje in hadden zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag een paar keer op Dit Forum uitleg en plaatjes over 25kW-begrenzing en tot mijn stomme verwondering was dat een verkleining van de carb aan .... de blok-kant.

Dat kan toch nooit goed gaan? Bij brommertjes ook wel eens zo gezien maar tweetakt leed daar wel héél erg onder. Carbdoorgang verkleinen aan de luchtfilterkant werkte veel betrouwbaarder.
 
Gaat gewoon goed als de boel goed afgesteld is. Doorgang wordt kleiner er kan minder lucht aangezogen worden en dus ook minder benzine en dus heb je minder vermogen. Zie het als een gasklep die de doorstroming beperkt, gaat toch ook goed?

Aan de luchtfilterkant zorgt theoretisch voor een rijk mengsel.
Dat het bij 2takt fout gaat komt ws doordat de hoeveel olie ook beperkt wordt door de restrictie...
 
Haal de tankdop er eens af, laat van alle carburateurs eens de vlotterkamers helemaal leeglopen (middels aftapschroef opendraaien).
Daarna deze schroeven weer dicht.

Tik met een hamertje en een houten blokje het blokje een paar keer met beleid tegen de vlotterbakken van de carburateurs, om een eventueel vastzittende vlotternaald los te tikken.

Zet dan de benzinekraan op doorloop, de PRI-stand (vacuum is er dan af).
Wacht zo'n 4 minuten, dan van PRI af en weer op ON (vacuum erop).
Probeer dan nog eens te starten.
 
Het probleem bij bandits is, dat ze snel heet lopen, en het 25kw setje bevorderd je mengsel al helemaal niet, waardoor hij dus veel en veel te arm komt te staan, hierdoor kunnen je kleppen en dergelijke verbranden, ik zou compressie opmeten, heeft die geen compressie dan weet je genoeg,

Je weet wat er met mijn 25kw bandit gebeurt is toch ;) begon met precies dezelfde vragen als jij had, alleen die van mij had het in alle 4 de cylinders :+

Daarom heb ik hem na het inzetten van die 25kw set op de testbank gezet. Daar kwam zelfs uit dat ie erg rijk staat en absoluut niet te arm. Het was niet nodig hem verder af te laten stellen omdat het nog maar om een half jaartje gaat en het enige wat het zou veroorzaken is dat hij veel verbruikt en dat is ook zo.
 
Ja; zo te zien is dat een naaldje met een kunststof/rubber-achtig puntje en dat puntje kan bij vervormd raken, niet meer gaaf conisch, raadselachtige storingen veroorzaken, van droogvallen tot verzuipen/overstromen en soms zelfs afwisselend beide gedurende 1 rit of bij 1 start-exercitie.

In de meeste Dell'Orto-carbs zit een daarop gelijkend model naaldje en die waren op mijn 49cc-brommertjes tussen 10 en 20.000km verloren.

[afbeelding]
dat was hem inderdaad, ga ik doen :Y
 
Haal de tankdop er eens af, laat van alle carburateurs eens de vlotterkamers helemaal leeglopen (middels aftapschroef opendraaien).
Daarna deze schroeven weer dicht.

Tik met een hamertje en een houten blokje het blokje een paar keer met beleid tegen de vlotterbakken van de carburateurs, om een eventueel vastzittende vlotternaald los te tikken.

Zet dan de benzinekraan op doorloop, de PRI-stand (vacuum is er dan af).
Wacht zo'n 4 minuten, dan van PRI af en weer op ON (vacuum erop).
Probeer dan nog eens te starten.

leuk idee, maar bij 2 vlotterbakjes kan je niet eens komen?
 
Gaat gewoon goed als de boel goed afgesteld is. Doorgang wordt kleiner er kan minder lucht aangezogen worden en dus ook minder benzine en dus heb je minder vermogen. Zie het als een gasklep die de doorstroming beperkt, gaat toch ook goed?

Aan de luchtfilterkant zorgt theoretisch voor een rijk mengsel.
Dat het bij 2takt fout gaat komt ws doordat de hoeveel olie ook beperkt wordt door de restrictie...
Wat een onzin,

Een begrenzing in de inlaat ( Carb ) is altijd slecht aangezien er met het mengsel gekloot word, toevallig krijgt de motor minder benzine en vooral in hogere toeren ( denk aan 6000 en hoger )

Iedereen weet dat benzine de cylinders koelt, en als hij te weinig benzine krijgt, loopt hij veels te heet, en dat vooral als hij begrenst is. met een bandit maak je al 6000 toeren bij 120, dus dat is snel gebeurt.

Jij zegt, bij een goed afgestelde volvermogen motor een 25 kw setje plaatsen kan geen kwaad, nou dit vind ik onzin aangezien je de goed afgestelde motor, verprust door een gasschuif, waardoor je mengsel (afstelling) ook niet meer goed is, maak voor de lol maar eens een dynorun met een 25kw setje, je schrikt je dood van het lucht/benzine mengsel.

Ik heb zelf ook een bandit 600 gehad, zo op volvermogen een hele fijne motor, maar met het 25kw setje was hij binne 3 maanden kapot, kleppen verbrand en zuigers zaten vast, ook zat er een enorme hoeveelheid kool in mijn blok.

Bij langdurige snelweg ritjes loopt een 25kw bandit snel kapot aangezien je toeren moet maken, en hij juist op dat toerental geknepen is. Ga ook maar eens voor de lol een drukke stad in met je motor, laten we zeggen maastricht op een zondag of zaterdag, voor dat je bij het vrijthof bent is je motorblok gaar, of is die al 50x uitgevallen omdat hij te heet geworden is. aangezien het een olie koeler is en die werkt alleen rijdend.

Bandits zijn geweldige motoren, en mijn hart brak ook toen de mijne het begaf, maar hierdoor heb ik wel erg veel geleerd dus je moet niet met die onzin van jou aankomen. Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar het gaat ook heel vaak fout.
 
Ik zag een paar keer op Dit Forum uitleg en plaatjes over 25kW-begrenzing en tot mijn stomme verwondering was dat een verkleining van de carb aan .... de blok-kant.

Dat kan toch nooit goed gaan? Bij brommertjes ook wel eens zo gezien maar tweetakt leed daar wel héél erg onder. Carbdoorgang verkleinen aan de luchtfilterkant werkte veel betrouwbaarder.
Inderdaad of een begrenzing op het gas, maar je moet nooit met carbs gaan kloten, daarom heb ik ook echt een hekel aan 25kw setjes, ik ben blij dat ik er vanaf ben, heeft me genoeg geld gekost.
 
Gaat gewoon goed als de boel goed afgesteld is. Doorgang wordt kleiner er kan minder lucht aangezogen worden en dus ook minder benzine en dus heb je minder vermogen. Zie het als een gasklep die de doorstroming beperkt, gaat toch ook goed?

Aan de luchtfilterkant zorgt theoretisch voor een rijk mengsel.
Dat het bij 2takt fout gaat komt ws doordat de hoeveel olie ook beperkt wordt door de restrictie...
Ja, vaak moest er bij verkleining aan de luchtfilterkant een iets kleinere sproeier in; maar ik deed het altijd op diezelfde manier omdat er nogal eens op een brommertje een carb was geprutst die te groot was voor het aanzuigend vermogen en dan werd er boven een bepaalde gasstand alleen nog maar lucht aangezogen, moordend, daar hielp ook geen grotere sproeier tegen zelfs als-ie daar bij laag toerental op verzoop. 2 vliegen in 1 klap dus.
 
Wat een onzin,

Een begrenzing in de inlaat ( Carb ) is altijd slecht aangezien er met het mengsel gekloot word, toevallig krijgt de motor minder benzine en vooral in hogere toeren ( denk aan 6000 en hoger )

Iedereen weet dat benzine de cylinders koelt, en als hij te weinig benzine krijgt, loopt hij veels te heet, en dat vooral als hij begrenst is. met een bandit maak je al 6000 toeren bij 120, dus dat is snel gebeurt.

Jij zegt, bij een goed afgestelde volvermogen motor een 25 kw setje plaatsen kan geen kwaad, nou dit vind ik onzin aangezien je de goed afgestelde motor, verprust door een gasschuif, waardoor je mengsel (afstelling) ook niet meer goed is, maak voor de lol maar eens een dynorun met een 25kw setje, je schrikt je dood van het lucht/benzine mengsel.

Ik heb zelf ook een bandit 600 gehad, zo op volvermogen een hele fijne motor, maar met het 25kw setje was hij binne 3 maanden kapot, kleppen verbrand en zuigers zaten vast, ook zat er een enorme hoeveelheid kool in mijn blok.

Bij langdurige snelweg ritjes loopt een 25kw bandit snel kapot aangezien je toeren moet maken, en hij juist op dat toerental geknepen is. Ga ook maar eens voor de lol een drukke stad in met je motor, laten we zeggen maastricht op een zondag of zaterdag, voor dat je bij het vrijthof bent is je motorblok gaar, of is die al 50x uitgevallen omdat hij te heet geworden is. aangezien het een olie koeler is en die werkt alleen rijdend.

Bandits zijn geweldige motoren, en mijn hart brak ook toen de mijne het begaf, maar hierdoor heb ik wel erg veel geleerd dus je moet niet met die onzin van jou aankomen. Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar het gaat ook heel vaak fout.

Gasschuiven in de bandit 600 gaan gewoon op een gegeven moment niet verder open en beperken zo het maximale vermogen. Kleinere doorlaat opening = minder lucht = minder vermogen.
Als jij stelt dat het mengsel aangetast wordt door de gasschuif of kleinere carb doorgang, hoe verklaar je dan dat je blok niet vastloopt als je voor langere tijd half gas rijd? Je doet dan nl niets anders dan de luchttoevoer beperken doordat de vlinderklep niet verder opengaat en omdat daardoor de gasshuif niet verder opengaat.
Ik heb +40.000km met een 25kw bandit gedaan (begrensd op de gasschuif), file rijden met warm weer warm (30°C) met ritten van 500km snelweg + autobahn km's achter elkaar: geen centje pijn (als uitvallen of onregelmatig lopen/voelbaar minder vermogen). Carburatie was standaard.
Ook een paar keer op de bank geweest en zowel bij vollast als deellast was de AF verhouding goed (incl. de sportuitlaat).

Als je motor arm loopt dan moet je zeker geen last van kool hebben, dat komt door een te rijk mengsel. Ik denk dat er bij jou motor meer aan de hand is geweest en dat het niet door de 25kw set kwam.
Zoals gearheaschoppers als zei: leg die combinatie eens uit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan