4 cilinder motor loopt op 3 cilinders..

reuffneck

MF veteraan
21 jul 2006
12.497
6
Hillegom
Help!

Heb weer eens een bandit die op 3 cilinders loopt...meestal is dit aardig makkelijk op te lossen door gewoon een hele checklist langs te lopen, maar dit keer heeft dit geen resultaat gegeven.

probleem: motor loopt op 3 cilinders. Cilinder 4 ontploft haar mengsel niet.
bougiekabels omwisselen helpt niet, cilinder 4 doet het nog steeds niet.
bougie's omwisselen helpt niet, cilinder 4 doet het ook niet.
er zit wel benzine in de cilinder want de bougie wordt wel (goed) nat

dus we hebben wel een vonk, wel benzine + lucht, maar geen verbranding?

wat kan het nog meer zijn..
geen compressie?
er zijn verder geen rare geluiden te horen.

de kleppen zijn nog geen 4000 km geleden gestelt dus neem aan dat die nog goed zijn

waar kan k nog meer naar kijken?, wat moeten jullie nog meer weten om een oplossing te verzinnen? :) -O-
 
Wat een onzin,

Een begrenzing in de inlaat ( Carb ) is altijd slecht aangezien er met het mengsel gekloot word, toevallig krijgt de motor minder benzine en vooral in hogere toeren ( denk aan 6000 en hoger )

Iedereen weet dat benzine de cylinders koelt, en als hij te weinig benzine krijgt, loopt hij veels te heet, en dat vooral als hij begrenst is. met een bandit maak je al 6000 toeren bij 120, dus dat is snel gebeurt.

Jij zegt, bij een goed afgestelde volvermogen motor een 25 kw setje plaatsen kan geen kwaad, nou dit vind ik onzin aangezien je de goed afgestelde motor, verprust door een gasschuif, waardoor je mengsel (afstelling) ook niet meer goed is, maak voor de lol maar eens een dynorun met een 25kw setje, je schrikt je dood van het lucht/benzine mengsel.

Ik heb zelf ook een bandit 600 gehad, zo op volvermogen een hele fijne motor, maar met het 25kw setje was hij binne 3 maanden kapot, kleppen verbrand en zuigers zaten vast, ook zat er een enorme hoeveelheid kool in mijn blok.

Bij langdurige snelweg ritjes loopt een 25kw bandit snel kapot aangezien je toeren moet maken, en hij juist op dat toerental geknepen is. Ga ook maar eens voor de lol een drukke stad in met je motor, laten we zeggen maastricht op een zondag of zaterdag, voor dat je bij het vrijthof bent is je motorblok gaar, of is die al 50x uitgevallen omdat hij te heet geworden is. aangezien het een olie koeler is en die werkt alleen rijdend.

Bandits zijn geweldige motoren, en mijn hart brak ook toen de mijne het begaf, maar hierdoor heb ik wel erg veel geleerd dus je moet niet met die onzin van jou aankomen. Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar het gaat ook heel vaak fout.
_O- _O-

sorry, dat moest ff

dat jouw bandit in de soep is gelopen met een 25kw set erin betekent nog niet direct dat dat door het setje komt, laat staan dat dat bij iedere bandit gebeurt....

imke dr motor is op een testbank geweest en daar kwam uit dat de motor tot 5000 toeren te rijk liep (teveel benzine) en vanaf 6000 toeren lichtjes te arm, maar ruim binnen wat slecht is voor het motorblok.
het advies was zelfs om wat meer toeren te maken om zo zuiniger te rijden, en wat blijkt... dat werkt ook nog zo.
overigens heeft imke dr motor wel een standaard uitlaat, dat kan wat schelen qua lucht/benzine mengsel, met een open sportuitlaat kan ik me voorstellen dat de motor vanaf ca.4500 toeren al te rijk loopt en als je dan regelmatig hoog in de toeren rijdt dat dat dat minder goed zou kunnen zijn.

ik heb het je al eerder gezegd in het bandit topic, en daar blijf ik bij: ik denk dat er bij jou meer aan de hand was....
 
Laatst bewerkt:
nou vandaag de andere vlotterbakjes er ook af gehaald, zaten ook vol met troep
dit er ook uitgehaald, toen nog ff de carbs bekeken en was geen vuil te zien
vlotternaalden zagen er ook mooi uit
dus weer inelkaar gezet
starten en hij liep op 4 cilinders :)

binnenkort even langere rit maken
en kijken of hij nog steeds lekt of niet
wss gewoon een vast zittende/niet goed afsluitende vlotternaald
 
Die troep kan toch denk ik haast niet anders dan door STILSTAND zijn ontstaan ... desondanks toch nog 6000km ermee kunnen rijden, dat begrijp ik niet. Misschien 1x een zeer slechte tankbeurt getroffen?

Maargoed, ik begin te vertrouwen dat de ellende nu echt achter de rug kan zijn.

Zou wel de tank controleren op mogelijke rare bezinksels en ook eventueel benzinefiltertje goed in de gaten houden. Meestal kun je in de tank tamelijk wat zien door de vulopening, desnoods met een scherpe zaklantaarn erbij maar SCHAKEL die lantaarn OP AFSTAND want vonkvrije/explosiebeveiligde zaklantaarns zijn zeldzaam en duur; zelfs met zo'n lullig batterijtje heb je vooral bij UITschakelen een heel klein vonkje .... wat wel eens fataal kan zijn.
 
Die troep kan toch denk ik haast niet anders dan door STILSTAND zijn ontstaan ... desondanks toch nog 6000km ermee kunnen rijden, dat begrijp ik niet. Misschien 1x een zeer slechte tankbeurt getroffen?

Maargoed, ik begin te vertrouwen dat de ellende nu echt achter de rug kan zijn.

Zou wel de tank controleren op mogelijke rare bezinksels en ook eventueel benzinefiltertje goed in de gaten houden. Meestal kun je in de tank tamelijk wat zien door de vulopening, desnoods met een scherpe zaklantaarn erbij maar SCHAKEL die lantaarn OP AFSTAND want vonkvrije/explosiebeveiligde zaklantaarns zijn zeldzaam en duur; zelfs met zo'n lullig batterijtje heb je vooral bij UITschakelen een heel klein vonkje .... wat wel eens fataal kan zijn.

Hij heeft waarschijnlijk voor ik hem kocht 2 maanden terug lang stilgestaan. Hij had dit al eens eerder toen heeft ie een beurt gehad, nieuwe bougies enzo en was het probleem verholpen. Nu na een vakantie in Zwitserland kwam het weer terug. Maar nu is het verholpen!
 
Misschien nu een keer bijna de tank leeg gereden?
Er zit warschijnlijk water in je tank
Spoel je tank eens om, demonteer de kraan en laat hem helemaal leeg lopen.
kijken of er veel roest in zit, mischien ff de stoom cleaner d'r in.
ff spoelen met spiritus omspoelen (daar bind het laatste water zich aan), weer monteren en aftanken.
 
nou hij lijkt het te doen! loopt op 4 cilinders.
ben nog achter een 2 kleine dingen gekomen
1. de bougiekabel van cilinder 1 maakt slecht contact.
2. de overloop van de tank is los, dus als je tankt, en je zet hem maar een klein beetje schuin stroomt er ongeveer duizend liter benzine uit. daar meoten we ook nog wat op verzinnen


maar verder doet ie het goed :+
 
nou hij lijkt het te doen! loopt op 4 cilinders.
ben nog achter een 2 kleine dingen gekomen
1. de bougiekabel van cilinder 1 maakt slecht contact.
2. de overloop van de tank is los, dus als je tankt, en je zet hem maar een klein beetje schuin stroomt er ongeveer duizend liter benzine uit. daar meoten we ook nog wat op verzinnen


maar verder doet ie het goed :+
Wouw, waar laat je dat :?
 
hey, kijken of je hier wat aan hebt.

ik heb dat probleem ook gehad met slecht lopen/ 3 poten en overlopen/ carburateur.
als je bougies hebt gecontroleert, en deze ook vonken op het blok....dus eruit schroeven en starten zonder te laten aandraaien, als de bougies nat zijn kan het zijn hoogst waarschijnlijk dan, dat hij teveel benzine krijgt. of geen lucht wat me niet lijkt. als het niet vonkt, weet je dat het stroom is, dus kabel/bombine. deze kan je evt. ook opmeten naturlijk.
wat ik je zou aanraden, is als je de carb eraf hebt, dus van het blok los, alleen de onderste kamers los te maken, wel voorzichtig natuurlijk, en dan de flotterhoogte controleren.
ik heb het meegemaakt dat een vlotter van de vier zwaarder was geworden, ik denk dan aan poreus geworden of gewoon een reactie gevormd. ik heb het zelfde gehad dus op een oliekoeler, pre 92 gsxr dus denk ik er in de buurt te kunnen zitten, hoewel de floaters niet hetzelfde zijn.

dat overlopen word dus veroorzaakt door een afwijkende floater stand/ te zware floater of kan evt. je tank kraantje zijn die dan niet meer op vacuum werkt maar gewoon het benzine doortroomt. de floaternaald die zou minder snel vervangen worden,

schoonmaken en afstelling controleren op die carb.
en daarna eventueel een gastreatment erin gooien?


ik heb niet de hele forum gelezen....sorry .....maar misschien heb je er nog wat aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan