4 kante banden bij afleveren motor

johammer.jpg

Tja, je moet dan ook wel erg door de knieën om de achterband goed te kunnen zien 😏
 
Bekijk bijlage 1610521
Tja, je moet dan ook wel erg door de knieën om de achterband goed te kunnen zien 😏
Oh, cool, wordt er met die dingen geraced? *D Dan toch wel in zo’n houten motodrome, hoop ik, lekker avontuurlijk terug naar het begin der motorfietsen, moet bijna wel een leuke tijd geweest zijn! Hooguit dat de door het gebrek aan internet en motor-forummen veroorzaakte noodzaak tot brieven schrijven de correspondentie rondom vierkante banden ietwat bemoeilijkte, maar dat is een detail...
 
Een motor maat heeft een andere motor gekocht bij een grote motorzaak in Nederland voor een redelijk bedrag.
Nu is hij bij het rijden het afgelopen weekend met het rijden , (waarom kan ik de bochten moeilijk rijden ). (hij heeft veel ervaring met bochten rijden ) komt hij er achter dat de achterband 4 kant was. alleen het midden gedeelte was afgesleten. wat is de beste oplossing . geeft de motorzaak hier nog garantie over. wat kost nu een nieuwe achterband bij een redelijk bedrag wat hij heeft betaald.
Garantie op een achterband van een tweedehandse (2-✋'se) motor..|(
 
Hoe de Amerikanen dit verwoorden - You bought it as is.

Beter opletten volgende keer.

En trouwens, nieuwe banden zijn de allerbeste mod die je voor je motor kan kopen. Je zou het juist leuk moeten vinden om nieuwe sloffen uit te zoeken!
 
4 kante banden... normaal heeft een motor er toch maar 2?

En ik hou niet zo van kant, beetje te truttig voor op de motor. Al is dat puur persoonlijk.
 
Een motorzaak maakt zich op die manier belachelijk, zelfs als de band aan de veiligheidseisen voldoet. Remblokjes met 1 mm dikte en een versleten ketting leveren ook geen direct gevaar op, maar ook daarmee dient een motor niet afgeleverd te worden. Het zijn ook tekortkomingen die een motorzaak gemakkelijk en goedkoop kan repareren.
 
Laatst bewerkt:
Nou is het woord "motorzaak" wel voor velerlei uitleg vatbaar. Van een zaak die alleen leeft van in- en verkoop van gebruikte motoren verwacht ik niks.
 
Nu weten we overigens nog steeds niet hoe 'vierkant' de band nu daadwerkelijk is. Speelt voor mij wel redelijk mee in de beoordeling of een motorzaak dit had moeten vervangen of niet.

Beetje plat loopvlakje wordt in mijn kringen al snel bestempeld als 'saaie snelwegvreter' maar zou naar mijn idee voor veel mensen nog een meer dan prima te gebruiken (en niet gevaarlijke) band zijn.
 
Ik weet niet wat het tegenwoordig is, maar elke dag is er wel minimaal 1 melding van iemand die zijn eigen boontjes niet kan doppen.
Pas nog iemand die een Triumph Tiger wilde kopen, maar ondanks alle beschikbare (overvloedige) informatie hier kwam "janken" omdat er krasjes zaten op de plek waar de koffer vastklikt op de drager. Of hij hem nog wel kon kopen? Of het wel te vertrouwen was. Wat voor in de watten gelegde onzelfstandige mensjes lopen er tegenwoordig rond. Alles moet 6 keer verzekerd en met 10 jaar garantie. En dan nog. -O- :X

Of nog erger : ik vraag het voor een vriend. Hoezo? Mankeert hem iets aan zijn vingers dat hij het zelf hier niet kan intypen? Of durft hij zijn alias niet te grabbel te gooien? })
"hij heeft veel ervaring met bochten rijden"
Sterk argument, hij kan niet eens uit zijn doppen kijken bij het aanschaffen van een 2e hands motor en koop je die motor zonder proefrit (dan had hij het als ervaren bochtenridder zeker gemerkt), dan moet je al helemaal goed kijken voor je wat koopt. En waarom gaat die gast niet gewoon naar die motorzaak en legt het probleem op tafel? Bang dat hij de zaak uitgelachen en gekeken wordt?

Zo, dat moest er even uit. Lucht lekker op.
 
Een motorzaak moet een occasion verkopen met op zijn minst redelijke banden, dus niet vierkant.
Een motorzaak moet niks. Als jij de motor accepteert zoals je hem ziet, maakt het niet uit of de banden vierkant driehoekig of rond zijn.

Neemt niet weg dat een beetje nette verkoper het er bij zou zeggen.
 
Ik weet niet wat het tegenwoordig is, maar elke dag is er wel minimaal 1 melding van iemand die zijn eigen boontjes niet kan doppen.
Pas nog iemand die een Triumph Tiger wilde kopen, maar ondanks alle beschikbare (overvloedige) informatie hier kwam "janken" omdat er krasjes zaten op de plek waar de koffer vastklikt op de drager. Of hij hem nog wel kon kopen? Of het wel te vertrouwen was. Wat voor in de watten gelegde onzelfstandige mensjes lopen er tegenwoordig rond. Alles moet 6 keer verzekerd en met 10 jaar garantie. En dan nog. -O- :X

Of nog erger : ik vraag het voor een vriend. Hoezo? Mankeert hem iets aan zijn vingers dat hij het zelf hier niet kan intypen? Of durft hij zijn alias niet te grabbel te gooien? })
"hij heeft veel ervaring met bochten rijden"
Sterk argument, hij kan niet eens uit zijn doppen kijken bij het aanschaffen van een 2e hands motor en koop je die motor zonder proefrit (dan had hij het als ervaren bochtenridder zeker gemerkt), dan moet je al helemaal goed kijken voor je wat koopt. En waarom gaat die gast niet gewoon naar die motorzaak en legt het probleem op tafel? Bang dat hij de zaak uitgelachen en gekeken wordt?

Zo, dat moest er even uit. Lucht lekker op.
Rubbertegelgeneratie
 
Ik weet niet wat het tegenwoordig is, maar elke dag is er wel minimaal 1 melding van iemand die zijn eigen boontjes niet kan doppen.
Pas nog iemand die een Triumph Tiger wilde kopen, maar ondanks alle beschikbare (overvloedige) informatie hier kwam "janken" omdat er krasjes zaten op de plek waar de koffer vastklikt op de drager. Of hij hem nog wel kon kopen? Of het wel te vertrouwen was. Wat voor in de watten gelegde onzelfstandige mensjes lopen er tegenwoordig rond. Alles moet 6 keer verzekerd en met 10 jaar garantie. En dan nog. -O- :X

Of nog erger : ik vraag het voor een vriend. Hoezo? Mankeert hem iets aan zijn vingers dat hij het zelf hier niet kan intypen? Of durft hij zijn alias niet te grabbel te gooien? })
"hij heeft veel ervaring met bochten rijden"
Sterk argument, hij kan niet eens uit zijn doppen kijken bij het aanschaffen van een 2e hands motor en koop je die motor zonder proefrit (dan had hij het als ervaren bochtenridder zeker gemerkt), dan moet je al helemaal goed kijken voor je wat koopt. En waarom gaat die gast niet gewoon naar die motorzaak en legt het probleem op tafel? Bang dat hij de zaak uitgelachen en gekeken wordt?

Zo, dat moest er even uit. Lucht lekker op.

Welkom in het probleem van alle tijden - mensen die niet zelf kunnen nadenken, en later gaan huilen omdat ze hun huiswerk niet hebben gedaan.
 
Zowiezo vind ik het een non-issue. Bij een occasion zijn slijtagedelen per definitie ergens tussen "nieuw" en "einde levensduur".

Dat geldt ook voor banden. Banden zijn disposable. Die slijten en verouderen.
Ongeacht hoe je er mee rijdt: Op straat slijten ze gewoon altijd het hardst in het midden, want je rijdt nu eenmaal het grootste aantal kilometers rechtuit of in een flauwe bocht.
Als je een tweedehands motor koopt heb je dus de keuze: Je rijd de bestaande band helemaal op en vervangt hem dan, of je vervang hem gelijk en rijd hem daarna zelf weer vierkant. Meer smaakjes heb je niet
 
Een motorzaak moet een occasion verkopen met op zijn minst redelijke banden, dus niet vierkant.

Nee hoor, ze moeten niks.
Verder vind ik de staat van de band compleet irrelevant, als hij maar straatlegaal is om naar huis te rijden. Het is echt iets dat bijna iedereen al aanpast.

Als het gaat om een motor van €1500, aanschaf voor hun €500, uurtje of 5 werk en €150 materiaal/adverteren verkoop klaar maken, adverteren enz enz. Dan bijna per definitie voor €250 aan nieuwe banden er op gooien drukt de marge wel heel erg. Zeker als de koper dan naar die bandjes kijkt en toch liever die en die banden had gewild. Geef je als motorzaak €250 + abreid uit aan iets dat niet gewaardeerd wordt.

Ik ben geen motorzaak, maar met enige regelmaat verhandel ik motoren na opknappen. Ik had bovenstaande geval dus, de banden hadden droogtescheurtjes en minimaal profiel. Ik keurig netjes andere banden er op, gewoon A-merk. Komt de koper, vindt de banden helemaal niks, heeft binnen een week na aanschaf de banden gewisseld. Kost mij ca €250 en hem levert het niks op. Had ik liever de motor voor €200 minder verkocht en de €250 in de zak gehouden.
 
Nu is hij bij het rijden het afgelopen weekend met het rijden , (waarom kan ik de bochten moeilijk rijden ). (hij heeft veel ervaring met bochten rijden ) komt hij er achter dat de achterband 4 kant was. alleen het midden gedeelte was afgesleten.

Door mijn woonwerk verkeer rijd ik elke band "vierkant"
Zolang het profiel niet op is rijd dat prima hoor. :] Ik ga ze echt niet elke keer vervangen bij een wat plat midden.
Hij heeft dus een motor gekocht die veel snelweg km's maakt, prima toch.

Bochten gaan uitstekend hoor, je valt er lekker "in" even wennen, zodra je over het punt heen bent is de band weer lekker rond.
Gewoon sneller de bocht in en platter. Niets aan de hand. Met zijn ervaring in bochten moet dat helemaal geen probleem zijn.

Niet druk om maken en lekker doorrijden.
Je zegt het zelf al, voor een redelijke prijs gekocht, niet zeuren dus, rijden met dat ding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan