4 kante banden bij afleveren motor

thyro

Die hard MF'er
3 nov 2004
260
33
Hengelo
Een motor maat heeft een andere motor gekocht bij een grote motorzaak in Nederland voor een redelijk bedrag.
Nu is hij bij het rijden het afgelopen weekend met het rijden , (waarom kan ik de bochten moeilijk rijden ). (hij heeft veel ervaring met bochten rijden ) komt hij er achter dat de achterband 4 kant was. alleen het midden gedeelte was afgesleten. wat is de beste oplossing . geeft de motorzaak hier nog garantie over. wat kost nu een nieuwe achterband bij een redelijk bedrag wat hij heeft betaald.
 
normaal bandje ongeveer 100 euro exclusief monteren en balanceren. probeer dit bij de motorzaak onder 4 ogen na te praten over de band..... misschien dat ie het woordt service kent.... en je korting geeft?
 
Als ik persoonlijk voor het eerst op een mij onbekende motor ga rijden valt mij zoiets echt wel van tevoren op...zeker als het een ervaren rijder betreft vind ik dit bijzonder.
Maar goed, ik denk dat als dat niet vooraf besproken is en de band voldoet aan het minimum qua profieldiepte je gewoon pech hebt. Al zou ik het zeker proberen.
 
De band had ook zomaar scheuren kunnen hebben dus.....beide partijen nalatig.
 
Als koper heb je ook een zekere onderzoeksplicht. als je band zo vierkant is dat je het duidelijk merkt had je dit zelf kunnen zien bij het bekijken van de motor/merken tijdens een proefrit. Aan de andere kant horen ze 'm goed af te leveren. Even met de dealer bellen en kijken of ze wat water bij de wijn willen doen en er een nieuwe achterband tegen kostprijs op willen gooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Also
Huh, dat is het allereerste waar je naar kijkt, profiel vd banden....of ben ik nou gek.

Waarschijnlijk wel ja. Hoe vaak zien we hier topics voorbij komen waarbij men eerst met gesloten ogen een motor koopt, en dan pas gaat klagen?
Zelfs een krasje op een valbeugel is al genoeg voor 6 pagina's geleuter.
 
Een motor maat heeft een andere motor gekocht bij een grote motorzaak in Nederland voor een redelijk bedrag.
Nu is hij bij het rijden het afgelopen weekend met het rijden , (waarom kan ik de bochten moeilijk rijden ). (hij heeft veel ervaring met bochten rijden ) komt hij er achter dat de achterband 4 kant was. alleen het midden gedeelte was afgesleten. wat is de beste oplossing . geeft de motorzaak hier nog garantie over. wat kost nu een nieuwe achterband bij een redelijk bedrag wat hij heeft betaald.
Onder welke voorwaarden is de koop tot stand gekomen? Na een proefrit is de motor akkoord en gekocht? Iets over garantie en/of toestand van slijtagedelen?

Voor de rest: Ik vind je verhaal (ik vraag dit voor een vriend.....hmmm) wel wat aan de vage kant.
Na de koop te hebben gesloten een punt benoemen dat je overduidelijk vooraf makkelijk had kunnen controleren als "garantieclaim" benoemen gaat mij te ver. Jou, je maat, en de motorzaak staat het uiteraard vrij om daar anders over te denken.
 
Huh, dat is het allereerste waar je naar kijkt, profiel vd banden....of ben ik nou gek.

bij mijn eerste motor 2de hands keek ik ook niet (onderzoeken), staarde me "blind" op al dat pracht.... toen mijn kwijl weg was, werd ik wakker.....toch iets beter opletten de volgende keer. Nu ik mijn eigen tweewieler onderhoud, weet ik beter waar ik naar moet kijken....
 
Redelijke prijs als in, marktconform/ prima deal
Of als understatement voor een fors bedrag.


Naja maakt ook eigenlijk niet uit :+
Voor iemand die veel ervaring met bochten rijden heeft vind ik dit een blunder. Staat van de banden hoort toch echt bij de eerste paar seconden van het eigen onderzoek.

Maar ook dat doet er eigenlijk niet toe :+
Ik vind het belachelijk om achteraf terug te gaan omdat na aanschaf de banden niet aan de wensen voldoen, al helemaal als dat beklag is 'ik vind ze toch iets te versleten'.


Degene die teruggaat naar de dealer 'ik probeer het gewoon, maar als de dealer me <figuurlijk> uitlacht, snap ik dat ook' kan ik bewonderen.
Degene die teruggaat naar de dealer en vol oprecht ongeloof stampij gaat maken als de dealer nee zegt, moet zn naam rap in Karen veranderen.
 
Hij heeft 19 dagen bedenk tijd om de motor terug te doen na aankoop . kreeg net een app van hem. hij kan morgen pas bellen. het is maandag vandaag en de meeste motorzaken zijn gesloten.
 
Hij heeft 19 dagen bedenk tijd om de motor terug te doen na aankoop . kreeg net een app van hem. hij kan morgen pas bellen. het is maandag vandaag en de meeste motorzaken zijn gesloten.
Lui hebben hun ‘zondag’ op de maandag.
 
Een motor maat heeft een andere motor gekocht bij een grote motorzaak in Nederland voor een redelijk bedrag.
Nu is hij bij het rijden het afgelopen weekend met het rijden , (waarom kan ik de bochten moeilijk rijden ). (hij heeft veel ervaring met bochten rijden ) komt hij er achter dat de achterband 4 kant was. alleen het midden gedeelte was afgesleten. wat is de beste oplossing . geeft de motorzaak hier nog garantie over. wat kost nu een nieuwe achterband bij een redelijk bedrag wat hij heeft betaald.
Ik weet niet wat "een redelijk bedrag" is, maar dat die band plat is afgesleten had ook gezien kunnen worden voorafgaand aan de aankoop. Meer precies is dat het moment waarop je normaliter de onderhandelingen doet.

Maar goed, je zou alsnog kunnen overleggen met de motorzaak, misschien heb je geluk en zijn ze coulant. Maar als het om alleen maar een plat afgesleten band gaat, die kennelijk niet zo slecht was dat het tijdens de proefrit niet opviel, dan hoeft die in principe die niets te doen: banden slijten, en vallen gewoonlijk niet onder de garantie.

Wat een nieuwe achterband kost hangt af van de motor waar het om gaat, en de band die je eronder wilt hebben. Die informatie heb je niet gegeven, en kan dus niets zinnigs over worden gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Niet echt een verborgen gebrek. Banden is een van de eerste dingen die ik bekijk als ik een motor wil kopen. Je maat kan misschien heel lief vragen bij de motorzaak, maar dit is niet iets dat je kunt verhalen. Zie ook de onderzoeksplicht die hierboven al genoemd is.

Heeft hij geen proefrit gemaakt dan?
 
Wat een ongelooflijk onzinverhaal. Als we hier daadwerkelijk te maken hebben met een (maat), die veel ervaring heeft, een proefrit maakt, vervolgens verbaasd is dat de achterband vierkant (4 kant?!? WTF) is, en hij dan ofwel vindt dat de dealer in gebreke is gebleven of zelfs de hele motor terug wil brengen.... kan ik alleen maar concluderen dat die (maat) niet spoort. En nooit heeft gehoord van eigen verantwoordelijkheid.

Wat is dat toch voor een onzin dat 'ze' (lees: iedereen behalve ikzelf) alles maar voor 'me' moeten regelen. En dan laat ie ook z'n niet bijzonder spelvaardige vriend dat hier op MF tikken. Zelfs die verantwoordelijkheid kan (maat) niet zelf nemen.

Sorry hoor, maar dit gaat natuurlijk echt he-le-maal nergens over.

Als ik de eigenaar van die motorzaak was, gaf ik die (maat) direct een schop onder een plek waar hij hoopt een heel zacht zadel op z'n nieuwe motor te vinden. Niet vierkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan